Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
jiivee
Rattiamiraali
Viestit: 436
Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
Truck: MB
Location: EP
Member id: 239
Paikkakunta: Jurva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja jiivee »

10W30 ihan hyvä,jos vaan kesä käytössä, ja miksi ostaa kallis öljy jos kesässä vaan alle 10t km, ja taas keväällä uudet.
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei kai niitä öljyjä yhdessä kesässä pilalle saa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Toivottavasti öljyt kestää hieman pidempään kuin yhden kesän, kilometrejä tälle pelille ei tule kuin muutama tuhat kaudessa ja talvella ei ajeta metriäkään. ;-)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vaihtoa tärkeämpi on öljyn läsnäolo. Sama koskee jäähdytynestettä. Köyhänä ostan sen kanisterin johon sattuu olemaan varaa. Viimeksi suvi pari sitten meni Delvac 15W 40 pönikkä tankkiin. Astetta paksumpi pysyy paremmin padassa :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Parkkiin puhtaalle asfaltille joksku aikaa , niin näkee jos merkkaa reviiriään .
jiivee
Rattiamiraali
Viestit: 436
Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
Truck: MB
Location: EP
Member id: 239
Paikkakunta: Jurva

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Juuvaankun, arvatkaapa kuinka paljon vettä siellä öljyn seas on keväällä,kun ailmat vaihtelee tähän tapaan kun viime talvella,kyllä on paksus kuuras sisältä ja muuttuu vedeksi,kyllä siinä tehoa katoaa. No näin tuumaili tänään hän. :wink:
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se vesi kyllä postuisi sieltä öljyn seasta, kun vaan ajaisi öljyt kunnolla lämpimäksi, mutta tuleeko ne öljyt sitten niin lämpimäksi normaalilla ajelulla?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nilkka suoranahan näillä mäkeen mennään, joten eikohän tuo aamukaste kaikkoa öljystä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Poikkeuslupa ylipitkästä "kuora-autosta" saapui.
Vaatimuksena eteenpäin suunnattuihin penkkeihin turvavyöt ja nykyisten vaatimusten mukaiset taustapeilit....
Rekisteritietoihin merkintä: Kilpamoottoripyörien kuljetukseen rakennetun kuorma-auton pituus 12,80m hyväksytty Trafin päätöksellä dnro: xxx/x...
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mihin unohtui poikkeusluvan määräaika? näinpähän vaan lupakuponki muuttuu vakituiseksi luvaksi?
Tulevaisuus on sähköinen
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Lahti32 kirjoitti:Mihin unohtui poikkeusluvan määräaika? näinpähän vaan lupakuponki muuttuu vakituiseksi luvaksi?
Sitä minäkin hieman ihmettelin kun olin aiemmin ymmärtänyt että tämmöiset poikkeusluvat päättyisi 31.12.2020 ?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuon tiedon mukaan Kylähullu matkailu jatkunee tulevaisuudessakin ( suomi autot min 12,3 m alk)
onha noita lisähaasteita muutekin tulossa lisää esim sähköjärjestelmät ja moottorit euroluokat 5 : sta alkaen, turvavarusteet ym,,, ainakin meille jotka alkoi ajelun autoilla joissa ei sähkö tarvittu kuin valoihin. Raudan puute jatkunee tulevaisuudessakin, kotelo -kehitys rajoittunut henkilöautoihin.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Bussi oli neitsytmatkalla vielä hieman keskeneräisenä mutta ihan hyvin toimitti asiansa.

Kuva

Hullut kisakuskit :lol:
Kuva
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Notreal kirjoitti:Poikkeuslupa ylipitkästä "kuora-autosta" saapui.
Vaatimuksena eteenpäin suunnattuihin penkkeihin turvavyöt ja nykyisten vaatimusten mukaiset taustapeilit....
Rekisteritietoihin merkintä: Kilpamoottoripyörien kuljetukseen rakennetun kuorma-auton pituus 12,80m hyväksytty Trafin päätöksellä dnro: xxx/x...
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Mielenkiintoista! TOISTAISEKSI
Hyvä jos näin, toivottavasti ei moka
. Trafin ohjeissa edelleen mun mielestä
V 2020 loppuun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Nythän siis ei ole matkailuauton poikkeuslupa vaan kuorma-auton eli tässä on periaatteessa kaksi ihan eri asiaa.
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Trafin sivulta :
"Trafi on myöntänyt luvan poiketa auton pituus- tai leveysvaatimuksista pääsääntöisesti vain, kun linja-auto muutetaan matkailu- tai kuorma-autoksi. Poikkeuksen myöntämisen edellytys on auton erityinen käyttötehtävä (esim. majoitustilojen lisäksi tarvitaan huomattavan suuri kuljetustila).

Poikkeuslupa myönnetään yleensä enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Poikkeuksia voimassaoloaikaan:

Kirjastoautojen poikkeusluvat myönnetään toistaiseksi voimassaolevina.
Linja-autoja, jotka on hyväksytty ennen ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 231/2002 voimaan tuloa ja jotka eivät täytä em. asetuksen 41 c ja 41 d §:ssä säädettyjä vaatimuksia, voidaan käyttää vain v. 2020 loppuun asti. Myös näille linja-autoille myönnettävät poikkeusluvat voivat olla voimassa enintään v. 2020 loppuun asti."
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Liekkö mitään merkitystä että tämä lupa on ns. Ajoneuvon kuljetusajoneuvo / kuorma-auto. Tässä ei esim. vaadita kuorma-autolle säädettyjä kuormatila / seinä ym. juttuja. Jopa kuorman kiinnitypisteiksi riittää ne mitä tarvitsemme, eikä tarvitse laittaa turhia kiinnityspisteitä mitan kanssa mittaillen niiden välimatkoja tai etu / takaseinä etäisyyksiä.?
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tänään tehtiin seuraavanlaista remppaa- Naftavuodon korjaus. Polttoaineputki hankautunut puhki josta pienen pieni suihku ympärille kiinnitettyyn johtonippuun. Teki paikallistamisesta haasteellista, mutta lopuölta löytyi. Pätkä putkea korvattiin polttoaineletkulla.
Venttiilien säätö. Yhtä pakoventtiiliä lukuunottamatta suht säädöissä, 1 pako oli 1,3mm välyksellä, pientä hienosäätöä n. 5 venttiilin välykseen. Näköjään yksi vähän isompi riittää tuottamaan naputtavan sivuäänen :D Nyt ei enää naputa.
Toisenlainen kolkotus jäi mutta se mielestäni tulee kompurasta, ei paha. Lieneekö ennemmin ominaisuus kuin vika? :shock:
Katsastusmiehen pyynnöstä 650mm rispaantuneet sulat vaihtuivat uusiin 800mm, Kyllä oli pakkauslaatikossa kokoa. :D

Lisä peilejä sovittelin vanhojen varsiin, ei taho mahtua. Pitää nykyään viranomaismääräyksestä nähdä pyyhkijän varretkin ulkopuolelta ajon aikana? :lol: Juu ja oikea etupyöräkin tarvii kuskille oman peilin.... Hoh hoijaa. Ja sitten vielä joku 300mm säteellä kuperakin pitäisi saada mahtumaan.

Eteenpäin suunnatuihin penkkeihin riittää katsastusmiehen ohjeistuksen mukaan lannevyöt. Kysyin kiinnityksestä, itse penkkiin vai lattiaan?Vastasi että kyllä osaan katsoa kumpi paremmin sopii ja riittävästi kestää. Kertoi että lattiaan kiinnitettynä on helpompi leimata, ei tarvi penkin kiinnityksiin puuttua... Jopa kuskin penkille lannevyö. Insinööri kysyi, eikös siinä ollut kuskilla sellainen jousitettu kiikkustuoli, siihen ei 3-piste vyötä oikein saakkaan jollei yläkiinnikettä saa penkkiin kiinni... Onneksi penkissä on sivuilla valmiiksi sellaiset lätkät mihin lannevyöt saa mukavastii pultattua. Liekkö ihan siihen suunniteltu? Sitten voi halutessa laittaa pienen kuormaliinan niskatuoen ympäri ja jättää kaula siihen väliin, jos haluaa 3-piste tuntumaa... 8)

Kärähti toistamiseen Motonetin "huippulaadukas" 15A jännitteen alennin ( 24 / 12V ), yhden vaihdoin jo takuuseen. Sen takana 12V/8A käyttövesipumppu. Ei taida alennin tykätä pumpun moottorin käynnistämisestä? Tarttee varmaan hankkia 24V pumppu... :evil:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuon ikäisiä autoja kun muutettiin 100 km/ h bussiksi, laitettiin vaaditut tuvavyöt / lanne( etu ja takapenkin keskelipaikalle ts paikkoihin joissa ei ollut penkki edesä) penkkiin kiinni, todennäköisesti samaa oli jo tehtaalta turvavöillä, oletus että penkinrunkoja ja lattiakiinnitys täytti määräykset.
Turvavyöt hyvä asia, ei varmuutta vaaditaanko tuossa tod lain mukaan.

Kuorma auton katvepeili vaatimus tuli 2000 luvulla, aika ylättävä että vaaditaan vanhaan, huomioden
auton ikä, ja linja auton korissa lähes hyödytön, koska koelauta melkomatala ja ovessa ikkunat, toisin
kuin buldog kuorma autoissa joissa voi istuimenlaskea alas.

En suosittele riitaa kats ins kanssa, ennenvanhaan sitä seuras elinikäinen jännitys katsastusmatkoille,
nyt voi olla toinen,ainakin mahdollista keskustella.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Pieni pähkäily noitten taustapeilien kanssa meneillään.
Etupeili ja lähietäisyyspeili on paikallaan mutta vielä pitäisi saada mahtumaan
tuohon normipeilin ylle tai alle laajakulmapeili?
Tila pakkaa vaan loppumaan kesken.
Nykyinen taustapeili vie koko käytössä olevan tilan 40cm
Sen alapuolelle ei voi laittaa, kun pitää olla maanpinnasta min. 2m
ja yläpuolelle jos laittaa niin tuulilasi loppuu kesken ;-)

Jos puolitan tuon normipeilin koon jotta laajakulmalle tulisi tilaa
niin eihä sellaisesta pikkupeilistä enää mitään näe?

Ongelmallista...
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ei muutakuin ” luppakorva ” peilit hakea, uusiakin myynnissä, mutta olettais purkaamoilta löytyy
käytettyjäkin, en tiedä onko niitä muutakuin sähkösäätöisiä, melkoinen rakentelu jos johdottaa,
voi niitä käsilläkin silti kääntää.https://www.nettikone.com/muu-merkki/li ... ta/1001039
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

BussMAN kirjoitti:Ei muutakuin ” luppakorva ” peilit hakea, uusiakin myynnissä, mutta olettais purkaamoilta löytyy
käytettyjäkin, en tiedä onko niitä muutakuin sähkösäätöisiä, melkoinen rakentelu jos johdottaa,
voi niitä käsilläkin silti kääntää.https://www.nettikone.com/muu-merkki/li ... ta/1001039
No ei saakeli.
Ei kyllä sovi vuosimalliin eikä ulkonäköön.
Keksin jonkin huomaamattoman ratkaisun. 8)
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Tarviiko sen olla, minkä kokoinen vai kelpaako esim. bilteman, tämä pieni peilin päälle tuleva ympyrä?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034907/
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Niin.
Ne "vaaditut" peilit on joko sen ja sen direktiivin mukaiset joissa on hyväksymismerkinnät.
Toinen vaihtoehto on toimittaa "tutkimuslaitoksen tarkastusraportti" näkökenttävaatimusten täyttymisestä.
Myös kuorma-atojen maahantuojien korjaamot voivat asiakkaan pyynnöstä kirjoittaa todistuksen peilen vaihdosta ja tarkastuksesta...

Helppoo kuin heinän teko.
AKE:n ohjeen mukaan katsastusmiehellä ei ole velvoitetta suorittaa näkökenttämittauksia että vaaditut vaatimukset täyttyvät.

Linkki ohjeeseen https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... aminen.pdf

Asemalla tulostivat minulle tuollaisen 20-sivuisen lehtiön jossa kaaviot vaaditusta näkökentästä ym. :shock:
Jotakuinkin alla olevan kuvan mukaan.

Kuva
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tampio kysyy taas...
Apumiehen puoleinen ajovaloumpion heijastin hapettunut,
tarttee uuden umpion.
Googlettamalla en löytänyt tuloksia.
Umpion lasissa on jokin numerokoodi, onko sillä jotain virkaa kun etsii uutta vastaavaa?
Vastaa Viestiin