Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Huhti 2018 17:05

Tämmönen siitä peräluukusta sitten tuli.

Kuva

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2633
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 16 Huhti 2018 15:27

Hieno salaovi :)
20% of human waste is total crap

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 16 Huhti 2018 18:51

Hieno!

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 387
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Timppa » 16 Huhti 2018 19:41

On kun tehtaassa tehty ! hyvät tiivisteet saa pöllyt pysymään ulkona .

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja jariautio » 16 Huhti 2018 20:48

Todella siistin näköinen. Millä nousee, Onko käsi pelillä vai onko joku kone?

Tuota vain mietin et kun luukku märkä tai loskassa saa olla sadehattu päässä :lol:

Siittä syystä itselle tehnyt luukun joka aukee katokseksi. Mukavampi lastata vesisateessakin.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Huhti 2018 23:42

Sovitat tiivisteet löytyi Etrasta.
Nousee tällä haavaa ihan käsivoimin, tulevaisuudessa mahdollisesti kaasupumput avittamaan jos kunto loppuu kesken.
Sateen sattuessa luukku nostetaan sateessa, loska ei toivottavasti Road Racingissä ole mukana kuvioissa. :D

Maco81
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 17 Huhti 2018 06:54

Itse ajattelin tehdä omaan sellaisen, joka kippaa alas, jolloin siihen voi rakentaa ajosillat luukkuun, mutta hieno ratkaisu tuokin ei ainakaan ole luukku edessä.

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja jariautio » 17 Huhti 2018 20:13

Alaskippaavaa ajosillaksi käyvää luukkua minäkin suunnittelin, mut luukku vähän edessä jos sitä ei tarvi.
Toinen onkelma et auto pitäis olla suorassa ja tasaisella aina kun purkaa muuten vääntää luukkua.
Sit kolmas et miten saa suojattua ettei takaseinä tai luukku naarmuunnu maata vasten.
Siispä päädyin ylös nousevaan, vähiten edessä ja saa siitä varikolla sadesuojan.
Ajosillat ovat sitten irtonaiset kevyet alumiiniset. Osoittautunut toimivaksi :D

Maco81
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 17 Huhti 2018 21:56

Niin, joo ite meinasin kelkkoja ajaa sisään, niin ei oo kulman kanssa ihan justiinsa

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 17 Huhti 2018 22:20

Maco81 kirjoitti:Niin, joo ite meinasin kelkkoja ajaa sisään, niin ei oo kulman kanssa ihan justiinsa
Ai täällä on muitakin kelkkailijoita, hienoa.
Täällä suunnitteila kelkkoja pariin kerrokseen.

Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Mopar » 18 Huhti 2018 01:19

Ite tein alaskippaavan luukun. ei tarvii eri ramppeja raahata mukana kun koko luukku toimii ramppina. Tavaroita sisään nostaessa ei tarvii kattella mihin täytyy astua, että osuus rampille. Ainahan melkein niin tasasta on, ettei ramppia paljookaan väännä.
Kuva

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Huhti 2018 20:10

Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. 8)

Kuva

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Huhti 2018 22:24

Katsastuksessa puhuttua: Ajopiirturiin pitää hankkia tarkastuslappu.... Se on selvää pässilihaa, mutta mainittiin myös nopeuden rajoittimen uudelleen säätö. Linjurina tässä on ikkunassa 100km lätkä mutta kuorma-autona rajoitin pitäisi säädättää 90km/h ( tai jotain sinnepäin ).
Tuli vaan mieleen, että mahtaako tän ikäisessä ( 1989 ) olla rajoitinta alkuunkaan ja pitääkö sellainen nyt hommata? Rajoitin on vaadittu 1.10.2001 jälkeen rekisteröidyille kuorma-autoille, mutta onko niin että tässä muutoskatsastus asiassa ei siltä osin mennäkkään 1989 sääntöjen mukaan....?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 478
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 18 Huhti 2018 23:50

Tuo 2001 on varmaankin kevyt kuorm auto vuosi . Raskaat kuorma autot tuli 1988 ( 5 kk tais olla) vuoden rek alkaen.jos auto ollut 100 lle rek siellä pitäis rajoitin olla valmiina, ei muuta kuin testi,
tuon ikäisissä se on erillinen laite moottoritilassa, kaasuvivustoon liitetty, uudemmissa alkaen euro2 autoissa se on moottori ”elektroniikan yhteydessä” EDC .
Viimeksi muokannut BussMAN, 18 Huhti 2018 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Huhti 2018 23:54

BussMAN kirjoitti:Tuo 2001 on varmaankin kevyt kuorm auto vuosi . Raskaat kuorma autot tuli 1988 ( 5 kk tais olla) vuoden rek alkaen.
Niimpä tietenkin.
No, kaippa tässä sitten sellainen rajoitin jostain löytyy minkä voi säädättää...

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Huhti 2018 16:41

Elimme jännittäviä aikoja. Tätä ennen oltiin luotettu mittanauhaan, että kaikki sopii sisälle.
Nyt se on myös testattu. :D

Kuva

Kuva

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja jariautio » 21 Huhti 2018 17:13

sinnehän ne sujahtaa ja todella siististi :D

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jerney » 22 Huhti 2018 01:18

Ja kun tä tulee joskus myyntiin, niin mulle koodia :) komeaa jälkeä!

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Huhti 2018 08:25

Auto on menossa Vistemaan ajopiirturin tarkastukseen sekä nopeusrajoittimen uudelleen säätöön. Sovin että samaisessa paikassa vaihtavat naftan- sekä moottoriöljyn suodattimet + öljyt. ( pääsempähän jossain helpommalla ). Heidän öljyt oli vain kamalan kalliit litrahinnaltaan ( n. 15 €/L ) ja kun sitä menee se 40L niin lorahti löysät housuun, siispä sovin että toimitan omat öljyt auton mukana.
Kysymys kuuluukin, mitä öljyä kannattaisi ostaa. Turbo dieseli mihin ei juuri kilometrejä synnny. Ehdotuksia.... Ja heti.

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jerney » 24 Huhti 2018 09:17

15w40, on vähän paksumpaa niin ei vuoda uloskaan niin kiukkuisesti. Teboil hbd 15w40 on hyvää kamaa.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 24 Huhti 2018 11:37

Volvo truck centerissä vaihto on suodattimineen ja öljyineen siinä 320e verollisena. noilla hinnoilla en teettäisi vistemalla yhtään mitään.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Huhti 2018 15:03

wiima63 kirjoitti:Volvo truck centerissä vaihto on suodattimineen ja öljyineen siinä 320e verollisena. noilla hinnoilla en teettäisi vistemalla yhtään mitään.
Vismatec oli ainut joka sanoi pystyvänsä ( tässä lähialueella ja mistä kysyin ) rajoittimen uudelleen säätämiseen. Siksi vien sinne. Itse öljyn- ja suodattimien vaihdosta veloittavat 80€, suotimet siihen päälle mutta oletan että 100€ kokonaiskuluilla selviää siitä toimesta... Naftasuodattimet sitten erikseen...

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Huhti 2018 15:15

Jerney kirjoitti:15w40, on vähän paksumpaa niin ei vuoda uloskaan niin kiukkuisesti. Teboil hbd 15w40 on hyvää kamaa.
Erikseen en mainintaa löytänyt, mutta ilmeisesti käypi turbolle?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 478
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 24 Huhti 2018 15:57

Oma käytäntö vanhoissa koneissa mineraaliöljyt hintal 60-80€/20 litraa kannu
-vain kesäkäytössä sae 15w-40 öljy, ei hyvä pakkas käynn mutta kuumana ehkä hiukan öljynpaine korkeampi kuin 30 sae öljyissä.
-ympärivuotinen käyttö 10w-30
Lähes kaikki öljyt täyttää laatuvaatimukset vanhoihin koneisiin,(lukuunottamatta henkilöauto/ traktoriöljyt) ei taida olla käytännön merkitystä onko purkki teboil ,shell,mobil, neste .

Volvoihin sai longlife suod ( ainakin kuorma autot) kalliimpi hinta, oma käytäntö järkevämpi normaali
ja vaihdot useammin.
Volvo öljytilavuus 30 litraa,, nuo vanhat mahurit ja säiliössä ylä/ alaraja väli n10 litraa, tarkistin esitteestä siinä on tosiaan virhe öljytilavuus ilmoitettu30 litraa, ja öljysäiliön tilavuus 30 litraa!
ja jäähd järj 48 litraa,, olisko paino virhe hyvä kun löyty 30 v viiveellä, tuedot vuodelta 1987
Öljyhän pitää poistaa vaihdossa myös kuivasumppu öljypohjasta, tais olla pari pienempääkin kohdetta
( ruiskutuspumppu ja ?) ja täyttö yht moottoria käytettävä jos kaikista tropuista poistettu.

Jule tieto:: öljytilavuus 48 litraa siis oikea !
`

- täys tai puoli synteettinen öljy 10w-40 hinta luokka 80€/20 litraa alkaen nykymoottorit joissa erikois vaatimuksia johtuen pakokaasujen kierrätys/ puhditus laitteet, lisäksi kannattaa huomioida auton valm hyväksynnät.Eräs saksan auto öv väli 80 tkm , maahantuoja ehdotus 40 tkm, oma käytäntö n20tkm,
jonkun mielestä turhaa työtä ja huoltokuja pelkkä öv+ suod lähes tonnin juttu.
Viimeksi muokannut BussMAN, 24 Huhti 2018 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule » 24 Huhti 2018 17:08

Mulla meni B10M kone + säiliö yhteensä 48l öljyä. Neste LXE turbo 15w-40. Jos koneesta ei laske öljyjä, sitä ei luonnollisesti mene ythä paljoa, kun vaihtaa pelkästään säiliöllisen.

Kulkurikäytössä ainakin kotimaassa öljy pääsee sen verran helpommalla että 10W30 toimii ihan yhtä hyvin, harva kulkuri ajelee kuitenkaan 20-50% ylikuormalla jokaisen pysäkin välin kaasu pohjassa.

Vastaa Viestiin