Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Ensi tietojen mukaan ex bussien nopeus ei muutosta?? Iso! Kh kulkurit M1 ja N ?
Iltasanomien texti tientukot tarkoitti matkailuautoja nopeus muuttuu? käytännössä taitaa
suurin osa matkailuautoista on ns 100 km/ h rekisteröityjä jos tuo rajoitus poistuu, ei suurtamuutosta.
Kevytperävaunun veto laillistuisi 100 km/ h
Matkailuvaunut ja jarrulliset peräv kai jatkossakin 80?
Läheltä aihetta::::::
Oma havainto:
Suomen nopeudet käytännössä 80 alueella nopeus 90-95 ( tientukkona olet jos ajat todellista 80-85)
ja 100 alueella 100-110,,moottoritiellä 120 alueella suurinosa ajaa 120 .
Taajama,alue 40, 60 , toiset kunnoittaa, toiset ei, ( alue ja paikkakunta eroja ) jotenkin ymmärtänyt
että jalankulkijan siis mahdollisen vastapuolen turvallisuus rajoitusten perusteena.
Iltasanomien texti tientukot tarkoitti matkailuautoja nopeus muuttuu? käytännössä taitaa
suurin osa matkailuautoista on ns 100 km/ h rekisteröityjä jos tuo rajoitus poistuu, ei suurtamuutosta.
Kevytperävaunun veto laillistuisi 100 km/ h
Matkailuvaunut ja jarrulliset peräv kai jatkossakin 80?
Läheltä aihetta::::::
Oma havainto:
Suomen nopeudet käytännössä 80 alueella nopeus 90-95 ( tientukkona olet jos ajat todellista 80-85)
ja 100 alueella 100-110,,moottoritiellä 120 alueella suurinosa ajaa 120 .
Taajama,alue 40, 60 , toiset kunnoittaa, toiset ei, ( alue ja paikkakunta eroja ) jotenkin ymmärtänyt
että jalankulkijan siis mahdollisen vastapuolen turvallisuus rajoitusten perusteena.
- Koskenkorva
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
- Truck: mercedes 608 1969
- Location: Keski-Suomi
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Omalla kohalla ei mitkään muutokset paljoo vaikuta, ku ei toi kapine kulje alamäkeenkään 80km/h .tientukkona siis muutoksista huolimatta
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
http://www.is.fi/autot/art-2000005134041.html
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ei-enaa ... -24351806/:
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ei-enaa ... -24351806/:
Tieliikennelakiesityksen mukaan myös yli 3 500 kiloa painaviin matkailuautoihin sovellettaisiin linja-autoille säädettyjä 80 tai 100 kilometrin rajoituksia. Monet tällaisista matkailuautoista on valmistettu juuri käytetyistä linja-autoista.
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Voisko tarkoittaa ex bussit jotka ollut 100 auto oli jatkossakin matka autona?tuo olis hyväJule kirjoitti:http://www.is.fi/autot/art-2000005134041.html
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ei-enaa ... -24351806/:Tieliikennelakiesityksen mukaan myös yli 3 500 kiloa painaviin matkailuautoihin sovellettaisiin linja-autoille säädettyjä 80 tai 100 kilometrin rajoituksia. Monet tällaisista matkailuautoista on valmistettu juuri käytetyistä linja-autoista.
......tai jokin painoraja esim 7,5 ton kokop alle.
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Loogista (se ei välttämättä liity lainsäädäntöön) olisi että matkailuauto voisi olla satasen auto samoilla ehdoilla kuin linja-autokin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Siinä nyt ei olekaan mitään järkeä että samalla autolla on erilaisia nopeusrajoituksia riippuen mitä rekisteriotteessa lukee.
Hyvään suuntaan ollaan menossa uudessa tieliikennelaissa. Tietysti on vaarana että eduskunta pilaa kaiken.
Hyvään suuntaan ollaan menossa uudessa tieliikennelaissa. Tietysti on vaarana että eduskunta pilaa kaiken.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Niimpä, rahallakin on selvinnyt, maksaa isomman veron niin voi ajaa kovempaa (pakettiauto-henkilöauto)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Kivahan se olisi ajella laillisesti kovempaa, mutta miten ja kuka vastaa noiden ehtojen täyttymisestä kun on sisustaa muokattu varsin rajustikin. Kaappien, kerrossänkyjen jne. kiinnitykset. Alunperinhän nuo on tehtaalla hyväksyttyjen vaatimusten mukaan tehtyjä, siis 100 linja-autot ja tupperwaret.. Saan varmaan uusia ystäviä, kun mielestäni nuo satasen linja-autoina pidetyt, mutta täysin sisältä muunnetut pitäisi tiputtaa 80km/h, tai sitten oikeasti katsastuksessa tarkistaa kiinnitykset. Miten sekin tehtäisiin on oma kysymyksensä. Olen vaan ollut autossa (ei omassani), jossa mikro oli kaapiston päällä karhutarralla kiinni... No se tosin lähtee jo äkkipysähdyksessä vaikka 80 nopeudessa.Wonderi kirjoitti:Loogista (se ei välttämättä liity lainsäädäntöön) olisi että matkailuauto voisi olla satasen auto samoilla ehdoilla kuin linja-autokin.
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Pilotti kirjoitti:Kivahan se olisi ajella laillisesti kovempaa, mutta miten ja kuka vastaa noiden ehtojen täyttymisestä kun on sisustaa muokattu varsin rajustikin. Kaappien, kerrossänkyjen jne. kiinnitykset. Alunperinhän nuo on tehtaalla hyväksyttyjen vaatimusten mukaan tehtyjä, siis 100 linja-autot ja tupperwaret.. Saan varmaan uusia ystäviä, kun mielestäni nuo satasen linja-autoina pidetyt, mutta täysin sisältä muunnetut pitäisi tiputtaa 80km/h, tai sitten oikeasti katsastuksessa tarkistaa kiinnitykset. Miten sekin tehtäisiin on oma kysymyksensä. Olen vaan ollut autossa (ei omassani), jossa mikro oli kaapiston päällä karhutarralla kiinni... No se tosin lähtee jo äkkipysähdyksessä vaikka 80 nopeudessa.Wonderi kirjoitti:Loogista (se ei välttämättä liity lainsäädäntöön) olisi että matkailuauto voisi olla satasen auto samoilla ehdoilla kuin linja-autokin.
Kyllä tuo asiallinen huomio, turvallisuus autossakin tärkeä, on mahdollista todistaa kalusteiden kiinnitys tarvittaessa ,, löytyy kavereita jotka laskee kappaleen massan/ g voimien mukaan kiinnityksen, jos
autossa istuinkiinnityskiskot niihin kiinnittämällä, ei sekään tuota ongelmas,esim bussista kuorma auto, siinä väliseinän lujuus ja kiinnitys onnitunut vielä ilman eu direktiiviä..
Ongelma käytännössä myös irtotavaroiden kanssa, ei vaan aina tuu huomoitua edes jarrutus
tilannetta saati mahdollista äkkipysäystä.
Penkkien / turvavyö kiinnitys varmaan alkup hyväksyttäviä, muutokset ehkä ? tuottaa ongelmia.
Samaa asiaa sivuten::
Yllätys muutettaessa henkilöauto,pakettiautoksi, riittää kun takapenkin taittaa alas ja lukitsee
hihnalla joka esim popnitillä klommattu ( nimittäisin pienemmän käyttövoima" verolukitukseksi")
näin ainakin riitti 2012 vuonna, ei vaadittu matalaa seinää tai verkkoa.
Omaan autoon laitoin kalteri verkon (" vanhanlain mukaan", tais olla ylikin) n60 cm korkean ( paras olis kattoon asti) väliseinäksi,jonkinlainen turvallisuustunne kun kuljettaa pikkuesineitä joita harvemmin tulee kiinnitettyä, ja nuo vakio kiinnityspisteet melko kevyttä tekoa,,,,niin istuu koirakin toisinaan verkontakana, eikä yllä nuolemaan kuskin korvaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Älä pilotti huolestu. Laki vaatii 100kmh nopeudelle sisätiloihin vain seinän kuljettajan taakse, etumatkustajien turvavyöt ja tavarahyllyihin luukut.
Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Eikös se matkailuautona tarvitse myöskin ABS-jarrut ja kuljettajalle turvatyynyn?Lahti32 kirjoitti:Älä pilotti huolestu. Laki vaatii 100kmh nopeudelle sisätiloihin vain seinän kuljettajan taakse, etumatkustajien turvavyöt ja tavarahyllyihin luukut.
Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Laki vaatii kovin vähän tosiaankin ja uudemmissa autoissa ei tarvita noita tavarahyllyjen luukkujakaan. Noita "jokainen rakentelija tekee rakenteet että pysyy" versioita on kyllä aika erilaisia. Ja se eka äkkijarrutuskin voi tehdä tuhoa jonka jälkeen ei enää ole korjailtavaa. Myöskin vakuutusyhtiöillä voipi tulla tarve korvaustilanteessa selvitellä kiinnitysten lujuutta. Varsinkin, jos sitä ei ole esim. katsastuksessa tarkastettu. Sama juttuhan se on pienemmilläkin nopeuksilla, mutta kun tuo energia kasvaa exponentiaalisesti nopeuden suhteen niin samoin kasvavat tuhotkin.Lahti32 kirjoitti:Älä pilotti huolestu. Laki vaatii 100kmh nopeudelle sisätiloihin vain seinän kuljettajan taakse, etumatkustajien turvavyöt ja tavarahyllyihin luukut.
Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Jos kallioleikkaukseen tai siltarumpuun törmää, ei ole suuremmin merkitystä meneekö sataa vai kahdeksaakymppiä (tai periaatteessa on, mutta kuolet kuitenkin).
Äkkijarrutus heittää paikaltaan vain irtotavarat, kunnon törmäyksellä lähtee huonosti kiinnitetytkin irti. Tällä foorumillakin joskus nähtiin kuvia muistaakseni siltarumpuun törmänneestä kulkurista, josta lähti väliseiniä ja mööpeleitä pahasti irti. Paras olisi kun kaikki väliseinät ja mööpelit olisi tuettu järeillä hitsatuilla teräspalkeilla, tulee vaan hankalia kylmäsiltoja.
Turvatyynyä ei vaadita missään bussissa, se on kevyemmän kaluston juttu.
Äkkijarrutus heittää paikaltaan vain irtotavarat, kunnon törmäyksellä lähtee huonosti kiinnitetytkin irti. Tällä foorumillakin joskus nähtiin kuvia muistaakseni siltarumpuun törmänneestä kulkurista, josta lähti väliseiniä ja mööpeleitä pahasti irti. Paras olisi kun kaikki väliseinät ja mööpelit olisi tuettu järeillä hitsatuilla teräspalkeilla, tulee vaan hankalia kylmäsiltoja.
Turvatyynyä ei vaadita missään bussissa, se on kevyemmän kaluston juttu.
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Juu ei vaadita bussissa, mutta jos sen bussin katsastat esim. matkailuautoksi, joka on kevyempää kalustoa ja haluat edelleen ajaa, sitä 100km/h tarvitset kuskille sen turvatyynyn. Mä tätä kysyin katsastusmieheltä, että miten pystyy pitämään tuon bussin 100km/h nopeuden kuorma-autoksi, jos katsastaa ei tietenkään onnistu, mutta kuorma-autokortilla ajettavaan matkailuautoon vaaditaan ABS:t ja kuljettajalle turvatyyny sen takia noita ei kovin montaa ole sekin sanoi, että kyllä sulle se 80km/h riittää.Wonderi kirjoitti: Turvatyynyä ei vaadita missään bussissa, se on kevyemmän kaluston juttu.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket
Eipä lasketa pöllöjä ennenkuin ne on laskeutuneet.
Koko lakikaan ole vielä voimassa.
Koko lakikaan ole vielä voimassa.
Tulevaisuus on sähköinen