Turvavyömääräykset

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Kävin katsastusasemalla kysymässä neuvoja muutos katsastukseen. Eipä ollut paljo apua. Inssi ei millään uskonut että haluan linja-autosta M1/matkailuauton. Se auttoi kun toinen inssi selän takaa sano että tuo on painonsa puolesta verovapaa. No sitte se alkoi lukea pykäliä ja tuli semmoseen kohtaan että -93 jälkeen M1:ssä pitäs olla kolmipistevyöt kaikissa penkeissä paitsi takana keskellä sekä käytävän viereisillä paikoilla. Minun auto on -95. Siinä vaiheessa päätin että muutos katsastus tehdään jossain toisella konttorilla ja toivotin päivän jatkoja inssille.
Kotona sitte aloin tutkia ite tuota katsastajan käsikirjaa ja kyllä siinä niin sanotaan että -93 M1 kaikille paikoille kolmipistevyöt paitsi taka keskelle. Tuossa ei mitenkään eroteltu matkailuautoja. No luin eteenpäin niin 2003 tuli semmonen että matkailuautossa etupenkeille kolmipistevyöt ja takana vähintään lannevyö naama ajosuuntaan matkustajilla. Muut paikat ei vöitä tarvi.
Eli minkä pykälän mukaan mennään. Onko joku joutunut -93 uudempaan kolmipistevöitä laittaan vai onko mennyt lannevöillä naama eteenpäin matkustaville niinkuin 2003 pykälässä sanotaan?
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

kuskin ja oppaanpaikalle 3 pistevyö. matkustustilassa riittää lannevyö noin vanhassa matkailuautossa.

kaikki konttorit ei välitä koko 3 pistevyöstä osaavat käyttää järkeä eikä tuijottaa idioottina pykäliä. kumma juttu kun bussina voi ajaa 100km/h lannevyöllä ja 80km/h muutoskatsastukseen tarvitaan paremmat vyöt kun alkuperäiset
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

No nyt kun tarkemmin muistelen niin eipähän semmosissa 2000 luvun vaihteen tuppereissakaan ole muuta kuin nuo lannevyöt. Onneksi bussista löytyy valmiiksi riittävä määrä vyöllisiä penkkejä.
Onko tämän seudun kylähulluilla vinkkiä missä olette muutoskatsastuksessa käyttäneet. Meinaan se vois vähä auttaa jos olis inssi joka on ennenkin tehnyt kyseisen muutoskatsastuksen, ettei heti mene hämmästyksen sormi ihmetyksen suuhun.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

laita se matkailuvarustus eli säilytystilaa, pöytäryhmä ja kaksi sänkyä ja keittomahdollisuus kiinteänä ja ei muuta kun muutoskatsastamaan niin ei ehkä sitten tajua alkaa vöistä itkemään.

rattilukkokin pitäs löytyä ei ole kaikissa busseissa sitäkään..

sit kun muutoskatsastettu tekee semmoseksi kun haluaa niin ei joka juttua katota lakikirja kädessä.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Istumapaikkojenkin määrä olla syytä kohdallaan muutoskatsastuksessa. Normi bussipenkkejä kun jättää alkuperäiselle paikalleen, niin ei tarvitse keskustella niiden kiinnityksistäkään.
Mata76
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Touko 2017 11:14
Truck: Sisu Ajokki -81
Location: Nivala

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Mata76 »

Olen ostamassa -81 vuosimallin bussia joka tarkoitus muuttaa matkailuautoksi, pitääkö siihen laittaa vyölliset penkit?
Sängyt ym varustukset on jo valmiina!
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

noin vanhassa ei taida tarvita. mutta sitten jos se on ylipitkä (yli 12m) ja haet poikkeusluvan niin ne todennäköisesti vaaditaan.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jollekin oli bussista matkailuautoksi muutoskatsastuksen yhteydessä kai vaadittu vanhaankin. Parempi jos ei katsarilta kysy niin se ei saa turhia ajatuksia.
Mata76
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Touko 2017 11:14
Truck: Sisu Ajokki -81
Location: Nivala

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Mata76 »

Ei ole onneks ylipitkä, 11m pituutta aika tarkasti kun tänään mitattiin. Huomenna pitäs auton tulla pihalle.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mitenkäs jos haluaa -78 malliseen laittaa kolmipistevöitä?
Kiinnostaako inssiä kiinnitysten lujuudet yms.?
Muistelisin vaan lukeneeni joskus, että olisi oltu vaille lujuuslaskelmia vöiden kiinnityspisteistä vaikka autossa ei iän mukaan olisi vöitä vaadittu lainkaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

leemu kirjoitti: 29 Joulu 2018 14:51 Mitenkäs jos haluaa -78 malliseen laittaa kolmipistevöitä?
Kiinnostaako inssiä kiinnitysten lujuudet yms.?
Muistelisin vaan lukeneeni joskus, että olisi oltu vaille lujuuslaskelmia vöiden kiinnityspisteistä vaikka autossa ei iän mukaan olisi vöitä vaadittu lainkaan.
Tuon mahdolisesti noin, kaikki varusteet pitää olla hyväksyttyjä.
Ex Linja autossa etupenkki on kuskin ja sen vieressä oleva esim oppaanistuin, 3 pistevyövaatimus .
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja leemu »

BussMAN kirjoitti: 29 Joulu 2018 18:04
Tuon mahdolisesti noin, kaikki varusteet pitää olla hyväksyttyjä.
Ex Linja autossa etupenkki on kuskin ja sen vieressä oleva esim oppaanistuin, 3 pistevyövaatimus .
Nythän tuossa ei ole vöitä millään paikalla, vaikka kyllähän -78 henkilöautossa pitäisi jo etupenkin vyöt olla. Vai saiko painon mukaan jotain helpotusta.
Kysehän on siitä, että täytyy saada turvaistuin kiinni johonkin.
Heräsi sellainen ajatus, että minulla on M-B Vianon yksi penkkirivi joutilaana jossa on 3-pistevyöt
Se on sellainen 2+1 malli ja ajattelin jos hankkisin kiinnityskiskot joilla laittaisin sen bussin lattiaan kiinni.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Perus juttu kun kysyy katsastajalta neuvoa et missään tapauksessa saa antaa toista katsastajaa katsastaa autoasi. Kuulema ei löydy kahta katsastajaa jotka olisivat samaa moeltä samasta asiasta edes samalla asemalla.
Minulla 1980 mallinen bussi muutoskatsastettiin M1 autoksi Katsuri sanoi että jos laitat vyöt pitää olla joka vyöstä VTT:n todistus, silloin se oli 1000€ per vyö. Minulla ei ole vöitä mutta jos nyt asennan ei kukaan ole niistä kiinnostunut.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Noista vöistä en niin tiedä, mutta onko autosi rekisteröity erikoisautoksi vai onko se M1/matkailuauto?
Jos erikoisauto, niin älä ainakaan muutoskatsasta mitään.
Silloin siitä tulee henkilöauto ja verot nelinkertaistuu. :idea:
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja salminen »

Kiinnitin isofix kiinnityksellä olevan turvaistuimen edelliseen autoon peräkärryyn tarkoitetuilla kuorman sidontalenkeillä.
Ajokki express Volvo B10 M -87
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja leemu »

M1 tämä on, joten sikäli ei ole hävittävää.
Eikä muutoinkaan olisi hätää, mutta erikoisehdoissa on maininta "sohvatyyppisistä istuinpaikoista kahdeksalle matkustajalle".
Ei oikein onnistu mikään liinoilla tms. tehtävä vippaskonstikaan, kun kaikki paikat on poikittain..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lyö siipiputtereilla kiinni se Vianon penkki ja jätät sen vuosileimalla postilaatikon viereen odottamaan...Mulla oli saman tapainen probleema MB609 EA-autossa; ei vöitä. Ostin tarvikevöitä ja laitoin M12 mitoituksella kiinni koriin. Leimalla laitoin haalarit selkänojalle ja kätkin vyöt pehmusteisiin. No problem. Auto oli muistaakseni 1+4 tai 1+5 ja hytissä oli 2+2 ruokailuryhmä joka toimi matkustuspaikkoina. Se oli TÛV-"hyväksytty" ainoastaan pihaparlamentin toimesta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Leketeam
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Maalis 2018 11:15
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vuolijoki

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja Leketeam »

Pitääkö bussissa joka on rekattu N3 kuorma-autoksi olla turvavyöt selkä menosuuntaan päin? Vuosimalli on - 88
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Turvavyömääräykset

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Leketeam kirjoitti: 29 Maalis 2019 13:45 Pitääkö bussissa joka on rekattu N3 kuorma-autoksi olla turvavyöt selkä menosuuntaan päin? Vuosimalli on - 88
Ei 88 vm tarvii olla ollenkaan t vöitä, muttajis kiinnityspisteet on hyvät ne on laittaa,, uudemmissa 90 luvulla?,
ja matkailuauton / henkilöauto poikittais penkeissä matkuskielto 90 puolivälin jälkeen olisko ollut 97 ?
Vastaa Viestiin