kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1267
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 25 Heinä 2017 22:47

moi
juuri puskaparkkiin joensuun kupeeseen ja kas lataus näytti 31-32 :evil:
huomasin vasta 5km ennen pysähtymistä eli ei tietoa koska pompannut ylös :cry:
päivän kilometrit oli 250 kolmessa osassa.
...no mitäs pohjois-karjalan miehet suosittelee korjaamoksi keskiviikoksi :?:
hartikainen ...suostuukohan vaihtamaan vain säätimen (epäilen että vaihtavat laturin tai ei mitään)
olisiko muita raskaankaluston pajoja tai auto sähkökorjaamoita :?:
-lomalainen-
Viimeksi muokannut kulkuri, 27 Heinä 2017 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: kulkurin matka meinaa katketa -Latauksensäädin-

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 25 Heinä 2017 23:44

Tuolla jännitteelä akut kuumat ja kiehuu, ellei vika vois mittarissa? Kun moottori ei käy käytännössä
max napa jännite vois olla 29 v luokkaa ei yli 30, normaali 27-28,5 välissä.
Kannattais ensin mitata "akunnavoista tarkalla mittarilla" näyttääkö käydessä samaa kuin autonmittari
Tuollaiset lukemat voi tulla myös jos toinen akku viallinen mutta se selviää jos auto ei käynnitys aamulla.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2166
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: kulkurin matka meinaa katketa -Latauksensäädin-

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 26 Heinä 2017 08:59

Tuolla vaivalla ajoin Portugalista Suomeen. Siitä selviää aika hyvin kun laittaa kaikki valot ja puhaltimet päälle. Volvon 80A ei edes jaksanut syöttää kaikkia kerralla. Eli ajetaan ja vilkuillaan jännitettä välillä tarvittaessa lisää tai vähemmän sähkölaitteita päälle tai pois.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1267
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: kulkurin matka meinaa katketa -Latauksensäädin-

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 27 Heinä 2017 10:43

keskiviikko aamuna närhi oy :n pihaan joensuussa.
heti työnalle ja uutta laturia niskaan.
hihna pyörä pirulainen rikkoontui ulos vedettäessä
...mutta siihenkin oli närhi oy:llä ratkaisu takataskussa koska juuri oikeaa hihnapyörää ei varastosta löytynyt.
suuri kiitos korjaamolle ja suosittelen lämpimästi !

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1267
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: kulkurin matka meinaa katketa -Latauksensäädin-

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 27 Heinä 2017 11:04

laturin vaihdon jälkeen mystinen muutos :shock:
aikaisemmin nopeudessa 100kmh kierrokset olivat punaisen rajalla n.2300.
80kmh oli likimain n.1900 jo vihreän alueen harmaan puolella.
...nyt kierrokset ovat joka nopeudessa n.200-220 kierrosta matalammat :shock:
no tämähän tekee sen että huippunopeus on paljon korkeampi
(punaisen rajoilla ollaan vasta 117kmh kohdalla)
80kmh ajettaessa ollaan reilusti viereällä n.1650-1700 kierroksessa.
:shock: mistä johtuu että kierrokset putosivat n.200-220 kierrosta ?
mittarinopeus pitää paikkansa (navista ja liikenteen näyttötaulusta tarkistettu)
loppu toteamus on seuraava ...35tkm ajettu n.200-220 liian kovalla kierrosluvulla :evil:
...nyt tuntuu toimivan niin kuin pitääkin :roll:

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja Jule » 27 Heinä 2017 12:20

Se varvikello saa kierrostietonsa laturilta, jos te olette nyt vaihtaneet niitä laturin hihnapyöriä ja se pyörii vähän hitaammin, niin se antaa mittaristoonkin vähän pienempää tietoa, eli ei vaikutusta huippunopeuteen. :(

Reissureki
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: kulkurin matka meinaa katketa -Latauksensäädin-

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 27 Heinä 2017 12:21

kulkuri kirjoitti:laturin vaihdon jälkeen mystinen muutos :shock:
aikaisemmin nopeudessa 100kmh kierrokset olivat punaisen rajalla n.2300.
80kmh oli likimain n.1900 jo vihreän alueen harmaan puolella.
...nyt kierrokset ovat joka nopeudessa n.200-220 kierrosta matalammat :shock:
no tämähän tekee sen että huippunopeus on paljon korkeampi
(punaisen rajoilla ollaan vasta 117kmh kohdalla)
80kmh ajettaessa ollaan reilusti viereällä n.1650-1700 kierroksessa.
:shock: mistä johtuu että kierrokset putosivat n.200-220 kierrosta ?
mittarinopeus pitää paikkansa (navista ja liikenteen näyttötaulusta tarkistettu)
loppu toteamus on seuraava ...35tkm ajettu n.200-220 liian kovalla kierrosluvulla :evil:
...nyt tuntuu toimivan niin kuin pitääkin :roll:
Paljonko kuluttaa auto noilla kierroksilla?
Meillä ex lainasto (113L) kiertää 80 vauhdissa 1550r/min ja kulutus on huikea, 28-30l/100km
Ei se kyllä enempää kykene kuluttaan satasen vauhdiskaa :lol:
Vähempiki riittäis...

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1267
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 27 Heinä 2017 16:01

hihnapyörä mitoiltaan sama.
eli nyt kierrokset n.200 pienemmät ja antaa kiertää 2300 jolloin todellinen nopeus 115kmh.
...ennen 2300 ja 100kmh ...ja siitä poikkas
no eihän noita huippuja ajella 80 riittää :D

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja Jule » 27 Heinä 2017 21:08

Asiahan ei tietysti minulle kuulu.. eikä sillä nyt ole edes mitään merkitystä, mutta onko sulla nyt oikeasti huippunopeus noussut, vai oletko sä vaan päätellyt että näin on käynyt kun kierroslukumittari Näyttää vähemmän?

Ajattelinsiiskun yhtään vanhemmassa dieselissä se kierrosluku rajoitetaan mekaanisesti, ja uudemmatkin koneet lukevat suoraan moottorin akselilta niitä asentotietoja. Tietysti jos sinne on rakennettu 100km/h nopeudenrajoitin kierrosrajoittimella, joka leikkaa joka vaihteella kierroksia sieltä yläpäästä, mutta aika erikoiselta toteutukselta sekin kuulostaa, vaikka tietysti mahdollista koska välitykset noin tiuhat. Vai voisiko se kierroslukumittari olla toiminut jotenkin epälineaarisesti?

Tietysti jos sulla on tuplaperä ja se on nyt kolahtanut nopealle puolelle, niin se tuon eron selittäisi, mutta muuten laturilla ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia välityssuhteisiin vaikuttaa.

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1267
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 28 Heinä 2017 00:31

ehkä tämä johtuu siitä että ennen katkaisi kierrokset 2300 ja nyt katkaisee kierrokset sitten vissiin 2500 vaikka kierros mittari näyttää 2300 :roll:
eli tuosta 200 kierroksesta selityy kovempi huippu nopeus :o
hihnapyörät olivat päälekkäin asetettuna saman kokoiset ... olisiko ollut sitten joitain millejä koko eroa :roll:

jiivee
Rattiamiraali
Viestit: 426
Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
Truck: Ducato
Location: EP
Member id: 239
Paikkakunta: Jurva

Re: kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja jiivee » 29 Heinä 2017 19:17

Mulla meni scaniasta laturi kerran ja jyväskyläs vaihdettiin,hihnapyörä muuten saman kokoinen ulkomitoilta mutta ura syvyys heitti vähän,ja niin kierrokset samoin kuin kulkurilla.
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1267
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: kulkurin matka meinaa katketa LATURI

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 30 Heinä 2017 23:03

eiköhän se juuri noin ole ...täytyy tarkistaa tarkka heitto ja alkaa huomioimaan ettei kierrä liikaa

Vastaa Viestiin