B9M Mahurin nopeuden rajoitin
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Tulipa "taas" yksi lisäongelma rekisteröinnin kannalta.
Kuorma-autoksi vaaditaan nopeudenrajoitin joka oli tarkoitus säädättää uudestaan kuorma-auto rajoitukselle...
Eipä ole koko rajoitinta autossa mitä säätää.
Uusi maksaa 1800 € ja rahat on jo kulutettu.
Mahtaiskohan käytettyä rajoitinta jostain löytyä mikä tulee ruiskutuspumpulle?
Tai joku rekisteröinti takaportti milloin ei rajoitinta vaadittaisikaan?
Tai jotain, jos joudun hankkimaan tuon listahintaisen rajoittimen, en pysty siitä nauttimaan koska vaimo tappaa mut.
Kuorma-autoksi vaaditaan nopeudenrajoitin joka oli tarkoitus säädättää uudestaan kuorma-auto rajoitukselle...
Eipä ole koko rajoitinta autossa mitä säätää.
Uusi maksaa 1800 € ja rahat on jo kulutettu.
Mahtaiskohan käytettyä rajoitinta jostain löytyä mikä tulee ruiskutuspumpulle?
Tai joku rekisteröinti takaportti milloin ei rajoitinta vaadittaisikaan?
Tai jotain, jos joudun hankkimaan tuon listahintaisen rajoittimen, en pysty siitä nauttimaan koska vaimo tappaa mut.
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Mikäs laitos se on nykyisellään jos ei ole rajoitinta?
Tuo 1800e kuulostaa kyllä ihan järjettömältä hinnalta yhdestä sammutinta ohjaavasta impulsseja laskevasta releestä. Enpä tiedä kelpaisiko rajoittimeksi sellainen systeemi että koneen maksimi kierrokset on rajoitettu niin ettei se suurimmalla vaihteella ota yli 90km/h. Jotain vähän erikoisempia laitteitahan on että varsinaista rajoitinta ei tarvitse olla kun laitteen huippunopeus jää alle rajoittimen.
Tuo 1800e kuulostaa kyllä ihan järjettömältä hinnalta yhdestä sammutinta ohjaavasta impulsseja laskevasta releestä. Enpä tiedä kelpaisiko rajoittimeksi sellainen systeemi että koneen maksimi kierrokset on rajoitettu niin ettei se suurimmalla vaihteella ota yli 90km/h. Jotain vähän erikoisempia laitteitahan on että varsinaista rajoitinta ei tarvitse olla kun laitteen huippunopeus jää alle rajoittimen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 182
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Itselläni juurikin vastaava tilanne päällä, sillä erolla että oma autoni on linja-autona ja pitäs rajottaa 100seen.
Omani on vm - 89 ja vanha kaupunkidösä, eli siinä ei alun alkaen ole tarvittu rajotinta. Tosin ei ennen perän vaihtoa kulkenutkaan kuin juuri 85km/h.
Tuntuu olevan hankalaa tuo rajottimen asennus, kukaan ei oikein lupaa osata enää noin vanhaan ja uusiakaan ei tunnu löytyvän. Mulla on purettuna kuorma-autosta peräsin oleva vaijeri rajotin ja nyt viimein löyty kaveri jolta asennuski onnistuis.
Eli jostain tollanen toimiva vaijeri rajotin kattella ja sitten kattella sille joku asentaja. Täälä foorumillakin taisi olla myynnissä jollakulla rajotin joka oli juuri B9Mstä kotosin.
Omani on vm - 89 ja vanha kaupunkidösä, eli siinä ei alun alkaen ole tarvittu rajotinta. Tosin ei ennen perän vaihtoa kulkenutkaan kuin juuri 85km/h.
Tuntuu olevan hankalaa tuo rajottimen asennus, kukaan ei oikein lupaa osata enää noin vanhaan ja uusiakaan ei tunnu löytyvän. Mulla on purettuna kuorma-autosta peräsin oleva vaijeri rajotin ja nyt viimein löyty kaveri jolta asennuski onnistuis.
Eli jostain tollanen toimiva vaijeri rajotin kattella ja sitten kattella sille joku asentaja. Täälä foorumillakin taisi olla myynnissä jollakulla rajotin joka oli juuri B9Mstä kotosin.
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Rajoitin tuli pakolliseksi 1988 rek alkaen , asennuspakko 1990 (v ?)luvulla alkaen ,,linja autot jotka kats 100 km/h aiemmin. Epäilen hyväksytäänkö muita kuin tehdas laitteet, asia voi olla eri jos tekn nopeus
ei ylitä 89 km/h
Tuohon autoon sopii se vaijerilla toimiva esim bosch joka maksoi irtoosana -90luvulla sarjana n3000Fimk (500€) on muitakin tyyppejä, tuo bosch ei tarvinnut lisäosia jos autossa oli kinzlen elekt
Sähköinen piirturi, on myös muita merkiä paineilmatoimista ja” veederoot ” piirturi oli jokin ongelma,
tarvi lisäosia, tai erilaisen ja mekaaniset ns vaijeripiirturit tarvi myös lisäosan.
Jos auto rek 1987 ei tarvitse rajoitinta vaikka rek kuorma autoksi, henkilö/ matkailuautona ei rajoitin
tarvetta ts osalla voi olla tarpeeton autossa kiinni.
Oletus purkaamolta löytyy ( rek 88 tai uudemmat) volvo kuorma-auton tai linja -auton moottorista tuollainen bosch ttyyppinen rajoitin, lisäksi pitää ottaa ruiskutuspumpun kaasuvipu, siinä on ”jousirakenne”( lisäkiinnitys raj vaijerille) ts kun kuski painaa kaasun pohjaan rajoitin vetää kierrokset alaspäin max 89/90 km/h. Vaijeri noissa oli 1-2 m mittainen eli
Rajoitin box osa voi olla rungossa tai kuorma autoissa konetilassa buldogissa rungossa tai ohj pohjassa, tais joissain sopia maskin allekkin ( laitoin tuollaisen 98 vuonna nokka / N volvoon rajbox ohjamon puolelle kun vaijeri riitti, työ aikaa tuollaisen perus asennukseen tais olla 4 tunnin luokka)
Asennus on yksinkertainen homma voi vaikka itse tehdä konetilatyöt ja vetää tarvittavat johdot
koelautaan, piirturiin kytkentä , testaus ja sinetöinti alan liike ja tod joka tarvitaan vuosittain kats,
noita lisätöitä kunlaskee tulee yhtäkalliksi kuorma autona kuin matkailuautona vuosittain, € menee
vain eri osoitteisiin
Kuorma auto testaukset ajopiituri 2 v välein, nopeusrajoitin vuosittain ym
Henkilö/matkailuauto trafimaksu 2 aks n1200€/v
Tuossa boschin nop rajoittimessa yks johto joka tarkoitettu kytkeä autoihin joissa synkronoimaton
vaihteisto, laitetaan tunnistin kytkinpolkimeen niin saa välikaasut anettua, sen jos vahingossa kytkee
vasemamman vilkun johtoon rajoin pysyy käytöstä pois niin kaun kuin vilkku vas päällä
ei ylitä 89 km/h
Tuohon autoon sopii se vaijerilla toimiva esim bosch joka maksoi irtoosana -90luvulla sarjana n3000Fimk (500€) on muitakin tyyppejä, tuo bosch ei tarvinnut lisäosia jos autossa oli kinzlen elekt
Sähköinen piirturi, on myös muita merkiä paineilmatoimista ja” veederoot ” piirturi oli jokin ongelma,
tarvi lisäosia, tai erilaisen ja mekaaniset ns vaijeripiirturit tarvi myös lisäosan.
Jos auto rek 1987 ei tarvitse rajoitinta vaikka rek kuorma autoksi, henkilö/ matkailuautona ei rajoitin
tarvetta ts osalla voi olla tarpeeton autossa kiinni.
Oletus purkaamolta löytyy ( rek 88 tai uudemmat) volvo kuorma-auton tai linja -auton moottorista tuollainen bosch ttyyppinen rajoitin, lisäksi pitää ottaa ruiskutuspumpun kaasuvipu, siinä on ”jousirakenne”( lisäkiinnitys raj vaijerille) ts kun kuski painaa kaasun pohjaan rajoitin vetää kierrokset alaspäin max 89/90 km/h. Vaijeri noissa oli 1-2 m mittainen eli
Rajoitin box osa voi olla rungossa tai kuorma autoissa konetilassa buldogissa rungossa tai ohj pohjassa, tais joissain sopia maskin allekkin ( laitoin tuollaisen 98 vuonna nokka / N volvoon rajbox ohjamon puolelle kun vaijeri riitti, työ aikaa tuollaisen perus asennukseen tais olla 4 tunnin luokka)
Asennus on yksinkertainen homma voi vaikka itse tehdä konetilatyöt ja vetää tarvittavat johdot
koelautaan, piirturiin kytkentä , testaus ja sinetöinti alan liike ja tod joka tarvitaan vuosittain kats,
noita lisätöitä kunlaskee tulee yhtäkalliksi kuorma autona kuin matkailuautona vuosittain, € menee
vain eri osoitteisiin
Kuorma auto testaukset ajopiituri 2 v välein, nopeusrajoitin vuosittain ym
Henkilö/matkailuauto trafimaksu 2 aks n1200€/v
Tuossa boschin nop rajoittimessa yks johto joka tarkoitettu kytkeä autoihin joissa synkronoimaton
vaihteisto, laitetaan tunnistin kytkinpolkimeen niin saa välikaasut anettua, sen jos vahingossa kytkee
vasemamman vilkun johtoon rajoin pysyy käytöstä pois niin kaun kuin vilkku vas päällä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Uutta infoa ja "ehkä" valoa tunnelin päässä. Kävin keskustelemassa Volvolla kyseisestä puuttuvasta rajoittimesta ja he epäilivät autossa olevan jokin EDS ( tai joku sinnepäin ) moottori juttu jolloin rajoitin olisi moottorin ohjausyksikössä kuskin penkin takana olevassa peltilaatikossa. Menen ensiviikolla tarkastuttamaan asian Volvo Truck Centerissä niin kahtellaan? Vismatekissä sanoivat että jos näin on, sitä eivät pysty säätämään uudelleen koska ohjelmat on vain Volvolla...???
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Edc pumpulliset ( ruiskutuspumpun säädin sähköinen+ ensimmäiset moottoriboxit) moottorit tuli euro2=yheydessä, vuosi oli 1996, tämä tunnistaa siitä jos kaasupoljin on sähköinen ..Edc koneelliset
ei tarvii erillistä rajoitinta se voi ohjelmoida..
ts euro 1 autot siihen vuoteen saakka ainakin ” suomiautot”oli normaali ruiskutuspumppu ja vaijeri tai/muu mekaaninen ( oli ilmatoimisiakin ainakin sisuissa) yhtyes kaasupolkimelle, näihin laitettii n erillinen
nopeudenrajoitin ns lisävaruste just tuossa n 1996 aikoihin.
ei tarvii erillistä rajoitinta se voi ohjelmoida..
ts euro 1 autot siihen vuoteen saakka ainakin ” suomiautot”oli normaali ruiskutuspumppu ja vaijeri tai/muu mekaaninen ( oli ilmatoimisiakin ainakin sisuissa) yhtyes kaasupolkimelle, näihin laitettii n erillinen
nopeudenrajoitin ns lisävaruste just tuossa n 1996 aikoihin.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
IlonpilaajaBussMAN kirjoitti:Edc pumpulliset ( ruiskutuspumpun säädin sähköinen+ ensimmäiset moottoriboxit) moottorit tuli euro2=yheydessä, vuosi oli 1996, tämä tunnistaa siitä jos kaasupoljin on sähköinen ..Edc koneelliset
ei tarvii erillistä rajoitinta se voi ohjelmoida..
ts euro 1 autot siihen vuoteen saakka ainakin ” suomiautot”oli normaali ruiskutuspumppu ja vaijeri tai/muu mekaaninen ( oli ilmatoimisiakin ainakin sisuissa) yhtyes kaasupolkimelle, näihin laitettii n erillinen
nopeudenrajoitin ns lisävaruste just tuossa n 1996 aikoihin.
-
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
- Truck: Scania F112 Lahti 31
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Sivusta juttua seuranneena, itellä henkilöautoksi rekisteröity vanhus. Ei rajottimia vielä noin vanhassa mutta vero kohtuullinen kun ajattelee niin että voi olla käytössä vain mitä tarvii ja muuten pois. Eli onko tuoreemmat autot edelleen rekisteröitävissä henkilöautoksi ilman rajoitinta?
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Henkilö/matkailu auto ei rajoitinta vaadita, ( oma on scania carrus kokop18 ton 1998 vm, sallittu max nopeus tieliikenteessä kuten kuorma autoissa 80km/h, ”ei tietoa” max tekn nopeudesta ) lisäksi ei tarvii piirturia sinetöidä ehkä käyttää....
Ei liity volvo asiaan::
vaikka euro2 scania 94 on siinä erillinen rajoitin paineilmatoiminen joka toimii myös vakionopeus
säätimenä, nyt kun taaki irroitettu molemat pois käytöstä ( tämä pikkukania on normaali ruiskutuspumpulla ja vaijeri toimisella kaasupolkimella, kierrätyksellä saatu euro2 , 112 scaniassa edc tai ” pumppusuutimet”)
Ei liity volvo asiaan::
vaikka euro2 scania 94 on siinä erillinen rajoitin paineilmatoiminen joka toimii myös vakionopeus
säätimenä, nyt kun taaki irroitettu molemat pois käytöstä ( tämä pikkukania on normaali ruiskutuspumpulla ja vaijeri toimisella kaasupolkimella, kierrätyksellä saatu euro2 , 112 scaniassa edc tai ” pumppusuutimet”)
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Rajoitin itsessäänhän on hyvin yksinkertainen, lähinnä kai lienee kyse jostain hemmetin hyväksynnästä, jolla tuota rahastetaan.
Käytännössä noi mekaaniset rajoittimen on siitä ikäviä että ne eivät yleensä kykene rajoittamaan nopeutta siististi siihen suurimpaan sallittuun, vaan nopeus jää humppaamaan, niin että jos ajaa rajoitinta vasten se joko kiihdyttää tai hidastaa, kokoajan jomminkummin. En tiedä onko niisä olemassa jotain fiksummin toimivia versioita, tai jopa sellainen johon olisi integroitu vakionopeudensäädin (siis muukin kuin 90km/h).
Jotain nopeudenrajoittimia oli sellaisia että ne kytkivät sammuttimen päälle, mutta ne kai kiellettiin tjsp? vähän hankala systeemi kun kone sammuu jos painaa kytkintä.
Käytännössä noi mekaaniset rajoittimen on siitä ikäviä että ne eivät yleensä kykene rajoittamaan nopeutta siististi siihen suurimpaan sallittuun, vaan nopeus jää humppaamaan, niin että jos ajaa rajoitinta vasten se joko kiihdyttää tai hidastaa, kokoajan jomminkummin. En tiedä onko niisä olemassa jotain fiksummin toimivia versioita, tai jopa sellainen johon olisi integroitu vakionopeudensäädin (siis muukin kuin 90km/h).
Jotain nopeudenrajoittimia oli sellaisia että ne kytkivät sammuttimen päälle, mutta ne kai kiellettiin tjsp? vähän hankala systeemi kun kone sammuu jos painaa kytkintä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Tarjolla olisi käytetty rajoitin, pitäisi selvittää minkä merkkinen vaihdelaatikko autossa on?
Mistä kohtaa laatikon voi tunnistaa...
Tällä haavaa en tiedä siitä muuta kuin manuaali, 6-vaihdetta eteen ja yksi taakse
Mistä kohtaa laatikon voi tunnistaa...
Tällä haavaa en tiedä siitä muuta kuin manuaali, 6-vaihdetta eteen ja yksi taakse
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Tässä B10M vaihteistot, oletan 9 M samat , selviää vaiht sivussa tunnistelaatta.
Todenäköisesti jos alkup se on (synkronoitu)ZF S6-80 ( 6 vaiht+peruutus) 6 vaihde on 1:1
jos ylivaihteellinen S6-80+GV80 ( 2 x 6 vaiht+2 x peruutus) 6 vaihde 1:1 ja ylivaihteella 0,84:1
? Nyt tuli uutta asiaa, mitä vaikuttaa vaihteistotyyppi nopeudenrajoitin asennukseen, oletus autossa kinzle piirturi ( synkoronoimaton vaiht tarvii kytkinpolkimeen rajakatkaisijan esim fuller vaiht)
Jule mekaaniset rajoittimet ikäviä.
Tuo pitää paikkansa, kun tulivat nuo jälkiasennus nop raj ohjeistettin että ei saa ajaa ns kaasupohjassa/ rajoitintavasten, silloin esintyy tuo heijaus / pumppaus voimakkaimmin ja polttoainettakin kuluu enemmän,EDC / moottoriohjausbox tyypit toimii huomattavasti järkevämmin, nyt uudet esim volvon
joissa gps yhteys alkaa toimimaan mäkisessäkin maastossa järkevästi, kun huomio korkeus muutokset,
jos kulj ajaa vakionopeus säätimellä, eikä jalalla/ silmällä joka taitaa olla taloudellisin.
Todenäköisesti jos alkup se on (synkronoitu)ZF S6-80 ( 6 vaiht+peruutus) 6 vaihde on 1:1
jos ylivaihteellinen S6-80+GV80 ( 2 x 6 vaiht+2 x peruutus) 6 vaihde 1:1 ja ylivaihteella 0,84:1
? Nyt tuli uutta asiaa, mitä vaikuttaa vaihteistotyyppi nopeudenrajoitin asennukseen, oletus autossa kinzle piirturi ( synkoronoimaton vaiht tarvii kytkinpolkimeen rajakatkaisijan esim fuller vaiht)
Jule mekaaniset rajoittimet ikäviä.
Tuo pitää paikkansa, kun tulivat nuo jälkiasennus nop raj ohjeistettin että ei saa ajaa ns kaasupohjassa/ rajoitintavasten, silloin esintyy tuo heijaus / pumppaus voimakkaimmin ja polttoainettakin kuluu enemmän,EDC / moottoriohjausbox tyypit toimii huomattavasti järkevämmin, nyt uudet esim volvon
joissa gps yhteys alkaa toimimaan mäkisessäkin maastossa järkevästi, kun huomio korkeus muutokset,
jos kulj ajaa vakionopeus säätimellä, eikä jalalla/ silmällä joka taitaa olla taloudellisin.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Tämmöinen kilpi löytyi laatikon kyljestä:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
On näköjään numerota suurempi 10M ( tuo 90 vääntömomentti ) ja suurin vaihde ”ylivaihde” 0,81/1 ts laatikossa 5 on suora vaihde 1 // 1
( 0,81 moottorinkierroksella kardaani pyörii yhden kierroksen, suurimalla vaihteella, tuon kilven mukaan)
( 0,81 moottorinkierroksella kardaani pyörii yhden kierroksen, suurimalla vaihteella, tuon kilven mukaan)
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Vielä koitan selvittää onko tässä mahurissa kuitenkin jokin sortin nopeuden rajoitin jo asennettuna.
Volvon kaveri kysyi onko kaasuvaijerin yhteydessä jotain "sylinteriä", no mielestäni ei ole. Lisäksi hän kysyi tuleeko syöttäpumpulle sähköjohtoja, näyttää siihen välillisesti ainakin pari johtoa tulla?
Epäilykset kuitenkin vielä ovat koska vaihdelaatikosta löytyy sinetöity 4-johtimen liitin.
Tässä kuva mihin pumpulle tulee johtoja ( sormella osoitettu koska johtimet mustan kumisuojan alla ). Ne on kytketty johonkin paineilmalla toimimvaan servomoottoriin joka on syöttöpumpun päädyssä kiinni, tai jotain.
Lisäksi kuskin penkin takaa löytyi tämmöinen laatikko?
Meen huomenna Volvo Truck Centteriin kuvien kanssa ihmettelemään....
Volvon kaveri kysyi onko kaasuvaijerin yhteydessä jotain "sylinteriä", no mielestäni ei ole. Lisäksi hän kysyi tuleeko syöttäpumpulle sähköjohtoja, näyttää siihen välillisesti ainakin pari johtoa tulla?
Epäilykset kuitenkin vielä ovat koska vaihdelaatikosta löytyy sinetöity 4-johtimen liitin.
Tässä kuva mihin pumpulle tulee johtoja ( sormella osoitettu koska johtimet mustan kumisuojan alla ). Ne on kytketty johonkin paineilmalla toimimvaan servomoottoriin joka on syöttöpumpun päädyssä kiinni, tai jotain.
Lisäksi kuskin penkin takaa löytyi tämmöinen laatikko?
Meen huomenna Volvo Truck Centteriin kuvien kanssa ihmettelemään....
-
- Rattimajuri
- Viestit: 182
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Eikös se tuo ylemmän kuvan osa ole sammutus solenoidi.
Ja olisko tuo wabco boksi abs:sien aivo loota.
Melkein väittäisin että tuossa ei kyllä sitä rajotinta ole. Siinä pitäs olla samoilla paikkeilla kaasuvivun kanssa sellanen vaijeri joka menee servo moottorille ja siitä piuhat boksille eteen.
Tuo oma wiimani on varmasti hyvin samoihin aikoihin tehty vaikka onkin eri korimallia, rekkarissa vain yksi numero eri. ja siihen tuo rajotin tosiaan piti kans laittaa.
Ja olisko tuo wabco boksi abs:sien aivo loota.
Melkein väittäisin että tuossa ei kyllä sitä rajotinta ole. Siinä pitäs olla samoilla paikkeilla kaasuvivun kanssa sellanen vaijeri joka menee servo moottorille ja siitä piuhat boksille eteen.
Tuo oma wiimani on varmasti hyvin samoihin aikoihin tehty vaikka onkin eri korimallia, rekkarissa vain yksi numero eri. ja siihen tuo rajotin tosiaan piti kans laittaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Minulla on sellainen tutina, että alla olevan kuvan punaisella viivalla merkitty paineilmalla toimiva sylinteri on sammuttin. Sylinterin päässä oleva männänpää osuu suoraan ulos tullessaan sammutusvipuun johon tulee myös kyljen huoltoluukussa sijaitsevan käsisammuttimen vaijeri.Miihhali kirjoitti:Eikös se tuo ylemmän kuvan osa ole sammutus solenoidi.
Ja olisko tuo wabco boksi abs:sien aivo loota.
Melkein väittäisin että tuossa ei kyllä sitä rajotinta ole. Siinä pitäs olla samoilla paikkeilla kaasuvivun kanssa sellanen vaijeri joka menee servo moottorille ja siitä piuhat boksille eteen.
Tuo oma wiimani on varmasti hyvin samoihin aikoihin tehty vaikka onkin eri korimallia, rekkarissa vain yksi numero eri. ja siihen tuo rajotin tosiaan piti kans laittaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Tästä kuvasta näkyy koko syöttöpumppu ja paremmin tuo sammuttimen paineilmasylinteri sekä siihen tuleva käsisammuttimen vaijeri joka tosin on ennemminkin rautalankaa...
Tosin, jos tuo servo sähköjohtoineen onkin sammutin, voiko tuo paineilmasylinteri olla rajoittimeen kytketty, ei kai. Kaikkea se epätoivo saakin ajattelemaan....
Tosin, jos tuo servo sähköjohtoineen onkin sammutin, voiko tuo paineilmasylinteri olla rajoittimeen kytketty, ei kai. Kaikkea se epätoivo saakin ajattelemaan....
-
- Rattimajuri
- Viestit: 182
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Ei tuossa kyllä valitettavasti rajoitinta ole. Pitäs olla vaijeri tuossa saman vivun yhteydessä, johon tuo kaasu "vaijeri" kiinnittyy.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Oletus itelläkin on, ettei rajoitinta löydy. Ja se sinetöity sähköliitin laatikossa liittyy ehkä vaikka piirturiin? Tai jotain.
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Sähköjohdot menee "pakkosyötölle" ja minulla ainakin toimii silloin kun pitää hehkun kytkintä pohjassa.
Ajokki express Volvo B10 M -87
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Volvolla asentaja sanoi että painesservo johon tulee sähköjohdot liittyy turbopaine tietoon????
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Samaa muistelen , pakkosyöttö sähköinen, taitaa tuon ikäisessä turbopaine olla” putkella” joka tuleesalminen kirjoitti:Sähköjohdot menee "pakkosyötölle" ja minulla ainakin toimii silloin kun pitää hehkun kytkintä pohjassa.
tuoholle paineen tunnitin ” kalvolle”, perinteinen volvon pysäytin paineilmasylinteri.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Olis nyt melkein käsessä kuvan mukainen vaijerirajoitin.BussMAN kirjoitti:
Tuohon autoon sopii se vaijerilla toimiva esim bosch
lisäksi pitää ottaa ruiskutuspumpun kaasuvipu, siinä on ”jousirakenne”( lisäkiinnitys raj vaijerille)
Pari johtoa laatikkoon.... Ilmeisesti nyt sinetöityyn 4-napaiseen liittimeen ( liittyy ymmärtääkseni piirturiin ) ja vaijeri kaasuvipuun. Vaijerin päästä puuttuu jokin jousiboksi? Ei liene kummoinen tehdä jos sen tarkoitus on vain vetää vaijeri takaisin ulos?
Viisaammat kommentoikoot eli kuka hyvänsä.
Re: B9M Mahurin nopeuden rajoitin
Kaasuvipu vois löytyä purkaamolta käytetty, uusi ehkä diesel huolloista tai tilaamalla bosch varaosa.
mitoitus ja rakenne jos itse valmistaa olis hyvä jos olis malli kpl, kaasuvajerilla vedetään kaasua
” jousi vivusta” ja rajoitin kiinteästä vetää kaasupois päin rajoitustilanteessa , esim tuo jousikuorma pitää olla oikein mitoitettu , kaasu toimii normaalisti ja rajoitittimen voima ylittää jousikuorman
mitoitus ja rakenne jos itse valmistaa olis hyvä jos olis malli kpl, kaasuvajerilla vedetään kaasua
” jousi vivusta” ja rajoitin kiinteästä vetää kaasupois päin rajoitustilanteessa , esim tuo jousikuorma pitää olla oikein mitoitettu , kaasu toimii normaalisti ja rajoitittimen voima ylittää jousikuorman