Scania venttiilivälykset

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mitkä ovat oikeat venttiilivälykset DSC11-koneessa?
Auto siis K112 -87.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kylmänä imu 0,45 mm
pako 0,80 mm
(dsc11 01b koneessa)
Pohjantähti
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Osaisko joku neuvoa rautalangan avulla miten moisesta laitteesta venttiilit säädetään, siis venttiili järjestys ja mikä milloinkin .
Avatar
kivimark
Kokenut kuljettaja
Viestit: 117
Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Paikkakunta: Vaasa

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja kivimark »

Sain Jokelan Linjalta tälläse ohjeen kun ite säädin moisesta

1 pytty kun vaihtaa niin säädetään 6 pytty. 5 vaihtaa niin säädetään 2. 3 vaihtaa niin säädetään 4. 6 vaihtaa niin säädetään 1. 2 vaihtaa niin säädetään 5 ja 4 vaihtaa niin säädetään 3

ja vaihdolla tarkoitetaan kun pokoventtiili menee kiinni ja imu aukeaa
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Mahtanee toimia myös F112 vaparissa myös. Kiitos ohjeesta.
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Uskaltaisko kysästä ?
Siis itellä on tuo kania f112, onko se alkujaan siis oikeesti Vapari? Kone on vissiin just noita 11 litraisia.
Ja onko näihin laitettu suoraan kylkeen turboa vai vaihdettu koko kone ?
Itte en kaipaa kovinkaan paljon voimaa lisää, vaan solmu saattaisi pienentää samalla myös pako ääniä.
Onko tästä kokemuksia?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Jule »

ei 112 mallia ole (ainakaan mun tietääkseni) koskaan vaparina myyty. Eiköhän 111 olleet jo kaikki turboja. Mersu harrasti noita vaparikoneita.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti:ei 112 mallia ole (ainakaan mun tietääkseni) koskaan vaparina myyty. Eiköhän 111 olleet jo kaikki turboja. Mersu harrasti noita vaparikoneita.
Samaa mietin? Vanhoja (75/76) scanioita oli ilman turboa- 60 luvulla, (110 alkaen tais ainakin
automoottoreissa olla vakioina turbot, seuraavissa ikäluokassa tuli välijäähdyttäjä mallit ja sen jälkeen sähköongelmat nyt lisänä kierrätyslaiteongelmat)

Jos vappaheng laittaa turbon kyllä sillä pakokaasut puhtaampia tulee, ääni pienenee, diesel
kun ei seos ongelmia kuten bensakoneissa.

Aikakaudelta ennen 1996 = ennen sähködieseitä ja euro 2 koneita::
turbolla otettiin lisää hv , ts ruiskutuspumpun elementit suuremmat ja suuttimetkin, lisäksi
voi olla mäntäeroja sekä puristussuhde, venttiili kokoeroja ym. Tärkein jos turbottaa , on öljypumppu että paine riittää, turbon tarvitsema öljymäärä iso , tarvii öljyä jäähdytkseenkin, kriittisin kuumana tyhjäkäynnillä riittävä paine.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Jule »

110 oli vapari, 110 Super oli turbo. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti:110 oli vapari, 110 Super oli turbo. :)
Joo noihan se meni jo 60 luvun scanioissa, muistan isän 76sen maskissa super, ja turbo tais olla 200 hv luokkaa 11 litrasasta, noilla ruotsin autoijat veti kahta perävaunua ( auto 3 aks, pv molemmissa 2 aks= 7 kpl oli tuollainen kuva, kippikärryjä ja autossa vetokita myös nokassa ahtaanpaikan nopea peruutus :mrgreen: ), mun historia tiedot pätkiiii.
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Eli onkohan tuosta revitty sitten turbo pois joskus tai vaihdettu koko kone. Mitenkähän tuonkin selvittää?
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Poika turbotti oman pelto auton ja on ajanu sillä paljon....
Mietin vaan että kai tommonen 11 litrainen kestää pikku paineen kun tommonen pelto pösö kestää kaiken mitä irti saa....
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Voihan se olla alunperinkin ahtamaton, mistäs noista tietää... :lol:
Mutta vaparissa ja ahdetussa on ainakin erilainen nokka-akseli, ruiskutuspumppu, suutin, mäntä, imusarja, pakosarja, turbon öljynsuodatin ja varmaan jotain pientä muutakin.

Lieneekö helpompaa ostaa ds11-moottori ja vaihtaa se sinne konehuoneeseen. :?:

Jos on kovasti nikkarointihenkeä, niin kyllähän tuon ahtaa. Tuskin tulee ongelmia pienillä paineilla.
Toisaalta, jos se ahdettuna kestää koko kesän hajoamatta, niin silloin ei ole otettu tarpeeksi voimaa :lol: :shock:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Jule »

Loppujenlopuksi kysehän on siitä että kulkeeko se riittävästi?

On oikeastaan ihan sama mikä kone siellä on, vaikka se olisi jokin vanha 110 vaparikone, niin sen voi ahtaa, ja se kone kestää sen ahtamisen jos on kestääkseen. Se voi laueta siihen ahtamiseen, mutta se voi tehdä sen siitä riippumatta mikä se on alunperin ollut.

Alunperin nuo koneet on kuitenkin suunniteltu kuorma-autoihin, joissa ne ovat kuitenkin huomattavasti kovemmalla rasituksella kuin bussissa, saatikka kulkurikäyttöön eläköityneessä bussissa. Vielä joskus 70-luvulla kuorma-autolla ajettiin usein niin kovaa kun se vaan kulki - ei välttämättä ylinopeutta, vaan tehoa oli vaan niin vähän suhteessa massaan, että muuta vaihtoehtoa ei ollut. 70-luvun loppupuolella alkoi tulla kuorkkeja joissa oli niin paljon tehoa että tasamaalla ei täysillä kuormilla enää tarvinnut hehkuttaa nilkka suorana.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja motoku »

1982 F112 käyttöohjekirja tuntee vielä 180 heppasen 11-litraisen vaparin. niitä ei mahda montaa edes olla.

meillä on turbollinen, jossa on vakiona 305 hummaa ja meidän joskus "säädetty" kulkee jo ihan hyvin...
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

No seuraava kysymys, jos tuohon koneeseen tai vaihtaako koko koneen ,,, niin mahtuukkohan se kopan alle vai onko turbollisessa laajennus moottorikopassa ?

Kulut on kyllä riittävät, eli paikasta toiseen pääsee kyllä, mutta ainahan sitä vähän lisää löylyä haluaa ja ääntä taas pienemmäksi.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Jule »

no ei se kyllä hiljaisemmaksi turbolla tule. konekopan tiivistämisellä lienee se suurin vaikutus.

Vähän kun vakoilee sinne konekopan alle niin nähee mihin turbo voisi mahtua. Jos sen itse sinne lisää, niin sen voi sijoittaa mihin vaan, tosin jos se on kovin alhana, niin pitää laittaa oma sumpp turbolle ja joku siirtopumppu tyhjäämään sitä koneeseen.

Jos nykyisessä koneessa ei ole mitään vialla, niin ei koko konetta kannata ryhtyä vaihtamaan pelkän harrastuksen takia, vaikkei se hetkuun nyt mikään ihan mahdoton rasti olekaan.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja b12m »

Jule kirjoitti:70-luvun loppupuolella alkoi tulla kuorkkeja joissa oli niin paljon tehoa että tasamaalla ei täysillä kuormilla enää tarvinnut hehkuttaa nilkka suorana.
Ja vaikkei olis tehovajeen takia "tarvinnut" polkea siima kieränä menemään, niin eiköhän sitä silti menty... :D
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Lähinnä itellä vaivannut nuo pakoäänet putken päässä, niihin lie auttanee kun lisää pönttöjä putkeen. Meinaa töristä veto päällä . No, pieni murhe, ääntä naailnaan mahtuu.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Jule »

Vapari möykkää aina vähän enemmän kuin turbo, mutta änkkäreillä siitä selviää, jos ahdistaa.
Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: Scania venttiilivälykset

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing »

Pikku hiljaa äänet vähenee. Pakosarjan ja pakoputken liitos oli aika horo. Vielä kun sais aikaseksi lisätä yhden pöntön välille. Eiköhän tuolla pärjää.
Vastaa Viestiin