Kislex 2007 Andörja
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kislex 2007 Andörja
Terveisia Norjasta kaikille kulkureille! Paikka Grovfjord Andorjalla, sauna kuumana ja vuoristopuro oven edessa, matkakertomusta tiedossa alkuviikosta.....
Viimeksi muokannut Lahti32, 27 Heinä 2015 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Andörjalla kalastamassa
Tervehdys
Kotiinkin ollaan selvitty ja hieno reissu takanapäin, äkkiäpä se sitten menikin
Keskiviikkoiltana koottiin porukka kasaan Liminkaan, 11 miestä pitkin Suomea oli lähdössä ns Kislex kissakalan pyyntiretkelle Norjaan. Lähtijät kuitenkin kutistui yhdeksään sillä pari velipoikaa ei ehtineetkään Saksasta motskarin hakureissulta mukaan. Aikovat tulla perässä henkilöautolla Lähtö klo 22.00 ja oli määrä ajaa yön yli niin pitkästi kuin jaksetaan kahteen pekkaan rattia pyörittää. Lähdössä sitten heti vastustikin ihan kunnolla sillä Liminkaan mennessä tämä 12v hupilaturi lakkasi pelaamasta heti alkuun ja siitäpä sitten meinasi ongelma tulla Sama laturi juonitteli pari vuotta sitten Saltstraumenille mennessä joten päätimmä pikaseen vaihtaa se, onneksi saatiin yhdestä turbovolvo projektista lainattua, olihan se ihan erilainen mutta rälläkällä ja porakoneella plus johtomuutoksilla se oli tunnissa paikallaan eikä lähtö sen takia mennyt munilleen
Simosta viimenen ukko kyytiin ja rajan yli Ruotsin puolelle kohti Kalixia josta Morrijärven kautta Kiirunaa kohti. Kuskin vaihto Kalixin jälkeen ja nukkumaan kun kaveri jatkoi Gällivareen saakka, jossa taas kuskin vaihto. Gällivaarassa oli sitten vielä metri lunta kello oli puoli viis kun käväisin takajarrujen luona säädöt tarkistamassa että kestää Norjan puolella jarrutella turvallisin mielin. Ajeltiin yön selässä Abiskoon jossa tankattiin. Sitten iski armoton väsy joten jäätiin Paktajockan levähdysalueelle nukkumaan. Muutama tunti unta palloon ja reipas aamu-uinti jäisessä joessa ja ajatukset oli aika selviä sen jälkeen Syötiin kuvut täyteen ja ajeltiin Norjan rajalle, muistelin Narvikin seudun mäet mielessäni jyrkiksi ja pitkiksi mutta väärinpä muistin, ihan näppärästi alas tultiin merenpinnan tasolle. Siitä oli sitten vielä parin tunnin matka Grovfjordiin joka oli määränpäämme.
Puolen päivän aikoihin torstaina leiriydyttiin Elvegård Hytteutleleie og Fiskeferie nimiseen paikkaan. Meille järjestyi upea paikka, oma piha puron kera, huoltorakennus vieressä. Oma rauha sillä paikalla oli vain muutama vaunupaikka ja pari mökkiä sekä paikallinen pieni kioski / ravintola. Tässä vaiheessa tunnelma oli katossa
Ilta heitettiin rannalta pilkkiä ja tuloksena oli tyhjempi kalapakki muttei juuri muuta. Lämmitimmä saunan ja kylvimme kunnolla, muutamat kävivät meressä uimassa ja osa istuskeli jäisessä purossa. Eipä tullut mieleen enempi uida kun oli käynyt siinä rutsalaisessa joessa. Aamulla saatiin viiden hengen pulpettivene käyttöön, kaksi viikkoa vanha 50hv nelitahtikoneella. Sovittiin kuuden tunnin kalastusvuorot ja se ettei bensaa säästetä, eli saatiin kalastaa päivät ja yöt osa jopa 12h putkeen
Kalantulo oli heikkoa mutta ilmat suosivat. Aurinko paistoi kahtena päivänä niin että naamat paloivat. Systeemi oli hyvä sillä jotka eivät olleet merellä, pelasivat mölökkyä, kiipeilivät vuorilla, pyöräilivät, saunoivat, lepäsivät tms mitä nyt mieleen juolahti kelläkin. Saatiin siinä kalaakin mutta ei mitään suurta, pari neljän kilon turskaa, pikkusta turskaa ja seitiä sata kiloa (yli laidan) molvaa, kampelaa, merimakkaraa ja merisiili. Kalaa syötiin eri muodoissa ja muutenkin evästä oli matkassa niin paljon että oltaisiin tehty toinenkin reissu
Kyllä yhdeksän miestä osaa reissata mutta onhan se jo aika täynnä tommonen 13 metrinen bussikin kun kaikilla on hirveenä tavaraa mukana, joka paikka on täynnä takkeja ja saappaita, pyyhkeitä ja kalavehkeitä. Nukkumapaikat järjesty kaikille ja aamuisin oli silti aika inhimillistä vielä, kun saatiin saunassa iltasin käydä (muutenhan olis saanu veitsellä ilmaa leikata)
Lauantai-iltana piti vene palauttaa puoleen yöhön mennessä. sepä olikin hupanen juttu kun uho päällä lähdetiin merta edemmäs kalaan päästettiin heti 30 kilsaa niin ottipa ja loppupa veneestä bensa noo kanisteri käsille että lsiää mutta eikö kukaan huolehtinu että olis täyttäny sen Oli siinä muutama litra mutta kylmä rinki pyöreenä ongittiin loppu ilta et päästäänkö takas, nousi vielä tuuli ja aallokko ja alkoi sataa vettä näkyvyys huononi jne. Siimat ylös ja äkkiä kotiin, puolikaasulla ettei bensaa mene paljoa mutta matkapa eteni hitaasti, sen verran huono näkyvyyskin että meinattiin ajaa väärään vuonoonkin mutta onneksi veneessä oli karttaplotteri josta suunnisteltiin perille. Kaikki päättyi hyvin, varttia vaille perillä ja bensaa jäljellä alle litra
Sunnuntai aamuna 7.00 lähtö kotiinpäin. Käytiin kattoo joku hirmuinen vesiputous ja sen jälkeen painettiin paatoksella kotia kohti, nasta laudassa koko matka. Kuskia vaihdettiin Rautajoella ja Töressä, paluumatka kesti silti taukoineen 11h 50min ja reissu oli nniin onnistunut että heti alettiin suunnitella uutta.
Pari kuvaa:
Kotiinkin ollaan selvitty ja hieno reissu takanapäin, äkkiäpä se sitten menikin
Keskiviikkoiltana koottiin porukka kasaan Liminkaan, 11 miestä pitkin Suomea oli lähdössä ns Kislex kissakalan pyyntiretkelle Norjaan. Lähtijät kuitenkin kutistui yhdeksään sillä pari velipoikaa ei ehtineetkään Saksasta motskarin hakureissulta mukaan. Aikovat tulla perässä henkilöautolla Lähtö klo 22.00 ja oli määrä ajaa yön yli niin pitkästi kuin jaksetaan kahteen pekkaan rattia pyörittää. Lähdössä sitten heti vastustikin ihan kunnolla sillä Liminkaan mennessä tämä 12v hupilaturi lakkasi pelaamasta heti alkuun ja siitäpä sitten meinasi ongelma tulla Sama laturi juonitteli pari vuotta sitten Saltstraumenille mennessä joten päätimmä pikaseen vaihtaa se, onneksi saatiin yhdestä turbovolvo projektista lainattua, olihan se ihan erilainen mutta rälläkällä ja porakoneella plus johtomuutoksilla se oli tunnissa paikallaan eikä lähtö sen takia mennyt munilleen
Simosta viimenen ukko kyytiin ja rajan yli Ruotsin puolelle kohti Kalixia josta Morrijärven kautta Kiirunaa kohti. Kuskin vaihto Kalixin jälkeen ja nukkumaan kun kaveri jatkoi Gällivareen saakka, jossa taas kuskin vaihto. Gällivaarassa oli sitten vielä metri lunta kello oli puoli viis kun käväisin takajarrujen luona säädöt tarkistamassa että kestää Norjan puolella jarrutella turvallisin mielin. Ajeltiin yön selässä Abiskoon jossa tankattiin. Sitten iski armoton väsy joten jäätiin Paktajockan levähdysalueelle nukkumaan. Muutama tunti unta palloon ja reipas aamu-uinti jäisessä joessa ja ajatukset oli aika selviä sen jälkeen Syötiin kuvut täyteen ja ajeltiin Norjan rajalle, muistelin Narvikin seudun mäet mielessäni jyrkiksi ja pitkiksi mutta väärinpä muistin, ihan näppärästi alas tultiin merenpinnan tasolle. Siitä oli sitten vielä parin tunnin matka Grovfjordiin joka oli määränpäämme.
Puolen päivän aikoihin torstaina leiriydyttiin Elvegård Hytteutleleie og Fiskeferie nimiseen paikkaan. Meille järjestyi upea paikka, oma piha puron kera, huoltorakennus vieressä. Oma rauha sillä paikalla oli vain muutama vaunupaikka ja pari mökkiä sekä paikallinen pieni kioski / ravintola. Tässä vaiheessa tunnelma oli katossa
Ilta heitettiin rannalta pilkkiä ja tuloksena oli tyhjempi kalapakki muttei juuri muuta. Lämmitimmä saunan ja kylvimme kunnolla, muutamat kävivät meressä uimassa ja osa istuskeli jäisessä purossa. Eipä tullut mieleen enempi uida kun oli käynyt siinä rutsalaisessa joessa. Aamulla saatiin viiden hengen pulpettivene käyttöön, kaksi viikkoa vanha 50hv nelitahtikoneella. Sovittiin kuuden tunnin kalastusvuorot ja se ettei bensaa säästetä, eli saatiin kalastaa päivät ja yöt osa jopa 12h putkeen
Kalantulo oli heikkoa mutta ilmat suosivat. Aurinko paistoi kahtena päivänä niin että naamat paloivat. Systeemi oli hyvä sillä jotka eivät olleet merellä, pelasivat mölökkyä, kiipeilivät vuorilla, pyöräilivät, saunoivat, lepäsivät tms mitä nyt mieleen juolahti kelläkin. Saatiin siinä kalaakin mutta ei mitään suurta, pari neljän kilon turskaa, pikkusta turskaa ja seitiä sata kiloa (yli laidan) molvaa, kampelaa, merimakkaraa ja merisiili. Kalaa syötiin eri muodoissa ja muutenkin evästä oli matkassa niin paljon että oltaisiin tehty toinenkin reissu
Kyllä yhdeksän miestä osaa reissata mutta onhan se jo aika täynnä tommonen 13 metrinen bussikin kun kaikilla on hirveenä tavaraa mukana, joka paikka on täynnä takkeja ja saappaita, pyyhkeitä ja kalavehkeitä. Nukkumapaikat järjesty kaikille ja aamuisin oli silti aika inhimillistä vielä, kun saatiin saunassa iltasin käydä (muutenhan olis saanu veitsellä ilmaa leikata)
Lauantai-iltana piti vene palauttaa puoleen yöhön mennessä. sepä olikin hupanen juttu kun uho päällä lähdetiin merta edemmäs kalaan päästettiin heti 30 kilsaa niin ottipa ja loppupa veneestä bensa noo kanisteri käsille että lsiää mutta eikö kukaan huolehtinu että olis täyttäny sen Oli siinä muutama litra mutta kylmä rinki pyöreenä ongittiin loppu ilta et päästäänkö takas, nousi vielä tuuli ja aallokko ja alkoi sataa vettä näkyvyys huononi jne. Siimat ylös ja äkkiä kotiin, puolikaasulla ettei bensaa mene paljoa mutta matkapa eteni hitaasti, sen verran huono näkyvyyskin että meinattiin ajaa väärään vuonoonkin mutta onneksi veneessä oli karttaplotteri josta suunnisteltiin perille. Kaikki päättyi hyvin, varttia vaille perillä ja bensaa jäljellä alle litra
Sunnuntai aamuna 7.00 lähtö kotiinpäin. Käytiin kattoo joku hirmuinen vesiputous ja sen jälkeen painettiin paatoksella kotia kohti, nasta laudassa koko matka. Kuskia vaihdettiin Rautajoella ja Töressä, paluumatka kesti silti taukoineen 11h 50min ja reissu oli nniin onnistunut että heti alettiin suunnitella uutta.
Pari kuvaa:
Tulevaisuus on sähköinen