Kuorma-auton väliseinä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kuorma-auton väliseinä
Linjurista kisakaluston kuljetusauto. Lastaus- ja matkustajatilan väliin meinasin läpikuljettavan vessan. Yrittänyt löytää mainintaa lastaustilan erottavan seinän vaatimuksista... Pitänee olla tukeva, mutta kuinka tukeva. Pitäiskö seinän runko olla metallia vai käykö ihan puusta?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kuorma-auton väliseinä
Linjuri on aika laaja käsite, ei koskaan kannata kertoa mihin ja mitä on tarkelleen tekemässä...
6 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus
Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:
1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;
2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja
3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.
ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940 Voi olla että uudempikin löytyy, mutta tuon mukaan olen itse mennyt.
Toki voit sen seinän rungon tehdä rhs:palkista ja fanerit pintaan. Joku veronkiertosprinttereitä tekevä firma kirjottaa sulle maksua vastaa "todistuksen" seinän kestävyydestä (15% kantavuudesta), bussissa yli 5kN, mutta max tuon 30kN eli seinän pitää kestää tasainen max.3059kg:n voima eteenpäin. Kaipa se puisilla väliseinätolpillakin sen kestää, ku laittaa ruuveja tarpeeksi =D
6 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus
Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:
1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;
2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja
3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.
ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940 Voi olla että uudempikin löytyy, mutta tuon mukaan olen itse mennyt.
Toki voit sen seinän rungon tehdä rhs:palkista ja fanerit pintaan. Joku veronkiertosprinttereitä tekevä firma kirjottaa sulle maksua vastaa "todistuksen" seinän kestävyydestä (15% kantavuudesta), bussissa yli 5kN, mutta max tuon 30kN eli seinän pitää kestää tasainen max.3059kg:n voima eteenpäin. Kaipa se puisilla väliseinätolpillakin sen kestää, ku laittaa ruuveja tarpeeksi =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kuorma-auton väliseinä
Tais jäädä minulta oleellinen mainitsematta, tarkoitus muutoskatsastaa kuorma-autoksi. Suunnilleen puoliväliin kaksi ovellista väliseinää johon jää vessa väliin.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kuorma-auton väliseinä
Muistaakseni tuon kuormatilan väliseinän tulee olla yhtenäinen....pahat pojat saattavat laitttaa siihen "salaoven" muutosleiman jälkeen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Kuorma-auton väliseinä
Jos rekisteröit autosi ajoneuvon kuljetusta varten, väliseinä vaatimusta tai tarkemmin väliseinän lujuus vaatimusta ei ole.
Näin ainakin menetelty täällä meilläpäin. Katsoneet kuljetustilasta vain kiinnityspisteet. Niitä oli oltava tietty määrä
tietylle alalle. En muista tarkemmin, meillä 10 kpl kiinnityspisteitä.
Silloin kun lujuusvaatimusta ei ole voit tehdä kulkuoven. (Kannattaa toki tarkistaa katsurilta hänen kantansa)
Toki varmaan laitonta siinä tapauksessa kuskata muuta rompetta, kun rekisteröity vain ajoneuvon kuljetusta varten...
Näin ainakin menetelty täällä meilläpäin. Katsoneet kuljetustilasta vain kiinnityspisteet. Niitä oli oltava tietty määrä
tietylle alalle. En muista tarkemmin, meillä 10 kpl kiinnityspisteitä.
Silloin kun lujuusvaatimusta ei ole voit tehdä kulkuoven. (Kannattaa toki tarkistaa katsurilta hänen kantansa)
Toki varmaan laitonta siinä tapauksessa kuskata muuta rompetta, kun rekisteröity vain ajoneuvon kuljetusta varten...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kuorma-auton väliseinä
Hevosautoissa on myös näkynyt noita sisäväliovia ihan luvan kanssa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kuorma-auton väliseinä
Jutellessani katsastusmiehen kanssa aiemmin, asiani oli juuri saako väliseinässä olla ovi, eikä hän nähnyt asialle estettä. Silloin ei ollut tosin puhetta kuinka "vahva" seinän tulee olla. Kiinnityspisteistä muistaakseni mainitsi vaatimusten edellyttävän 6 kpl.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kuorma-auton väliseinä
Eläin kuljetuksessa tuo ovi on miltei pakollinen. Ex hevoskuljetus auto.Rosvolinna kirjoitti:Hevosautoissa on myös näkynyt noita sisäväliovia ihan luvan kanssa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Kuorma-auton väliseinä
Kai se väliovikielto koskeelähinna tilanteita jossa siellä oven takana on tila joka voisi olla myös helposti asuinkelpoinen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kuorma-auton väliseinä
No perskule. Tarkoitus oli että sinne "kuormatilan yhteyteen tulee myös pukeutumistila / varavuode. Nämä siis varikolla oleskelun aikana käytössä. Tässä kuva alustavasta luonnoksesta.Jule kirjoitti:Kai se väliovikielto koskeelähinna tilanteita jossa siellä oven takana on tila joka voisi olla myös helposti asuinkelpoinen.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kuorma-auton väliseinä
No ei kai kuorma-auton "säännöissä" lue missään että kuormatila ei saa olla helposti asumiskelpoinen? Sehän on kuormatila! Kuormatilassa varmaan saa olla hyllyjä ja kaappeeja ym, kiinteästi asennettavaa mitä nyt tarvitsee kuljetuksessa. Kannattaa tuo piirustus viedä katsastusukolle ja kysyä mitä hän on mieltä. Vaikka eihän itse sitä uskallakkaan päättää. Tuohan menisi "huoltoautona", mut onko sitä enää edes olemassa? Itse rekkaisin asuntoautoksi, koska eniten kai tuo sitä on.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kuorma-auton väliseinä
huoltoautossa taitaa vaan jäädä istuimet 1 plus 1
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kuorma-auton väliseinä
Totta:wiima63 kirjoitti:huoltoautossa taitaa vaan jäädä istuimet 1 plus 1
Huoltoauto
Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kuorma-auton väliseinä
hmn..pitääkin selvittää verotus mulle riittäis 1+2
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kuorma-auton väliseinä
lainattu trafin sivulta:wiima63 kirjoitti:hmn..pitääkin selvittää verotus mulle riittäis 1+2
Pakettiauto (N1)
Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia. Tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuuden (henkilö 68 kg).
Kuorma-auto (N2 ja N3)
Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia. Kuorma-autossa tulee olla kuormakoripäätöksen mukainen kuormakori. Kuorma-autossa on tilaa kuljettajan lisäksi enintään 8 matkustajalle.
Autojen tarkempi luokittelu ja verovapaus
Autojen tarkemmasta luokittelusta (esim. maastoautot ja linja- sekä pakettiautojen alaluokat) säädetään autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteesta annetun LVM:n asetuksen (2002/1248) 2 luvussa.
M- ja N-luokan ajoneuvoja luokiteltaessa rinnastetaan tavaraan erikoistarkoituksiin valmistettujen ajoneuvojen varusteet, kuten nosturi, betonipumppu ja huoltovälineet.
Autoverolaissa (1994/1482) säädetään tarvittaessa sellaisen auton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta, mitoituksesta ja muista verovapauden tai alennetun veron edellytyksistä.
Onko huoltoauton sitten oltava N1, ei, kun ohan unimoggeja huoltoautona, ja on kai niissä enempi ku 1+2 paikat... Vai onko se nyt vaan huoltoauto alaluokkaa koskeva rajotus?
Ja kaikki tämä säätö vain verojen tähren!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kuorma-auton väliseinä
Minun edesmennyt huoltoautoni oli 1+5. Tänään kävin konttorilla juttelemassa inssin kanssa väliseinästä 2001 Chevy Vaniin. Auto on nyt 2+3 ja haluaisin sen rekattua 1-6. Mikäli väliseinää muuttaa pitää olla todistus sen kestävyydestä. Kysyin minkälainen; Lujuuslaskelmat ja pajan allekirjoitus. Melko vapaamuotoiselta vaikuttaa.
Itse en veisi kovin tarkkoja piirustuksia konttorille. Tekisin auton minimivarusteilla valmiiksi ja hakisin leiman. Tämän jälkeen somistaisin sitä mielen mukaan. Vuosileimalla ja pilliratsiassa ei ole kiinnostusta auton varusteista, kunhan sisällä ovat.
Esim: Takatavaratilassa kuljetustila ajoneuvoille ja varikkovarusteille - tuontapaisen olen jossain ruutukylkisessä nähnyt.
Itse en veisi kovin tarkkoja piirustuksia konttorille. Tekisin auton minimivarusteilla valmiiksi ja hakisin leiman. Tämän jälkeen somistaisin sitä mielen mukaan. Vuosileimalla ja pilliratsiassa ei ole kiinnostusta auton varusteista, kunhan sisällä ovat.
Esim: Takatavaratilassa kuljetustila ajoneuvoille ja varikkovarusteille - tuontapaisen olen jossain ruutukylkisessä nähnyt.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Kuorma-auton väliseinä
Vuosileimalla ja ratsiassakin viranomainen voi kiinnostua tutkimaan autoa enemmän, jos rekisteriotteessa on enemmän mainintoja varustuksesta ja rakenteesta. Voi joutua vaikka muutoskatsastamaan jonkun varusteen pois otteelta, jos sitä ei enää ole.Rosvolinna kirjoitti:Itse en veisi kovin tarkkoja piirustuksia konttorille. Tekisin auton minimivarusteilla valmiiksi ja hakisin leiman. Tämän jälkeen somistaisin sitä mielen mukaan. Vuosileimalla ja pilliratsiassa ei ole kiinnostusta auton varusteista, kunhan sisällä ovat.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kuorma-auton väliseinä
Juuri tämän takia olisi tärkeää saada autoon mahdollisimman puhtaat paparit ilman erityisehtoja.
Tuossa MB-vainaassa oli ehtoina. Tavatatilan peltipohja, kaapelikelateline, kattoteline, - ei muita rajoituksia. Se oli Telen entinen huoltoauto.
Kattotelinettä siinä ei ikinä ollut kiinni. Eikä sitä koskaan tivattu. Tinarullalle oli ruuvi seinällä.
Tuossa MB-vainaassa oli ehtoina. Tavatatilan peltipohja, kaapelikelateline, kattoteline, - ei muita rajoituksia. Se oli Telen entinen huoltoauto.
Kattotelinettä siinä ei ikinä ollut kiinni. Eikä sitä koskaan tivattu. Tinarullalle oli ruuvi seinällä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kuorma-auton väliseinä
Kävin kuvan kanssa katsastuskonttorissa selvittämässä tuota väliseinä asiaa.Reddewil kirjoitti:No ei kai kuorma-auton "säännöissä" lue missään että kuormatila ei saa olla helposti asumiskelpoinen? Sehän on kuormatila! Kuormatilassa varmaan saa olla hyllyjä ja kaappeeja ym, kiinteästi asennettavaa mitä nyt tarvitsee kuljetuksessa. Kannattaa tuo piirustus viedä katsastusukolle ja kysyä mitä hän on mieltä. Vaikka eihän itse sitä uskallakkaan päättää. Tuohan menisi "huoltoautona", mut onko sitä enää edes olemassa? Itse rekkaisin asuntoautoksi, koska eniten kai tuo sitä on.
Raskaan kaluston katsastusmies laski että kuorma-autona seinän tulee kestää 750kg tasaisesti kuormitettuna, eli ei ole mikään ongelma. Totesi että pistä oveen karmi ettei ole pelkän lukkosalvan varassa
Kuvaa tutkiessa sanoi, että hänen mielestään tuon voisi luokitella kuorma-atoksi +"Ajoneuvon kuljetukseen tarkoitetuksi ajoneuvoksi" jolloin väliseinävaatimuksia ei ole ensinkään. ( säästää karmin osuuden kustannuksissa )
Koitan vielä selvittää, onko tuollaiselle "Ajoneuvon kuljetus ajoneuvolle" jotain omia säännöksiä / pykäliä niin eiköhän tämä tästä.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kuorma-auton väliseinä
Tämä lopputulos kiinnostaisi täälläkin, lasketaanko laskelmia vai helpotetaanko asiaa noin... Menisiköhän "moottoriajoneuvojen kuljetus" läpiNotreal kirjoitti:
Kävin kuvan kanssa katsastuskonttorissa selvittämässä tuota väliseinä asiaa.
Raskaan kaluston katsastusmies laski että kuorma-autona seinän tulee kestää 750kg tasaisesti kuormitettuna, eli ei ole mikään ongelma. Totesi että pistä oveen karmi ettei ole pelkän lukkosalvan varassa
Kuvaa tutkiessa sanoi, että hänen mielestään tuon voisi luokitella kuorma-atoksi +"Ajoneuvon kuljetukseen tarkoitetuksi ajoneuvoksi" jolloin väliseinävaatimuksia ei ole ensinkään. ( säästää karmin osuuden kustannuksissa )
Koitan vielä selvittää, onko tuollaiselle "Ajoneuvon kuljetus ajoneuvolle" jotain omia säännöksiä / pykäliä niin eiköhän tämä tästä.
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kuorma-auton väliseinä
Meijän kulkuri on ajoneuvonkuljetukseen tarkoitettu kuorma-auto. Katsastusmies katsoi hetken aikaa takana olevaa tilaa ja kysyi "Mikäköhän auto tuonne mahtuu?" , "Mikroauto" vastasin ja se riitti. Kuljetustilassa täytyy olla vain kiinteät kiinnityspisteet kuormaa varten
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.