Scania K113 1988

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Parkki
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala

Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Parkki »

Tervehdys

Olen uusi kasvo näiden matkailubussien kanssa mutta menoa se on nyt. :)

Meillä tuollainen vanha Pekolan Liikenteen / Yhdysliikenne Oy:n bussi josta on tehty matkailuautoa. (Nro 51 jos joku tietää lisää.)

Syksyllä viimeisillä ajoilla alusta teki sitä että kun laittoi bussin käyntiin nousi vasen puoli pelkästään. Alustan korotus nappulalla nousi vasen puoli lisää. Kun lähti ajamaan tai liikautti niin oikea puoli nousi. Myöhemmin teki niin että ei noussut heti vaan sai hetken ajaa ennen kuin nousi. Jotain jumissa?
Kesällä toimi hyvin ja silloin korotus napilla nousi kaikki kulmat ylös.

Nyt käytin sitä pihassa ja nousi vain vasen puoli. Sammutin ja vaikka pari päivää ollut niin kallelleen jää. Ei kait se silleen haittaa mutta ettei reissun päällä vaan jää kallelleen.

Onko näissä takana jokin tason säätö venttiili vai miten systeemi toimii? Ilma vuotoja ei tunnu olevan. Paineet nousee kohtuu nopeasti.

Kaikki neuvot otetaan vastaan. Ja onko suositella korjaamoa Hämeenlinnan läheltä?

Jani

Ps. Käytin korjaamolla kun bussi hommattiin muista vioista mutta oli sellaista rahastuksen meininkiä ettei tosikaan.
Liitteet
Koko laite
Koko laite
IMG-20160816-WA0004.jpg (62.73 KiB) Katsottu 11370 kertaa
Vasen puoli
Vasen puoli
Oikea puoli
Oikea puoli
Edestä
Edestä
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

3 tasosäätöventtiiliä pitäis olla:::
1 etuakselilla jolla säädetään etupään korkeus
2 taka akseli joilla säädetään takapään korkeus ja auto suoraassa ( vas oikea yhtä korkealla)


Esimmäisenä kannattais katsoa nousemattoman puolen takapyörän etupuolella oleva tasosäädin
( pikkuventtiili josta tunnistin vipu takaakselin " kelkaan") että tunnistin vipu on kiinni ja ventt toimii.

Jäätymisvika?

Joskus noissa pettänyt ilmapalkeen ylätuenta piste, taitaa olla scanian ominaisuus iänmyötä.

on mahdollista että nousemattoman puolen ilmapalje rikki tai iso vuoto, kannattaa kuunnella
käynnistyksen jälkeen onko ylim vuotoääni.

Sähköinen vika? jos nosto. / lasku tai niiaustoiminto toimintokatkaisijalla , en tunne tarkemmin,
mutta tällä palstalla löytyy tietäjiä..
Avatar
Parkki
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Parkki »

No hitto! Ja kiitos todella nopeasta vastauksesta.

Tsekkaan ekana noi tasoventtiilit.

Mietin aiemmin myös sitä niiaus toimintoa kun mielestäni oikea etukulma alimpana. Ei vaan ole mitään käsitystä kuinka se toimii ja onko sille nappi tms. Vai onko sitä lainkaan.

Vuotoja ei kuulu vaikka avaan lattian luukut käydessä ja kuuntelen palkeiden vierestä. Pussit ei ihan "uusia" ole. :)

Jani
Avatar
macgyver
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Syys 2015 16:14
Truck: Volvo B609 Kutter 9
Location: Etelä-Karjala
Paikkakunta: Luumäki

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja macgyver »

Iso vuoto ei edes kuulu, mutta kannatta tarkistaa myös nelipiiriventtili, jos joku piireistä ei aukea, niin tekee juuri tuota. Varaosia kannattaa kysellä http://www.skuba.fi/


RASKAAN KALUSTON VARAOSAT
TOIMIPISTEISTÄMME:
VANTAA, puh. 010 229 3080
TAMPERE, puh. 010 229 3081
TURKU, puh. 010 229 3082
LAHTI, puh. 010 229 3086
LAPPEENRANTA, puh. 010 229 3090
SEINÄJOKI, puh. 010 229 3088
JOENSUU, puh. 010 229 3095
KOKKOLA, puh. 010 229 3098
OULU, puh. 010 229 3099
ROVANIEMI, puh. 010 229 3087
Ota yhteyttä!

Ainakin Lappeenrannan myymälässä todellä hyvä ja asiantunteva palvelu ja hinnat ihan kohdallaan.
Älä edes ajattele käyttää Raskoneen korjaamolla, todella huonoa osaamista ja hemmetin kallis, ainakin Lappeenrannassa. Jos liikut Lappeenranna aluella, niin täältä löytyy todella ammattitaitoinen pikkupaja. Asennus Matti
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomat vievät hieman enemmän aikaa.
Avatar
Parkki
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Parkki »

Kiitos tästäkin vinkistä.

Jotenkin se tuntuu että on tuo yksi kulma mikä ei nouse. Pitää tutkia se nelipiiri venttiilii. Osaatko sanoa mistä lähteä etsimään sitä?

Paineet nousee kuitenkin mielestäni todella nopeasti niin sitä vuotoa en ekana ole etsinyt. Ei mene kuin noin 10 min niin alkaa suhautteleen ylimääräisiä paineita.

Jotain jumia epäilen kun liikkeelle lähtiessä nousee. Tai nousi ainakin viime ajolla. :)

Korjaamo ei ollut Raskone mutta vastaava. Ei mene enään sinne ikinä.

Jani
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Paineiden pikatesti: kun täydet paineet ja säiliöiden vedenpoistoventt testaus että joka säiliössä paine.
nelipiiri vetttili on ( oletus takaakselin etupuolella tai etuakseli takana? ) ensimmäinen jskoventtiili josta lähtee säiliöille, ts eri piireille: käytännössä yleensä hapettunut korjaus tuskin onnistuu,,,löytynee painekaavio muistaakseni jossain scania jutussa oli, tuon 113 sarjan
kompressori-> kuivain - >" ehkälaudevesisäiliö"- >!nelipiiriventtiili > säiliöt
( oletan kuitenkin että koko jousitus on samasta piiristä, ei varmatieto)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja neppi »

Niiaukselle on nappi jossain.

Tsekkaa tasonsäätöventtiilit ja nelipiiriventtiili. Tosin nelipiiriventtiili ei vissiin tekis tommosta, ku jousitukset ois vissiin samasta lähdöstä, niinku ´BussMAN´ sano.

Ilmasäiliöistä vedet pois. Minkälainen kuivain? Onko koska vaihdettu ryynit / patruuna / liemet / tms?

Nelipiiriventtiilin pystyy kyllä avaa, kuivaa, putsaa ja huoltaa muutenki, mut hyviä käytettyjä on markkinoilla vaik mite, esim Paimelassa. Tasonsäätöventtiilitkään ei nyt mahottomia maksanu. Neki voi kyllä avata ja putsata, mut helpommalla pääsee ku hakee marmoritiskiltä uudet. Tai tilaa jostain saksasta.

Jos esim oikean takapussin lautanen on puhki, ni se ei nouse ja tää on nyt ihan mutu:a, mut jos siellä on niiaus, ni ei se silloin välttämättä nouse se etupääkään. En tiä.

Suhiseeks se? Vaikka kylläki sanoit, et ilmavuotoja ei tunnu olevan...

Hieno bussi muute! Takaovettomuus voi olla sekä plussaa, että miinusta.

Neppi
Fargo
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
Location: Espoo

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Tasosäädivika taka-akselilla. Joko tanko irti, venttiili rikki tai iän myötä täynnä mujua. Takana on kaksi paljetta per puoli ja jos siellä vuotaa palje tms niin voi olla ettei tuotto vaan riitä. Vika ei ole iso eikä edes kallis vaikka joutuis vaihtamaan palkeenkin, silloin jalusta vaihtoon myös.
Avatar
Parkki
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Parkki »

Mulle bussi tullut vasta tänä vuonna. Pitää tutkia kuivain asia myös. Veikkaan että ei ole hetkeen tehty mitään sille.
Vika tuli jo syksyllä kun ei ollut pakkasia joten kovasti epäilen jotain taso venttiiliä tms.

Pitää ne vuodot tutkia mutta paineet kuitenkin nousee nopeasti ja alkaa suhautteleen ylimääräisiä pois vaikka toinen puoli ei nouse.

Nyt 20 pakkasta niin pitää vähä ootella et kehtaa laittaa tulille.

Jumia tms epäilen koska on lähtenyt toimimaan kun lähtee ajamaan.

Tämä oli tänne ensimmäin aihe ja pakko sanoa että positiivisesti yllättynyt. :) Heti vastauksia ja neuvoja. Kiitos.

Neppi: Kiitos kommentista. Tilaahan tuo oven puute tuo lisää. Vaikea sanoa kun eka bussi. :)
Aika paljon rakennettu edellisen omistajan toimesta. Ite lisäillyt akkuja, aurinkokennoja, vesi systeemit työn alla ja uutta keittiöö jne.

Jani
Liitteet
Sisätiloja
Sisätiloja
sisältä.jpg (82.51 KiB) Katsottu 13161 kertaa
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Iski »

Moro ja tervetuloa porukoihin, 10 min on ikuisuus eli varmasti vuotaa ja sitä ei aina kuule korvalla, sumutepulloon vettä ja fairia, lokasuojat ylös ja kun on painetta niin ruiskit kaikki palkeet ja varsinkin ylälautaset, kyllä vuoto löytyy, meidän Scaniassa ei ole kuin korin nosto.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Parkki
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016 08:48
Truck: Scania K113 -88
Location: Janakkala

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Parkki »

Moikka

No hyvä tietää tämäkin 10 min. :) :)

Ei muuta kun tutkimaan. On vaan ihan hemmetin kylmä. :)

Palkeet ei ole uudet joten kyllä se vuotaa saattaa. Ihmettelen sitä että voiko vuotaa vaikka paineet ns. nousee ja alkaa suhautteleen? On mulle vielä niin vieraita vehkeitä.

Jani
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä uskoisin että säätö siellä jumii
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania K113 1988

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minun katiskani vuoto löytyi kompuran ulostulon tiivisteestä. Silti nosti paineet ja täytti jouset sekä tussautteli. Viimeisellä korjausta edeltänellä ajoreissulla piti risteyksessä valita jarruttaako vaiko painaako kytkintä. Kapasiteetti riitti yhteen toimintoon.

Jotenkin viittaisi tuohon tasosäädön jumittamiseen. 10min on ikuisuus...ainakin lauttalaiturissa, kun kansiheebo viittoo "aja kyytiin".
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin