Kuskin jakkara

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja MAN »

Mitähän mahtanee kustantaa uusi esim Isrin ilmajakkara ja kukahan niitä edullisimmin myynee, tietoa kellään ?
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Algol myy jotain jakkaroita ainakin
http://www.algoltechnics.fi/muut-tuoter ... oistuimet/
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun mielestä sitä ilmajakkaraa kannattaisi ennemmin katsella jostain romikselta kuorma-autosta.
Jokin kompura ja letkusysteemi kannattaa ottaa mukaan että penkin pääsee koeponnistamaan ennen ostamista.

Jos sitä penkkiä on asentamassa asuntoautoon, niin mun mielestä se ei ole mikään paras idea, koska kun penkki antaa tasaista kyytiä, niin helposti tulee ajettua vähän kovempaa reikiin, joka ei välttämättä ole hyvä idea.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja neppi »

Paimelassa oli joskus superhyviä Volvon rekkajakkaroita kolmipistevöin. Varmaan markalla.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja MAN »

Tuota autopurkaamo Heikkilääkö tarkotit ?
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja MAN »

Jule kirjoitti:Mun mielestä sitä ilmajakkaraa kannattaisi ennemmin katsella jostain romikselta kuorma-autosta.
Jokin kompura ja letkusysteemi kannattaa ottaa mukaan että penkin pääsee koeponnistamaan ennen ostamista.

Jos sitä penkkiä on asentamassa asuntoautoon, niin mun mielestä se ei ole mikään paras idea, koska kun penkki antaa tasaista kyytiä, niin helposti tulee ajettua vähän kovempaa reikiin, joka ei välttämättä ole hyvä idea.

Tässä on linja-auton alusta ja ilimajakkara ennestään, alkaa vaan olla säädöt heikossa kunnossa.
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nii Heikkilä juu. Paimelan Veho. Ü
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja MAN »

Ei ollunna Heikkilällä jakkaroita ei !
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

.
Liitteet
image.jpg
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja MAN »

Hei, tuoltahan pitää kysellä penkkejä !!! Kiitos vinkistä !!!
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tervehdys.
Tässä ensimmäinen kirjoitus, ole sivustoja tokiseuraillut, mielenkiiintoista ja rakentajalle hyviä vinkkejä on!

Aloittajan istuin asiaan::::
Lainaus ammattikuljettajan toteamuksesta " ilmajousitettu alusta, pitkä etuylitys ja jousitettu kuljettajan istuin ei sovi yhteen",,, heittoisella tiellä ei ehdi istumaan.


Linja auto tai valmis kuljin vielä hankimmatta mutta on työn alla.( nuorena noita sisuja ostelin mutta valmista ei tullut, kuorma autokortilla ajeltiin bussina jonkinverran)
-ens sijaisesti mahuri niin sais varakaluston peräkoppiin
-jos takamoottori man,volvo, ehkä scania( johtuu vähäisestä tuntemuksesta), ei iveco,

Jonkin asteinen kylähulluus todettu nuorena, kuten asiaan kuuluukin, iän myötä ei hellittänyt, ei muuta lääkitystä käytetty kuin alko ja asperiini toistaiseksi
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mulla on tommonen Isrin ilmajousitettu istuin, ilmajousialusta ja pitkä etuylitys, TOIMII!

Tosiaan kunnollinen vaimennus pitää olla.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja Jule »

Wonderi kirjoitti:Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Ei kai busseissa kuskin penkki mitenkään yleisesti ole jousitettu?
Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen autoon, vaikka kai niitä jokunen onkin olemassa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jule kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Ei kai busseissa kuskin penkki mitenkään yleisesti ole jousitettu?
Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen autoon, vaikka kai niitä jokunen onkin olemassa.
Minä taas en muista koskaan nähneeni Sprinteriä suuremmissa busseissa jousittamatonta kuljettajan istuinta. Paitsi ehkä jossain todella vanhoissa joita ei ole kulkurikäytössäkään juuri enää.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja Jule »

Wonderi kirjoitti: Minä taas en muista koskaan nähneeni Sprinteriä suuremmissa busseissa jousittamatonta kuljettajan istuinta. Paitsi ehkä jossain todella vanhoissa joita ei ole kulkurikäytössäkään juuri enää.
Hemmetti.. täytyy kyllä vähän tutustua tuohon aiheeseen..
Enhän mä nyt tietenkään loputtoman paljoa busseja ole testaillut, mutta jotenkin mulle ei ole jäänyt päähän että niissä olisi ollut jousitettu penkki.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja b12m »

Wonderi kirjoitti:
Jule kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Onhan nykyään kaikissa busseissa ilmajouset, pitkä etuylitys ja kuljettajan penkissä jousitus. Mutta penkin iskunvaimennus (ja sen säätö) olla kunnossa, muuten menee mahdottomaksi pompotteluksi.
Ei kai busseissa kuskin penkki mitenkään yleisesti ole jousitettu?
Mä en ole koskaan törmännyt tuollaiseen autoon, vaikka kai niitä jokunen onkin olemassa.
Minä taas en muista koskaan nähneeni Sprinteriä suuremmissa busseissa jousittamatonta kuljettajan istuinta. Paitsi ehkä jossain todella vanhoissa joita ei ole kulkurikäytössäkään juuri enää.
Kyllä niitä "kovajalkaisia" Bremshey Grammereita on tänäkin päivänä ammattiliikenteen autoissa. Uutena sellaisella varustettuna tuli ainakin mm. erään salolaisen, keltaisilla ja valkoisilla busseilla liikennöivän liki kaikki autot vuoteen 1995 asti. Eli aikaan, jolloin moneen muuhun firmaan hankittiin uudet autot samanlaisella, mutta mekaanisesti jousitetulla "saksijalalla" varustettuna.

Tuollaisilla 1993-1995 vuosien malleja edustavilla, ja muuten ehjillä (vaikkakin paljon ajetuilla) autoilla taannoin jonkin verran ajelleena on pakko todeta, että huomattavasti paremman ajotuntuman tarjosi, vrt. tuo saksijalkaversio. Pelkästään se, että mahdollisia välyspaikkoja on lukuisa määrä vähemmän, auttaa asiassa. Lisäksi tuo jäykkä jalka ei painu linttaan oveen päin, kuten saksijalalla tapana oli. Välyksettömyys toi mukanaan senkin edun, että jousitettuun vastaavaan verrattuna tuo sinänsä jo tuolloin antiikkinen penkki tarjosi edes jonkinlaista tukea istujalle.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuskin jakkara

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Eipä minulla ole ilmajakkaraa omassa B10m autossa vm 1980. Hyvän ajotuntuman antaa vaahtomuovi pehmuste. Päällyste on jo rikki, mutta penkin vaihtointoa vähentää tieto että sillä vanhalla penkillä kestää istua pitkänkin rupeaman. Portugalista Suomeen ajossa pisin nonstop matka-ajo kesti 11 tuntia ja kahtena päivänä 8 tuntia nämä ilman taukoja. Sillon penkki on hyvä istua vaikka ei se kaunis ole.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin