Agrikaatti

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Joo ihan pää pyörällä tässä kummastelen tätä kaikkea. UPSia ajattelin lähinnä siihen virran tasaamiseen ja akkukäyttöä paikkoihin jossa maasähköä ei saatavilla. Noh..huomenna selkenee sähkön tarve ja pitää katsoa mitä kaikkea tähän oikeasti kaipaileepi.

edit: Niin ja kiitos jo kovasti kaikille tähän asti mukana päihkäilleelle avusta.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla kun ei ollut toi agrikaatti vielä "kiinteenä" autossa niin huomasin tossa viime myrskyn aikaan etten laitakkaan :shock: oli meinaan sähköt poikki ekas illalla parituntia ja sit puolenyön aikaan meni taas ja palas vasta seuraavana iltapäivänä :evil: no otettiin ekas illalla agrikaatti pois bussista ja eiku pörisemään ja virtaa kämppään :D jääkaapille ja telkkarille kun toi valaistus oli kyllä mukava kynttilöilläkin :oops: ja lämpöähän riittää kun lämmittää puulla :shock: :lol: niin on parempi ottaa talveks aina "varavoimalaksi" toi vehe :wink:
SamuliS
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Marras 2006 11:05

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Tää ei agregaattiin liity, mutta..
Minä en näistä niin paljoa ymmärrä, mutta näihin Phoenixin tuotteisiin oon tutustunu keikkabusseissa joita oon ajellu. Ei ole kyllä pahaa sanaa sanottavana.
Laitteessa on kätevä "kaukoohjainpaneli" jonka voi asentaa haluamaansa paikkaan. Tehokas laite, keikkapaikoilla kun bussi on seissy koko päivän ja liikkeelle lähtiessä huomaa jonkun ottaneen sukon irti pari tuntia aiemmin, 5 min virtaa ja kone hörähtää tulille.
kylapuuseppa

Viesti Kirjoittaja kylapuuseppa »

Kun osasetin generaattorin saanti meni reisille löysin tämmösen.
Hiljainen generaattori joka myyjän puheitten mukaan sopii suoraan noille herkille vehkeille ei tarvi erillisiä tasaajia. En saanu kuvaa mukaan se löytyy myyjän sivuilta http://www.bc2000tuontitukku.com
Kauankohan mahtaa toimia jos käy kokoajan max teholla?


KIPOR DIGITAALIGENERAATTORI KGE2000TI
Max teho 2000W Jatkuva teho 1600W Ulosotot: 230V + 12V Generaattorin periaate: Invertteri Moottori: 2,2kW / 3,0 hv Käynnistystapa: Käsi Käyntiaika tankillisella: 8,7-4,0 h Tankin tilavuus: 2,1 L Melutaso dB / A-7m:56-61 Kuivapaino: 22,0 Kg Mitat: 513x296x426 -ERITTÄIN HILJAINEN
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

No niin... alkuperäisessä viestissä meillä oli vielä 1.0kw "voimala" mutta kesän reissut osoitti että ei siinä riitä poweri esim. kahvinkeittimeen ja 700w mikrouunikin vaati sen että täytyi olla kaasuvivustosta vääntämässä täysille, no nyt kävin tänään huutokaupassa niin sieltä tarttui diesel agregaatti sähköstartilla (3,3kw max) mallia dek4000 niin toivottavasti tässä riittää voima :twisted: onkohan jollakin kokemuksia tällaisesta???
Sen verran oli uuden nahkea että pakoputkesta ei ollut maali lähtenyt ja öljyt oli vielä kirkkaat ja muutenkaan ei ollut käytön jälkiä(myyjän mukaan ollut näyte ikkunassa mallina) mutta akku oli kuiva niin rohkenin maksaa siintä 300e... toivottavasti rahat ei menny hukkaan!
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kokemusta ei, mutta edulliselta kuulostaa. Tarjouksessakin 800€ peli. Juuri tuollaisesta haaveilen. Napista vaan 3Kw päälle ja kun tarvitsee.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oliko sitä kokemusta noista Kipor aggrekaatista? Kiinnostaisi kuulla koska ovat hiljaisia ja puolet halvempia kuin hondat ja muut laatumerkit. Sitten semmonen juttu et eikö tosiaan kukaan ole tehnyt koppia aggrekaatille? Voisiko se olla sellainen jossa tuuletus ääniloukun kautta vaikka flektin avulla, virtaahan saa suoraan koneesta. Pakoputken voisi laittaa bussin läpi katolle esim vanhaa pystyaldea pitkin niin sais pakokaasun lämmön talteen. Katolla ei papatus haittaa. Eiköhän oteta suunnittelukilpailu jossa suunnitellaan hiljainen agre josta saa virtaa ja lämpöä, jos kerran moottorit on 5-9hv niin eiks niiden energiasta muutu iso osa lämpöenergiaksi? Mielenkiintoista pohdintaa.
Viimeksi muokannut Lahti32, 25 Tammi 2007 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

On tuolla markkinoilla kaikenmoista. Mm. näille Tukes on asettanut myyntikiellon.
Kuva
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Eipä wikipediassa kovin paljon tekstiä aggregaatista ollut:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aggregaatti

Ja englanninkielisessä versiossa oli pieni pätkä engine-generator-tietoa.

Mutta jos oikeasti haluaa tuollaista rakentaa niin rakennusohjeita on internet täynnä varsinkin mikäli englanti tai saksa kuuluu kielivalikoimaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hene kirjoitti:Ja jos haluaa itse rakentaa, niin Tekniikan Maailman artikkelit lehdistä 12/1967 s. 54 ja 17/1977 s.61 ovat hyvää luettavaa. Artikkeleissa on riittävät rakennusohjeet tee-se-itse -miehelle.

Artikkelit saa tilattua Tekniikan Maailman verkkosivuilta.
Kiitos vinkistä! tilaan heti.......
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kaikenlaisia keksijöitä on Suomi täynnä. Tällaisia on kiva lueskella:

http://www.j-pk.net/tekniikka/generaattori/
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos jotakuta kiinnostaa TM-aggrekaattivertailut ja pikakokeet niin minulla on PDF kuvina sellaisia.

Viikolla testattua:

Paroc valmistaa ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimennusmateriaaleja. Tein töissä sellaisen suuren äänenvaimentimen, 600x300x1200mm ja pitihän se kokeilla miten Paroc Invent levy syö ääntä; ennekuin suljin laatikon kannen, pudotin sinne käynnissä huutavan käsisirkkelin teräsuoja kiinni. Sirkkelissä on ihan karmea ääni. Kansi kiinni. Eipä kuulunut enää juuri mitään, ei ainakaan osannu sanoa mikä kone siellä on. Sitten vaihdoin säkättävään kuviosahaan. Eikä kuulunu paljon mitään. Kyseessä oli 30mm Invent + millin peltilaatikko. Tuollaisen laatikon kun laittaa konehuoneeseen ja aggre sinne ääniloukun taakse + veneen konehuoneen tuuletin niin ei häiritse kyllä ketään + vielä pakoputki jatkaa katolle ja siihen voi laittaa ylimääräisen äänenvaimentimen. Pientä hurinaa vaan?

Saattaa olla saunan jälkeen seuraava projekti tiedossa :?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tarkoitus olisi vielä talven aikana väsätä agrekaatti kiinni ja ajatus olisi laittaa se auton pohjaan takaakselin taakse siten että tavara tilaan tulisi huoltoluukku, 12v sähköflektillä ilmanvaihto, lasikuitu koppa suojaamaan lialta. (tavara tilaa on sen verran vähän että pakko kehittää jotain muuta.)
Tuo paroc levy on ilmeisesti tehokkaampaa eristykseen kuin se "puristettu superlooni" mitä lienee neliöhinta?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Paroc on jotain 25-30€ neliö. Katsopa myös nämä:

http://www.noisetek.fi

http://www.meluton.fi

Pohjolan Tekniikka myy myös tehokkaita äänieristeitä. Minusta nuo puristetut superloonit eivät ole ihan parhaita koska niissä ei ole painoa juuri yhtään.

Tuolla taka-akselin päällä muuten olisi munkin autossa joutotilaa, siellä on ollut ennen polttoainetankki
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Viime kesänä hommattu kiinalainen 2,2kw bensa-agre ei halua käynnistyä. Ilmeisesti öljyvahti sammutti sen viimeksi, eipä ole koko kone kun pari kolme tankillista käynyt. Kipinä tulee ja bensaa saa, tulppa kastuu ja hartiat väsyy kun sitä koittaa repiä käyntiin.

Voiko olla sellainen syy että bensa olisi jo "vanhaa" kun viime vuonna heinäkuussa tankkailin viimeksi. Ainakaan bensatrimmeri ei lähde edellisvuoden bensoilla koskaan käyntiin, olisko tässä sitten sama vaiva. Vai miten on muilla kiinan koneet toiminut?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eipä ole vielä tullut kokeiltua :wink: mut kuullostaa siltä et vika vois ollakkin kyllä siinä bensassa :shock: täytyypä kokeilla omaa viikonloppuna :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Jone »

Jos bensaa saa ja kipinää niin kyllä pitäs alkaa tapahtua. Kyllähän bensa vanhenee ja se käyntiin lähtö on se ongelma noissa pikku härveleissä. Luulen että on bensan vika.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jotenki siitä tankissa olevasta bensasta puuttuu semmonen tymäkkä bensan haju :idea: Syötän sen Chevroletiin, eiköhän se sille kelpaa :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Venäläinen aggrikaatti vois olla huoleton peli bensan laadun suhteen... Miten vista sillä pyörisi?
Kaverin Ural-moottoripyörässä ei huomannu mitään eroa käynnissä kun ihmettelin ajamasta tullessa et kenkä märkänä kun toinen kaasutin tulvi koko ajan yli...
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja motoku »

venäläisten laitteiden varma toiminta jaksaa ällistyttää: esim rättikatto-uaz 4-pyttysellä pensakoneella lähti käyntiin ja kävi aivan tasaisesti 3 tulpanjohtoa irti ja pyörrin pöydällä :lol: :lol:

ja vanhoissa ladoissahan oli konehuoneessa hämärävalaistus: hiilikuitu-tulpanjohdot suihki niitä valokaaria ympäri konehuonetta.. ihmeen vähän niitä räjähteli, vaikka bensaa ja öljyä tahtoi tirskua siihen koneen päälle ihan polttokelpoisena seoksena

paras lienee se venäläinen raskaankaluston rengaskone: suomalaisen turistibussin renkaan asensi keskellä ei-mitään jossain syvällä karjalan korvessa muuan paikallinen 10 sekunnissa.. loraus bensaa sisään, pari metriä pakkia ja heitti palavan tulitikun sinne sisään ja POKS, rengas oli vanteella :lol: :lol: helppoa kun sen osaa...
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja otto »

paras lienee se venäläinen raskaankaluston rengaskone: suomalaisen turistibussin renkaan asensi keskellä ei-mitään jossain syvällä karjalan korvessa muuan paikallinen 10 sekunnissa.. loraus bensaa sisään, pari metriä pakkia ja heitti palavan tulitikun sinne sisään ja POKS, rengas oli vanteella :lol: :lol: helppoa kun sen osaa...
isossa maassa on monenlaiset konstit :shock:
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Samaa rengaskikkaa käyttää vieläkin OFFROAD porukat. Räjäytysaineena starttipilotti ja brake cleaner. Bensa jos ei poksahda niin renkaasta tulee iloinen nuotio. Bilteman starttipilotista tuli kans nuotio :oops:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämä rengaskonsti toiminee myös nestekaasulla :idea: Ainakin Kostamuksen suunnalla pölliautoissa käytetty konsti :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:Viime kesänä hommattu kiinalainen 2,2kw bensa-agre ei halua käynnistyä. Ilmeisesti öljyvahti sammutti sen viimeksi, eipä ole koko kone kun pari kolme tankillista käynyt. Kipinä tulee ja bensaa saa, tulppa kastuu ja hartiat väsyy kun sitä koittaa repiä käyntiin.

Voiko olla sellainen syy että bensa olisi jo "vanhaa" kun viime vuonna heinäkuussa tankkailin viimeksi. Ainakaan bensatrimmeri ei lähde edellisvuoden bensoilla koskaan käyntiin, olisko tässä sitten sama vaiva. Vai miten on muilla kiinan koneet toiminut?
Ei auttanut uusi bensakaan mutta uusi tulppa auttoi ja aggrekaatti lähti eka nykäisyllä heti käyntiin. Kumman lyhytikäiseksi jäi entinen kiinan tulppa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Nooo mutta toimihan se nyt vuoden verran kuitenkin :shock: :roll: :lol: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin