Volvo b57

Kerro omasta projektistasi
Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi » 14 Maalis 2015 01:59

Jäi sitten vaivaamaan toi lasi ja sen tiivistys...

Mitäpä jos laserilla surauttaisi mustasta tai kirkkaasta tai kevytmateriaalista lasin molemmille puolille puitteet. Lasi puristetaan sopivalla tiivistenauhalla niiden väliin, pultit menis korin karmin ja lasin välistä. Jotain sopivaa tahma-ainetta elikkäs liimaa tiivistenauhan ja korin karmin väliin, pysyiskö? Paljonko on tilaa käytössä lasin ja korin karmin välissä?
Perillepääsy on yliarvostettua.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 15 Maalis 2015 09:20

Karmeen hieno Volvo!
Kyllähän jos lasi on kiilattu jämyillä kumikiiloilla paikolleen niin tiivistyksen tekee vaikka sikaäijällä, nätisti muotoilee ku kulppärin ammeen reunan konsanaan!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Kultsi0
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Marras 2014 10:55
Location: Seinäjoki

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Kultsi0 » 15 Maalis 2015 12:27

Taisi tulla jossain virroilla päin tänään vastaan tämä?

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 15 Maalis 2015 15:42

Jeps, Virroilla ja Huittisissa käytiin keikoilla :) törkeän hyvät kelit!
Liitteet
image.jpg

Kultsi0
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Marras 2014 10:55
Location: Seinäjoki

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Kultsi0 » 15 Maalis 2015 17:32

Hienosti näytti kulkevan, kelit on kyllä kohdillaan

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 18 Maalis 2015 11:05

25metriä/lenkki? Määhän pääsen niilä bussin päästä päähän, ja hinta varmaan lievän suolainen.. .:/


vanha mutta villi kirjoitti:Noita tiivisteitä voisi löytyä Korja-Kumista, muotonauhat. Vähän riippuu siitä kuinka paljon pitää säveltää. Pitääkö se saada 4-5 cm leveään rautaan kiinni :shock: Ainakin tämmöiset löytyi tehdastilausmallistosta:

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 18 Maalis 2015 11:08

Tämä kuulostaa toistaiseksi ehkä parhaalta idealta... ensi lauantain keikan jälkeen ei ole reisuja muutamaan viikkoon tiedossa, niin on aikaa laitella taas, ankaraa pohdintaa. :)

Reddewil kirjoitti:Karmeen hieno Volvo!
Kyllähän jos lasi on kiilattu jämyillä kumikiiloilla paikolleen niin tiivistyksen tekee vaikka sikaäijällä, nätisti muotoilee ku kulppärin ammeen reunan konsanaan!

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 19 Maalis 2015 07:45

Jerney kirjoitti:Tämä kuulostaa toistaiseksi ehkä parhaalta idealta... ensi lauantain keikan jälkeen ei ole reisuja muutamaan viikkoon tiedossa, niin on aikaa laitella taas, ankaraa pohdintaa. :)

Reddewil kirjoitti:Karmeen hieno Volvo!
Kyllähän jos lasi on kiilattu jämyillä kumikiiloilla paikolleen niin tiivistyksen tekee vaikka sikaäijällä, nätisti muotoilee ku kulppärin ammeen reunan konsanaan!
Eilisiltä bussimessuilta tampereelta esimerkkisuoritus. Sprinterin etuovi sikalla kiinni, rälläkällä halki ja vippi-ovi. Tuosta =D
Liitteet
sikalla ovi kiinni (Medium).jpg
sikalla ovi kiinni (Medium).jpg (66.46 KiB) Katsottu 9205 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
AriW
Rattiamiraali
Viestit: 447
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja AriW » 19 Maalis 2015 09:56

Mä oon vähän noita korivalmistajien virityksiä kyyläilly,ja ei voi muuta sanoa ku että voi jeesus. Kaikki korin osat kun nykyään on kantavaa sortti ml. ovet,ni hieman ihmettelen kuinka tommosia saadaan valmistaa. Idea liimaamisessa liittyi jotenkin juuri tuohon kantavuuteen.
Eipä muuten,mutta juuri nämä leveys sun muut polemiikit vissiin vaikuttaa aika vähäpätöisiltä turvallisuustekijöiltä. Jännältä minusta vaikuttaa sekin asia että rakentajalta ei vaadita mitään pätevyyksiä,mutta kuljettajalta vaaditaan. Tarkoitan näitä pakun koriin tehtyjä palvelu ym. autoja. Esim. Transportteri palveluautoa teliperällä? Pääasia kai on että penkit pysyy paikallaan vaikka kori ympäriltä muuttuu guttaperkkaviikatteiksi.

Ai mitenkä liittyy aiheeseen,ei mitenkään. Sori.

Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- » 19 Maalis 2015 13:30

Moi... :)
Tuli yhenäkin yllättäen mieleen että mullahan ois tommosta "kiilanauha" tiivistettä joutilaana...
Koska määku otin pois omastani takalasin ja se oli juuri tuollaisella tiivisteellä kiinni ja mulla pitäis olla jossaki "talte" nimisessä paikassa myös se kovempi kiilanauha tallessa... :D
Siin on vaan semmonen "negatiivinen puoli" et joudut "ostamaan" myös sen lasin...koska mä en sillä mitään tee ja haluan eroon siitä... :D hinnaksi voisin sanoo et jos mä saan delegoitua "lasijätteongelman" kuljetuksen pois... Eli saat jollain konstilla tiivisteen ja lasin haettua pois... Ovatten ne ilmasia... Eli kulkemisen vaiva ois sulla...
Mut jos kiinnostaa ni tökkää yv:llä ni kahtotaan saahanko järkättyä jotakin...
Ps. Se tiiviste/kiinnitys nauha on sitten tarkoitettu tuollaiselle kirjasto-auton "lämpölasille" joten se lasiuran paksuuskin on muistaakseni reilu 10mm (en voi mitenkään muistaa tarkkaan... :D )
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 19 Maalis 2015 17:11

Pistin yv!!! :)

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 23 Maalis 2015 22:46

Jätinpä tuon sivu-ikkunan asentamisen hetkeksi ajatuksentasolle, ja päätin nyt jäkälänä päättää selvittää mikä kytkimessä on vikana. Vanha omistaja sanoo, että kytkimen paineasetelma on jätetty tekemättä tms, ja siitä johtuu sen epätaisaisesti kiinni otto. Koko bussi siis liikkeelle lähtiessä hypyttää, kolisee ja paukkuu. Tätä se on tehnyt jo useamman vuoden, kardaanissa välillä ollut löysää, joten kolina kertaantunut ankarasti. Kävin huoltamolla näyttämässä kardaania, ja sanoivat sen olevan ihan ehjä :)

En ole ikinä kytkimeen itse koskenut, ja nyt on sen aika. Onko porukka itse Volvon B57:n tehostamattomaan kytkimeen koskenut, ensikäden neuvoja?

Nyt saa paukkuminen loppua prkl!

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 556
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja motoku » 24 Maalis 2015 19:55

Ei auta että luistattas sitä vähän reilummin hetken? Säästeliäs kytkimen käyttö jostain syystä ei teekkään kytkimelle pelkästään hyvää.

Olethan myös muistanut rasvata painelaakerin?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 24 Maalis 2015 21:07

Eikö ne ole vähän luonnostaankin tuollaisia rytkyttäjiä. Kaasua lisää ja hieman luistoa. Rytkyttää ne uudetkin manuaalibussit jos sopivasti sattuu
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 31 Maalis 2015 20:44

Alustaa on rasvailtu ja huollettu nyt viimeiset kaksi vuotta asiallisesti, mutta en nyt mene vannomaan koska painelaakeri olisi rasvattu, olen vienyt sen aina ns. perushuoltoon vähintään kerran vuodessa.

Missä kohtaa painelaakeri on/mitä se tekee/ mistä se rasvataan?
Ei näitä opi kysymättä :)

Luistatettukin on, ja aika pahastikin, teki samaa jo ennen mulle tuloa, ja tekee edelleen :/

Vanha omistaja on siihen kytkinrempan itse tehnyt, ja sanoo itse unohtaneensa tsekata paineasetelman, plus tosiaan tuo etumoottorin aiheuttama kardaanin pituus pahentaa asiaa.


motoku kirjoitti:Ei auta että luistattas sitä vähän reilummin hetken? Säästeliäs kytkimen käyttö jostain syystä ei teekkään kytkimelle pelkästään hyvää.

Olethan myös muistanut rasvata painelaakerin?

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 31 Maalis 2015 20:50

Lahti32 kirjoitti:Eikö ne ole vähän luonnostaankin tuollaisia rytkyttäjiä. Kaasua lisää ja hieman luistoa. Rytkyttää ne uudetkin manuaalibussit jos sopivasti sattuu
Kyllä se nyt vähän voisikin rytkyä, mutta kun ilmankosteus on sopiva niin tolla ei pääse peruuttamaan edes mäkeä ylös jos joutuu vähääkään varomaan. Samoin välillä liikkeelle lähdössä se hyppii niin helvetisti, että odottaa vaan koska moottori tippuu nokasta maahan.... :D

Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja happa66 » 31 Maalis 2015 22:47

Meillä toi -76 mersu ja sama "ominaisuus" pakilla "nytkyttää" niin pirusti, jos pikku hiljaa yrittää pakitta.
Vanha mikä vanha. Sitten kun vika tulee ilmi, niin korjataan sitte :D .

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 31 Maalis 2015 23:45

Kierroksia koneeseen ja kytkintä. Muuten se ryskää wiimakin jos matalilla kierroksilla yrittää pakittaa.

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 556
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja motoku » 01 Huhti 2015 22:34

Kuulostaa tosiaankin siltä ettei painelaakerin rasvaus taida vaikuttaa.

Painelaakeri on kytkimessä, kytkinakselilla oleva l aakeri. Kytkintä painettaessa itseasiassa painetaan vivun välityksellä painelaakeria kytkinasetelmassa olevia käpäliä vasten, jotka vipuavat painelevyn irti kytkinlevyn pinnasta. Tällöin kytkinlevy vapautuu puristuksesta ja moottori on irti voimansiirrosta. Selitinköhän riittävän selvästi?

Vaihdelaatikon moottorin puoleisessa päässä on kytkinkoppa. Siinä olevassa "halkeamassa" on kytkinvipu. Meneekö sinne halkeamaan letku, jonka päässä on rasvanippa tai sellainen ompelulankarullan kokoinen lieriö, jonka toisessa päässä on pyöritettävä kansi vähän niinkuin huulirasvatuubissa? Se on vaseliinin annostelija. Muutama pyöräytys kannesta tai 1kerta rasvaprässillä nippaan hyvää laakerivaseliinia. Kytkinakselilla vaihdelaatikon molemmin puolin saattaa olla myös rasvanipat joihin hiukan rasvaa.

Kytkinpolkimen kiinnitystanko kojetaulun alla kannattaa myös rasvata. Onpahan eliminoitu muut syyt pois eli jos hyppiminen jatkuu, sitten vika tod näk itse kytkimessä.

Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi » 02 Huhti 2015 00:29

Meillä oli mersussa samaa vikaa ... välillä ei tahtonut liikkeelle päästä.

Karstulassa viime syksynä kohtelias nuori mies tuli sanomaan, että sulla on toinen etupyörä jumissa...

Jarruremontin jälkeen ei ole rytkynyt liikkeelle lähdettäessä. Eipä sillä ole hirveästi kyllä ajelemaankaan sen jälkeen ehtinyt. Saapa nähdä miten käy kun ehtii tien päälle...
Perillepääsy on yliarvostettua.

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 27 Huhti 2015 00:56

Kiitoksia vinkeistä, ensi viikolla teen nuo toimenpiteet, infoilen sitten :)

motoku kirjoitti:Kuulostaa tosiaankin siltä ettei painelaakerin rasvaus taida vaikuttaa.

Painelaakeri on kytkimessä, kytkinakselilla oleva l aakeri. Kytkintä painettaessa itseasiassa painetaan vivun välityksellä painelaakeria kytkinasetelmassa olevia käpäliä vasten, jotka vipuavat painelevyn irti kytkinlevyn pinnasta. Tällöin kytkinlevy vapautuu puristuksesta ja moottori on irti voimansiirrosta. Selitinköhän riittävän selvästi?

Vaihdelaatikon moottorin puoleisessa päässä on kytkinkoppa. Siinä olevassa "halkeamassa" on kytkinvipu. Meneekö sinne halkeamaan letku, jonka päässä on rasvanippa tai sellainen ompelulankarullan kokoinen lieriö, jonka toisessa päässä on pyöritettävä kansi vähän niinkuin huulirasvatuubissa? Se on vaseliinin annostelija. Muutama pyöräytys kannesta tai 1kerta rasvaprässillä nippaan hyvää laakerivaseliinia. Kytkinakselilla vaihdelaatikon molemmin puolin saattaa olla myös rasvanipat joihin hiukan rasvaa.

Kytkinpolkimen kiinnitystanko kojetaulun alla kannattaa myös rasvata. Onpahan eliminoitu muut syyt pois eli jos hyppiminen jatkuu, sitten vika tod näk itse kytkimessä.

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 27 Huhti 2015 01:10

Kiitoksia kaikille vinkeistä, pitää ensi viikolla kurkkailla. Viime viikolla tuli pistettyä pintoja uusiksi, kurkatkaas täältä:

https://www.facebook.com/vanharouva?ref=hl

Siellä kuvia, ei jaksa tänne lisätä erikseen. Tuli myös ostettua toinen bussi, siitä kuulette myöhemmin... :)

Siitä pelkääjän puolen ikkunasta, luovutin tiivisteen-etsinnän!
Ylpeänä saan kertoa, että siinä on nyt lasi kiinni, ns. Liimalasi :D
Kiilasin lasin rumpukapuloilla paikoilleen, ja tungin väliin varaosabussista mukana tulleita "kuolleita" tiivisteitä, ja liimamassalla päälle! Lopputulos on todella jämerä, ja hitto soikoon se pysyy! Saa ylpiä olla, toivottavasti ei tarvi ikinä lähteä vaihtamaan tuota lasia, se onkin oma projektinsa sitten taas... :D Pari kuvaa siitä tähän alle!
Liitteet
ikkuna4.jpg
Ja nyt näkyy taas!!!!
(86.26 KiB) Tiedosto ladattu 8072 kertaa
Ikkuna3.jpg
(60.83 KiB) Tiedosto ladattu 8072 kertaa
Ikkuna2.jpg
Kumia väliin, ja liimaa päälle :D "liimalasi"
Ikkuna2.jpg (53.52 KiB) Katsottu 8215 kertaa
Ikkuna1.jpg
Tälläinen tämä oli lähes vuoden. Inhottava :(
Ikkuna1.jpg (55.71 KiB) Katsottu 8215 kertaa
Ikkuna.jpg
Rumpukapulakiilaus :D Rokkibussi!
(66.47 KiB) Tiedosto ladattu 8072 kertaa

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 27 Huhti 2015 01:11

Niin aivan, vanhoja sisäpintojen sinisiä huopia olen repinyt ankarasti pois, ja mustaa vaihdettu tilalle, komia tulee :) kuvia myöhemmin!

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2306
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja neppi » 05 Heinä 2015 10:02

Kausalan ABC:llä kuvasin aamulla Horror Linesin ja tän komistuksen rintarinnan.
kaksivanhaa.JPG
(88.43 KiB) Tiedosto ladattu 7669 kertaa
Kuva sisältää tuotesijoittelua.
kaksivanhaa2.JPG
(94.64 KiB) Tiedosto ladattu 7669 kertaa

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo b57

Viesti Kirjoittaja Jerney » 05 Heinä 2015 16:12

Eikä :D Nukuttiin toisen ääniteknikon kanssa onnen ohi näemmä, olisit tullut koputtelemaan!

Vastaa Viestiin