Ilmajousien vaihtoa...
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Ilmajousien vaihtoa...
Ensiviikolla oli tarkoitus etuakselille vaihtaa pussit jalkoineen/ylälevyineen. Samalla etuakselin poikittaistuen "apurunko", kun on päässyt hieman pehmenemään.
Mutta, Helppo työjärjestys palkeiden vaihtoon? Ainakin PekuMAN ja Kajnyy ovat niitä vaihtaneet, onko helpottavia vinkkejä
Ajattelin taas suorittaa valokuvausta työvaiheista kunhan homma etenee. Paimelasta löyty "uusi" apurunko ja Onninautosta jousivärkit. Kunhan etupää valmistuu, niin vuorossa taka-akselin takapuolen pussit ja samalla pitkittäisten tankojen runkokorvien vaihto. Ei tuu aika pitkäksi näiden kanssa
Mutta, Helppo työjärjestys palkeiden vaihtoon? Ainakin PekuMAN ja Kajnyy ovat niitä vaihtaneet, onko helpottavia vinkkejä
Ajattelin taas suorittaa valokuvausta työvaiheista kunhan homma etenee. Paimelasta löyty "uusi" apurunko ja Onninautosta jousivärkit. Kunhan etupää valmistuu, niin vuorossa taka-akselin takapuolen pussit ja samalla pitkittäisten tankojen runkokorvien vaihto. Ei tuu aika pitkäksi näiden kanssa
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Volvo B10M, Wiima353
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Kori tunkataan ylös, pussi vääntelemällä pois, jos ei irtoa erikseen sitte voi kokeilla irrottaa jalustan kanssa. Jalustassa ohjaritappi alapuolella, nostetaan jalusta ylöspäin pois reijästä. Siinä ei mitään varsinaista kiinnitystä. Tappi voi ruostua tiukkaankin, jos tappi ei irtoa reijästä niin tappi sit irtoaa jalustasta... Ylälevyä en ole vaihtanut, mutta eim kai siinä erikoista?
Heikkilällä käytetty jalusta muistaakseni 40e, oli hyväkuntoinen vaikka päivitteli et ei ole oikein hyväkuntoisia...
Heikkilällä käytetty jalusta muistaakseni 40e, oli hyväkuntoinen vaikka päivitteli et ei ole oikein hyväkuntoisia...
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
en oikein uskonut, että noi uudet säkit oli oikeat
scaniaan vaihdoin nuo siten, että otin alamaljan irti, jolloin saa väännettyä säkin pois välistä. hapettumat pois, uusi säkki rintaa vasten ja kahden puolen käsin työntämällä rullataan uusi säkki maljan päälle. sisälle runsaasti fairya, muuten se ei luista. jos uusii ylälautasenkin, se on mukavin laittaa ensin säkkiin, koska kiinnipitokäpälien kanssa tuhratessa asennus tuppaa purkautumaan... sit vaan survoa koko hoito takaisin paikalleen.. ei oikein usko itsekään, että vanhatkin säkit piti
scaniaan vaihdoin nuo siten, että otin alamaljan irti, jolloin saa väännettyä säkin pois välistä. hapettumat pois, uusi säkki rintaa vasten ja kahden puolen käsin työntämällä rullataan uusi säkki maljan päälle. sisälle runsaasti fairya, muuten se ei luista. jos uusii ylälautasenkin, se on mukavin laittaa ensin säkkiin, koska kiinnipitokäpälien kanssa tuhratessa asennus tuppaa purkautumaan... sit vaan survoa koko hoito takaisin paikalleen.. ei oikein usko itsekään, että vanhatkin säkit piti
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
No näitä tietoja hyödynetään katotaa, kuinka jätkän käy Kiitos!!
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Tsemppiä Tee taas sellainen proo korjausopas meille jälkijunassa tulijoille
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Ilmapusseja vaihdoin minäkin tuohon meidän Scania K112:ta.Autossa on korin nosto/laskujärjestelmä.
Ekaks löysäsin pyöränpultteja ja nostin korin niin ylös kun sen sai.Sitten mittasin runkopalkista maahan
olevan matkan ja sahasin n.40cm paksusta puupöllistä sopivan pulikan runkopalkin alle.Napista auto alas ja
siihen se pysähtyi pulikan päälle.Sitten pieni hallitunkki akselin alle ja kevyt nosto että pyörä irtosi hiukan
maasta ja pyörä irti.Tunkki akselin alta alas ja pussi irtosi yläkiinnikkeestä ihan ite.
Alamalja oli yhdellä pultilla kiinni ja oli helppo irrottaa.Eikä sitten riittänyt pelkkä pussin vaihto,vaan uusiksi
meni alamalja,ylälautanen,ilmapussi ja ilman syöttöön kulmaliitin helmineen ylälautaseen.
Takaisin laitossa kumitötterö rullataan alamaljan päälle fairya apuna käyttäen melko helposti.Sitten ylälautanen
kiinni ja alamalja kumitötteröineen pultilla kiinni akselin alta tunkilla nostoa että pussin yläpää osuu ylälautaseen.
Metalli kynnet kiinni aloittaen takimmaisesta ja ilmapistoolilla irtokompressorista ilmaa ilmaliittimeen,että
näkee tuliko tästäkään mitään.En uskonut että ilmapussin yläpää oikeesti pitää paineet,mutta kyllä se toimii.
Sitten auton ilmaliitin kiinni ja pyörä paikalleen.Sitten auto käyntiin ja tunkit sunmuut rojut auton alta pois
ja pyöränpulttien kiristyksen jälkeen kovaa ajoa.
Auton alle ei sitten ole mitään asiaa,jos joku pyörä on autosta irti.Meillä auto oli tuon paksun puupöllin varassa
koko korjauksen ajan.Siis auto ei ole pelkän tunkin varassa.
Ekaks löysäsin pyöränpultteja ja nostin korin niin ylös kun sen sai.Sitten mittasin runkopalkista maahan
olevan matkan ja sahasin n.40cm paksusta puupöllistä sopivan pulikan runkopalkin alle.Napista auto alas ja
siihen se pysähtyi pulikan päälle.Sitten pieni hallitunkki akselin alle ja kevyt nosto että pyörä irtosi hiukan
maasta ja pyörä irti.Tunkki akselin alta alas ja pussi irtosi yläkiinnikkeestä ihan ite.
Alamalja oli yhdellä pultilla kiinni ja oli helppo irrottaa.Eikä sitten riittänyt pelkkä pussin vaihto,vaan uusiksi
meni alamalja,ylälautanen,ilmapussi ja ilman syöttöön kulmaliitin helmineen ylälautaseen.
Takaisin laitossa kumitötterö rullataan alamaljan päälle fairya apuna käyttäen melko helposti.Sitten ylälautanen
kiinni ja alamalja kumitötteröineen pultilla kiinni akselin alta tunkilla nostoa että pussin yläpää osuu ylälautaseen.
Metalli kynnet kiinni aloittaen takimmaisesta ja ilmapistoolilla irtokompressorista ilmaa ilmaliittimeen,että
näkee tuliko tästäkään mitään.En uskonut että ilmapussin yläpää oikeesti pitää paineet,mutta kyllä se toimii.
Sitten auton ilmaliitin kiinni ja pyörä paikalleen.Sitten auto käyntiin ja tunkit sunmuut rojut auton alta pois
ja pyöränpulttien kiristyksen jälkeen kovaa ajoa.
Auton alle ei sitten ole mitään asiaa,jos joku pyörä on autosta irti.Meillä auto oli tuon paksun puupöllin varassa
koko korjauksen ajan.Siis auto ei ole pelkän tunkin varassa.
Falcon
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Onko tämmösistä korjauskokemus tarinoista kellekään mitään hyötyä ?
Itellä on semmonen tyyli näissä korjauksissa,että jos en ole ennen korjannut jotain kampetta,sitä isommalla
innolla purkamaan ja tutkimaan miten mikäkin toimii.
Automaattirasvari on tutkinnan kohteena tällähetkellä,kun ei toiminut.Vika löytyi.
Ilmasylinterinmännän kumi korppuuntunut,joten mäntä ei liikkunut ja ilma pääsi männän ohi.
Itellä on semmonen tyyli näissä korjauksissa,että jos en ole ennen korjannut jotain kampetta,sitä isommalla
innolla purkamaan ja tutkimaan miten mikäkin toimii.
Automaattirasvari on tutkinnan kohteena tällähetkellä,kun ei toiminut.Vika löytyi.
Ilmasylinterinmännän kumi korppuuntunut,joten mäntä ei liikkunut ja ilma pääsi männän ohi.
Falcon
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
No niin, projektin aloituksen kuvia galleriassa. Alamaljat aivan pas....na.
Ajoin bussin pukkien päälle ja nostin korin yläasentoon. Pitkittäistukien runkokiinnikkeen alle moottorin vaihtoa varten tehdyt pukit niin jopas oli jämäkästi tuettu. Eturattaat tunkilla akselin alta sen verran ilmaan, että sai rattaat ja renkaanvaihtopukit pois alta ja akselin laskin siten ala-asentoon. Pussi irtosivat jo ylälautasista siinä vaiheessa. Alamaljoja sai kolkutella, kun olivat kasvaneet kiinni akselille nehän eivät ole millään kiinni, kuten ei yläpäätkään, eli tässä ei ole kynsiä tai vastaavia kiinnikkeitä.
Ylälautaset olivat ehjät, mutta tukilevyt rungossa ihan umpiruosteessa . Sen vuoksi piti ylälautaset irrottaa ja siinävaihessa lautasen kiinnittävä ilmaliitin napsahti tietenkin poikki. Tässä vaiheessa toinen puoli on vielä irrottamatta mutta varmaankin käy samalla tavalla, ja siksi tilasin uudet nipat tänään molemille puolille. Muuten iisi homma
Poikittaistuen apurunko oli myös osin kadonnut valtateiden suolasumuun . Tämä oli tiedossa ja uusi olikin valmiina odottamassa, lisätään kuva, kunhan saan maalarilta kotiin. Kiinnityspulteista 80% polttoleikauspillillä irti, osa lähti pulttikoneen ja Super Cut'in avulla auki.
Huomenna homma jatkuu tukilevyjen asennuksella, ilman täutelankaa, argonilla . Samalla runkopalkkia pitää vähän kuskinpuolelt fiksata.
To Be Continue, kuten Amerikan sarjat asian ilmaisee
Ajoin bussin pukkien päälle ja nostin korin yläasentoon. Pitkittäistukien runkokiinnikkeen alle moottorin vaihtoa varten tehdyt pukit niin jopas oli jämäkästi tuettu. Eturattaat tunkilla akselin alta sen verran ilmaan, että sai rattaat ja renkaanvaihtopukit pois alta ja akselin laskin siten ala-asentoon. Pussi irtosivat jo ylälautasista siinä vaiheessa. Alamaljoja sai kolkutella, kun olivat kasvaneet kiinni akselille nehän eivät ole millään kiinni, kuten ei yläpäätkään, eli tässä ei ole kynsiä tai vastaavia kiinnikkeitä.
Ylälautaset olivat ehjät, mutta tukilevyt rungossa ihan umpiruosteessa . Sen vuoksi piti ylälautaset irrottaa ja siinävaihessa lautasen kiinnittävä ilmaliitin napsahti tietenkin poikki. Tässä vaiheessa toinen puoli on vielä irrottamatta mutta varmaankin käy samalla tavalla, ja siksi tilasin uudet nipat tänään molemille puolille. Muuten iisi homma
Poikittaistuen apurunko oli myös osin kadonnut valtateiden suolasumuun . Tämä oli tiedossa ja uusi olikin valmiina odottamassa, lisätään kuva, kunhan saan maalarilta kotiin. Kiinnityspulteista 80% polttoleikauspillillä irti, osa lähti pulttikoneen ja Super Cut'in avulla auki.
Huomenna homma jatkuu tukilevyjen asennuksella, ilman täutelankaa, argonilla . Samalla runkopalkkia pitää vähän kuskinpuolelt fiksata.
To Be Continue, kuten Amerikan sarjat asian ilmaisee
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Volvo B10M, Wiima353
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Suoraan kysymykseen suora vastaus: on hyötyä.Falcon kirjoitti:Onko tämmösistä korjauskokemus tarinoista kellekään mitään hyötyä ?
Itellä on semmonen tyyli näissä korjauksissa,että jos en ole ennen korjannut jotain kampetta,sitä isommalla
innolla purkamaan ja tutkimaan miten mikäkin toimii.
Automaattirasvari on tutkinnan kohteena tällähetkellä,kun ei toiminut.Vika löytyi.
Ilmasylinterinmännän kumi korppuuntunut,joten mäntä ei liikkunut ja ilma pääsi männän ohi.
Sit tuossa on sopivasti perään "korjauskertomus tarinaa" automaattirasvarista, joku kollega sai tuosta vinkkiä omaan tai kaverinsa bussin rasvariprobleemaan.
Kaikki tieto jakoon vaan. Jos ei jaksa kaikkea lukea, niin hyppää sen yli.
Sanotaan tosin niinkin että tieto lisää tuskaa...
Zyke64:Poikittaistuen apurunko: Milloin katsastettu edellisen kerran, sanoiko katsuri tuosta mitään ed. kerralla? Olis ainakin ollut aiheellista, onhan tuo jo vaaralinen, vai tuleeko tuolle tuelle isoja rasituksia, pysyykö etuakseli paikallaan ilmankin...?
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Suoraan kysymykseen suora vastaus: on hyötyä.
Sit tuossa on sopivasti perään "korjauskertomus tarinaa" automaattirasvarista, joku kollega sai tuosta vinkkiä omaan tai kaverinsa bussin rasvariprobleemaan.
Kaikki tieto jakoon vaan. Jos ei jaksa kaikkea lukea, niin hyppää sen yli.
Sanotaan tosin niinkin että tieto lisää tuskaa...
Zyke64:Poikittaistuen apurunko: Milloin katsastettu edellisen kerran, sanoiko katsuri tuosta mitään ed. kerralla? Olis ainakin ollut aiheellista, onhan tuo jo vaaralinen, vai tuleeko tuolle tuelle isoja rasituksia, pysyykö etuakseli paikallaan ilmankin...?[/quote]
Jep, sama mieltä, täältä saa hyviä vinkkejä moneen hommaan ja vaikka tutkimushalua löytyy itseltäkin riittämiin, ei kannata hakata päätä seinään ihan joka hommassa
Autohan on leimattu uudenvuoden aatona, mutta noissa hävinneissä varsissa oli vuoraus päällä, eli ei ne ihan noin huonona ollut. Ja kuski puolen runkoon menevät varret oli aika ehjät Eli ei suoranaista vaaraa mutta eihän se akseli niin jämäkästi enää paikallaan tuollaisella pysy...
Sitten oli puhetta noista ilmantäyttönipoista, jotka tilasin. Hintaa vaivaiset 114EUR pari Volvolta KANNATTAA YRITTÄÄ ehyenä irrottaa, jos on tarvetta Onkohan tää ilman täyttötapa ylälautasen keskeltä sit kaikissa B10M volvon alustoisssa, en tiedä
Galleriaan lisäsin kuvat uusista kamppeista, Hintaa noille kerty niin, että 2+2 jousta maljoineen/ylälautasineen 640EUR Onnin autosta ja nuo käytetyt osat Paimelasta 120EUR; apurunko ja takakynkät. Vielä jää taka-akselin etupussukat vaihtamatta, mutta lähitulevaisuudessa neki, pitää koota mammonaa lisää välillä On tässä kevään aikana kulunu
Polttelis päästä asennushommiin, mutta vettä tulee vaakassa ja 4 astetta lämmintä Jos kuitenki lähtis
Sit tuossa on sopivasti perään "korjauskertomus tarinaa" automaattirasvarista, joku kollega sai tuosta vinkkiä omaan tai kaverinsa bussin rasvariprobleemaan.
Kaikki tieto jakoon vaan. Jos ei jaksa kaikkea lukea, niin hyppää sen yli.
Sanotaan tosin niinkin että tieto lisää tuskaa...
Zyke64:Poikittaistuen apurunko: Milloin katsastettu edellisen kerran, sanoiko katsuri tuosta mitään ed. kerralla? Olis ainakin ollut aiheellista, onhan tuo jo vaaralinen, vai tuleeko tuolle tuelle isoja rasituksia, pysyykö etuakseli paikallaan ilmankin...?[/quote]
Jep, sama mieltä, täältä saa hyviä vinkkejä moneen hommaan ja vaikka tutkimushalua löytyy itseltäkin riittämiin, ei kannata hakata päätä seinään ihan joka hommassa
Autohan on leimattu uudenvuoden aatona, mutta noissa hävinneissä varsissa oli vuoraus päällä, eli ei ne ihan noin huonona ollut. Ja kuski puolen runkoon menevät varret oli aika ehjät Eli ei suoranaista vaaraa mutta eihän se akseli niin jämäkästi enää paikallaan tuollaisella pysy...
Sitten oli puhetta noista ilmantäyttönipoista, jotka tilasin. Hintaa vaivaiset 114EUR pari Volvolta KANNATTAA YRITTÄÄ ehyenä irrottaa, jos on tarvetta Onkohan tää ilman täyttötapa ylälautasen keskeltä sit kaikissa B10M volvon alustoisssa, en tiedä
Galleriaan lisäsin kuvat uusista kamppeista, Hintaa noille kerty niin, että 2+2 jousta maljoineen/ylälautasineen 640EUR Onnin autosta ja nuo käytetyt osat Paimelasta 120EUR; apurunko ja takakynkät. Vielä jää taka-akselin etupussukat vaihtamatta, mutta lähitulevaisuudessa neki, pitää koota mammonaa lisää välillä On tässä kevään aikana kulunu
Polttelis päästä asennushommiin, mutta vettä tulee vaakassa ja 4 astetta lämmintä Jos kuitenki lähtis
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Kannattaa silti aina kysyä Volvoltakin, saattaa osat olla halpojakin toisinaan Ostin kerran sumppusäiliön korkkisysteemin uuden kun pelkkää tiivistettä ei saanu ja korkkihärveli maksoi alle 30e johon WetteriPowerin myyjä mutisi että onkai täsä joku virhe eihän meiltä saa mitään kolomellakympilläZyke64 kirjoitti:Hintaa vaivaiset 114EUR pari Volvolta
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Ilmapussukat takana oikeella tyhjeni yön aikana melkein kokonaan.Tämä säätimen vaihdon jälkeen.Eikun
säädin irti ja fairy pumppupullolla säätimen päälle.Olin onnistunut halkaisemaan syöttöputken kiristysmutterin.
Sen sai ihmekyllä korjattua vesijohto puolen tarvikkeilla,oli muuten sama kierre ja 10mm helmi sopi suoraan
putken päälle kaikkineen kiristysmuttereineen.Niin ettäkö nyt pysyy paineet ilmajousissa ??? Ei pysy ei.
Oli aamulla tutun näköisesti kallellaan oikealle.Tässä kohtaa tuli mieleen,että josko räjäyttäisi koko huussin
taivaantuuliin ,mutta ei meillä periksi anneta.
Automaattirasvarin paineet on "ryöstetty" oikean puolen ilmajousien ilmalinjasta,joten rasvari laski pussien
paineet pihalle kivettyneen männänkumin kautta.Rasvarin magneettiventtiili laski myös paineet läpi.
Kyllä se varmaan aamulla könöttää taas kallellaan,mutta taistelu jatkuu.Se rasvarin ilmaputki on tulpattu ihan
koemielessä.
säädin irti ja fairy pumppupullolla säätimen päälle.Olin onnistunut halkaisemaan syöttöputken kiristysmutterin.
Sen sai ihmekyllä korjattua vesijohto puolen tarvikkeilla,oli muuten sama kierre ja 10mm helmi sopi suoraan
putken päälle kaikkineen kiristysmuttereineen.Niin ettäkö nyt pysyy paineet ilmajousissa ??? Ei pysy ei.
Oli aamulla tutun näköisesti kallellaan oikealle.Tässä kohtaa tuli mieleen,että josko räjäyttäisi koko huussin
taivaantuuliin ,mutta ei meillä periksi anneta.
Automaattirasvarin paineet on "ryöstetty" oikean puolen ilmajousien ilmalinjasta,joten rasvari laski pussien
paineet pihalle kivettyneen männänkumin kautta.Rasvarin magneettiventtiili laski myös paineet läpi.
Kyllä se varmaan aamulla könöttää taas kallellaan,mutta taistelu jatkuu.Se rasvarin ilmaputki on tulpattu ihan
koemielessä.
Falcon
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Ja nyt on etupään kamppeet paikoillaan. Oli aika savotta saada tuo apurunko paikoilleen ilman putkistojen ym. purkua. Mutta irrottamalla oikena puolen korikorvallisen ja lyhentämällä rhs-putken päitä 2 cm sekä leikkaamalla vasemman puolen kiinnikkeestä n. 4cm, mitä oli varaa lyhentää niin, että yläreiät jäävät ehjäksi. Näillä konsteilla lupsahti paikoilleen.
Galleriassa kuvat lisättynä. Huomenna paineeet pusseihin, poksautetaan paikoilleen. Pitää vaan nosta etuakseli ylös, ku nyt se roikkuu vapaana alhaalla ja järjestelmä ei anna ilmaa, kun luulee bussin olevan kori ylhäälä.
Huomenna jatkuu, katotaan miten käy täytön kanssa. Sitten vielä ruiskulla massat apurunkoon ja jousien ylätukiin..
Galleriassa kuvat lisättynä. Huomenna paineeet pusseihin, poksautetaan paikoilleen. Pitää vaan nosta etuakseli ylös, ku nyt se roikkuu vapaana alhaalla ja järjestelmä ei anna ilmaa, kun luulee bussin olevan kori ylhäälä.
Huomenna jatkuu, katotaan miten käy täytön kanssa. Sitten vielä ruiskulla massat apurunkoon ja jousien ylätukiin..
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Terve
Kävin katsomassa kuvasi. En usko että tiivistyy kovin helposti alalautaselle tuo ilmapussi noin kun se on kuvassasi.
Itse "lutkutin" pussin ensin alalautasen päälle ja sitten laitoin paikalle. Kumi ei tahdo millään kääntyä päälle vieläpä tuplaksi. Olen niitä jo useita vaihtanut enko koskaa muista miten sitä piti kallistella ja kiepsauttaa niin se yhtääkkiä lipsahtaa paikalleen.
Oisko Puu tiaisella ohjeet miten se painetaan alalautasen päälle.
PS! mitään litkuja en käyttänyt
Kävin katsomassa kuvasi. En usko että tiivistyy kovin helposti alalautaselle tuo ilmapussi noin kun se on kuvassasi.
Itse "lutkutin" pussin ensin alalautasen päälle ja sitten laitoin paikalle. Kumi ei tahdo millään kääntyä päälle vieläpä tuplaksi. Olen niitä jo useita vaihtanut enko koskaa muista miten sitä piti kallistella ja kiepsauttaa niin se yhtääkkiä lipsahtaa paikalleen.
Oisko Puu tiaisella ohjeet miten se painetaan alalautasen päälle.
PS! mitään litkuja en käyttänyt
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Juu, ei mene pussi tuolla kuvan lailla paikoilleen.
Se pitää rullata ala-lautasen ympärille ensiksi. Reilusti vaan liukastetta pussin sisäpintaan, lautanen maata vasten ja siitä vaan painetaan vähän kerrallaan.
Jos tuntuu tiukalta, kannattaa lämmittää pussia kuumalla vedellä tms. niin jo menee.
Sitten vaan paketti akseliin paikoilleen, akselia nostamalla se sinne lumpsahtaa. Muistakaa täyttää paineilmajärjestelmä ensiksi.
Se pitää rullata ala-lautasen ympärille ensiksi. Reilusti vaan liukastetta pussin sisäpintaan, lautanen maata vasten ja siitä vaan painetaan vähän kerrallaan.
Jos tuntuu tiukalta, kannattaa lämmittää pussia kuumalla vedellä tms. niin jo menee.
Sitten vaan paketti akseliin paikoilleen, akselia nostamalla se sinne lumpsahtaa. Muistakaa täyttää paineilmajärjestelmä ensiksi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
No niin, homma valmis. Irrotin etuosan korkeusaseman tunnistimen/ilmansyöttöventtiililtä letkut ja pukkasin pistoolilla ilmaa. Pikkusen nostin tunkilla akselin alta rakoa pienemmäksi. Vänkärin laita meni heti paikoilleen erittäin nätisti . Kuskin laita ei meinannu lähtee mutten antanu periks ja viimein samalla periaatteella alkoi pussi täyttyä ja rullautui ittekseen alamaljan päälle
Kyllä se kieltämättä tuntui mahottomalta ajatukselta, että ne menis paikoilleen, kun katto noita ruttusia pusseja . Mutta reipas ja ennakkoluuloton asenne estivät pitemmän epäröinnin ja eiku kimppuun..
Taka-akselin takapuolen pussit seuraavana vuorossa, mutta saavat jonku päivän odottaa, nyt maistuu Bisse ja Sauna
Viimeiset kuvat galleriassa
Kyllä se kieltämättä tuntui mahottomalta ajatukselta, että ne menis paikoilleen, kun katto noita ruttusia pusseja . Mutta reipas ja ennakkoluuloton asenne estivät pitemmän epäröinnin ja eiku kimppuun..
Taka-akselin takapuolen pussit seuraavana vuorossa, mutta saavat jonku päivän odottaa, nyt maistuu Bisse ja Sauna
Viimeiset kuvat galleriassa
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Niin no, meneehän se jos viitsii kikkailla, toisella tavalla olisit tehnyt sen huomattavasti nopeammin ja turvallisemmin.
Mulla oli joskus rakennettu korjaamo-prässiin varusteet joilla pussin sai painettua paikalleen ilman rullaamista lautasen tai oikeammin männän päälle.
Hylkäsin menetelmän, koska tämä toinen konsti on kätevämpi.
Mulla oli joskus rakennettu korjaamo-prässiin varusteet joilla pussin sai painettua paikalleen ilman rullaamista lautasen tai oikeammin männän päälle.
Hylkäsin menetelmän, koska tämä toinen konsti on kätevämpi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Yks versio aiheesta.
http://www.airsprings.cc/Bus/Bus%20Bellow%20Fitting.pdf
Ja toine.
http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... CHEQrQMwCQ
Rullausmetodista en löytäny yhtään kuvaa / asiaa Googlesta, ja yllämainitut kuvat meni vissiin vanhan gallerian mukana... Jos joku löytää semmosia, vois linkittää tähän ketjuun varoitukseksi tuleville sukupuolille.
N
N
N
http://www.airsprings.cc/Bus/Bus%20Bellow%20Fitting.pdf
Ja toine.
http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... CHEQrQMwCQ
Rullausmetodista en löytäny yhtään kuvaa / asiaa Googlesta, ja yllämainitut kuvat meni vissiin vanhan gallerian mukana... Jos joku löytää semmosia, vois linkittää tähän ketjuun varoitukseksi tuleville sukupuolille.
N
N
N
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Eli nyt rakentelemaan tollasta prässiä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Olen saanut pussin alamaljan päälle ihan vaan painamalla ja vähän samalla keinuttaen sitä kumia edestakaisinniin se on mennyt sinne ilman liukasteita.
Auton saanti tarpeeksi korkealle:
Ajoin akselin 150 mm korkealle pukille josta sitten nostin autoa tunkilla lisää. Pukit rungon alle mielummin akseleiden väliin. Nyt voi sitten nostaa apurungosta tunkilla ja ottaa pukki pois. Sitten voi tunkki apuna laskea/ irroittaa apurunko.
https://picasaweb.google.com/1084943700 ... senKorjaus#
Auton saanti tarpeeksi korkealle:
Ajoin akselin 150 mm korkealle pukille josta sitten nostin autoa tunkilla lisää. Pukit rungon alle mielummin akseleiden väliin. Nyt voi sitten nostaa apurungosta tunkilla ja ottaa pukki pois. Sitten voi tunkki apuna laskea/ irroittaa apurunko.
https://picasaweb.google.com/1084943700 ... senKorjaus#
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Tollainen uusi ilmapussi laittaa kyllä aika lujasti hanttiin, ainakin viime keväänä kun niitä neljä ähelsin paikoilleen
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Ei ollu kaukana, etten rakentani tollasta asennusprässiä. Meni kuiten ilmapyssyn kanssa kohtuullisen helposti paikoilleen niin en tehnytneppi kirjoitti: http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... CHEQrQMwCQ
Rullausmetodista en löytäny yhtään kuvaa / asiaa Googlesta, ja yllämainitut kuvat meni vissiin vanhan gallerian mukana... Jos joku löytää semmosia, vois linkittää tähän ketjuun varoitukseksi tuleville sukupuolille.
N
N
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
- Truck: Jumbo sekä Deltastar
- Location: Nedervetil
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Moro
Olis tarkoitus vaihtaa etuilmapussi tossa deltaplanissa -87. Mites kun auto on ilmasssa ja makaa rungon päällä, niin eikö tuo etuakselisto tipu sen enemmän että pussin lautasten väliin jää semmonen 20cm väli? Ei oikeen saa pussia pois, pitäiskö alakuppi lähteä myös irti ihan nuin vaan?
Olis tarkoitus vaihtaa etuilmapussi tossa deltaplanissa -87. Mites kun auto on ilmasssa ja makaa rungon päällä, niin eikö tuo etuakselisto tipu sen enemmän että pussin lautasten väliin jää semmonen 20cm väli? Ei oikeen saa pussia pois, pitäiskö alakuppi lähteä myös irti ihan nuin vaan?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Ilmajousien vaihtoa...
Alamaljan alla on reikä. Siihen pari senttiä halkaisijaltaan oleva metallitappi. Laskee akselin massan siihen päälle. Saattaa jopa irrota. Saa sen pussin riuhtomallakin, kun saksitunkilla hieman kutittelee riipustuksia.
Ilmapalkeet saa irti irroittamatta alamaljaa, mutta voihan sen samalla vaihtaa tai siistiä. Yleensä sinkki on jo jäänyt linjalle.
Pölkkyjen päälle auto. Tunkin ovat nostamista varten...eivät työtukia.
Uuden palkeet virkkaaminen maljan ympäri saattaa aiheuttaa päänvaivaa ja työtunteja. Mikäli saat ala ja ylärenkulan kohdilleen niin palje lumpsahtaa paikoilleen, kun ilmaa päästää sisään. Joskus olen laittanut suoraan kompuralla painetta jousen ilmalinjaan niin ei tarvitse välittää alustan korkeudensäätöventtiilin asennosta.
Ilmapalkeet saa irti irroittamatta alamaljaa, mutta voihan sen samalla vaihtaa tai siistiä. Yleensä sinkki on jo jäänyt linjalle.
Pölkkyjen päälle auto. Tunkin ovat nostamista varten...eivät työtukia.
Uuden palkeet virkkaaminen maljan ympäri saattaa aiheuttaa päänvaivaa ja työtunteja. Mikäli saat ala ja ylärenkulan kohdilleen niin palje lumpsahtaa paikoilleen, kun ilmaa päästää sisään. Joskus olen laittanut suoraan kompuralla painetta jousen ilmalinjaan niin ei tarvitse välittää alustan korkeudensäätöventtiilin asennosta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
- Truck: Jumbo sekä Deltastar
- Location: Nedervetil
Re: Ilmajousien vaihtoa...
[*]Alamaljan alla on reikä. Siihen pari senttiä halkaisijaltaan oleva metallitappi. Laskee akselin massan siihen päälle. Saattaa jopa irrot[*] Ok testataan tätä, aika mätä kyllä se alalautanen