Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Aloitin uuden aiheketjun, mutta se hävisi kirjoituksineen bittiavaruuteen
Ei auta kuin aloittaa uudestaan.
Näin siis pääsi käymään, että tuli hommattua Paunulla ollut linjuribiili. Paunu lisäksi se on ollut tamperelaisella yhdistyksellä kolmisen vuotta ja viimeinen omistaja ennen minua oli parkanolainen autokoulu.
Auto tuntui asialliselta ja yleisilmeeltään ehjältä, ajossakin sama tunnelma vahvistui. Pieniä vikoja on mittariston toiminnassa ja ilmastoinnin kylmäntuotossa, muuten auto toimi kuten pitääkin.
Ajaminen oli melko vaivatonta, kunhan piti kierrokset 1500-2000 r/min tuntumassa.
Aamulla jatkuu auton tutkiminen ja pieni puhdistus ohjaamo pinnoille ei haittaisi.
Ei auta kuin aloittaa uudestaan.
Näin siis pääsi käymään, että tuli hommattua Paunulla ollut linjuribiili. Paunu lisäksi se on ollut tamperelaisella yhdistyksellä kolmisen vuotta ja viimeinen omistaja ennen minua oli parkanolainen autokoulu.
Auto tuntui asialliselta ja yleisilmeeltään ehjältä, ajossakin sama tunnelma vahvistui. Pieniä vikoja on mittariston toiminnassa ja ilmastoinnin kylmäntuotossa, muuten auto toimi kuten pitääkin.
Ajaminen oli melko vaivatonta, kunhan piti kierrokset 1500-2000 r/min tuntumassa.
Aamulla jatkuu auton tutkiminen ja pieni puhdistus ohjaamo pinnoille ei haittaisi.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
onnea hankinnan johdosta ja tsemppiä rojektiin:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
- Truck: Ford Transit tdci
- Location: Estonia
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Samoin onnittelut oston johdosta!! Paljon turvallisia kilometrejä "alle" tulevaisuudessa.
- Addiktio -
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Kiitoksia!
Pikku hiljaa pääsee sinuiksi bussin kanssa. Tänään taitaa jäädä vähälle, kun lähdetään koko perhe rannalle. Koululaisilla alkaa kohta koulu, mutta iskällä kohta loma ja pääsee bussin kanssa puuhastelemaan kokopäiväisesti
Lapset on ihan innoissaan bussista ja vaimokin on ottanut ihan positiivisen asenteen. Luulin jo, että edellinen yritys oli tarpeeksi, mutta taitaa tuo hallituskin olla ainakin pikkuisen "hullu"
Pikku hiljaa pääsee sinuiksi bussin kanssa. Tänään taitaa jäädä vähälle, kun lähdetään koko perhe rannalle. Koululaisilla alkaa kohta koulu, mutta iskällä kohta loma ja pääsee bussin kanssa puuhastelemaan kokopäiväisesti
Lapset on ihan innoissaan bussista ja vaimokin on ottanut ihan positiivisen asenteen. Luulin jo, että edellinen yritys oli tarpeeksi, mutta taitaa tuo hallituskin olla ainakin pikkuisen "hullu"
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Täytyy pitää kuvausväline aina lähellä, kun puuhailee bussin kimpussa, hyvä sitten verrata alkuperäiseen kun jotakin on tehnyt.
Nyt käyn läpi auton huoltohistoriaa ja sen mukaan suunnittelen jatkotoimia.
Nyt käyn läpi auton huoltohistoriaa ja sen mukaan suunnittelen jatkotoimia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Soitin äsken auton keväällä huoltaneeseen korjaamoon. Sain selville, mitä oli tehty: moottoriöljyt ja suodatin+sivuvirtasuodatin (?), polttoaineen suodatin, kompressorin suodatin, magneettiventtiili jousitukseen.
Tuosta listasta puuttuu mielestäni jarrujen ilmankuivaimen huolto, vai kuinka usein se pitäisi tehdä?
Vuosittain ilmeisesti?
Mihin on hävinnyt täältä foorumilta ne tiedostot, joissa oli manuaaleja ja muuta hyödyllistä?
Onkohan Ajokin autojen mukana tullut korin omaa manuaalia? Setrasta minulla on kymmenen sentin paksuinen kansio täydellisine varaosakuvineen. Luulisi että suomalaisillakin valmistajilla sellaiset kansiot löytyy, vai löytyykö?
Ostoslistaa tulikin jonkin verran eli ilmankuivaimen patruuna vai suodatin, millä nimellä sitä kutsutaan?
Moottorin ilmansuodatin pitää myös uusia.
Pitää ottaa pari kuvaa koneosastosta ja siitä olisikin kysyttävää. Ei viitsi omaa ketjua aloittaa tästä, kun samaa projektia tää on kuitenkin. Haulla koitan tietysti etsiä jos onnistuu.
Tuosta listasta puuttuu mielestäni jarrujen ilmankuivaimen huolto, vai kuinka usein se pitäisi tehdä?
Vuosittain ilmeisesti?
Mihin on hävinnyt täältä foorumilta ne tiedostot, joissa oli manuaaleja ja muuta hyödyllistä?
Onkohan Ajokin autojen mukana tullut korin omaa manuaalia? Setrasta minulla on kymmenen sentin paksuinen kansio täydellisine varaosakuvineen. Luulisi että suomalaisillakin valmistajilla sellaiset kansiot löytyy, vai löytyykö?
Ostoslistaa tulikin jonkin verran eli ilmankuivaimen patruuna vai suodatin, millä nimellä sitä kutsutaan?
Moottorin ilmansuodatin pitää myös uusia.
Pitää ottaa pari kuvaa koneosastosta ja siitä olisikin kysyttävää. Ei viitsi omaa ketjua aloittaa tästä, kun samaa projektia tää on kuitenkin. Haulla koitan tietysti etsiä jos onnistuu.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Onkohan täällä kaikki ok?
http://aijaa.com/y9tQEU
En nyt saanut tehtyä pikkukuvaa, mutta tuosta linkistä pitäisi aueta kuvakin.
Tuo turbolta lähtevän letkun tiiviys arveluttaa, nyt sitä ei ehdi tutkia tarkemmin. Onko kellään kommenttia tuosta liitoksesta? Öljyinen tuo letku on, mutta lieneekö normmalia vanhassa autossa?
http://aijaa.com/y9tQEU
En nyt saanut tehtyä pikkukuvaa, mutta tuosta linkistä pitäisi aueta kuvakin.
Tuo turbolta lähtevän letkun tiiviys arveluttaa, nyt sitä ei ehdi tutkia tarkemmin. Onko kellään kommenttia tuosta liitoksesta? Öljyinen tuo letku on, mutta lieneekö normmalia vanhassa autossa?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
kännykännäytöltä ei oikeen selviä mutta öljystä päätellen se liitos kyllä vuotaa ulospäin ahtopaineet. eikä nuo nipusiteet ainakaan lisää kyseisen liitoksen tiivyyden tunnetta...
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
katoinpa muuten just omastani niin tuo kumi on pingotettu turbon ja imusarjan päälle. ei tuohon huulien sisälle/väliin niinkun tossa näyttää...ei siis liene ihan oikeella paikallansa..
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
tuo heikin kuva vaikuttaa oikeammalta, mutta lieneekö tuolla sisempänä vielä toinen tiiviste? aika heppoinen tuollainen nippuside painepuolella.
enemmän olisin huolissani tuosta öljyn määrästä.
enemmän olisin huolissani tuosta öljyn määrästä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
joku tiivistys siellä siellä kumin sisäpuolella on pakko olla kun mullakaan tuo ei oo millään kiinni. tai sit mulla on akseli katli turbosta eikä ahtipainetta... muuten kyllä tuo tihkuis öljyä ja reilusti...
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Onnittelut uudesta projektista.
Eihän tuolla imu/ahtopuolella öljyä pitäis olla, paitsi turbon akselin jos väljä tai jos vuoto on turbon öljyputken liitin tai pako ja ahtopuolen välissä.
Eihän tuolla imu/ahtopuolella öljyä pitäis olla, paitsi turbon akselin jos väljä tai jos vuoto on turbon öljyputken liitin tai pako ja ahtopuolen välissä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
kyllä mulla ainakin monessa turboautossa on ollut kosteutta öljystä imupuolella ennen ahdinta. en tiedä huohottaako huohotin b10m:ssä ilmanputsarin ja turbon väliin eli imuilman sekaan ?
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Itsekin mietin, että ei tuo ihan normaalilta näytä. Pitää pestä vähän noita öljyjä pois tai paremminkin kaapia lastalla
Turborempasta ei minulla ole tietoa, ainakaan auton mukana tulleista huoltodokumenteista sitä ei ilmene. Ahtopainemittari (taloudellisuusmittari) on täysin kuollut tai sitten ahtoja ei paljoa ole....
Samalla kun vaihdan moottorin ilmansuotimen niin katson tuon turbon painepuolen liitoksen.
Ei tuo tonttia kyllä paljoa likaa seistessään ajon jälkeen.
Tankkauskirjanpidon mukaan kulutus näyttäisi olevan noin 33 litraa per 100km. Saattaa olla tuo kouluajo katkonaista ja kuluttaa siksi enemmän.
Jos oikein tulkitsin niin tässä mun Royalissa on 276hp moottori. Ei noilla tehoilla siis mikään varsinainen voimanpesä, mutta maantiellä sillä pärjää kun oppii vielä hyödyntämään tuota "puolittajaa".
Nyt hakureissulla tuli jo käytettyä 6.vaihteen kanssa sitä eikä viitoselle tarvinnut ylämäissä vaihdella.
Turborempasta ei minulla ole tietoa, ainakaan auton mukana tulleista huoltodokumenteista sitä ei ilmene. Ahtopainemittari (taloudellisuusmittari) on täysin kuollut tai sitten ahtoja ei paljoa ole....
Samalla kun vaihdan moottorin ilmansuotimen niin katson tuon turbon painepuolen liitoksen.
Ei tuo tonttia kyllä paljoa likaa seistessään ajon jälkeen.
Tankkauskirjanpidon mukaan kulutus näyttäisi olevan noin 33 litraa per 100km. Saattaa olla tuo kouluajo katkonaista ja kuluttaa siksi enemmän.
Jos oikein tulkitsin niin tässä mun Royalissa on 276hp moottori. Ei noilla tehoilla siis mikään varsinainen voimanpesä, mutta maantiellä sillä pärjää kun oppii vielä hyödyntämään tuota "puolittajaa".
Nyt hakureissulla tuli jo käytettyä 6.vaihteen kanssa sitä eikä viitoselle tarvinnut ylämäissä vaihdella.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Uutena se on ollut tuolla 276hv pannulla, eli ilman cooleria. Kulutus "normaalissa" ajossa kuulostaa korkealta, mutta tosiaan jos kouluajo ollut reilusti kaupunkipainotteista ja sisältää paljon käsittelyharjoittelua, alkaa se näyttää paljon normalimmalta.Matkamese kirjoitti:Itsekin mietin, että ei tuo ihan normaalilta näytä. Pitää pestä vähän noita öljyjä pois tai paremminkin kaapia lastalla
Turborempasta ei minulla ole tietoa, ainakaan auton mukana tulleista huoltodokumenteista sitä ei ilmene. Ahtopainemittari (taloudellisuusmittari) on täysin kuollut tai sitten ahtoja ei paljoa ole....
Samalla kun vaihdan moottorin ilmansuotimen niin katson tuon turbon painepuolen liitoksen.
Ei tuo tonttia kyllä paljoa likaa seistessään ajon jälkeen.
Tankkauskirjanpidon mukaan kulutus näyttäisi olevan noin 33 litraa per 100km. Saattaa olla tuo kouluajo katkonaista ja kuluttaa siksi enemmän.
Jos oikein tulkitsin niin tässä mun Royalissa on 276hp moottori. Ei noilla tehoilla siis mikään varsinainen voimanpesä, mutta maantiellä sillä pärjää kun oppii vielä hyödyntämään tuota "puolittajaa".
Nyt hakureissulla tuli jo käytettyä 6.vaihteen kanssa sitä eikä viitoselle tarvinnut ylämäissä vaihdella.
Kone autoon on vaihdettu Paunulla ollessaan ainakin kerran, mahdollisesti kahteenkin kertaan. Luultavasti tuon yksilön huoltohistoria on jo ehtinyt kadota kirjanpidosta, kun on jo useamman vuoden ollut talosta ulkona. Toki sitä aina voi tiedustella, tuohan on omaa sukua IAU-106.
Aikanaan auton mukana on varmasti tullut jonkinlainen koriinkin liittyvä käsikirja, sisältäen mm. kytkentäkaaviot ja ohjeet peruskäyttöön. Sellaiset saattaa vielä löytyä vaikkapa Carrukselta (kopiot siis).
Tuolla tuli ehdittyä itsekin linjaa ajella jokusen kerran, ennen kun rouva pääsi ensimmäiseen jatkosijoituspaikkaansa seurakunnalle. Oli vielä juuri ennen poistumistaan ajomäärään ja ikään nähden yllättävän jämäkkä peli ajella, itse tykkäsin noista puolittajalaatikolla varustetuista kymppiämmistä kovasti. Vaikka etenkään nämä coolerittomat ei koskaan mitään raketteja ole olleet vakiosäädöissä. Siitä huolimatta niillä pärjäiltiin raskaahkossa pikavuorokäytössä hyvän matkaa toistakymmentä vuotta ennen siirtymistä kevyempiin hommiin vakiovuoro- ja vuokrakäyttöön.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Kiitos b12m kun kerroit tämän bussin historiasta. Onko sinulla sama tieto, että olisi ollut Paunulla viimeiset vuodet jonkinlaisena koulutusautona? Tuo katolla oleva ilmastointilaite lienee uutena asennettu? Missähän sen täyttöliittimet sijaitsee? Ei kai sentään siellä kuoren alla katolla? Meinaan vaan kun vien ilmastointihuoltoon sitä niin ihan tavalliseen henkilöautojen ilmastointihuoltoon sitä ei kai voi viedä? Joku Raskone tai vastaava? Saattaa olla aika hintava tuollaisen huollattaminen? Toimii kyllä tehokkaana ilmanvaihtolaitteenakin tuo Finnotzo.
Tuoltahan tämänkin bussin historia löytyi http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=IAU-106
Mikähän on ollut syynä rekisteritunnuksen vaihtoon? Paunulla auton numero on ollut sama kuin rekisterin numero tuskin ainakaan kolariauto sentään? Olisiko seissyt jonkin aikaa käytöstä poistettuna? Pitää hakea Trafista ne historiatiedot 4€:lla.
Piti alkaa jo luonnostella sisustan ratkaisuja, ettei visiot katoa "vintiltä"
Tytär kyseli, että saadaanko bussi valmiiksi Isoon Mieheen mennessä
Oli kerrottava, että ei aivan vielä sinne päästä valmiilla
Mietin paikkalukua: olisiko 1+12 sopiva? Sellainen syntyisi kuljettajan takana olevista bussin penkeistä (8 paikkaa) ja niiden takana olevasta U-sohvan paikoista (selkä menosuuntaan (2 paikkaa)ja sivuttain (2 paikkaa) vai saiko linja-autona rekisterissä olevassa olla noita sohvapaikkoja matkustajille? Jos ei, niin sitten kolme riviä bussinpenkkejä eteen. Bussin penkkejä voisi laittaa esim. keittiön pyötäryhmään lisäksi kun ovat mukavia istua. En koskaan ole tykännyt mm. tuppereissä olevista laatikkopenkeistä niiden epämukavuuden takia. Nyt ei sohvaryhmästä tai ruokailuryhmästä tarvitse tehdä makuupaikkoja
Ihan ajatuksena tällaista suunnittelin: taakse parisänky ja kaappitilaa, väliseinä ja liukuovi erottamaan makkarin seuraavasta osastosta, jossa on 4 kerrossänkyä. Sitten taas samanlainen väliseinä. Sen takana reilun kokoinen keittiö/ruokailutila, josta on käynti keskioven kautta ulos. Wc jää ilmeisesti paikoilleen porraskuilun viereen. Kattoilmastoinnin ritilä sattuu myös näille paikkeille, joten toimii "liesituulettimenakin". Seuraava osasto onkin oleskelutila, jossa tuo U-sohva ja tv ynnä muut viihdelaitteet. Sen jälkeen matkustamo ja ohjaamo.
Ainoa jonka sijoitusta mietin vielä on kunnollisen kokoinen pesutila, koska pelkkä wc:n käsienpesuallas ei riitä pesumahdollisuudeksi. Tuo osastojen tilan tiivistäminen varmaan mahdollistaa kunnollisen pesuhuoneen/wc:n rakentamisen kerrossänkyjen ja keittiön väliin. Mitään mittatarkkoja piirrustuksia en ole vielä tehnyt vaan luonnostelua. Suunnitelmat on tarkoitus hioa kohdalleen talven aikana. Nyt pitää haalia tietoa muiden ratkaisuista ja soveltaa niitä omaan käyttöön.
Tuoltahan tämänkin bussin historia löytyi http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=IAU-106
Mikähän on ollut syynä rekisteritunnuksen vaihtoon? Paunulla auton numero on ollut sama kuin rekisterin numero tuskin ainakaan kolariauto sentään? Olisiko seissyt jonkin aikaa käytöstä poistettuna? Pitää hakea Trafista ne historiatiedot 4€:lla.
Piti alkaa jo luonnostella sisustan ratkaisuja, ettei visiot katoa "vintiltä"
Tytär kyseli, että saadaanko bussi valmiiksi Isoon Mieheen mennessä
Oli kerrottava, että ei aivan vielä sinne päästä valmiilla
Mietin paikkalukua: olisiko 1+12 sopiva? Sellainen syntyisi kuljettajan takana olevista bussin penkeistä (8 paikkaa) ja niiden takana olevasta U-sohvan paikoista (selkä menosuuntaan (2 paikkaa)ja sivuttain (2 paikkaa) vai saiko linja-autona rekisterissä olevassa olla noita sohvapaikkoja matkustajille? Jos ei, niin sitten kolme riviä bussinpenkkejä eteen. Bussin penkkejä voisi laittaa esim. keittiön pyötäryhmään lisäksi kun ovat mukavia istua. En koskaan ole tykännyt mm. tuppereissä olevista laatikkopenkeistä niiden epämukavuuden takia. Nyt ei sohvaryhmästä tai ruokailuryhmästä tarvitse tehdä makuupaikkoja
Ihan ajatuksena tällaista suunnittelin: taakse parisänky ja kaappitilaa, väliseinä ja liukuovi erottamaan makkarin seuraavasta osastosta, jossa on 4 kerrossänkyä. Sitten taas samanlainen väliseinä. Sen takana reilun kokoinen keittiö/ruokailutila, josta on käynti keskioven kautta ulos. Wc jää ilmeisesti paikoilleen porraskuilun viereen. Kattoilmastoinnin ritilä sattuu myös näille paikkeille, joten toimii "liesituulettimenakin". Seuraava osasto onkin oleskelutila, jossa tuo U-sohva ja tv ynnä muut viihdelaitteet. Sen jälkeen matkustamo ja ohjaamo.
Ainoa jonka sijoitusta mietin vielä on kunnollisen kokoinen pesutila, koska pelkkä wc:n käsienpesuallas ei riitä pesumahdollisuudeksi. Tuo osastojen tilan tiivistäminen varmaan mahdollistaa kunnollisen pesuhuoneen/wc:n rakentamisen kerrossänkyjen ja keittiön väliin. Mitään mittatarkkoja piirrustuksia en ole vielä tehnyt vaan luonnostelua. Suunnitelmat on tarkoitus hioa kohdalleen talven aikana. Nyt pitää haalia tietoa muiden ratkaisuista ja soveltaa niitä omaan käyttöön.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Historiatiedot Trafin sivuilta ladattuna kertoivat auton olleen 3v 10kk seurakunnan käytössä, mutta Paunulla 20v. Rekisteritunnus on vaihtunut kun auto on myyty Paunulta autoliikkeeseen nimeltä Finneoplan. Vaihdos saattaa liittyä luvanvaraisen käytön päättymiseen.
Viimeisen 10 vuoden aikana vain kaksi kertaa tullut hylätty katsastuksessa. Pian nekin korjattu ja leima haettu.
Viimeisen 10 vuoden aikana vain kaksi kertaa tullut hylätty katsastuksessa. Pian nekin korjattu ja leima haettu.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
vai pappisvehkeitä sinullakin, no tervetuloa kerhoon
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Juu "kirkkobussi"
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Onnittelut ! Eipä ollut mullakaan koriin liittyvää ohjekirjaa, jos löydät jostain niin hihkase. Mulla on sähkökuvat, mutta ne on kyllä yksilöity tähän autoon niin en tiedä onko kauheesti iloa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
volvolla ilmastointilaitteen tarjous:
lmastointilaitteen
PERUSHUOLTO KAIKKIIN MALLEIHIN
(Perushuolto sisältää: Kylmäaineen vuototesti, kylmäaineen tyhjennys/täyttö, kuivaimen
uusinta ja pöytäkirjan mukaiset tarkistukset, kiertoilmasuodattimien puhdistus sekä höyrys-
timen suodattimen ja kuivaimen uusinta.)
430€
+ kylmäaineet.
lmastointilaitteen
PERUSHUOLTO KAIKKIIN MALLEIHIN
(Perushuolto sisältää: Kylmäaineen vuototesti, kylmäaineen tyhjennys/täyttö, kuivaimen
uusinta ja pöytäkirjan mukaiset tarkistukset, kiertoilmasuodattimien puhdistus sekä höyrys-
timen suodattimen ja kuivaimen uusinta.)
430€
+ kylmäaineet.
peltiliiteri.com
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
en tiedä otitko ALV:n huomioon kun volvon tajoukset on ilman veroa.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Mites tämä vuosimallin vaikutus? Henkilöautopuolella ainakin 1993 jälkeen erilaiset liittimet. Miten raskaspuolella? Kylmäaine nykyisin eri kuin freoniaikaan.
Tukesin sivuilta bongattua:
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-k ... ellettyja/
Tukesin sivuilta bongattua:
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-k ... ellettyja/
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Olihan tuo yksilöhieno reilu vuosi sitten, kun seurakunta sitä kauppasi. Ostohaluni katosi rekisteriotteessa mainittuun maagiseen lukuun 2600mm. Toivottavast tämä ei saa suunnitelmiisi muutoksia. Kylmäkone on siihen jälkiasennettu, joten saattaa hyvinkin olla uusilla kaasuilla ja liittimillä.