Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Korjatkaa jos tulkinnut väärin ko talvirengaspakon !
Voimassa joulu- tammi-helmikuun
Autot: kuorma,linja ja henkilöautot yli 3,5 ton kokop= matkailuautot ( ex linja autot)ym yli 3, 5 ton
Vaatimus: vetävillä akseilla talvirenkaat M+S merkintä riittää, Hiutaleenkuva on " oikeatalvirengas"
Kulutuspinta: vetävillä min 5 mm, muilla akseleilla min3 mm
Tuo M+S merkki on kokenut inflaation, kiinasta tulee esim pakettiautonkin renkaita kesäpinta
ja on Ms merkillä
Jonkin aikaa jo pinnaajien raskaankaluston renkaissa ollut ms merkinnät, pykäläähän
tulkitaan merkinnöistä eikä renkaan tod pito ominaisuudesta...
Ymmärsin että esim etuaksellilla hyväksytään kesärengas jossa pintaa 3 mm
En oo yhtäkään talvea noin huonoilla renkailla ajellut, käytännössä 3 mm kohdalla pinnaukseen
ja eteen kesä tai talvirenkaat yleensä nastoilla & vetäville "uudet"talvirenkaat joka syksy,silloin
Kun työkseni ajelin,,silti kerran kunnolla liukastunut ojaan 1 kerta / reilu 1 M km , ja kuskin vika! ei renkaiden, todellisuudessa suurinosa km sulanmaan aikaan, että koulutukseen pitää mennä.
Oletan että suomiautoissa on kunnonrenkaat, reilusti yli alarajan,,olisko ulkomaan autoissa vikaa?
Voimassa joulu- tammi-helmikuun
Autot: kuorma,linja ja henkilöautot yli 3,5 ton kokop= matkailuautot ( ex linja autot)ym yli 3, 5 ton
Vaatimus: vetävillä akseilla talvirenkaat M+S merkintä riittää, Hiutaleenkuva on " oikeatalvirengas"
Kulutuspinta: vetävillä min 5 mm, muilla akseleilla min3 mm
Tuo M+S merkki on kokenut inflaation, kiinasta tulee esim pakettiautonkin renkaita kesäpinta
ja on Ms merkillä
Jonkin aikaa jo pinnaajien raskaankaluston renkaissa ollut ms merkinnät, pykäläähän
tulkitaan merkinnöistä eikä renkaan tod pito ominaisuudesta...
Ymmärsin että esim etuaksellilla hyväksytään kesärengas jossa pintaa 3 mm
En oo yhtäkään talvea noin huonoilla renkailla ajellut, käytännössä 3 mm kohdalla pinnaukseen
ja eteen kesä tai talvirenkaat yleensä nastoilla & vetäville "uudet"talvirenkaat joka syksy,silloin
Kun työkseni ajelin,,silti kerran kunnolla liukastunut ojaan 1 kerta / reilu 1 M km , ja kuskin vika! ei renkaiden, todellisuudessa suurinosa km sulanmaan aikaan, että koulutukseen pitää mennä.
Oletan että suomiautoissa on kunnonrenkaat, reilusti yli alarajan,,olisko ulkomaan autoissa vikaa?
Viimeksi muokannut BussMAN, 04 Tammi 2017 21:36. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Eturenkaathan ovat sukset. Välillä joutuu känkkää käyttämään apuna pahoissa paikoissa. Puskee muuten aursuskepin väärälle puolelle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Valtavasti helpottaa talviajamista hyvät talvipintaiset eturenkaat. Yksi ojasta hinaaminen maksaa jo renkaita enemmän, vaikka mitään ei särkyisikään.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Juu - kyllä tuollaiset nupularenkaat olisi hyvä olla edessäkin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Kyllä kai eturenkaissa olisi tärkeintä olla hyvät pitkittäisurat sivuttaispidon, ohjattavuuden kannalta. Nappularenkaat ei auta yhtään, jollei ole etuveto.Rosvolinna kirjoitti:Juu - kyllä tuollaiset nupularenkaat olisi hyvä olla edessäkin.
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Tämä ei oo asiantuntija textiä mutta omat kokemukset, kyllä pitkittäisuraisilla renkailla hyvin selviää
varsinkin "noissa pitkänlinjan ajoissa", mutta joskus keskustelin lapin puukuskin kanssa hänen mielestä
paras eturengas pidoltaan oli vetopyörärengas ( "mich icegrippi " ) talvioloissa . Kun kokeilin ko renkaita
pito hyvä,eikä epätasaista kulumista näissä sekalaisissa ajoissa, ehkä päätieajossa tilanne toinen.
Pitkittäis urarenkaat sivupito on pääsääntöisesti riittävä mutta kun jarrutettaessa muuttuu sukseksi lumella ja sohjossa, vesijäällä ei mikään rengas pidä riittävästi, vanhan ajan nastat autoi..
Aikoinaan kun mich xza tuli niitä oli sora / monttu autoissakin, todellisuudessa ne oli tarkoitettu
pikitieajoon. ( en oo mich mainoukko, noita vain tuli autojen mukana,ja joutui käyttäjäksi ) pääsäätöisesti ostanut muun merkkisiä renkaita, viimeksi aidot kiinalaiset vetopyöriin ( 8 kpl n 2,5 t€ )...
Lainaus rengaskauppiaan kommentista , on myös asiantuntija :: """ renkaat pitää ostaa
käyttötarkoituksen mukaan """ , lauseen voi tulkia varmaan joka tilanteeseen sopivaksi..
niin hinnan,laadun,tuttumerkki/ luotettava, tien,painojen,ajo olosuhteiden mukaan.ym ym.
nykyään myös polttoainetalouden..( kuorma autoon ostaessa ei useinkaan tule ympäritö
melu, vihreät merkit tai miten tuotettu ensimmäisenä kriteerinä tule mieleen)
varsinkin "noissa pitkänlinjan ajoissa", mutta joskus keskustelin lapin puukuskin kanssa hänen mielestä
paras eturengas pidoltaan oli vetopyörärengas ( "mich icegrippi " ) talvioloissa . Kun kokeilin ko renkaita
pito hyvä,eikä epätasaista kulumista näissä sekalaisissa ajoissa, ehkä päätieajossa tilanne toinen.
Pitkittäis urarenkaat sivupito on pääsääntöisesti riittävä mutta kun jarrutettaessa muuttuu sukseksi lumella ja sohjossa, vesijäällä ei mikään rengas pidä riittävästi, vanhan ajan nastat autoi..
Aikoinaan kun mich xza tuli niitä oli sora / monttu autoissakin, todellisuudessa ne oli tarkoitettu
pikitieajoon. ( en oo mich mainoukko, noita vain tuli autojen mukana,ja joutui käyttäjäksi ) pääsäätöisesti ostanut muun merkkisiä renkaita, viimeksi aidot kiinalaiset vetopyöriin ( 8 kpl n 2,5 t€ )...
Lainaus rengaskauppiaan kommentista , on myös asiantuntija :: """ renkaat pitää ostaa
käyttötarkoituksen mukaan """ , lauseen voi tulkia varmaan joka tilanteeseen sopivaksi..
niin hinnan,laadun,tuttumerkki/ luotettava, tien,painojen,ajo olosuhteiden mukaan.ym ym.
nykyään myös polttoainetalouden..( kuorma autoon ostaessa ei useinkaan tule ympäritö
melu, vihreät merkit tai miten tuotettu ensimmäisenä kriteerinä tule mieleen)
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Ostin kolmisen vuottasitten uudet renkaat autoon kun vanhat ylittivät kymmenen vuoden iän. Kiinaiset Long Jon renkaat vetävät in varustettu M+S merkinnöillä. Saksa määritti että kaikki palakuvioiset ovat talvirenkaita ja talvelviolosuhteissa pakolliset vetävissä akseleissa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Ei koske Ducatoo koska vetävät kääntyy En oo tiennykkää että sillä saa ajaa kesärenkailla aina.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Eikös se dukaton kesärengaskausi päättynyt 1.1.2017 , nyt vetävillä pitää olla 5 mm vähintään M+ SReddewil kirjoitti:Ei koske Ducatoo koska vetävät kääntyy En oo tiennykkää että sillä saa ajaa kesärenkailla aina.
ja muilla akseleilla 3 mm kesäkumit.. ( ennen oli suositus/ ohje paketti- ja henkilöautot paremmat
renkaat taka akselille, tuo ohje päättyy 3,5 ton kokop) , ei taida turvallisuutta lisätä asetuksen vaatima
rengastus noille kevyt ka lle, paitsi jotka ajoi 3 mm kesärenkailla talvisin, oletan että suurin osa ajeli
talvirenkailla..
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Kyllä niitä kuule on sellaisia torvia jotka veti ducatoilla sileillä kesärenkailla talvellakin, koska "ajaa varovasti". Yksi tuttu isäntä tällainen, valehtelin sille että talvella kuorma-auton renkaankin pitää olla 3mm vaikkei tarvii olla talvirengas (siis vanhoilla säännöillä).BussMAN kirjoitti:, ei taida turvallisuutta lisätä asetuksen vaatima
rengastus noille kevyt ka lle, paitsi jotka ajoi 3 mm kesärenkailla talvisin, oletan että suurin osa ajeli
talvirenkailla..
Itseasiassa tilanne on muuttunut nyt osittain pänvastaiseksi. Pakuksi rekisteröidyllä ducatolla saa nykyään päästellä talvella 3mm pinnalla kunhnan on m+s, jos se on ka rekisterissä vaaditaan 5mm eteen.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Eiku jos vetävät on kääntyvät ja mulla kok.paino 4t EDIT:Ohjaavat ja vetävätBussMAN kirjoitti:Eikös se dukaton kesärengaskausi päättynyt 1.1.2017 , nyt vetävillä pitää olla 5 mm vähintään M+ SReddewil kirjoitti:Ei koske Ducatoo koska vetävät kääntyy En oo tiennykkää että sillä saa ajaa kesärenkailla aina.
ja muilla akseleilla 3 mm kesäkumit.. ( ennen oli suositus/ ohje paketti- ja henkilöautot paremmat
renkaat taka akselille, tuo ohje päättyy 3,5 ton kokop) , ei taida turvallisuutta lisätä asetuksen vaatima
rengastus noille kevyt ka lle, paitsi jotka ajoi 3 mm kesärenkailla talvisin, oletan että suurin osa ajeli
talvirenkailla..
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Täytyy myöntään tulkintavirhe ajatukset oli nelivetokuorma autoissa, eikä muutenkaan oikein
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.
Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.
Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Tosta kun äkkiä lakitekstiä tulkitsee, niin erikoisauto on rajattu ulkopuolelle.
Se kun ei ole mikään noista listassa luetelluista ajoneuvoista.
On mulla kyllä nappularenkaat takana, mutta ei tarvii välittää herrojen säädöksistä.
Se kun ei ole mikään noista listassa luetelluista ajoneuvoista.
On mulla kyllä nappularenkaat takana, mutta ei tarvii välittää herrojen säädöksistä.
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Suurin ideahan tuossa lakimuutoksessa on saada itä-Euroopan rahtarit pysymään aurauskeppien välissä. Niitä on luistellut ojiin enemmän kuin erikoisautoja edes on.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Nii mulla tämä on henkilöauto M1 matkailuajoneuvo, ei tartte kuvitella kuorma-autoksi.BussMAN kirjoitti:Täytyy myöntään tulkintavirhe ajatukset oli nelivetokuorma autoissa, eikä muutenkaan oikein
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.
Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Ton tekstin perusteella talvella, kesärenkailla katsastus ei voi olla syy hylkyyn jos konttori on alle 20km päässä
Rosmo
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
M1 on henkilöauto luokan auton tunnus. Matkailuauto alaryhmä hekilöautoussa. Katso vaikka rekisteriotetta. Minulla otteessa kohdassa ajoneuvvoluokka lukee vain "hankilöauto"Reddewil kirjoitti:Nii mulla tämä on henkilöauto M1 matkailuajoneuvo, ei tartte kuvitella kuorma-autoksi.BussMAN kirjoitti:Täytyy myöntään tulkintavirhe ajatukset oli nelivetokuorma autoissa, eikä muutenkaan oikein
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.
Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Rantarosvo kirjoitti:Ton tekstin perusteella talvella, kesärenkailla katsastus ei voi olla syy hylkyyn jos konttori on alle 20km päässä
Ei katsastuksessa oteta kantaa siihen onko alla ajankohdan vaatimat renkaat. Kesärenkailla voi käydä katsastamassa auton keskellä talvea, ja jos renkaat ovat lailliset kesärenkaat se on ok. Katsastusaseman toimenkuvaan ei kuulu ottaa kantaa siihen rikkooko auton kuljettaja lakia, vain siihen onko auto teknisesti kunnossa.
E: Poliisille voi koittaa tuota 20km sääntöä selittää jos sattuu pysäyttämään.
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Tuollaisia tietoja olen saanut kats matkasta,laillisesti::
-" liik poisto " autolla saa käydä kats jos aika varattuna, kai aikataulu pitää sopia
-renkaat nastoilla kesällä ja kesäp talvella ei este, kunhan liikkenne hyv
-ajokortti C taitaa riittää D autoihin. .?
hiukan arveluttaa tuo liik poisto, ehkä tarkistus trafi ja vakuutusyhtiö paikalla
oman auton kats tämän vuoden tauko viimevuonna oli kolme vuosikats ja yks muutos N stä M
-" liik poisto " autolla saa käydä kats jos aika varattuna, kai aikataulu pitää sopia
-renkaat nastoilla kesällä ja kesäp talvella ei este, kunhan liikkenne hyv
-ajokortti C taitaa riittää D autoihin. .?
hiukan arveluttaa tuo liik poisto, ehkä tarkistus trafi ja vakuutusyhtiö paikalla
oman auton kats tämän vuoden tauko viimevuonna oli kolme vuosikats ja yks muutos N stä M
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
C:llä ei aja D autoa enään kun vaan poliisi, tulli ja korjaamohenkilökunta ja katsastusmies. ehkä jotain muitakin poikkeuksia on mutta tavalliselta tallaajalta ei onnistu.
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
Wiima 63
Kyllä tuohon on tullut pieni kevennys, ei kuitenkaan ratkaisevasti auta matkailussa,,joku varmaan onnistuu siirtämään ko textin tänne. Omalla tulkinnalla siirrin D auton C kortilla ja mielestäni laillisesti,
ei matkustajia mukana.
Kyllä tuohon on tullut pieni kevennys, ei kuitenkaan ratkaisevasti auta matkailussa,,joku varmaan onnistuu siirtämään ko textin tänne. Omalla tulkinnalla siirrin D auton C kortilla ja mielestäni laillisesti,
ei matkustajia mukana.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen
C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmääBussMAN kirjoitti:Wiima 63
Kyllä tuohon on tullut pieni kevennys, ei kuitenkaan ratkaisevasti auta matkailussa,,joku varmaan onnistuu siirtämään ko textin tänne. Omalla tulkinnalla siirrin D auton C kortilla ja mielestäni laillisesti,
ei matkustajia mukana.
Tiedote 01.10.2008 10.00 fi
C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää. Esimerkiksi kuorma-autolla ei voi vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Muutos tuli voimaan 10. syyskuuta.
Säännöksestä on eräitä poikkeuksia. Esimerkiksi poliisilla ja palo- ja pelastusautoa kuljettavalla on hälytysajossa oikeus D- ja E-luokan kaluston siirtoon. Lisäksi poliisi voi ajaa liikennevalvonnan edellyttämän koeajon, ja katsastusmies voi koeajaa katsastettavan ajoneuvon.
Huolto- ja korjaamotoiminnan piirissä saa asentaja siirtää ja koeajaa auton C-luokan kortilla. Siirtoajo voi koskea esimerkiksi rikkoutuneen ajoneuvon noutoa korjaamolle ja uuden auton viemistä samalla sen tilalle.
Poikkeus koskee vain huolto- ja korjaamotöitä tekeviä, ei muuta ajoneuvojen siirtoihin käytettävää henkilökuntaa. Jos muuta henkilöstöä käytetään ajoihin tai esimerkiksi linja-autojen tankkausajoihin, on näillä oltava luokkakohtainen ajo-oikeus.
Lisätietoja:
hallitusneuvos Eija Maunu, puh. (09) 160 28571 tai 040 716 4140