Kislex 2014 Andörja
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kislex 2014 Andörja
Taas se päivä koittaa
Jätti Kislex starttaa perjantaina. Laivue kiitää halki skandinaavisen erämaan. Matka suuntautuu Norjaan Andörjan saarelle Atlantin rannalle. Kaikki on taas suurta. Miehistöä on bussi täynnä, perillä lisäksi kaksi mökkiä, kaksi venettä. Ensimmäistä ennätystä yritetään Lidlissä jossa on budjetoitu 900€ ruokaostokset, ennätystä todistamaan halutaan parimetrinen kuitti.
On tätä taas odotettu. Paikka ja veneet varattiin viime jouluna. Sen jälkeen olisi myyty eioota.
Jätti Kislex starttaa perjantaina. Laivue kiitää halki skandinaavisen erämaan. Matka suuntautuu Norjaan Andörjan saarelle Atlantin rannalle. Kaikki on taas suurta. Miehistöä on bussi täynnä, perillä lisäksi kaksi mökkiä, kaksi venettä. Ensimmäistä ennätystä yritetään Lidlissä jossa on budjetoitu 900€ ruokaostokset, ennätystä todistamaan halutaan parimetrinen kuitti.
On tätä taas odotettu. Paikka ja veneet varattiin viime jouluna. Sen jälkeen olisi myyty eioota.
Viimeksi muokannut Lahti32, 27 Heinä 2015 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Andörja 2014
Onnia matkaan ja hyvää reissua! Kertomusta odotellessa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Andörja 2014
Olihan reissu. Ajettiin lumipyryssä norjalaista vuoristotietä ja raekuurossa veneellä kunnon myräkässä. Kirjoittelen huomenna lisää. Kunhan loputkin kamppeet saadaan kuivaksi
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Andörja 2014
No niin alkaisi olla kamppeet kuivat ja vuorokausirytmi taas palautunut.
Lähdettiin perjantaina kohti Norjaa, perinteisesti aloitettiin tukkimalla Lidl ja siinä tavattiin samalla hieno kulkuri joka oli tehty Golden Eagle koriin, kiitos terveisistä Salosta. Siitä Iin Kärkkäiselle ottamaan loput matkustajat, ja Haaparannasta vielä grillattavaa kyytiin ja ei ku Kiirunan pitkälle tielle. Sitähän riittää. Haaparannassa oli muuten puntari joka näytti 15411kg elikkä oli enää 400kg varaa jäljellä kokonaispainosta. Bussissa oli kuitenkin ihan hyvin tilaa kaikille. Uusi takkahuone takaosassa oli suosittu ja laivasängyt tuli heti käyttöön ja testaukseen kun isot miehet kömpi nukkumaan. Yön yli ajettiin kuskeja vaihdellen, heräilin norjan rajalla rattiin ja tuuppassin siitä Andörjan saarelle asti. Perillä oltiin aivan liian aikaisin ja mökkejä odotellessa laitettiin etuteltta pystyyn. Iltapäivällä saatiin veneet ja mökit käyttöön, viisi ukkoa majoittui bussissa, loput mökeissä ja yleinen keittiö pidettiin bussissa ja grilli etuteltassa.
Sää oli kerrassaan vaihteleva. Saattoi paistaa aurinko ja olla ihan tyyntä. Vartin päästä tuuli kasvoi kovaksi, aallokko nousi ja vettä satoi. Veneet oli kuitenkin huippuhyviä uusia kvernö alumiiniveneitä joissa oli 60 heppaiset nelitahtiyamahat, niillä uskalsi työntää aallokossa kaasu pohjassa ja hyppiäkin melko loikkia. Kalareissuila saatettiin ajaa yli 50 kilometriä, Senjan saarella käytiin, Andörja kierrettiin ja muutenkin bensaa kyllä saatiin palamaan.
Sunnuntai yönä neljä miestä lähti yökalalle. Puolen yön jälkeen alkoi nousta kova tuuli. Tuuli ja kasvanut aallokko pakotti venekunnan hakemaan suojaa saaren takaa mihin joutuivat vangiksi. Lopulta miehet yrittivät kiertää koko Andörjan mutta tuuli kääntyi niin ettei paluu havfiskesenteriin ollutkaan enää mahdollista. Tuuli yltyi niin kovaksi että kolmimetrisen aallon harjalla tuuli työnsi veneen takaisin aallon pohjalle eikä etenemisestä tullut mitään. Lisäksi veneen pilssi täyttyi vedellä ja yhden oli pumpattava pilssiä tyhjäksi. Kalatkin heitettiin mereen varalta. Sitten alkoi sataa ensin räntää, vaakasuorassa rakeita ja lunta. Siinä vaiheessa karttaplotterissa näkyi pieni satama johon miehet suoraansanoen pelastautuivat. Kello oli puoli kahdeksan aamulla kun leiriin saapui likomärkiä kylmiä äijiä. Oli löytynyt maantie ja sieltä liftaamalla 10 kilometriä paikallisen aamubussin kyydissä kotiin. Oli kuski kysynyt että "Swimming?"
Yhtä hyvin ei käynyt toisille suomalaisille. Ensinnäkin heidän bussi oli hajonnut Kiirunaan ja havfiskesenterin Terje oli hakenut heidät omalla autolla Andörjalle. No nämä miehet oli sitten olleet kahdella veneellä samassa myrskyssä ja päässeet lähemmäs leiriä mutta bensa oli loppunut kolmen kilometrin päähän molemmista veneistä ja jäivät vangiksi lohikassin huoltoaluksen kylkeen. 13 tunnin odottelun jälkeen olivat saaneet yhden kännykän kuivattua toiminta kuntoon ja saatiin sitten vietyä heille bensaa. Hiljaista ja nälkäistä porukkaa olivat.
Kalaakin saatiin. Kymppikiloista turskaa useampi, 13 kilon yksi, 8 kilon kissa, 8 kilon ruijanpallas, 7,5 kilon sei, hietakampelaa, puna-ahventa, koljaa, keilaa ja kaikenlaisia öttiäisiä kivespusseista erilaisiin elimenjäljitelmiin. Kyllä meressä elämää on.
Saunapuut riittivät, joku ui meressä ja soittimet soi, mukana oli piano, iso puubasso, kitarat ja huilut sun muut. Jos nyt ei mikään ammattimuusikkojen orkesteri mutta melkein kun mukana oli diplomipianisti.
Kotimatka starttasi tiistai aamuna. Leiri nurin tunnissa ja maantielle. Havaitaan heti kohta lumihiutaleita. Päästään E6 valtatielle niin pyryttää niin sakeasti että hyvä kun eteen näki. Lumi maassa lehti puussa, matkustamossa alkoi soida joululaulut "lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa..." kyllä tuli seurattua tien pintaa, loska kertyi tien laidalle mutta ajorata pysyi sulana.Yksikin lipsahdus pidossa niin minä olisin lyönyt parkkiin ja jäänyt odottamaan kesää. Lunta riitti Tennevolista Torniojärvelle saakka.
Kotiin saavuttiin illalla. Jäämeri Express toimi jälleen täysin moitteetta koko reissun. Reissun kustannukset olivat noin 4000€ joten pekkaa päälle ei paha. Dieseliä poltettiin 440 litraa, veneen bensaa 178 litraa ja oli muuten kallista, 2,14€ ja mökit oli venevuokrien kanssa pari tonnia. Ennätyksiä ei suuremmin syntynyt, pahin keli tiellä, pahin keli merellä, suurin turska mitä koskaan. Kauppakuitti säälittävä metrin pätkä.
Ensi vuonna uudelleen jonnekkin. Täydellä bussilla
Lähdettiin perjantaina kohti Norjaa, perinteisesti aloitettiin tukkimalla Lidl ja siinä tavattiin samalla hieno kulkuri joka oli tehty Golden Eagle koriin, kiitos terveisistä Salosta. Siitä Iin Kärkkäiselle ottamaan loput matkustajat, ja Haaparannasta vielä grillattavaa kyytiin ja ei ku Kiirunan pitkälle tielle. Sitähän riittää. Haaparannassa oli muuten puntari joka näytti 15411kg elikkä oli enää 400kg varaa jäljellä kokonaispainosta. Bussissa oli kuitenkin ihan hyvin tilaa kaikille. Uusi takkahuone takaosassa oli suosittu ja laivasängyt tuli heti käyttöön ja testaukseen kun isot miehet kömpi nukkumaan. Yön yli ajettiin kuskeja vaihdellen, heräilin norjan rajalla rattiin ja tuuppassin siitä Andörjan saarelle asti. Perillä oltiin aivan liian aikaisin ja mökkejä odotellessa laitettiin etuteltta pystyyn. Iltapäivällä saatiin veneet ja mökit käyttöön, viisi ukkoa majoittui bussissa, loput mökeissä ja yleinen keittiö pidettiin bussissa ja grilli etuteltassa.
Sää oli kerrassaan vaihteleva. Saattoi paistaa aurinko ja olla ihan tyyntä. Vartin päästä tuuli kasvoi kovaksi, aallokko nousi ja vettä satoi. Veneet oli kuitenkin huippuhyviä uusia kvernö alumiiniveneitä joissa oli 60 heppaiset nelitahtiyamahat, niillä uskalsi työntää aallokossa kaasu pohjassa ja hyppiäkin melko loikkia. Kalareissuila saatettiin ajaa yli 50 kilometriä, Senjan saarella käytiin, Andörja kierrettiin ja muutenkin bensaa kyllä saatiin palamaan.
Sunnuntai yönä neljä miestä lähti yökalalle. Puolen yön jälkeen alkoi nousta kova tuuli. Tuuli ja kasvanut aallokko pakotti venekunnan hakemaan suojaa saaren takaa mihin joutuivat vangiksi. Lopulta miehet yrittivät kiertää koko Andörjan mutta tuuli kääntyi niin ettei paluu havfiskesenteriin ollutkaan enää mahdollista. Tuuli yltyi niin kovaksi että kolmimetrisen aallon harjalla tuuli työnsi veneen takaisin aallon pohjalle eikä etenemisestä tullut mitään. Lisäksi veneen pilssi täyttyi vedellä ja yhden oli pumpattava pilssiä tyhjäksi. Kalatkin heitettiin mereen varalta. Sitten alkoi sataa ensin räntää, vaakasuorassa rakeita ja lunta. Siinä vaiheessa karttaplotterissa näkyi pieni satama johon miehet suoraansanoen pelastautuivat. Kello oli puoli kahdeksan aamulla kun leiriin saapui likomärkiä kylmiä äijiä. Oli löytynyt maantie ja sieltä liftaamalla 10 kilometriä paikallisen aamubussin kyydissä kotiin. Oli kuski kysynyt että "Swimming?"
Yhtä hyvin ei käynyt toisille suomalaisille. Ensinnäkin heidän bussi oli hajonnut Kiirunaan ja havfiskesenterin Terje oli hakenut heidät omalla autolla Andörjalle. No nämä miehet oli sitten olleet kahdella veneellä samassa myrskyssä ja päässeet lähemmäs leiriä mutta bensa oli loppunut kolmen kilometrin päähän molemmista veneistä ja jäivät vangiksi lohikassin huoltoaluksen kylkeen. 13 tunnin odottelun jälkeen olivat saaneet yhden kännykän kuivattua toiminta kuntoon ja saatiin sitten vietyä heille bensaa. Hiljaista ja nälkäistä porukkaa olivat.
Kalaakin saatiin. Kymppikiloista turskaa useampi, 13 kilon yksi, 8 kilon kissa, 8 kilon ruijanpallas, 7,5 kilon sei, hietakampelaa, puna-ahventa, koljaa, keilaa ja kaikenlaisia öttiäisiä kivespusseista erilaisiin elimenjäljitelmiin. Kyllä meressä elämää on.
Saunapuut riittivät, joku ui meressä ja soittimet soi, mukana oli piano, iso puubasso, kitarat ja huilut sun muut. Jos nyt ei mikään ammattimuusikkojen orkesteri mutta melkein kun mukana oli diplomipianisti.
Kotimatka starttasi tiistai aamuna. Leiri nurin tunnissa ja maantielle. Havaitaan heti kohta lumihiutaleita. Päästään E6 valtatielle niin pyryttää niin sakeasti että hyvä kun eteen näki. Lumi maassa lehti puussa, matkustamossa alkoi soida joululaulut "lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa..." kyllä tuli seurattua tien pintaa, loska kertyi tien laidalle mutta ajorata pysyi sulana.Yksikin lipsahdus pidossa niin minä olisin lyönyt parkkiin ja jäänyt odottamaan kesää. Lunta riitti Tennevolista Torniojärvelle saakka.
Kotiin saavuttiin illalla. Jäämeri Express toimi jälleen täysin moitteetta koko reissun. Reissun kustannukset olivat noin 4000€ joten pekkaa päälle ei paha. Dieseliä poltettiin 440 litraa, veneen bensaa 178 litraa ja oli muuten kallista, 2,14€ ja mökit oli venevuokrien kanssa pari tonnia. Ennätyksiä ei suuremmin syntynyt, pahin keli tiellä, pahin keli merellä, suurin turska mitä koskaan. Kauppakuitti säälittävä metrin pätkä.
Ensi vuonna uudelleen jonnekkin. Täydellä bussilla
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Andörja 2014
Tiedättekö miten saa myrskyssä suun tyhjäksi merivedestä?
Sylkemällä oman kelluntahaalarin kaula aukosta sisään! Muuten ei saa henkeä ollenkaan. Kaikkea sitä kokee. Yhdenkin miehen haalarit oli kaulaa myöten täynnä vettä.
Sylkemällä oman kelluntahaalarin kaula aukosta sisään! Muuten ei saa henkeä ollenkaan. Kaikkea sitä kokee. Yhdenkin miehen haalarit oli kaulaa myöten täynnä vettä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Andörja 2014
No olihan reissu
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Andörja 2014
Tuossa on hulluutta kiteytettynä ja tarjoiltuna isolla kauhalla. Tuo on juuri sellaista lomanpitoa, jossa todella rentoutuu ja akut latautuu arjen tahkonpyöritykseen. Kyllähän autossa piano täytyy olla. Respect
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Andörja 2014
Minun luonteella ja koska en ole koskaan tykännyt talvesta suuntaan kulkuni etelän vähän parempiin keleihin.
Mutta mielenkiinnolla luen mitä siellä pohjois norjassa touhuatte. Työelämässä kävän jatkuvasti Norjassa mutta pohjoisin paikka oli keski Norja. Levanger
Mutta mielenkiinnolla luen mitä siellä pohjois norjassa touhuatte. Työelämässä kävän jatkuvasti Norjassa mutta pohjoisin paikka oli keski Norja. Levanger
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Andörja 2014
No eipä täällä koto-Suomessa juhannuskelit juuri parempia olleet
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.