IRJAlla maailmalla

Matkailukokemuksia kulkurilla
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

IRJAlla maailmalla

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Reissu on alkanut ihan mukavasti . Lähtiessä tuli taas kiire niinkuin tavallista ja ajeltiin Tallinnan laivaan aamuyöstä kovalla kiirellä mutta hyvin lopulta kumminkiin ehdittiin . Ensimmäinen "harjoituseksyminen" saatiin aikaiseksi jo Tallinnassa . Havaittiin taas että eksyminen tai ainakin reitiltä poistuminen tapahtuu lähes huomaamatta mutta takaisintuleminen kestää huomattavasti kauemmin ainakin kaupungissa . Muuten Virossa ajaminen sujuu ihan mukavasti kun muistaa vain katsella peilejä , ovat nimittäin aika ahneita ohittamaan . Teiden kunto huononee Liettuassa ja Latviassa ja tietöitä ja kiertoteitä on paljon . Virossa yövyttiin ihan leirintäalueella mutta sen jälkeen oltu yötä enimmäkseen TIR parkeissa . Rekkaliikennettä on tosi paljon , varsinkin Puolassa rajalta Varsovaan asti . Tiet ovat puolassa uraisia mutta meidän kalustohan sopii hyvin rekkojen painamiin raiteisiin ja urat ovat myös "tasaisin" paikka ajaa .Tiet ovat mallia paikka paikanpäällä ja senkin päällä vielä pari paikkaa . Tiestö on kapeaa muttei niin kapeaa etteikö rekat ohittaisi jos nopeus hiukankin alle 90 . Ohittaminen on muutenkin aika helppoa jos tiet hiukankin leveämpiä niin aina ohitetavat ja vastaantulijat väistävät . Kolme rinnan ohituksess ei ole mitenkään ihmeellistä ja paikallisten ajotavat omaksui pelottavan nopeasti elikkä ohi hitaammista heti kun mahdollista jos tilaa on sopivasti . Peilien väli vastaantulevien rekkojen kanssa ei tainnut koskaan ylittää vaaksaa normaalistikaan mutta ohituksissa vielä paljon vähemmän . Tämä ei ole tarkoitettu pelottelemaan ketää , päinvastoin Puolassa oli minusta helppo ajaa kun vain ensin omaksui paikalliset tavat .
Puolassa ei oikeastaan isommin pysähdelty muualla kun Auschwitszissa jossa oltin pari päivää ja ihmeteltiin monien muiden mukana Hitlerin teollista ihmistentuhoamislaitosta . Ei meinannut pieneen päähän mahtua toiminnan ja alueen laajuus . n 200 ha ja n 1 500 000 uhria . Veti hiljaiseksi .
Matka jatkui Skovakian läpi Unkariin. Slovakiasta ei jäänyt paljoa mieleen , aika vaatimatonta kaikinpuolin . Zakopanen eteläpuolella slovakian puolella ylitettiin vuoristo jossa mäet oli tosi jyrkkiä sekä ylös että alaspäin enimmillään 16% jota noustiin ja laskeuduttiin rerrojen kanssa jonossa kävelyvauhtia n 20km/h . Oli aika hurja koemus varsinkin se alaspäin tulo ....
Tällä hetkellä olemme Budapestissä jossa tarkoitus viivähtää muutama päivä ja ihmetellä mitä täältä löytyy . Heti leirintäaluetta etsiessäkin jo hiukan sekoiltiin ahtailla kaduilla ja oltiin monesti kaduilla joilla max 3.5t , ei siis paljoakaan ylipainoa . Kumminkin ajaminen kaupungissa IRJAlla oli aika paljon helponpaa kun on ollut Suzulla .
Kulutus on vaihdellut reilun kahdenkympin ja hirveimmillään 27 l/100km välillä mutta on ollut kyllä isoja eroja ajo olosuhteisakin .

Lisää sattumuksista taas joskus myöhemmin jos jossin päästään nettiin kiinni

Matti ja Raija

ps . :idea: ei ole lämmintä täälläkään , öisin nollan pinnassa .
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

matka on jatkunut ilman isompia ongelmia ja espanjan etelarannikko on saavutettu.
unkarista matka jatkui kroatian ja slovenian kautta italiaan js ranskaan .
rivieralle pysahdyimme n. viikoksi ja kiertelimme suzulla katsomassa "pakolliset" st.tropez , cannes , monaco ym. olisikin ollut suht vaikeaa IRJAlla kun nuo tiet aika pienia ja mutkia ja makia riittaa ja kaupungit tosi ahtaita .
ransakassa kannattaa valtella moottoriteita koska minusta kalliita kayttaa n 20€/100km !!
talla hetkella olemme majoittuneet calahondan kylaan leirintaalueelle . paikka on n 80km gibralttarista lanteen . leirintaalueet ovat melko ahtaita taman kokoisen auton kanssa . meidanki "tontti n 5x10m joten ei ihan mahduta kokonaan tontille .
Irjan kulutus asettui n 23l/100km tasolle , vahemmallakin voisi menna .
joskus taas lisaa jos(kun) kerrottavaa tulee.

matti ja raija

ps. eivat tunne taalla noita pisteita a: ja o:n paalla muutta kai jotain selvaa saaa
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tsemppiä sinne jonnekin, tosi hauska lukea näitä matkakertomuksia, tulee hirmu vimma päässä tien päälle mutta omassa autossa ei ole edes lattiaa tällä hetkellä mutta ehkä joskus...
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Taisi viimeksi olla nuo ilmansuunnat hiukan hakusalla kun Calahondan Gibralttarin länsipuolella kerroin oleva , kyllähän tuo välimeri on edelleen Gibralttarista itään ja välimeren rannalla oleiltiin . Calahondan Los Jarales campparilla oleiltiin n puolitoista kuukautta ja kyllähän siellä ainakin ilmat ja hintataso kotiolot voittaa ( ilmat kuin pohjoissuomen kesällä , päivisin 18-20 astetta ja mikä parasta aurinko paistelee useimpina päivinä ) "Kateutta herättääkseni" voin kertoa että esim olutpurkki maksaa kaupassa 0.24€ . Jarales tuntui olevan suomalaisten suosiossa silla n 25 autokuntaa oli siellä talvehtimassa . Englantilaisin , hollantilaisia tanskalaisia saksalaisia oli paljon .
Calahondasta siirryimme länteen n 200km Coniliin . Nyt tultiin isomman meren rantaan ja sen kyllä huomasi tuulesta . Rosaledan leirintäalue on aika uusi ja sieltä löytyy myös suurempia tontteja johon sopii tälläkin kalustolla hyvin . eikä meidän automme ollut edes suurin , oli muutamia tosi "miljoonapelejä".eikä suomalaisiakaan ollut niinpaljoa kun aurinkorannikolla mutta yllätys yllätys . Kylähullu näyttää löytävän toisen kylähullun vaikka "maanäärissä" . Rosaledassa oli toinenkin kylähullu . Rauli ja Kaija tulleet jo ennen meitä ja jäivät kevääseen asti . Niin pieni on maailma!
Suzu oli sopivan pieni kun kierreltiin pikkukylissä ja kaupungeissa . Ei tainnut tulla niin pientä katua tai kujaa johon ei olisi voinut mennä katselemaan ja ihmettelemään ja jonkinlainen kulkuneuvo on välttämätön jos aikoo olla pitkaan paikallaan . mopoja oli monella mukana ja englantilaiset hinaavat henkilöautoa matkailuautonsa perässä omilla pyörillään .aika villin näköisiä yhdistelmiä. moni myos oli vuokrannut auton paikanpäältä päästäkseen liikkumaan .
Joulut oli ja riisipuurot syötiin ja uudenvuoden raketitkin katseltiin .
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kotiin on selviydytty ja pakkasiin ja lumeenkin jo ehditty totutella .
Conilista lähdimme palailemaan kotiin päin oikeastaan omia jälkiämme pitkin kun pelottelivat paikallisessa tv:ssä sisämaassa olevista lumimyräköistä ja liukkaudesta . Ei ollut ollenkaan sellainen olo että olis kaivannut jäätä tai lunta noihin kilometrejä pitkiin ylämäkiin tai alamäkiin hyvä että noviisina selviytyi aivan pitävällä kelillä . Ajoimme pitkin itärantaa ranskaan Montpellieriin saakka josta lähdimme suunnistamaan kohti Luxenburgia , se halvenpi nafta mielessä . Espanjan ja ranskan läpi ajelimme pitkin maksullisia moottoriteitä jotka ovat todella hyväkuntoisia ja matka joutuu hyvin , haittana nuo tiemaksut jotka kyllä tuntuivat aika suolaisilta mutta vastapainoksi päivittäistä ajomatkaa kertyi helposti 800-900km . Luxenburgista tulimme Saksan puolelle ja minut yllätti sikäläisten moottoriteiden rapistuminen reilussa kymmenessä vuodessa jolloin viimeksi tuollapäin liikuttiin . Voi oikeastaan sanoa että saksan moottoritiet olivat huonoimmasta päästä koko reissulla heti puolan teiden jälkeen . Tainnut tuon itäosan systeemien parsiminen tulla niin kalliiksi ettei rahat ole enää länteen riittäneet . Onko kenelläkään muuten tietoa Saksan moottoritiemaksuista ??? Heti rajan jälkeen saksan puolella oli nimittäin joku talonkokoinen taulu jossa oli jotain yli 12t painavien tiemaksuista muttei tuo huonolla kielitaidolla selvinnyt vaan ajeltiin "asiasta tietämättöminä" kylmä rinki persuksen alla tanskaan asti . Tuli kyllä mieleen että jos saksalaisetkin on keksineet vastaavat sanktiot kun itävallassa niin sakkojen suuruutta voi vain aavistella . (yli 1000€???)
Puttgardenista ostettiin lauttalippu Tansakaan ja edelleen Ruotsiin . Ei ollut jonoja laivaan , taidettiin yhteensä puolituntia odotella .
Pohjois saksassa jo oli tiet sulatettu suolaamalla samoin kuin tanskassa joten ei vielä liukasta ollut . Ruotsissa tuli jo sitten vastaan liukastakin ja muistutus että auto pitäis laittaa talvikuntoon kun kotiinpäin tullaan . Ei tosi sen isonpaa harmia kuin että Pissapojan putket jäähän ja aika mukavasti lensi tuota suolamössöä . Ei ollut kaikinajoin oiken näkyvyyttä tuulilasin läpi . Saatiin onneksi sulateltua ja sitten oikeat aineet säiliöön niin jopa taas näkikin jotain . Ajeltiin tukholman ohi suoraan Kapellskäriin jossa kyselemään löytyisikö Suomeen päin tilaa . Tilaa löytyi näin talvella hyvin ja muutaman tunnin odottelun jälkeen auto laivaan ja itse ruokapöydän kautta hytiin nukkumaan . Aamulla laiva Naantalissa ja nokka kohti kotia .
Reissu kesti yli kolme kuukautta ja kilometrejä tuli IRJAn mittariin vähän yli 10 000 . Suzukin mittariinkin kertyi lähes 3000km joten ei ollut turhaan mukana .
Kokemuksena ihan mukava , tätä täytyy saada joskus lisää , ei olsi haitannut vaikka aikaa olisi ollut pari kuukautta enemmänkin . Kyllä tämänkokoisessa autossa mahtuu ihan mukavasti asumaan pitempääkin!!!
JokkeVaan

Mitä Maksaa?

Viesti Kirjoittaja JokkeVaan »

Kuulostaa mielenkiintoiselta.
Mites nuo kulutukset, huollot, yöpymiset, oletko tehnyt minkäänlaista kirjanpitoa?
Kaikkia varmaan kiinnostais tuollainen reissu, mutta enitenhän kalvaa se että kuinka paljon se OIKEASTI maksaa.
Olis ihan kiva nähdä jonkinlaista budjetintynkää tai muuta tietoa kuluista.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kyllähän tuo reissu OIKEASTI tuli maksamaan senverran että aina joskus tulee mieleen että onko se todella siihen kuluneen rahan arvoinen . Toisaalta maksaahan tuo aika paljon kotona eläminenkin reilun kolmen kuukauden aikana . Polttoaineen kulutukseksi tuli keskimäärin lähes 25l/100 km joten siitä on helppo laskea että naftaan meni koko reissulla n 2500€ . Huomasi muuten samalla ettei suomen hinta ole edes euroopan keskitasoa vaan jonkunverran halvempaa kuin keskieuroopassa . alle euron /l oli baltiassa , Espanjassa ja Luxenburgissa . Muualla 1.15€ -1.20€ .Huoltoja tai korjauksia ei autoon tehty koko matkalla . Enne lähtöä vaihdoin kaikki oljyt ja eihän tuolla matkalla vielä huoltoa tarvitse . Leiriytyminen jos pysyt samalla alueella koko kuukauden on n. 200€/kk , mutta jos vain yön tai pari niin 20-25€/vrk.Meillä meni leirintään yhteensä n. 850€ . Laivaliput olivat yhteensä reilut 500€ . Moottoritiemaksut olivat yllättävän suuri menoerä joka ei oikeastaan ollut tullut edes mieleen ennen lähtöä . Moottoritiemaksuja kertyi yhteensä yli 400€ . Elämiseen kulunut raha ei varmaankaan ole vertailukelpoinen kenenkään toisen reissaajan elikustannuksiin , varmaan pääsee paljon halvemmallakin kuin me jos tekee ruuat aina itse eikä alkuunkaan riitä jos useimmiten istuu valmiiseen pöytään . Meillä elämiseen kului n 2500€ ja elämisen kuluihin on laskettu todella kaikki kulut Suzun bensoista tuliais konjakkeihin . Meillä siis kokonaiskuluiksi tuli reilu 70€ / vrk . Kallistako vai halpaa sen voi jokainen itse arvioida .
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Saltsraumenin matkan kokonaisbudjetti oli 600 euroa jolla saatiin polttoaineet, leirintä ja vuokravene. miestä kohti se ei kyllä kalliiksi tullut. Oikein kun kala söisi niin enempi kotiin tuodut kalat maksais ku matka itse...muttei silloin syönyt. uusi reissu Lyngeniin on jo suunnitteilla toukokuun loppuun :wink: Onkos teistä muut harrastelleet tuota Norjassa kulkemista?

Kyllä tuollainen talvivaellus olisi aivan huippua. Tahtoo vaan olla haittana tuo työssäkäynti kun millään opilla ei järjesty kovin pitkiä lomia... Onko se paljon rahaa tuo 70e vrk jos ajattelee sitä, että pääsee pois täältä pimeästä loskasta pahimpaan aikaan. Ostaahan joku älytön kalliita autojakin ja ne ei niillä pääse kun töihin ja kauppaan...

Niinkuin yksi tuttu harrastaja tokaisi: :idea:

Ostakaa vaan niihin mersuihin uutta vuosimallia mutta muuksi ne ei muutu :lol: :lol: :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Taidettinpa tälläkertaa ehtiä aivan viimetipassa lumen alta pois .
Lähdettiin Rukalta 14.10 ja vielä Rovaniemellä vielä yli 10 C lämmintä . Ensimmäinen yö oltiin Ruotsin Törenissä levähdysalueella ja aamulla jo 5 astetta pakkasta :shock: Eteläruotsissa katseltiin tv:stä muutaman päivan päästä että luntä oli tullut kymmeniä senttejä pohjoisruotsissa .
On muuten harvinaisen tympeä tie tuo rantaa pitkin pohjoisesta tuleva . Vaijerikaiteita molemmin puolin tietä ja ja vielä keskiviivalla !!! satoja kilometrejä .On kai turvallista mutta hitaimman mukaan mennään . Enne Örnsköldsvikiä oli mopoauto jotenkin päässyt keskivaijerin väärälle puolelle ja ajeli ohituskaista tiellä vastavirtaan kun ei mistään päässyt kaiteen oikealle puolelle :!: :!: :!: Hätävilkuilla ja kaukovaloja vilkuttamalla yritettiin vastaantulijoita varoittaa eikä ainakaan niin kauan kun peilistä näkyi kukaan osunut . Että sellaisia turvallisia teitä !!!
Saksan itämeren rannalla oltiin leirintäalueella muutama päivä . Lämmintä 15-17 C ja suomitv:stä nähtiin että että hiihtokausi Rukalla oli alkanut. Ehdittiin sentään alta pois.
Saksan läpi ajettiin päivässä Luxenburgiin . Sieltä Belgian ja Ranskan "valtateitä" alaspäin .Vajaa 1000km riitti . Eivät kovin hyvässä kunnossa ja kapeita eikä lainkaan pientareita ja Mäkiä isolla ämmällä enemmän kuin tarpeeksi ja hitaimman ehdoilla mennään ja sehän me usein olimme tuntemattomilla teillä . Lisäksi tiet kulkevat luultavasti jokaisen lähistölle sattuvan kylän keskustan läpi ja ne todella ahtaita.
Siirryimme moottoriteille jotka tosin kallita kulkea mutta jos ajolinja huojahtaa 30cm pysyy reilustu sentään omalla kaistalla eli kuskikin ehtii katsella muutakin kuin katkoviivoja .
Tällä hetkellä levähdysaluella ranskassa Toulousen lähellä ja ulkona 25 C.
Kovin on kesäinen olo .
ps. hattua nostan jonelle kun toi "kerrostalon" puolan läpi kotiin
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Matka on jatkunut ja nyt ollaan lähes niin kaukan kotoa kun ajamalla pääsee euroopassa . Atlantin ranta näkyy ja Gibralttarille alle 100km . Ilmat on vaihdelleet laidasta laitaan . Muutamana päivänä tuskastuttavasti yli 30 C ja toisena päivänä sadetta niin rankasti ettei ajamisesta tule mitän .
IRJA:kin tykkäsi selvästi kun ranskassa siirryttiin mottoritielle koska kulutus laski yli 5l/100km :lol: :lol:
Suomalaisia ei vielä juurikaan liikkeeellä täällä asti . Oltiin ensimmäiset suomalaiset tällä leirintäalueella , meidän jälkeen tullut pari autokuntaa . Tarkoitus pysyä tällä alueella ainakin vuodenvaihten yli kun olosuhteet ja ympäristö sopivat ja alueelta löytyy jopa ihanoikea suomalainen sauna jossa voi heittää löylyäkin ( kiukaan kyljessä lukee Harvia :!: )ja kyllä saunaa kaipaa vaikka päivällä vielä n 25 C .
Hyvää jatkoa sinne kotisuomeen kaikille
Matti ja Raija
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kylläpä teidän siellä kelpaa. Perästä tullaan jahka auto valmistuu. Alkuvuodesta siintää Saksa-Ransa-Italia-Puola reissu jollain ilveellä. Niin kaukaiselta vielä tuntuu mutta vielä joskus...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä se toisten kelpaa köllötellä :shock: melkein vetää kateelliseksi kun tossa lunta kolasi :oops: mut jos kulutuskin laski ton verran :shock: niin ajele nyt niinmaan peruusteellisen paljon koska eiks se mee nyt niin että mitä enemmän ajat niin sitä enemmän säästät :oops: :shock: :D :lol: Ei kun loistavaa reissua ja kirottele vaan tänne voorumiin kun on se mukavaa et jollain on ees mukavaa kun muut täällä lumessa kahlaa :lol:
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

kyllä nyt on hetkeksiaikaa ajeltu ihan tarpeeksi. kotoa tuli matkaa n 5500km joten tuskin enempään säästämiseen enää paljon varaa :D ulkoilutetaan suzua kauppareissuilla niin säästäähän siinäkin kun bensa vaan 0.95€/l . laitoin muutaman kuvan kuvasivuille kun satuin pääsemään verkkoon .
:idea: se päivä että on mahdollisuus lähteä unelmien retkelle on kaikilla joka aamu päivän lähempänä :idea:
jos kirjoitukset kauheasti kateutta herättää voisi olla parempi pitää suunsa kiinni :lol: :lol: :lol: mutta en voi vastustaa kiusausta ja härnätä pikkuisen lisää :arrow: :arrow: :arrow: ulkona 24 astetta lämmintä eikä taivaalla yhtään pilveä :twisted: :twisted: :twisted:
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

talvi on tullut tänne eteläänkin . paikalliset kulkee toppatakit ja turkit päällä ja päivälämpötila jäänyt pilvisenä päivänä jopa 15 pintaan mutta onneksi niitä ei ole ollut usein . öisin on lämmitys jo tarpeen ja kylminpänä yönä tähän mennessä lämpö laski alle 5 asteen .
tekemisen puutehan täällä tulee pikkuhiljaa kun lähiympäristö jo tullut tutuksi .
tänään oli kyllä aikamoinen elämys kun olimme muiden alueella olevien suomalaisten kanssa (12hlö) jerezissä katsomassa F1 :sten talvitestejä . paikalla oli 17 autoa ja lähes kaikki tallit . varikolla laskeskelimme yhteensä 62 kuljetusrekkaa :!: ei F1 vauhti paikanpäällä katsotuna näytä mitenkään hirvittävältä mutta se ÄÄNI . se oli jotain sellaista mitä ei osaa oikein kuvitella . se on uskomaton ja katsomossakin on lähes mahdotonta olla ilman korvatulppia . ja saihan tuolla hiukan röyhistellä suomalaisuuttaankin sillä kovalainen oli päivän nopein .

hyvää joulua sinne kaikille kylähulluille

matti ja raija
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Moro! Millonkas Irjan keula kääntyy kohti pohjoista. Tv Ari j Liisa
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Vaikka täällä mukavaa ja suht' lämmintäkin niin kotinpäinkin on lähdettävä . Tällä hetkellä ajatusena että maaliskuun alussa lähdemme tältä * alueelta ja pikkuhiljaa itärantaa pitkin kohti kotia . Toivottavasti sielläkin ilmat lämpenee maaliskuun loppuun inhimillisisksi . Täälläpäin tähänaikaan päivisin jo parikymmentä pilvisenäkin päivänä ja öisinkin viidentoista nurkilla .

Matti ja Raija

* http://www.campinglarosaleda.com/
leirintäalueen sivustolle tuli suomenkielinenkin osa josta ei tosin kaikkea voi hymyilemättä lukea eikä kaikki ihan ymmärrttävääkään mutta yritys ihan hyvä . Suomalaikulkijoitakin tällähetkellä parikymmentä autokuntaa ja meitä kylähullujakin kaksi autollista
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Taas on kotisuomeen selviydytty ja etelän lämmöstä vain muistot mielessä :D
Maaliskuun eka päivanä kääntyi IRJAn keula kohti etelää Rosaledassa ja kotimatka alkoi . Ensiksi ajettiin Gibralttarin kautta Santa Polaan vilkaisemaan josko tuttuja talvehtijoita olisi jäänyt sinne , ja aika paljon suomalaisia siellä olikin . Nautittiin vielä kesän lämmöstä siellä pari päivää ja oli lähdettävä ajelemaan kotiin päin .
Tarkoitus oli ajella pikkuhiljaa pohjoista kohti mutta kun pyreenit ylitettiin niin kelit muuttuivat niin harmaiksi ettei mieli tehnyt paljoa ympäristöön tutustua joten annettiin naftan palaa ja suorinta tietä kohti Luxenburgia jossa "halvan" naftan tankkaus ja saksan läpi kohti Tanskaa . Tanskassa näkyi ensimmäiset lumet mutta vain aurattujen kasojen jämiä .
Etelä Ruotsissa järverkin jo(vielä?) sulia ja varsinaisesti lunta tienvarsilla tuki vastaan vasta n 100km ennen Tukholmaa.
Tukholnan ohi Kapellskäriin ja satamassa kyselemään koska olis mahdollista Suomeen päästä . Ja huh , laiva lähtee puolen tunnin päästä ja siihen sopii ja ehtii jos kiirettä pitää . Eipä tarvinnut jäädä rantaan odottelemaan lähtevää laivaa..
Naantalissa maihin aamulla ja nokka kohti kotia . Yksi "seikkailu" oli päättymässä ja lumista tietäkin löytyi vasta suomessa .
Kuusi ajopäivää ja n 5000 km oli kotimatka
Pitkä oli matka ja aika tällä kertaa mutta mielestämme kannatti
Seuraava talvi jo rupeaa pyörimään mielessä niin mieluista oli elämä etelän lämmössä
t. Matti ja Raija
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Hienoa, melkein kateeksi käy. :cry: Mutta ehkä mekin sitten joskus, :D tervetuloa kotiin.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Koska luulisin että aika montaa kulkuria kiinnostaa tällaisen pitkän retken TODELLISET kustannukset uskaltauduin ottamaan laskimen käteen .
Koko matka kesti 146pv
Matkaa tehtiin yhteensä 10526km
Polttoaineeseen kului muutaman euron yli 2500€
Laivaliput maksoivat yhteensä 720€
Tiemaksuja maksettiin vähän yli 300€
Leirintään meni n 1300€
Kaikki muut menot koko ajalta kahdelta yht. vajaa 3800€

Eläminen etelässä siis maksoi n 25€/vrk 2hengeltä ja jos mukaan otetaan myös leirintämaksut vajaa kymppi lisää vuorokaudessa .
Aika kohtuullista mielestäni :D
Tuonne pääseminen tällaisella kalustolla on kyllä aika arvokasta , mutta kun vertasi meidän asumismukavuutta niihin "kuttaperka-autolla" tulleisiin niin kyllä tuli mieleen että hyvästä kannattaa maksaakin ja tilaa asumiseen on ruhtinaallisesti jos ehkä matkasta saamme maksaa tupla hinnan :evil:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tänään olemme mekin palaneet kotiin!

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Espoossa ollaan 12.04.2007 :shock:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Ei lainkaan pahan hintaista. Kotomaassakin palaa helposti 100 Ecua/vuorokausi, mikä tuli viime kesänä todettua. Tosin oli kyllä aika holtitonta tuo rahankäyttö.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Meidän kulut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Meidän kulut kahdelta
Kuva samoin matkareitti.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Viesti Kirjoittaja otto »

eipä tule monestikkaan kotomaassa laskettua asiaa noin tarkkaan.
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: IRJAlla maailmalla

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Taas kääntyi IRJAn keula kohti etelää . Tällä kertaa tosin alkumatka laivan sisuksissa ja kilometrejä säästäen :D . Toivottavasti lämmintä ja aurinkoa löytyy kunhan muutaman päivän antaa naftan palaa.
Kylähullujen keskusteluja ja projekteja varmasti tarkasti seuraillaan ja hyvät ideat tarkasti muistiin talletetaan ja IRJA II suunnitelmatkin talven aikana olisi syytä saada kohdalleen että ensikesälle olisi valmiit kuviot kun kotiin palaillaan :!:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: IRJAlla maailmalla

Viesti Kirjoittaja B9M »

Hyvää matkaa sinne välimerelle. Ehkä joskus mekin.. Tv. Ari & Liisa
#048
Vastaa Viestiin