Voimaa Scaniaan
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Voimaa Scaniaan
Ei siellä oikein samat glykolit voi kiertää kuin moottorissa, olisi vähän huono jäähy jos 100-asteiset vedet sisällä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Voimaa Scaniaan
Eikö tuossa kuvassakin ole ihan omana piirinään, ison vesipumpun rinnalla pieni pumppu ja keulalla oma jäähdytin?
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Voimaa Scaniaan
Mikäs pieni pumppu? Kuis siihe lisätään vettä tms? Voin olla erittäin väärässä, mutta näin olen olettanut et o vaan yhet nesteet, yks paisari ja yx pumppu.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Voimaa Scaniaan
Intercooler nimityskään ei varsinaisesti kuvaa oikein jos järjestelmässä kiertää 100c neste. Jos näin muka on, niin puran kyllä mokoman pois.
E: mitä tuolla kuvassa lukee alhaalla mistä tulee mustat viivat jäähdyttimille?
E: mitä tuolla kuvassa lukee alhaalla mistä tulee mustat viivat jäähdyttimille?
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Voimaa Scaniaan
Täs tekstiä på enklanti.
Ja huomautan et voin olla väärässä tietenkin. Itte vain luin tota kirjaa ja oletin /tan edelleen näin olevan.
Ja huomautan et voin olla väärässä tietenkin. Itte vain luin tota kirjaa ja oletin /tan edelleen näin olevan.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Voimaa Scaniaan
Välijäähytin ja välilämmitin! On se ruottalainen viisas mies!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Voimaa Scaniaan
Joo näin vissii on. En nyt iha itekkää tajuu nyt tota ,mut kyllä tavallinen "kuuleri " pitää kesällä väkästellä. .. vähä karrettii eri kulmaan ja alimuumi putkee ja moponetistä silikoni kulmia ja jos sipistelis 4 sarjalaisen kanikan kuulerin modattuna paikalle. Tietty ois hyvä olla hukkaportillinen tupro et ei tulis ahtopaineen laskua ja viivettä nii pahaksi. Kyllä se viileä ilmanottoa kaipaa enempi ku tota nykysysteemii. Nytkin ottaa rungon luona kuumaa ilmaa mitä flekti imee...
Yks tietty olis jos sais siihe oveen modattuna kuulerin ni ei tulis 100m ahtoputkia. ..
Yks tietty olis jos sais siihe oveen modattuna kuulerin ni ei tulis 100m ahtoputkia. ..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Voimaa Scaniaan
Ihan hyvä tuommoinen veteen jäähdyttävä on, ei tule pitkiä ahtoputkia. Onhan tuossa tekstissäsi sanottu että "separate cooling crcuit", eli erillinen kierto siinä on.
Olisko tuossa jotain termarihässäkkää että kylmällä koneella on lämmitys käytössä, kuumalla koneella viilennys? Silleen se olisi ihan järkevä.
Olisko tuossa jotain termarihässäkkää että kylmällä koneella on lämmitys käytössä, kuumalla koneella viilennys? Silleen se olisi ihan järkevä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Voimaa Scaniaan
Niin tuoltahan se näkyy samalta paisarilta lähtevän letku molempiin järjestelmiin. Mutta eihän siinä mitään kiertoa tule sen kautta, että coolerin vesi pysyy kyllä kylmänä. Mutta siis täyttö on yhteinen.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Voimaa Scaniaan
Jos imuilman lämmöt turbon jälkeen enne cooleria luokkaa 700 - 800 astetta niin kyllä siitä tuollainen 100 asteinen vesicooleri saa aik suuren osan pois napattua
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Voimaa Scaniaan
Siis siinä on kaksi kiertoa ja toimen on kytketty normaali kiertoon ja toinen ei. ja toinen kierrättää sieltä keula kuulerin kautta ja toinen ei. Edelleen voin olla väärässä, ja toki myönnän jos olen väärässä. Toinen on lämmitykseen ja toinen viilennykseen. Tietty nim. Puutiainen tietää vastauksen Mut näin itse oletan olevan että samat nesteet kiertää vesipumpun avulla ku en autosta löytänyt toista vaikka kurkistelin. Mut eiköhä tää volvoilu jo riitä tässä scania säikeessä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Voimaa Scaniaan
Ei sitä ahtoilmaa ole tarvetta lämmittää, kyllä ne ovat kumpikin piiri siellä ilman jäähdyttämiseksi. Coolerilla ei kierrä 100°C vesi vaan suunnilleen syyläriltä palaavan lämpöistä vettä. Jos palaava vesi on 100°C, niin se keittää.
Tossa kaaviossa on noi coolerit keskenään päinvastaisessa kierrossa. Olisiko tuon kaksoisjäähdyttimen tarkoitus tasata lämpötilaa imusarjan eri päihin?
Jokatapauksessa jos jäähdytyspiiri 1 kiertää esim 70°C vesit ja piiri 2 40°C niin kyllähän se aika tehokkaasti ilmaa jäähdyttää. Ilma-vesi jäähdytin kun on muutenkin tehokkaampi kuin ilma-ilma, joka olisi lisäksi vaikeampi saada kunnolla toimimaan kun kennoa ei voisi järkevästi asentaa ajoviimaan.
Ahtoilma ei nyt 700°C ole, mutta jossain 150-200°C välillä kuitenkin. Ilman jäähdytyksen tarkoituksena on vaan saada se tiivistymään, eli sisältämään enemmän happea, ennenaikainen syttyminen ei ole dieselin ongelma.
Mä en ollut tajunnutkaan että tuossa on tuo ahtoilman jäähdytys jaettu tuollatavalla eri piireihin, kuvittelin pukaatin tarkoittavan että siellä olisi ilma-ilma jäähdytin tuon vesicoolerin lisäksi.
Muuten mun mielestä kulkurin virittäminen ei ole kovin mielekästä. Tehoahan isosta koneesta kyllä saa, eikä se ole edes erityisen vaikeaa, mutta tehon ottaminen niin että paikat kestää ei ole niin yksinkertaista, jonka lisäksi vielä ajaminen niin ettei löpökustannukset karkaa pilviin vaatii taitoa.
Tietysti jos koneessa on jotain vikaa ja kaikki hepot eivät ole enää tallessa, ne kannattaa järjestää sinne takaisin, mutta ei virittämällä, vaan korjaamalla moottori toimimaan niin kuin se on suunniteltu.
Pitää muistaa että jos tavoittelee tuollaista perus pakettiauton kiihtyvyyttä pitää teho painosuhde olla luokkaa 50hv/tonni. 15tonnia painavassa kulkurissa se tarkoittaisi 750hevosvoimaa. Mahdollista kyllä, mutta jokaisesta voimansiirron komponentista välitettäisiin noin kaksinkertainen voima läpi suunniteltuun nähden. Sitten kun siihen lisätään se että jokainen komponentti on 2-10 kertaa kalliimpi ja painavampi kuin vastaava henkilö/pakettiauton osa, niin onko koko hommassa mitään järkeä? Se pitää vaan sisäistää että tämän kokoinen massa ei liiku yhtä ketterästi.
Tossa kaaviossa on noi coolerit keskenään päinvastaisessa kierrossa. Olisiko tuon kaksoisjäähdyttimen tarkoitus tasata lämpötilaa imusarjan eri päihin?
Jokatapauksessa jos jäähdytyspiiri 1 kiertää esim 70°C vesit ja piiri 2 40°C niin kyllähän se aika tehokkaasti ilmaa jäähdyttää. Ilma-vesi jäähdytin kun on muutenkin tehokkaampi kuin ilma-ilma, joka olisi lisäksi vaikeampi saada kunnolla toimimaan kun kennoa ei voisi järkevästi asentaa ajoviimaan.
Ahtoilma ei nyt 700°C ole, mutta jossain 150-200°C välillä kuitenkin. Ilman jäähdytyksen tarkoituksena on vaan saada se tiivistymään, eli sisältämään enemmän happea, ennenaikainen syttyminen ei ole dieselin ongelma.
Mä en ollut tajunnutkaan että tuossa on tuo ahtoilman jäähdytys jaettu tuollatavalla eri piireihin, kuvittelin pukaatin tarkoittavan että siellä olisi ilma-ilma jäähdytin tuon vesicoolerin lisäksi.
Muuten mun mielestä kulkurin virittäminen ei ole kovin mielekästä. Tehoahan isosta koneesta kyllä saa, eikä se ole edes erityisen vaikeaa, mutta tehon ottaminen niin että paikat kestää ei ole niin yksinkertaista, jonka lisäksi vielä ajaminen niin ettei löpökustannukset karkaa pilviin vaatii taitoa.
Tietysti jos koneessa on jotain vikaa ja kaikki hepot eivät ole enää tallessa, ne kannattaa järjestää sinne takaisin, mutta ei virittämällä, vaan korjaamalla moottori toimimaan niin kuin se on suunniteltu.
Pitää muistaa että jos tavoittelee tuollaista perus pakettiauton kiihtyvyyttä pitää teho painosuhde olla luokkaa 50hv/tonni. 15tonnia painavassa kulkurissa se tarkoittaisi 750hevosvoimaa. Mahdollista kyllä, mutta jokaisesta voimansiirron komponentista välitettäisiin noin kaksinkertainen voima läpi suunniteltuun nähden. Sitten kun siihen lisätään se että jokainen komponentti on 2-10 kertaa kalliimpi ja painavampi kuin vastaava henkilö/pakettiauton osa, niin onko koko hommassa mitään järkeä? Se pitää vaan sisäistää että tämän kokoinen massa ei liiku yhtä ketterästi.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Voimaa Scaniaan
Lontoon kielellä on varsin selvästi selostettu, että toimii molempiin suuntiin eli lämmittää imuilmaa tarvittaessa.
Re: Voimaa Scaniaan
Nojoo, enhän mä taas tajunnut ajatella päästöjä.
Päästöjen kannalta sitä lämpöä kai nostetaan jotta voidaan paremmin arvioida palotilassa olevan hapen määrää ilan että sinne täytyy kehittää jotain antureita ja sähköaivoa ymmärtämään sitä anturia.
Päästöjen kannalta sitä lämpöä kai nostetaan jotta voidaan paremmin arvioida palotilassa olevan hapen määrää ilan että sinne täytyy kehittää jotain antureita ja sähköaivoa ymmärtämään sitä anturia.