B10M keulan nousu
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
B10M keulan nousu
Kysytääs taas apuja tai tietoo, onks kellään?
Volvo B10M carrus 602 keula ei tahdo nostaa ylös vaikka paineet täysillä. Ilma tulee pusseille kyllä,
ovat paineelliset, mut nosto ajo korkeuteen tapahtuu sit milloin haluaa.
viimme kesänä esiintyi ajoittain et keula nousi ja laski nopeasti itsekseen.
Nyt niiaus toimino ei pelaa, ja sit kun saa viimmein keulan nousemaan niin
tahtoo nostaa jouset aivan ylös asti.
Korin nosto ja lasku toimii mut sitten taas hiljalleen nostaa aivan ääri ylös.
Korkeuden säätö tässä tapahtuu sähköohjatusti eli sähkö viiksi akselilla ja mangneetti
venttiilit päästelee ilmaa.
Minkälainenkahan kaavio noissa on ja mistä vois vikaa alkaa paikallistaa?
Onko akselin tunnistimissa vai mang. venttiileissa vai sähkö juttu???????
Miten vikaa vois lähtee paikallistamaan???
Volvo B10M carrus 602 keula ei tahdo nostaa ylös vaikka paineet täysillä. Ilma tulee pusseille kyllä,
ovat paineelliset, mut nosto ajo korkeuteen tapahtuu sit milloin haluaa.
viimme kesänä esiintyi ajoittain et keula nousi ja laski nopeasti itsekseen.
Nyt niiaus toimino ei pelaa, ja sit kun saa viimmein keulan nousemaan niin
tahtoo nostaa jouset aivan ylös asti.
Korin nosto ja lasku toimii mut sitten taas hiljalleen nostaa aivan ääri ylös.
Korkeuden säätö tässä tapahtuu sähköohjatusti eli sähkö viiksi akselilla ja mangneetti
venttiilit päästelee ilmaa.
Minkälainenkahan kaavio noissa on ja mistä vois vikaa alkaa paikallistaa?
Onko akselin tunnistimissa vai mang. venttiileissa vai sähkö juttu???????
Miten vikaa vois lähtee paikallistamaan???
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M keulan nousu
Mutuna veikkaisin sähköstä tunnistinta, on varmaan sellanen tangon päässä oleva "potikka" siis potentiometri, joka mittaa korkeuden ja tieto siitä jatkaa matkaa muuttuvana vastuksena. On ihan metka systeemi ja tuhauttelee ja säätää tosiaan herkästi jos on täysilma-alusta automaattisella akselipaineen säädöllä, sekä vaikka manuaalisella korkeuden säädöllä, lasku ja korotus =D Mut niitä tankoja lähtisin ehtii ja heiluttelee niitä murkuloita...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M keulan nousu
Kääntele sitä tunnistinta käsipelillä ja tarkkaile keulan käyttäytymistä. Viiksen rungon asento vaikutta korkeudensäätöön.
Mittaa mankun tulo ja lähtöjännitteet - tarkista sähkökuvista kytkentä, sulakkeet, kaapeli yms.
hyppylangalla virtaa mankulle - päästääkö ilma läpi?
Jotenkin vaikuttaisi siltä, että viiksi olisi väärässä asennossa, huonosti kiinni tai potentiometri tiensä päässä, kun nuo niiaukset ja nousut toimivat arpapelillä.
Mittaa mankun tulo ja lähtöjännitteet - tarkista sähkökuvista kytkentä, sulakkeet, kaapeli yms.
hyppylangalla virtaa mankulle - päästääkö ilma läpi?
Jotenkin vaikuttaisi siltä, että viiksi olisi väärässä asennossa, huonosti kiinni tai potentiometri tiensä päässä, kun nuo niiaukset ja nousut toimivat arpapelillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: B10M keulan nousu
Aiheeseen liittyvää ilma vai sähkövika
Ei tuntemusta sähköisiin järjestelmiin, vanhoissa ” ilmatasoventiilit ” viat selvis kotikonstein,
yleisin tunnistimet kului ( välys sisällä tai vivustonnivelet ) tai ilmavuoto
Vastaava ongelma ongelma scaniassa, kaveri epäili että niiaus venttiili tarttuilee, toimintaa
arvailtu :: (ei paineilma eikä sähkö kaaviota löydetty, tai tuskin ymmärtäis)
1 . magneetti ventiili sulkee vasemman etujousen ja poistaa ilmat oikeasta (ohjaus
näyttäis olevan kytkettävissä oventoimintaan)
2. vain oikea etukulma laskee, ts ei kokoetupää, epäiltiin jopa että jotain painemuutoksia
myös oikeassa takajousessa vois tapahtuu.
Niiaus toiminta jonkinverran epävarmaa, lisäksi epäilty välyksiä tunnistin nivelissä kun joskus
nytkyttää jarrutuksen jäljeen, tutkinta jatkuu
Ei tuntemusta sähköisiin järjestelmiin, vanhoissa ” ilmatasoventiilit ” viat selvis kotikonstein,
yleisin tunnistimet kului ( välys sisällä tai vivustonnivelet ) tai ilmavuoto
Vastaava ongelma ongelma scaniassa, kaveri epäili että niiaus venttiili tarttuilee, toimintaa
arvailtu :: (ei paineilma eikä sähkö kaaviota löydetty, tai tuskin ymmärtäis)
1 . magneetti ventiili sulkee vasemman etujousen ja poistaa ilmat oikeasta (ohjaus
näyttäis olevan kytkettävissä oventoimintaan)
2. vain oikea etukulma laskee, ts ei kokoetupää, epäiltiin jopa että jotain painemuutoksia
myös oikeassa takajousessa vois tapahtuu.
Niiaus toiminta jonkinverran epävarmaa, lisäksi epäilty välyksiä tunnistin nivelissä kun joskus
nytkyttää jarrutuksen jäljeen, tutkinta jatkuu
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: B10M keulan nousu
Ensimmäinen vika paikallistettu. paineenalennus venttiili puhalti läpi. Siksi jouset
eivät nousseet. vaihdetaan se uuteen. Tuskin korjaa kaikkia vikoja, mut perehdytään
sitten lisää kun saa tuon vaihdettua.
eivät nousseet. vaihdetaan se uuteen. Tuskin korjaa kaikkia vikoja, mut perehdytään
sitten lisää kun saa tuon vaihdettua.
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: B10M keulan nousu
Sähkö viiksi oli imaissut hapettumat sisäänsä.
Ja sit toi paineen alennus venttili.
Nyt taas toimii
Ja sit toi paineen alennus venttili.
Nyt taas toimii
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M keulan nousu
Passasko joku "tarvike" vai oikeen alustan mukaan. Eikö se ihan potikkapeli ole, resistanssi vaihtuu korkeuden mukaan? Kolme piuhaa menee?jariautio kirjoitti:Sähkö viiksi oli imaissut hapettumat sisäänsä.
Ja sit toi paineen alennus venttili.
Nyt taas toimii
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: B10M keulan nousu
Semmonenhan se ja aivan tarvike juttuja. onnin autosta kohtuu hintaan. 85,- lähtöhinta
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
- Truck: Jumbo sekä Deltastar
- Location: Nedervetil
Re: B10M keulan nousu
Aiheseen liittyen mulla on Deltassa nosto/ajo/lasku, napista ei tapahdu mitään auto kuitenkin nousee kivasti ajoasentoon. Sulakkeet pitäis olla ehjät, oisko missän kytkentäkaavio saatavilla? Täyttä arpapeliä muuten lähteä tutkii
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: B10M keulan nousu
Siinähän on vissiin aivan mekaaniset tasoventtiilit. Sit mangneetti venttiilellä sulkee tulon ja pihistelee toisella pussit tyhjäksi.
Siellä varmaan venttiilit jumissa tai voi olla poistettu välistä kokonaan jossain vaiheessa. Näin mulla ainakin edellisessä
oli tehty. Oli vedetty putket suoraan tasoventtiileiltä jousipusseille.
Helppohan tuossa on asia tutkia. Etsi noi mangneetti venttiilit ja mittaa tuleeko niille sähköt, jos tulee
sillon venttiili jumissa.
Siellä varmaan venttiilit jumissa tai voi olla poistettu välistä kokonaan jossain vaiheessa. Näin mulla ainakin edellisessä
oli tehty. Oli vedetty putket suoraan tasoventtiileiltä jousipusseille.
Helppohan tuossa on asia tutkia. Etsi noi mangneetti venttiilit ja mittaa tuleeko niille sähköt, jos tulee
sillon venttiili jumissa.
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
- Truck: Jumbo sekä Deltastar
- Location: Nedervetil
Re: B10M keulan nousu
Okei pitääpä tutkia, toimi muuten säätö edellisellä omistajalla myös häly huusi kun auto oli väärässä asennossa ajo nähden. Seisonnan jälkeen lakkas toimi, minkä näköinen muuten tommonen magneettiventtiili on?