Golden Eagle "Osku"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja pelti »

Noin se mullakin alkoi, mutta paheni pikkuhiljaa ja lopulta ei kytkenyt enää millään. Oli akun navat irti, starttikaapelia A:n ja B:n välissä jne....
peltiliiteri.com
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kyllä se nyt pelasi hyvin kun akut oli latingissa.

Keksin ehkä syyn laturivalollekin.. tää on vähän huono juttu. Mulla on "webaston iso johto" siirretty hupiakkujen puolelle. Huomasin joku aika tuon jälkeen että etuovi ei aukea jos hupiakkujen pääkytkin on offilla.. eli tuo pirun johto haarautuu sittenkin jossain vielä muuallekin. Nyt tuli mieleen että ei kai tuo laturin ohjaus ole samassa johdossa.. Sehän on vähän huono juttu silloin jos erotusrele ei kytke, kun laturi näkee väärän akkujännitteen.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Oikealta edestä kuuluu joskus joku suhina. On kuulunut mielestäni koko ajan kun auto on minulla ollut, mutta vasta nyt tuli mieleen ihmetellä tarkemmin. Sisältä kuuluu, mielestäni ei kuulu ovesta kuitenkaan. Ääni paikallistuu siinä oven pielessä olevaan jääkaappiin, mutta ei kai sinne nyt paineilmaa mene? Onko siellä kenties takana jotain jos mööpelin purkaisi pois?

Ei suhise koko aikaa, joskus voi olla pitkään hiljaa ja sitten taas alkaa suhisemaan. Menee ja tulee ihan veitsellä leikaten, eli joko suhisee kovasti tai ei ollenkaan..

Kaikki härvelit mielestäni kuitenkin toimii ihan hyvin. Lähinnä tuo vaikuttaa starttauksen jälkeiseen paineiden nousuun, selvästi hitaammin nousee silloin jos on suhina päällä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Napsahtaako samalla suunnalla ovinappia painaessa, ovien paineilmaventtiili siellä? Voisiko olla paineilmakäyttöinen patteriventtiilikin siellä?
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Otappa eka luukku oikean etupyörän takaa auki , onko ilmaluukkua jääkaapille päin jota ilmasylinteri aukoo , carruksissa on .
En ole varma koko läpän toiminnasta , liittyskö jääkaapin ilman kiertoon .
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Rempaisin sen jääkaapin siitä edestä pois, ja syyllinenhän löytyi heti. Wonderille pisteet, kyllä tuo patterikiertoon liittyy.

Kuva

Ilma tulee kuvassa punaisella ympäröidystä nipukasta. En tiedä onko siinä ollut joskus joku tulppa? Nyt on ainakin ihan ammottava reikä tuon venttiilin syvyyksiin, ja ilmaa tulee tuutin täydeltä.

Kuvassa näkyvä musta magneettiventtiili päästää ohjauspaineen tuonne isommalle venttiilille. Kun magneettiventtiilistä ottaa piuhan irti, suhina loppuu heti. Samoin kun patterien lämmönsäätönappuloita veivailee summamutikassa, joskus suhisee ja joskus ei,.. :)

En kyllä täysin ymmärrä tuon mustan magneettiventtiilin toimintaa, mikä ihme on tuo ohuempi ilmaletku mikä siitä lähtee jonnekin ihan muualle? Ohjaakohan se samalla jotain toistakin venttiiliä jossain toisaalla?

Täytyy huomenna paremmalla ajalla vielä ihmetellä, saisiko tuota reikää tulpattua vaikka. Tai ehkä siinä on tarkoitus pieni vuoto ollakin, että paine pääsee pois kun magneettiventtiili menee kiinni?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kuvan mukaan näyttäis vesikiertoventtiililtä joka toimiii paineilmalla, voisko olla että toiminta syl mäntä
vuotaa läpi, ts ilmalla suljetaan ja jousi avaa, tuo reikä olis ns uloshengitys " jousipuolelta" männän
paineettomalta puolen. Jos purkaantuu il sylinteri ,,, ehkä männän tiivisteen vaihdolla korjaantuis
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kuva

Mokkula lähtisi helposti irti, mutta sieltähän alkaa tietysti heti vettä tulvivaan kun tarpeeksi ruuvaa. Pyöräytin sen verran kuitenkin että näkee koodit kyljestä. Pitäisi kai etsiä uusi samanlainen niin saisi vauhdissa vaihdettua ilman hirmuista tulvaa. :)

On tuo reikä joo tarkoituskin olla auki, nyt kun sitä pyöritti niin näkee että siinä on semmoinen metalliverkkokin suodattimena. Varmaan on tosiaan niin että härvelin sisältä joku tiiviste rikki ja siksi paineet vuotaa läpi..

Edit: päivämäärästä pääteltävissä että härveli on jo kertaalleen auton elinikänä vaihdettu..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Hain uuden mööpelin ihan Scanian marmoritiskiltä.. normihinta oli 137e alv0, mutta alle sataseen sai tingittyä. Tuossa tuli turhaan myös tuo vesiosa, vaikka pelkän ohjausmutikan meinaan vaihtaa..

Paimelassa kävin ensin, ja Willähteen Bussihuollossa, mutta ei niillä ollut.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Bussi Pro on vielä yksi mahdollisuus jatkossa ,(Marttilan varaosan suunnalla ) kerran kävin mutta ei vielä selvinnyt kuinka paljon siellä on varastossa tavaraa .
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tuli tehtyä nyt tuo "ylläpitokompura" millä saa ainakin oven ja keskuslukituksen kestämään toiminnassa. Nurkista löytyi vanha jääkaappi mistä sosialisoin kompuran.

Tuon maahan K-Sport ilmajousituksia ja alustasarjoja, siksipä hyllystä löytyi kaikkea tuohon liittyvää tilpehööriä. Yksi tuommoinen 20L säiliö missä on kätevästi lähtöjä joka suuntaan niin ei tarvi montaa T-haaraa, ja siinä oli vanhasta projektista jäänyt jo painemittari, varoventtiili ja renkaantäyttösysteemitkin paikalleen. Ostin vaan tuon säädettävän painekytkimen siihen. Kuvassa se on vielä kotelo auki, kun säätelin painetta..

Jeesusteipin alla olisi yksi lähtö vielä, se on vaan tasoiteltu tuolleen pehmeäksi kun aikoinaan oli sama säiilö henkilöauton takakontissa verhoilun alla..

Kuva

Ostin tuohon vielä yhden takaiskuventtiilin, että saa auton omatkin paineet kytkettyä säiliöön niinpäin että auton käydessä säiliö täyttyy, mutta sammuttaessa paine ei vuoda autoon päin.

Asennus osoittautui helpommaksi kuin luulinkaan. Etupyörän yläpuolella on luukku mihin systeemi mahtuu hyvin, ja siinä on alapuolella ulkopuolella etuoven hätäavausvipstaaki minkä kautta oven paineet kulkee.. Pistin siitä letkut poikki, samat letkut riitti suoraan tuonne lokeron lattiasta läpi! Siihen vaan liitynnät kiinni.

Kuva

Sitten kekkasin että voisi ollakin joskus hauskaa ajaa sähkökompuralla painetta myös autoon päin, saisi nopeammin alkupaineet liikkeelle lähtiessä. Otin tuon nyt virattomaksi jääneen hätäavausventtiilin ja kytkin sen niin että sillä voi ohittaa tuon säiliön takaiskuventtiilin. Koko komeus oven pieleen sisäpuolelle että melkein ylettyy kuskin paikalta pyöräyttämään.

Venttiili piti itse asiassa purkaa pieniin osiin ja puhdistaa kauttaaltaan, se vuoti ulospäin kauttaaltaan.. :) Hyvä että tuli tämäkin vuotokohta nyt huomattua.

Kuva

Tuurilla kävi vielä niinpäin että nuo hätäavausventtiilit on semmoisessa järjestyksessä että sisällä oleva hätäavaus toimii vieläkin oikein. Ovi menee paineettomaksi mutta säiliö ei tyhjene.

Sitten tuota aiemmin mainittua vesiventtililiä vaihtaessa huomasin siinä vieressä on solenoidi jossa lukee selvällä tanskan kielellä "Central Låse" eli keskuslukitus. Siitä kulki 2cm päästä vierestä nuo sisäpuolisen hätäavausventtiilin letkut, joista sain haaroitettua saman paineen vielä keskuslukollekin.

Tuossa oli vakiona silleen että ulkona etuvalossa oleva "piilonappi" toimii ilman päävirtaa, mutta sisäpuolen nappulat vain päävirran kanssa. Aikani sähkökaaviota ihmeteltyäni nyppäisin oven releen irti ja hyppylanka tilalle, niin nyt toimii kaikki napit ilman päävirtaa. Siirsin sisäpuolen napin vielä lapsiystävällisempään kohtaan vähän alemmas..

Tilasin vielä ebaystä 4-kanavaisen 24V kauko-ohjattavan relekortin, jos tuolla nyt saisi oikein kaukosäädettävät systeemit. :)

Käyttökokemuksia on nyt vasta yhdeltä illalta, mutta kyllä tuo hyvin toimii. Kompuran paineen vaihteluväli on 6-8bar, ja sen välin se pumppuaa noin 5 minuutissa. Tuolla paine-erolla oven avaa ainakin 10 kertaa, ja vielä toiset 10 niin ollaan jossain 4 barissa jossa ovi vielä toimii ihan hyvin.. Aika ahkeraan saa rampata etteikö kompura ehtisi täyttämään. Ja mitään ääntähän tuo ei pidä, kädellä pitää kokeilla että täriseekö se kun muuten ei tiedä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ai niin piti sanoa vielä viimeiseen kuvaan liittyen, "koko auto" on vähän liioittelua kun eihän se tietenkään tee kuin toiseen piiriin paineet.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ulkopuolen hätäavausventtiili poistettuna, sähkövian sattuessa et pääse autoon nyt kuin kattoluukun kautta? Vai onko toisella ovella vielä hätäavausventtiili ulkopuolella? Se sähkövika on tullut nähtyä muutaman kerran...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Voi muuten ottaa vähän pidemmän tovin että jääkaappikompuralla saa pumpattua koko auton, tai edes puolikkaan auton järjestelmään paineen. Se auton oma kompura on meinaan aika hemmetin tehokas.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Wonderi kirjoitti:Ulkopuolen hätäavausventtiili poistettuna, sähkövian sattuessa et pääse autoon nyt kuin kattoluukun kautta? Vai onko toisella ovella vielä hätäavausventtiili ulkopuolella? Se sähkövika on tullut nähtyä muutaman kerran...
Onko nuo ulkopuoliset venttiilit olleet pakollisia? Mä olen käsityksestä että mulla ei ole mitään venttiilejä ulkopuolella, mutta olisihan se hyvä tietää jos on.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ruotsissa tilausajobussien hätäavausventtiileitä poliisi on testannutkin ja sakottanut toimimattomista. M1:ksi rekisteröity voi olla eri. Kotimaassa tuli kohdalle 2007 kaupunkibussi jossa ei ollut hätäavausventtiileitä ulkopuolella ollenkaan. Venttiiliä etsisin keulaluukun alta, jos ei kyljessä näy.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mullahan auto on Tanskaan myyty uutena, siksi siinä on nuo hätäventtiilit ulkonakin. Takaoven venttiilin poistin käytöstä jo aiemmin, kun laitoin saman luukun alle maasähköjen töpselin aitoon karvanaamarityyliin..

Sitävastoin avausnappuloita ei ole ulkona takaovelle ollenkaan, ja edessäkin vaan tuo "piilonappi" etuvalon vieressä..

Oskuun pääsee ainakin nykyisellään ruuman kautta sisään, ja myös tuolta kuskin taukotilan ovesta. Ne aukeaa ihan avaimella. Joku hätäsisäänmeno täytyy tosiaan olla, jos käy joku haveri sähköjen tai paineilmojen suhteen. Tuo etuovikin on kohtuu mahdoton avata ulkoa jos se on paineilmalla mennyt kiinni yläasentoon..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Sisäänpäin aukeavan etuoven saa kaksi riuskaa miestä kovalla taistelulla paineisena auki, mutta riuskat kaverit on jossain muualla kun eniten tarvittaisiin. Ulospäin aukeava kiiloille kiristyvä ovi ei aukea paineisena millään.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti:Voi muuten ottaa vähän pidemmän tovin että jääkaappikompuralla saa pumpattua koko auton, tai edes puolikkaan auton järjestelmään paineen. Se auton oma kompura on meinaan aika hemmetin tehokas.
No, tuon 8bar 20l säiliön kun sihautti auton järjestelmään, niin paine tipahti noin kolmeen baariin.. Eli ei tuo auton järjestelmän tilavuus ole tuosta arvioiden kuin ehkä 60l? Kyllä siinä silti varmasti toista tuntia menisi, ja vielä jos ja kun yhtään on vuotoja niin eihän se ikinä täyty. :)

Mutta ajattelinkin ehkä enemmän tilanteita jossa odotellaan vaikka jotain laivaan pääsyä, ja sillä sekunnilla pitäisi päästä liikkeelle kun joku viittilöi. Varmaan jos on paineet valmiiksi ylhäällä, jääkaappikompurakin jaksaa ylläpitää painetta.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Wonderi kirjoitti:Sisäänpäin aukeavan etuoven saa kaksi riuskaa miestä kovalla taistelulla paineisena auki, mutta riuskat kaverit on jossain muualla kun eniten tarvittaisiin. Ulospäin aukeava kiiloille kiristyvä ovi ei aukea paineisena millään.
Niin tarkoitin siis että edes paineettomana ei saa auki, jos on paineella laitettu kiinni.. Sen verran tiukkaan kiilautuu tosiaan.

Sisäpuolelta saa auki kun 90kg mies seisoo siinä "saranaputken" päällä ja hytkyttää vielä vähäsen. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Pitäisihän se viimeistään tulipalohetkellä saada paineettomanakin auki. Kiilat kuluu ajan myötä karheiksi ja lakkaa liukumasta. Tiivisteiden rasvauskin (siihen tarkoitutulla aineella) auttaa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja pelti »

Nepparista paineet katoaa ja jos ovi on kiilattuna ylös lukkoon, niin paineettomana aukeaa (putoaa alas) kun työntää ovea sisäänpäin.
peltiliiteri.com
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Itse rakentelin tuollaisen jääkaappikompurasysteemin säiliön kanssa niin se kompura ei jaksanut lähteä painetta vastaan pyörimään, ois pitänyt rakentaa painekykin mikä vapauttaa paineet siihen kompuran ja säiliön väliin..
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Zippo kirjoitti:Itse rakentelin tuollaisen jääkaappikompurasysteemin säiliön kanssa niin se kompura ei jaksanut lähteä painetta vastaan pyörimään, ois pitänyt rakentaa painekykin mikä vapauttaa paineet siihen kompuran ja säiliön väliin..
Mullahan on tuossa semmoinen "tavallisen kompuran" painekytkin, jossa olisi tuo paineiden suhautusmahdollisuus. En sitä kytkenyt kun en tykännyt siitä suhahduksesta, ja mun kompura kyllä tuntuu iloisesti lähtevän pyörimään vaikka 10bar painetta vastaan, kun testimielessä kokeilin.. Mulla tuo painekytkin nyt siis pelkästään sähköjä renkkaamassa.

Jos ihan "tyhjästä" tämmöistä kompuraa lähtisi tekemään, kannattaa varmaan ostaa joku hinnat-alkaen markettikompura ja vaihtaa vaan kompressori siihen. Saa nuo painekytkimet ja varoventtiilit sun muut suoraan.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä repäisin ja hommasin sellaisen silent mallisen viimeistelynaulaimelle tarkoitetun minikompuran. Maksoi tingittynä 190e, mutta einköhän mä olisi vähintään tuon polttanut kun olisin tehnyt itse ja "säästänyt". Ei tietysti ole yhtä hiljainen kuin jääkaappikompura, hyvin kohtuullista hurinaa pitää, ei tuota ongelmaa bussin kellariin sijoitettuna.
Vastaa Viestiin