Kislex 2017 Steigen

Matkailukokemuksia kulkurilla
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Kislex 2017 Steigen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Heinä 2017 21:51

Tänä vuonna on reissattu ahkerasti. Moskovasta aloiteltiin, sitten kotimaata ristiin rastiin joka puolella ja nyt käytiin perinteisellä kalareissulla, tällä kertaa Steigenissä Norjassa. Jäämeri Expressiin nousi 17 kalamiestä ja kaupan kautta kohti Luulajaa, Arvidsjauria ja Arjeplogia jossa oltiin puskaparkissa yötä. Pari telttaa kaveriksi niin kaikki mahtuivat nukkumaan. Aamulla jatkettiin kohti Norjaa. Jarrujen säätö Junkerdalissa ja sitten hinkkaamaan vuoria ylös ja alas. Junkerdal oli huonossa kunnossa, paikoin jopa sortunutta tietä. Siihen on rakenteilla uusi tunneli joka ei ainakaan meitä haittaa, yksi hankalimmista teistä ajella bussilla. Matka jatkui Fauskeen jossa tankkailtiin ja viimesteltiin kalavehkeiden hankintoja. Siitä sitten E6 tietä pohjoiseen päin. Matkalla oli paljon tunneleita, leveys 5,5m ja korkeus 4,1m, pituus kahdesta kahdeksaan kilometriin. Melko paljon oli sellaisia lämmitysmäkiä joissa bussi kuumeni summerinsoittoon asti. Yhtä pitkää nousua hinkattiin viime metrit ihan kusi sukassa räjähtääkö jostain jotain hajalle, moottorin lämpö punaisella, vaihteisto punaisella, summeri soi ja punaiset valot vilkkui. Mitään ei sattunut kuitenkaan. Perillä oltiin iltapäivällä. Ystävällinen isäntä vastaanotti meidät ja antoi avaimet kahteen isoon mökkiin ja kolmeen kunnon veneeseen. Bussi parkkeerattiin mökkien eteen. Drone kopteri päästettiin ilmaan täälläkin ja kuvailtiin paikkaa. Ja melko välittömästi lähettiin merelle isola sakilla, kolmella aluksella muodostelmassa kohti suuria saaliita. Saalis hyytyi pieneksi; päälajina täällä on makrilli jota tulee paljon, otettiin n. 100kpl pakkaseen ja lisäksi 11kg, 13kg ja 14kg turskat otettiin. Pikkuseitä heitettiin kasvamaan varmaan tuhat kappaletta. Lokit ja kotkat niitä mielellään hakivat pinnasta jos jäivät jähimään siihen.
Saunaa lämmitettiin. Tehtiin hyvää ruokaa. Vuorokausirytmi ryöstäytyi yökuppasun puolelle ja aamut meni pitkiksi.
Isäntä tykkäsi siitä että käyttäydyttiin siivosti, huolehdittiin veneistä kuin omista ja jätettiin paikat hyvään kuntoon. Lähdettiin sitten kotimatkalle eri reittiä, ajettiin Boknesissa laivaan ja Skarberketissä pois laivasta. Ahtaajat ihmettelivät saunabussia. Kapteenikin kävi erikseen kysymässä onko siinä tosiaan sauna...
Kova homma se on ajaa tuollainen matka yhtä soittoa vaikka on kaksi kuskia. Ei ole varaa urheilla yhtään ja matkanteko pitää olla turvallista vaikka alamäki jatkuisi 10km ja hidastimet kuuluu vasta uudempiin vuosimalleihin.
Paluumatka sujui tuttuun tapaan. Kaikki muut nukkuivat paitsi kuski.
Volvo pelasi. Arjeplogissa vaihdoin 12voltin pääsulakkeen. Sulake oli murtunut poikki, ei palanut. Biltemastahan ei tosiaan saa mitään hyvää... Tämän sähkökatkon seurauksena kojelaudasta pimeni 2din android navigaattoriyhdistelmäkosketusnäyttö autosoitin. En ole tutkinut mikä siihen tuli, sanoi virta pois, suljetaan, ja meni mykäksi.
Liitteet
WP_20170710_11_26_54_Pro.jpg
WP_20170707_17_20_24_Pro.jpg
WP_20170707_14_52_47_Pro.jpg
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Kislex 2017 Steigen

Viesti Kirjoittaja Hexte » 14 Heinä 2017 06:35

Komeita on maisemat ja komea on bussikin. Hieno reissu. Kerro lisää moskovan matkasta. Kortteen Kotterokin on 90-luvulla kiertänyt kovasti venäjää.

Vastaa Viestiin