Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Löytyiskö. tietoa, selailin noita vw kupla palstoja, ei varmaa vastausta löytynyt sieltäja paikkakunnan
jokamiessankarit on lopettanut kisailun.

Ongelma kohde Vw kuplan ilmaboxeri type F =1285cm3 kokoinen = 1,3 litranen ehkä kyseessä malli 1302? , tuohon on vaihdettu kärjetön virranjakaja ( vain keskipakosäätäjällä oleva, oletus runko ”bosch kopio”), ts sytytys ajoitus onnistuu vain ”trobolla”, ei sähkökynällä/ voltti mittarilla.Ongelma startatessa sytyttää liian aikaisin potkaisee vastaa, ilmenee kuumana pahemmin ( ajoitus pitäis olla likimain kohdalla, ihan varmuudella ei selvinnyt pitääkö olla 7,5 vai10 astetta eykk v jakaja ei väljyyttä) muuten käy suhthyvin, voisko vikaa olla keskipakosäätäjässä? pyörrin kääntyy ennakkon / pyörimis suuntaan normaalisti mutta ei palaudu toppariin saakka, onko ominaisuu vai vika? (kärjellisen tark onnistuis sähkökynällä), heikolla tietämyksellä aloin epäillä että vika tuossa, ts jättää sytyn liian aikaiselle. Eihän tuo v jakaja kovin kallis ole ( alle satasen) . Käydessä jättää satunnausesti (1 tai2 syl) ehkä kipinän väliin,syt tulpat on vaihdettu ( johdot on uudehkot)ja tuolta vw palstalta selvis että 1 ja3 syl käy viileämpänä kuin 2 ja 4 , tuo havainto kun tyhjäkäynnillä mittailin pakokaasu lämpöjä, ajossa ehkä erot pienempiä. Moottoria ei tietääkseni viritelty mutenkuin molemmissa kansissa on kaasuttimet ( yks kurkkuiset) synkronointia tarkoitus tarkistella.
”Kuva volkkarista myöhemmin” :mrgreen: ko aikakauden vw ei kokoemusta, melkoinen haaste oli
jo ventiilien säätö järj kun tuo syt järj (1432 ensi kokemus)häiritsi vaikk syl numerot suojapelleissä
Viimeksi muokannut BussMAN, 31 Touko 2018 15:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eipä tuon virranjakajan kanssa tilanteeseen vaikuta se että kyse on kuplan koneesta, itse jakajan toimintaperiaatteessa ei ole mitään erikoista.

Sillä strobolla sen ennakon käyttäytymistä voi seurailla, sen pitäisi toimi kaasutellessa aina samoin, eikä takertua liian isolle. Jos jakaja on todella väljä se saattaa startatessa "heilua" kun moottori pyörii kovin nykäyksittäin, mutta silloin sen kyllä jo huomaa ihan näppituntumalla kun kääntää pyörijää. Ne jouset on kuitenkin kohtuu tiukat.

Jos jakaja on edes suunnilleen ällisään, niin ei sen kyllä pitäisi startissa alkaa potkia vastaan, mun mielestä vanhempi volvo käynnistyi ihan normaalisti vaikka ennakko oli melkein 30° jakohihnan vaihdon jälkeen. Äkkiseltäään syynä voisi olla että se kärjetön tunnistin ei toimi ihan oikein, vaan kuvittelee näkeveänsä ylimääräisiä sytytysimpulsseja, onko se tunnistin ja vastarauta kunnolla linjassa, eikä siinä raudassa ole mitään ylimääräistä?
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Siehän tarvittet Kuplaas bensa Webaston (6v)?
Voisin luopua.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Reissureki kirjoitti:Siehän tarvittet Kuplaas bensa Webaston (6v)?
Voisin luopua.
Kuva voi paljastaa ettei sovellu tuohonmalliin, vain kesäkäyttöä, ja 12v systeemi.`
Viimeksi muokannut BussMAN, 31 Touko 2018 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Kyllä se ennakonsäädin onglemalta kuullostaa, pitäisi liikkua ihan tasaisesti laidasta laitaan säätö.
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Varsinkin jos ilmaantunut vika
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vw ilmajäähdytteisen moottorin tuntija?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Täytyy ko aikakauden tavalla aloittaa, avata ja katsoa keskipakosäädin, tuosta elektronipuolesta ei
mitään ymmärrystä,, ja jos ei saa takaisin koottua joutuu toteamaan siinä oli vika ja tilata uusi.
Löysin vw palstalta puola pitää olla tietyntyyppinen ,, ohmit kai ratkaisee sopivuuden. En itse asentanut tuota virranjakajaa mutta näyttää ”melko uudelta”,,1 1/2 vuotta ollut pois liikenteestä eikä mahdollisuutta edelliseltä omistajalta kysyä..

Nyt tutkittu, olin väärin katsonut, avasin virranjakajan keskipakosäädin toimii ja palautuu toppariin,yks jousi oli ( jostain luin että tässä mallissa ei kahta), akselin laskerit kunnossa ja koko jakaja uuden näköinen, välys joka tuntui pyörijästä olikin pyörijän kohdistus hammas oli väljä akselin uraan, tuskin tuo vaikuttaa, kyllä kipinä yhteys säilyy. Joutui ostamaan motonetin ajoituslampun (40€) hyvin toimi yyk merkki ja laskemalla asteet > mm hihnapyörän kehälle, oli siinä lampussa enakkon säätökin (0-60˚) mutta se toiminut mun taidolla, mutta kierroksia lisäämällä voi todeta keskipakosäätimen toiminna.
Jatketaan vian selvittelyä tulpanjohdot jne.kylmäkäynnistys tekemättä sytyn ajoituksen jälkeen potkiiko vastaa jos pitääkö epäillä venttiilivikaa,käynnistyy hyvin mutta edelleen 1 syl pätkiilämpinä
( tässä molemmista kansista omat pakoputket pätkisen voi kohdistaa 1 tai 3 syl)korvakuulo- synkronoinnilla säädin kaasuttimien tyhjäkäynti seosruuvit ja pakokaasulämmöillä kontrolli
Vastaa Viestiin