Kytkimen säätö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

oireet ihan samat kun mitä oli mulla tossa kanjassa ja lopulta taukos toimimasta kokonaan kun paineilma meni nestepuolelle.Nesteet ei koskaan kadonnu minnekkään
Jaahas ja taas on kädet mustana
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Oikea vika löytyi tuosta kytkinpolkimen alla olevasta pääsylinteristä, tai mikä lie oikealta nimeltään. Tuo vaihdelaatikon kyljessä oleva kytkintehostin tuli vaihdettua turhaan. Oli avattuani aivan hyvässä kunnossa.
Avatar
Grude
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Loka 2009 15:03
Truck: Meresu
Location: Sipoo

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Grude »

ettei olis polkimen päässä olevasta sylinteristä mäntäkumi pettänyt, eli silloinhan nestepinta pysyy samana.

Terv: Tony
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Näin se varmaan oli. Tuli vaan turhaan vaihdettua ensin tuo kytkintehostin, kun sitä yleisesti ehdotettiin syyksi. Kokkolan Scania epäili syyksi levyn ja haarukan kulumista ja Oulussa sitten kytkintehostinta. Sodankylässä Tunturiauto löysi vasta oikean syyn.
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Olettekos kukaan säädellyt Volvon kytkinasetelman "käpäliä". Minulla tuntuu värinä polkimessa, kun polkaisen löysät pois. Ilmeisesti on esim. yksi käpälä korkeammalla. Kytkinkopan luukusta näkee, mutta en saanut siitä selvää että mikä heittää. Painelaakeri on kunnossa... Onko niissä jokin perussäätö: kiinni ja jokin kierrosmäärä ulos, tms.?
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Jos ihan kirjojen mukaan mennään, niin Volvon kytkintä ei "voi" säätää. Tehostimen varsi säädetään, kun kytkinlevy on uusi. Senjälkeen seurataan servossa olevaa tappia ja kun se on kokonaan ulkona, niin levy on loppu. Näin teoriassa. Säätää siis kyllä voi varresta, käpälistä en tiedä, hyötykin kyseenalaista.
Usein Volvon kytkin pettää siten, että asetelma pettää, ts. käpälät männöö läpite.
Sinun tapaukseen en täältä ota muuta kantaa, kuin että seuraa muuttuuko värinä kovemmaksi vai pysyykö samana.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ootteko minkä verran uskaltaneet ruuttailla tuonne kytkinakselin rasvanipalle rasvaa mikä näkyy ketjun alkupään kuvissa..?
Liikaa varmaan jos laittaa niin sit sotkee levyn kanssa ?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Wanha ketju. .. herätetään. Oletteko poljin tuntumaa säätäneet työsylinteriltä vai pääsylinteriltä? Puolisen senttii sais ottaa alempaa ku entinen omistaja ollu 48 koon biifriin omistaja ja miula 43 koon reinot ni sais mukavammin painettua poljinta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Olettekos säätäneet Volvo B7R:n kytkintä? Varressa ei näyttäisi olevan säätöä. Booristako vipua kääntämällä? Kytkin kantaa pikkasen, mutta ei luista...
Vastaa Viestiin