Aihiona on siis Scania 113K -89 Delta Superstar korilla. Ei tullut volvoa eikä lahtelaista, näin se vain mieli muuttuu...

Ja nyt ois myynnissä hyviä penkkejä!

Kaikki neuvot ja vinkit otetaan ilolla vastaan

Ompa hyvinkinB9M kirjoitti:Onko projekti tällainenTv. Ari
Ei ole mitään sisäpiirin tietoa.haaveilija kirjoitti:Ompa hyvinkinB9M kirjoitti:Onko projekti tällainenTv. Ari
Onko vekottimesta jotain kerrottavaa/sisäpiirin tietoja?
On se ollut, alunperin ostettu Kutilan liikenteelle Rovaniemelle ja tämä Guttorm oli ostanut sen n.3 vuotta sitten itselleen Karigasniemelle. Alustasta ei ole vielä ainakaan löytynyt mitään isompaa pommia, taka-akselin etupuoliset korirakenteet oli jo korjattu. En tiedä onko siinä sitten muita pahoja paikkoja... ulkopuoliset pellit on minusta ikäisekseen ihan ok kunnossa.B9M kirjoitti:Ei ole mitään sisäpiirin tietoa.haaveilija kirjoitti:Ompa hyvinkinB9M kirjoitti:Onko projekti tällainenTv. Ari
Onko vekottimesta jotain kerrottavaa/sisäpiirin tietoja?
Käsitykseni mukaan suolaamattomilla teillä kulkeneet on huomattavasti parempia alustaltaan= lapin autot. Googlettamalla löytyi tuo yksilö. Rekisterikilpeä googlettamalla ei löytynyt mitään miltään bussifoorumilta. Olisiko kyseinen yksilö ollut koko ikänsä pohjoisessa ja senon mielestäni vain hyvä asia
tv. Ari
Tuo neste ei taida glykoolia lisäämällä juurikaan "jäykentyä". Käy ennemminkin niinkuin täällä taidettiin aiemminkin aiheesta jo keskustella, että kovalla pakkasella kylmä vahva seos vuotaa helpommin ulos liitoksista kuin miedompi. Johtuu pintajännityksestä, molekyylirakenteesta tai jostain muusta hienosta syystä. Samaten lämmönsiirtokyky heikkenee, eli kesäkuumalla kannattaisi olla pelkkää vettä, jos on ongelmia lämpöjen kanssa.Reddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan. Ilmausruuveja olen itse löytänyt kuskin penkin alta lämppäristä, kojetaulun alta ja kaksi matkustamon pattereissa... Mutta sen huomasin että systeemi imee sisäänsä ilmaa jos ei ole lämmin ja paineistunut kun ilmaruuvin avaa, kiertovesipumpun pitää myös pyöriä. Mulla rutisee ilmaa vieläkin kun pumpun laittaa pyörimään mutta hetken loristuaan hiljenee. Laskin webaston kautta 10l pois ja laitoin raakaa glykolia tilalle 10l jotta sain vähän jäykempää nestettä.
Olikos sulla muuten sitä putkikaaviota? -> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
Niin no jäykällä tarkoitin sitä että kun edellinen litku kesti nipin napin -10c niin nyt 10l:n vaihdolla raakaan kestää ehkä -20c mitä mittailin. Meinas alkaa mennä kohmeeseen niin oli pakko saada pakkasen kestävyyttä lisää. Se on totta että liian raaka ei johda lämpöä niin hyvin ja on kai vettä ohuempaa... Pelkkää vettä en suosi korroosiojuttujen takia.Pilotti kirjoitti:Tuo neste ei taida glykoolia lisäämällä juurikaan "jäykentyä". Käy ennemminkin niinkuin täällä taidettiin aiemminkin aiheesta jo keskustella, että kovalla pakkasella kylmä vahva seos vuotaa helpommin ulos liitoksista kuin miedompi. Johtuu pintajännityksestä, molekyylirakenteesta tai jostain muusta hienosta syystä. Samaten lämmönsiirtokyky heikkenee, eli kesäkuumalla kannattaisi olla pelkkää vettä, jos on ongelmia lämpöjen kanssa.Reddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan. Ilmausruuveja olen itse löytänyt kuskin penkin alta lämppäristä, kojetaulun alta ja kaksi matkustamon pattereissa... Mutta sen huomasin että systeemi imee sisäänsä ilmaa jos ei ole lämmin ja paineistunut kun ilmaruuvin avaa, kiertovesipumpun pitää myös pyöriä. Mulla rutisee ilmaa vieläkin kun pumpun laittaa pyörimään mutta hetken loristuaan hiljenee. Laskin webaston kautta 10l pois ja laitoin raakaa glykolia tilalle 10l jotta sain vähän jäykempää nestettä.
Olikos sulla muuten sitä putkikaaviota? -> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
Tästä samaa mieltä vankastiReddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan.
On yritetty myös webaston kanssa mutta minusta ei vaikuta juuri millään tavalla. Webasto käy kyllä mutta paljonko se tuottaa lämpöä, en tiedä. Webastolla lämpeni aikaisemmin nopeasti mutta tuon putkenvaihdon jälkeen ei enään. Eli täytyy johtua siitä että neste ei kierrä kunnolla, kiertovesipumppu kyllä hurisee joten sitä en ainakaan ensimmäisenä epäile. Eli jatketaan ilmailua ja katsotaan paraneeko tilanneJoe Cool kirjoitti:Tästä samaa mieltä vankastiReddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan.Oman kokemukseni mukaan matka-ajossa kyllä 8l Scanian kone alkaa antaa lämmintä, mutta pikkuajossa ja tyhjäkynnillä ei ilman Webastoa lämmintä kertakaikkiaan riitä. Webasto taas lämmittää todella nopeasti.
Juu, eihän siihen muita syitä ole. Tukos tuskin tulee kyseeseen, jos ennen remppaa lämmitti. Vettä ja glykolia vaan lisää systeemiin. Minullakin kävi niin, että ensimmäisellä täytöllä sain menemään noin 30L ja lämmitti hetken, sitten loppui lämpö ja on vaan joutunut lisäämään nestettä, nyt on pantu noin 70 litraa yhteensä ja nyt alkaa lämmittää paremminJone kirjoitti:kone lämmittää vettä varmasti ja saman tekee webasto niin ei siihen jää muuta jäljelle kuin se ettei vesi kierrä. Ilmaa tai sitten tukos.