Agrikaatti
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Joo ihan pää pyörällä tässä kummastelen tätä kaikkea. UPSia ajattelin lähinnä siihen virran tasaamiseen ja akkukäyttöä paikkoihin jossa maasähköä ei saatavilla. Noh..huomenna selkenee sähkön tarve ja pitää katsoa mitä kaikkea tähän oikeasti kaipaileepi.
edit: Niin ja kiitos jo kovasti kaikille tähän asti mukana päihkäilleelle avusta.
edit: Niin ja kiitos jo kovasti kaikille tähän asti mukana päihkäilleelle avusta.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Mulla kun ei ollut toi agrikaatti vielä "kiinteenä" autossa niin huomasin tossa viime myrskyn aikaan etten laitakkaan
oli meinaan sähköt poikki ekas illalla parituntia ja sit puolenyön aikaan meni taas ja palas vasta seuraavana iltapäivänä
no otettiin ekas illalla agrikaatti pois bussista ja eiku pörisemään ja virtaa kämppään
jääkaapille ja telkkarille kun toi valaistus oli kyllä mukava kynttilöilläkin
ja lämpöähän riittää kun lämmittää puulla
niin on parempi ottaa talveks aina "varavoimalaksi" toi vehe 







Tää ei agregaattiin liity, mutta..
Minä en näistä niin paljoa ymmärrä, mutta näihin Phoenixin tuotteisiin oon tutustunu keikkabusseissa joita oon ajellu. Ei ole kyllä pahaa sanaa sanottavana.
Laitteessa on kätevä "kaukoohjainpaneli" jonka voi asentaa haluamaansa paikkaan. Tehokas laite, keikkapaikoilla kun bussi on seissy koko päivän ja liikkeelle lähtiessä huomaa jonkun ottaneen sukon irti pari tuntia aiemmin, 5 min virtaa ja kone hörähtää tulille.
Minä en näistä niin paljoa ymmärrä, mutta näihin Phoenixin tuotteisiin oon tutustunu keikkabusseissa joita oon ajellu. Ei ole kyllä pahaa sanaa sanottavana.
Laitteessa on kätevä "kaukoohjainpaneli" jonka voi asentaa haluamaansa paikkaan. Tehokas laite, keikkapaikoilla kun bussi on seissy koko päivän ja liikkeelle lähtiessä huomaa jonkun ottaneen sukon irti pari tuntia aiemmin, 5 min virtaa ja kone hörähtää tulille.
Kun osasetin generaattorin saanti meni reisille löysin tämmösen.
Hiljainen generaattori joka myyjän puheitten mukaan sopii suoraan noille herkille vehkeille ei tarvi erillisiä tasaajia. En saanu kuvaa mukaan se löytyy myyjän sivuilta http://www.bc2000tuontitukku.com
Kauankohan mahtaa toimia jos käy kokoajan max teholla?
KIPOR DIGITAALIGENERAATTORI KGE2000TI
Max teho 2000W Jatkuva teho 1600W Ulosotot: 230V + 12V Generaattorin periaate: Invertteri Moottori: 2,2kW / 3,0 hv Käynnistystapa: Käsi Käyntiaika tankillisella: 8,7-4,0 h Tankin tilavuus: 2,1 L Melutaso dB / A-7m:56-61 Kuivapaino: 22,0 Kg Mitat: 513x296x426 -ERITTÄIN HILJAINEN
Hiljainen generaattori joka myyjän puheitten mukaan sopii suoraan noille herkille vehkeille ei tarvi erillisiä tasaajia. En saanu kuvaa mukaan se löytyy myyjän sivuilta http://www.bc2000tuontitukku.com
Kauankohan mahtaa toimia jos käy kokoajan max teholla?
KIPOR DIGITAALIGENERAATTORI KGE2000TI
Max teho 2000W Jatkuva teho 1600W Ulosotot: 230V + 12V Generaattorin periaate: Invertteri Moottori: 2,2kW / 3,0 hv Käynnistystapa: Käsi Käyntiaika tankillisella: 8,7-4,0 h Tankin tilavuus: 2,1 L Melutaso dB / A-7m:56-61 Kuivapaino: 22,0 Kg Mitat: 513x296x426 -ERITTÄIN HILJAINEN
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
No niin... alkuperäisessä viestissä meillä oli vielä 1.0kw "voimala" mutta kesän reissut osoitti että ei siinä riitä poweri esim. kahvinkeittimeen ja 700w mikrouunikin vaati sen että täytyi olla kaasuvivustosta vääntämässä täysille, no nyt kävin tänään huutokaupassa niin sieltä tarttui diesel agregaatti sähköstartilla (3,3kw max) mallia dek4000 niin toivottavasti tässä riittää voima
onkohan jollakin kokemuksia tällaisesta???
Sen verran oli uuden nahkea että pakoputkesta ei ollut maali lähtenyt ja öljyt oli vielä kirkkaat ja muutenkaan ei ollut käytön jälkiä(myyjän mukaan ollut näyte ikkunassa mallina) mutta akku oli kuiva niin rohkenin maksaa siintä 300e... toivottavasti rahat ei menny hukkaan!

Sen verran oli uuden nahkea että pakoputkesta ei ollut maali lähtenyt ja öljyt oli vielä kirkkaat ja muutenkaan ei ollut käytön jälkiä(myyjän mukaan ollut näyte ikkunassa mallina) mutta akku oli kuiva niin rohkenin maksaa siintä 300e... toivottavasti rahat ei menny hukkaan!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Oliko sitä kokemusta noista Kipor aggrekaatista? Kiinnostaisi kuulla koska ovat hiljaisia ja puolet halvempia kuin hondat ja muut laatumerkit. Sitten semmonen juttu et eikö tosiaan kukaan ole tehnyt koppia aggrekaatille? Voisiko se olla sellainen jossa tuuletus ääniloukun kautta vaikka flektin avulla, virtaahan saa suoraan koneesta. Pakoputken voisi laittaa bussin läpi katolle esim vanhaa pystyaldea pitkin niin sais pakokaasun lämmön talteen. Katolla ei papatus haittaa. Eiköhän oteta suunnittelukilpailu jossa suunnitellaan hiljainen agre josta saa virtaa ja lämpöä, jos kerran moottorit on 5-9hv niin eiks niiden energiasta muutu iso osa lämpöenergiaksi? Mielenkiintoista pohdintaa.
Viimeksi muokannut Lahti32, 25 Tammi 2007 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Eipä wikipediassa kovin paljon tekstiä aggregaatista ollut:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aggregaatti
Ja englanninkielisessä versiossa oli pieni pätkä engine-generator-tietoa.
Mutta jos oikeasti haluaa tuollaista rakentaa niin rakennusohjeita on internet täynnä varsinkin mikäli englanti tai saksa kuuluu kielivalikoimaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aggregaatti
Ja englanninkielisessä versiossa oli pieni pätkä engine-generator-tietoa.
Mutta jos oikeasti haluaa tuollaista rakentaa niin rakennusohjeita on internet täynnä varsinkin mikäli englanti tai saksa kuuluu kielivalikoimaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kiitos vinkistä! tilaan heti.......Hene kirjoitti:Ja jos haluaa itse rakentaa, niin Tekniikan Maailman artikkelit lehdistä 12/1967 s. 54 ja 17/1977 s.61 ovat hyvää luettavaa. Artikkeleissa on riittävät rakennusohjeet tee-se-itse -miehelle.
Artikkelit saa tilattua Tekniikan Maailman verkkosivuilta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kaikenlaisia keksijöitä on Suomi täynnä. Tällaisia on kiva lueskella:
http://www.j-pk.net/tekniikka/generaattori/
http://www.j-pk.net/tekniikka/generaattori/
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Jos jotakuta kiinnostaa TM-aggrekaattivertailut ja pikakokeet niin minulla on PDF kuvina sellaisia.
Viikolla testattua:
Paroc valmistaa ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimennusmateriaaleja. Tein töissä sellaisen suuren äänenvaimentimen, 600x300x1200mm ja pitihän se kokeilla miten Paroc Invent levy syö ääntä; ennekuin suljin laatikon kannen, pudotin sinne käynnissä huutavan käsisirkkelin teräsuoja kiinni. Sirkkelissä on ihan karmea ääni. Kansi kiinni. Eipä kuulunut enää juuri mitään, ei ainakaan osannu sanoa mikä kone siellä on. Sitten vaihdoin säkättävään kuviosahaan. Eikä kuulunu paljon mitään. Kyseessä oli 30mm Invent + millin peltilaatikko. Tuollaisen laatikon kun laittaa konehuoneeseen ja aggre sinne ääniloukun taakse + veneen konehuoneen tuuletin niin ei häiritse kyllä ketään + vielä pakoputki jatkaa katolle ja siihen voi laittaa ylimääräisen äänenvaimentimen. Pientä hurinaa vaan?
Saattaa olla saunan jälkeen seuraava projekti tiedossa
Viikolla testattua:
Paroc valmistaa ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimennusmateriaaleja. Tein töissä sellaisen suuren äänenvaimentimen, 600x300x1200mm ja pitihän se kokeilla miten Paroc Invent levy syö ääntä; ennekuin suljin laatikon kannen, pudotin sinne käynnissä huutavan käsisirkkelin teräsuoja kiinni. Sirkkelissä on ihan karmea ääni. Kansi kiinni. Eipä kuulunut enää juuri mitään, ei ainakaan osannu sanoa mikä kone siellä on. Sitten vaihdoin säkättävään kuviosahaan. Eikä kuulunu paljon mitään. Kyseessä oli 30mm Invent + millin peltilaatikko. Tuollaisen laatikon kun laittaa konehuoneeseen ja aggre sinne ääniloukun taakse + veneen konehuoneen tuuletin niin ei häiritse kyllä ketään + vielä pakoputki jatkaa katolle ja siihen voi laittaa ylimääräisen äänenvaimentimen. Pientä hurinaa vaan?
Saattaa olla saunan jälkeen seuraava projekti tiedossa

Tulevaisuus on sähköinen
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Tarkoitus olisi vielä talven aikana väsätä agrekaatti kiinni ja ajatus olisi laittaa se auton pohjaan takaakselin taakse siten että tavara tilaan tulisi huoltoluukku, 12v sähköflektillä ilmanvaihto, lasikuitu koppa suojaamaan lialta. (tavara tilaa on sen verran vähän että pakko kehittää jotain muuta.)
Tuo paroc levy on ilmeisesti tehokkaampaa eristykseen kuin se "puristettu superlooni" mitä lienee neliöhinta?
Tuo paroc levy on ilmeisesti tehokkaampaa eristykseen kuin se "puristettu superlooni" mitä lienee neliöhinta?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Paroc on jotain 25-30€ neliö. Katsopa myös nämä:
http://www.noisetek.fi
http://www.meluton.fi
Pohjolan Tekniikka myy myös tehokkaita äänieristeitä. Minusta nuo puristetut superloonit eivät ole ihan parhaita koska niissä ei ole painoa juuri yhtään.
Tuolla taka-akselin päällä muuten olisi munkin autossa joutotilaa, siellä on ollut ennen polttoainetankki
http://www.noisetek.fi
http://www.meluton.fi
Pohjolan Tekniikka myy myös tehokkaita äänieristeitä. Minusta nuo puristetut superloonit eivät ole ihan parhaita koska niissä ei ole painoa juuri yhtään.
Tuolla taka-akselin päällä muuten olisi munkin autossa joutotilaa, siellä on ollut ennen polttoainetankki
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Agrikaatti
Viime kesänä hommattu kiinalainen 2,2kw bensa-agre ei halua käynnistyä. Ilmeisesti öljyvahti sammutti sen viimeksi, eipä ole koko kone kun pari kolme tankillista käynyt. Kipinä tulee ja bensaa saa, tulppa kastuu ja hartiat väsyy kun sitä koittaa repiä käyntiin.
Voiko olla sellainen syy että bensa olisi jo "vanhaa" kun viime vuonna heinäkuussa tankkailin viimeksi. Ainakaan bensatrimmeri ei lähde edellisvuoden bensoilla koskaan käyntiin, olisko tässä sitten sama vaiva. Vai miten on muilla kiinan koneet toiminut?
Voiko olla sellainen syy että bensa olisi jo "vanhaa" kun viime vuonna heinäkuussa tankkailin viimeksi. Ainakaan bensatrimmeri ei lähde edellisvuoden bensoilla koskaan käyntiin, olisko tässä sitten sama vaiva. Vai miten on muilla kiinan koneet toiminut?
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Agrikaatti
Eipä ole vielä tullut kokeiltua
mut kuullostaa siltä et vika vois ollakkin kyllä siinä bensassa
täytyypä kokeilla omaa viikonloppuna 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Agrikaatti
Jos bensaa saa ja kipinää niin kyllä pitäs alkaa tapahtua. Kyllähän bensa vanhenee ja se käyntiin lähtö on se ongelma noissa pikku härveleissä. Luulen että on bensan vika.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Agrikaatti
Jotenki siitä tankissa olevasta bensasta puuttuu semmonen tymäkkä bensan haju
Syötän sen Chevroletiin, eiköhän se sille kelpaa 


Tulevaisuus on sähköinen
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Agrikaatti
Venäläinen aggrikaatti vois olla huoleton peli bensan laadun suhteen... Miten vista sillä pyörisi?
Kaverin Ural-moottoripyörässä ei huomannu mitään eroa käynnissä kun ihmettelin ajamasta tullessa et kenkä märkänä kun toinen kaasutin tulvi koko ajan yli...
Kaverin Ural-moottoripyörässä ei huomannu mitään eroa käynnissä kun ihmettelin ajamasta tullessa et kenkä märkänä kun toinen kaasutin tulvi koko ajan yli...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Agrikaatti
venäläisten laitteiden varma toiminta jaksaa ällistyttää: esim rättikatto-uaz 4-pyttysellä pensakoneella lähti käyntiin ja kävi aivan tasaisesti 3 tulpanjohtoa irti ja pyörrin pöydällä
ja vanhoissa ladoissahan oli konehuoneessa hämärävalaistus: hiilikuitu-tulpanjohdot suihki niitä valokaaria ympäri konehuonetta.. ihmeen vähän niitä räjähteli, vaikka bensaa ja öljyä tahtoi tirskua siihen koneen päälle ihan polttokelpoisena seoksena
paras lienee se venäläinen raskaankaluston rengaskone: suomalaisen turistibussin renkaan asensi keskellä ei-mitään jossain syvällä karjalan korvessa muuan paikallinen 10 sekunnissa.. loraus bensaa sisään, pari metriä pakkia ja heitti palavan tulitikun sinne sisään ja POKS, rengas oli vanteella
helppoa kun sen osaa...


ja vanhoissa ladoissahan oli konehuoneessa hämärävalaistus: hiilikuitu-tulpanjohdot suihki niitä valokaaria ympäri konehuonetta.. ihmeen vähän niitä räjähteli, vaikka bensaa ja öljyä tahtoi tirskua siihen koneen päälle ihan polttokelpoisena seoksena
paras lienee se venäläinen raskaankaluston rengaskone: suomalaisen turistibussin renkaan asensi keskellä ei-mitään jossain syvällä karjalan korvessa muuan paikallinen 10 sekunnissa.. loraus bensaa sisään, pari metriä pakkia ja heitti palavan tulitikun sinne sisään ja POKS, rengas oli vanteella


- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: Agrikaatti
isossa maassa on monenlaiset konstitparas lienee se venäläinen raskaankaluston rengaskone: suomalaisen turistibussin renkaan asensi keskellä ei-mitään jossain syvällä karjalan korvessa muuan paikallinen 10 sekunnissa.. loraus bensaa sisään, pari metriä pakkia ja heitti palavan tulitikun sinne sisään ja POKS, rengas oli vanteella![]()
helppoa kun sen osaa...

"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Agrikaatti
Samaa rengaskikkaa käyttää vieläkin OFFROAD porukat. Räjäytysaineena starttipilotti ja brake cleaner. Bensa jos ei poksahda niin renkaasta tulee iloinen nuotio. Bilteman starttipilotista tuli kans nuotio 

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Agrikaatti
Tämä rengaskonsti toiminee myös nestekaasulla
Ainakin Kostamuksen suunnalla pölliautoissa käytetty konsti 


Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Agrikaatti
Ei auttanut uusi bensakaan mutta uusi tulppa auttoi ja aggrekaatti lähti eka nykäisyllä heti käyntiin. Kumman lyhytikäiseksi jäi entinen kiinan tulppa.Lahti32 kirjoitti:Viime kesänä hommattu kiinalainen 2,2kw bensa-agre ei halua käynnistyä. Ilmeisesti öljyvahti sammutti sen viimeksi, eipä ole koko kone kun pari kolme tankillista käynyt. Kipinä tulee ja bensaa saa, tulppa kastuu ja hartiat väsyy kun sitä koittaa repiä käyntiin.
Voiko olla sellainen syy että bensa olisi jo "vanhaa" kun viime vuonna heinäkuussa tankkailin viimeksi. Ainakaan bensatrimmeri ei lähde edellisvuoden bensoilla koskaan käyntiin, olisko tässä sitten sama vaiva. Vai miten on muilla kiinan koneet toiminut?
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Agrikaatti
Nooo mutta toimihan se nyt vuoden verran kuitenkin





Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95