Sivu 1/2
matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 18 Helmi 2014 22:16
Kirjoittaja pelti
Ajatuksissa olis lähteä ensi kesänä käymään Brixeniin, Bozen, Italiaan bussilla.
Mitähän kautta tuonne pääsisi edullisimmin? Google maps ilmoittelee, että tietulleja on aika monessa kohtaa, joten rahaa palaa niihin, vai onko ne jotenkin kierrettävissä pienempiä teitä? Via baltica vai tanskan siltojen yli? vai laivalla saksaan?
Ei oo koskaan edes pikkuautolla tuolla tullut huristeltua niin kaikki neuvot on tarpeen. Taitaa siellä italian rajalla olla mäkistäkin? haittaks se?
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 00:35
Kirjoittaja neppi
Mä tykkään Via Baltikasta / idästä. Toki Puolaan kannattaa varata kolme kertaa enemmän aikaa, mitä kilometrimittarikeskinopeuslaskuri antaa. Ja muutenki kandee aina laskee matka-ajat 60km/h mukaan (paitsi Puolassa ehkä just 40), ni ei tuu isoja yllätyksiä puoleen, eikä toiseen.
ViaToll (yritin ettii linkkiä tähän, mut netti meni just sillon nurin, Saksa, Himmel, Mein Gott, AAAAAAAAAAAARGH!!!) on aika monessa paikassa käytössä, ja just etenki Puolassa on ehkä maailman ihmeellisimmät tiemaksusysteemit. Esim. viis erilaista moottoritiemaksusysteemiä reitillä Varsova-Poznan-Berliini, vaikka sama tie koko matkan... Muutenki kandee selvitellä niitä tietulliasioita ku jossain maissa ei koske linja-autoja ja jossain taas juu. Pienempiä teitä pitkin saattaa päästä maksutta samassa ajassa ja näkee paljon enemmän!
Saksassa ei oo linja-autoilla tiemaksuja, mut joku kumma vero-asia kuitenki. Maksetaan netissä, tai sit ku ne pysäyttää. Kuorma-autot ei saa Saksassa ajaa sunnuntaisin. Matkailuautoillaki näkyy olevan jotain rajotuksia joissain paikoissa.
Benelux-maat menee kaikki samalla tiemaksulla, mut koko universumissa ehkä just yks huoltoasema, missä sen voi maksaa...
Ison Beltin silta ois ollu vissii 250€, Rostockista Ruåttiin oli paljon paljon halvempi sisältäen kymmenen henkee, auton, safkat ja ekat saunat kolmeen kuukauteen. Turku-Tukholma oli halpa, mut laivalla sitävastoin aivan törkeän kallista, toista se oli ennen ku oli markka ja verovapaus.
Mäkiä jos on, kandee pistää pakokaasujarrut tahi hidastimet kondikseen, putsailla syylärit ja puhallella pölyt pois hevosista. Muutenhan ne on kivoja. Mäet.
Mihis aikaan meinasitte mennä?
N
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 11:09
Kirjoittaja pelti
a) toi katiska on rekisteröity henkilöautoksi, onko vaikutusta? (luokitellaanko esim. saksassa bussiksi?)
b) elokuun 22.-23. olis kisat.
c) ei Telma toimi

Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 11:22
Kirjoittaja neppi
Jos se on henkilöauto ja painaa ton verran ni eikö se silloin oo Suomessako bussi? Mikä ajoneuvoluokka?
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 12:09
Kirjoittaja motoku
vastamäestä selviäminen on helppoa, moottorihan se mäelle työntää. totta kai jäähdytysjärjestelmän huolellinen sisältä ja päältä pesu ja puhtaat, ei liian rikkaat jäähdytinnesteet sekä kiilahihnojen hyvä kunto sekä moottorin ja vaihdelaatikon sekä perän pintapuolinen puhdistus ehdottomasti kannattaa tehdä. millin piki-paskakerros vastaa eristyskyvyltään sentin villaa. täkäläiset notkeahkot perä ja lootaöljyt lämpenee pitkässä vastasessa kriittisen lähelle voitelukalvon katoamista.
myötämäkiin ainakin norjassa pätevin lääke oli mahdollisimman pientä vaihdetta mäen päällä sisään ja moottorijarruttelua kierrokset tapissa. silloin pyöräjarruja ei tarvitse käyttää "liikaa". toimiva telma olisi hyvä apu, jos serpentiiniä laskee. ne neulansilmämutkat kun tuppaa osumaan jyrkkiin kohtiin.
mäkiajelu on kivaa. t:tasaisella pohjanmaalla kasvanut.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 12:19
Kirjoittaja pelti
Neppi: Matkailuauto, M1. > siis henkilöauto yli 3500 kg (sama luokka kun noi panssaroidut henkilöautot). Linja-auto taitaa olla M2 tai M3 riippuen painosta (toi oli ennen M3)
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 14:59
Kirjoittaja Lahti32
Mäkiajelussa en oo koskaan päästänyt vauhtia yli kuudenkympin, Se on hirmuinen voima millä bussi haluaa mäkeä alas. Sellaista reipasta jarruttelua sekaan muttei kauaa kerralla.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 19 Helmi 2014 15:03
Kirjoittaja neppi
Tietenki yks vaihtoehtohan on kokeilla kuinka kovaa sillä pääsee.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 20 Helmi 2014 00:03
Kirjoittaja happa66
neppi kirjoitti:Tietenki yks vaihtoehtohan on kokeilla kuinka kovaa sillä pääsee.

, ja kuinka kauas.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 20 Helmi 2014 13:31
Kirjoittaja pelti
Hinnoista
tulkitsinko oikein että jos Ruåttin kautta ajelee tulee vastaan sillat:
The Øresund Bridge
Cars up to 6 m with trailer/caravan and camper van over 6 m and van/minibus 6-9 m
92,00 EUR
Buses/Coaches over 9 m
227,00 EUR
(mihin luokkaan tulkitaan?)
Storebælt Bridge
Camper vans over 3,500 kg and over 10 m (ja bussit)
1 054,50 DKK (141 eur)
per suunta??
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 20 Helmi 2014 16:53
Kirjoittaja -KHS-
Jösses mitä hintoja.

Taas tuli todistettua että logistisessa mielessä Suomi on saari.
Ajaisinko Oresundin sillan yli, vai ostaisinko akun kulkuriin? Hmmm
-KHS-
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 20 Helmi 2014 22:47
Kirjoittaja Reissu-Late
En ole aivan 100% varma mutta trelleborista travemundeen on halvempi kuin siltojen kautta.Siltojen kautta ajomatkaa tulee reilusti ja polttoainekustannukset päälle.Trelleborista travemundeen 7,5 tuntia tuntia,kumminki saa levähtää ja syödä rauhassa.Kumpaakin oon kokeillut ja suosittelen lauttaa.Voi jatkaa matkaa levänneenä.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 21 Helmi 2014 00:32
Kirjoittaja Lahti32
Niin ja näkeehän Trelleborgissa ensimmäiset palmut

Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 21 Helmi 2014 10:09
Kirjoittaja pelti
kuis namikaattori?
Oletteko tuolla ulkomailla käytäneeni niitä, joihin voi auton mitat syöttää ja se sitten varoittelee (?) silloista, leveyksistä, korkeuksista... vai varoittaako? vai tavallisella halpis navilla suhailleet?
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 21 Helmi 2014 14:25
Kirjoittaja Lahti32
Tavallinen Garmin osaa ajaa vaikka missä. Onko sellaisia joihin sitten voisi auton tietoja syöttää?
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 21 Helmi 2014 16:41
Kirjoittaja KajNyy1
Tietulleja tulee joka vuosi lisää ensi kevät on tulevaa aikaa,. Puolassa voi ajaa olman maksua ja Viatoll laitteita kun kiertää ne tiet pikkuteitä myöten. ViaToll laite vaaditaan yli 3500kg autoissa.
www.viatoll.pl
http://www.viatoll.pl/en/heavy-vehicles/map valitsetästä "List of toll sections" niin tiedät varmasti mitkä ovat tulliteitä. Mitään liikennemerkkiä ne eivät ole pistäneet merkiksi mikä on tullitie.
Latvia ja Liettua Vinjetit per ajopäivä saattaa joutua ostamaan.
Saksa ei maksuja M1 tai linja-autoilla
Sveitsi + Itävalta yli 3,5 tonnisilla pitää olla lukulaitteet
Italia en ole käynyt niin pitkään aikaan mutta uusimmat moottoritiet ovat maksullisia sitten 1991.
Ranska Maksullisia moottoriteitä runsaasti mutta kaikki EU-tuella rakennetut ovat maksuttomia.
http://www.highwaymaps.eu/france
Maksuttomia N-teitä on yleensä aina vaihtoehtona. Rajojen lähellä Ranskan puolella joutuu väkisin maksutielle ainaskin vähäksi aikaa. Kaksiakselinen linja/M1 auto kuuluu Cat III luokaan maksujen osalta 30% enemmän kuin alle 3,5 tonninen M1
Navina käyttänyt vuosia AutoRoute ohjelmaa joka pyöriin tavallisessa läppärissä + GPS antenni USB-liitännällä. MS-AutoRoute hinta n. 50€ GPS antenni n. 30 - 50€. Auton mittoja tai painoa ei voi asettaa mutta silti ikkunasta myös katsellen on pärjännyt vaihtoehtoista reittiä.
Map & Guide ohjelmaan voi kaikki rajoitukset syöttää kuten myös tien korkeusprofiilin. Ohjelma maksaa n. 500 -800€
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 21 Helmi 2014 16:52
Kirjoittaja pelti
Kiitos, hyvä tietopläjäys!
Tomtomilla on karavaanari-versio ja rekka-versio joihon painot, pituudet yms voi syöttää, ja sit sen pitäisi osata varotella vaikka painorajoitetuista silloista - näin siis myyntipuheissa, kokemusta ei ole.
Halvimmaksi näyttää tulevan Naantalista lautalla Ruotsiin, sit ajoa Ruotsin läpi, ja Malmöstä taas lautta Saksaa, sellaiset yhteensä 600 egee (sis. lautat + nafta saksaan asti)
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 21 Helmi 2014 17:09
Kirjoittaja Lahti32
Hirveän kallista, kuudella sadalla käy andörjalla norjassa mutkin

Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 11 Elo 2014 22:08
Kirjoittaja pelti
no tää reissu lähenee, ihan sellainen käytännön kysymys Saksasta (kun en oo siellä autolla koskaan ollu), että miten ne tietullipisteet? onx samanlaisia kun Tanskan silloilla ja pitääx tolla bussilla mennä jollekin bussikaistalle, ettei joudu maksaan mitään? Vai kui se käytäntö toimii?
t. nimim. vähän jänskättää...
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 11 Elo 2014 22:24
Kirjoittaja neppi
Saksassa ei oo busseille tietulleja! Eikä siellä oo semmosia vihanentätiportteja ollu muillekaan enää vuoskausiin. Kaasua!
Pikkuautojen maksuja valvotaan sit taas semmosilla porteilla, mistä ajetaan siis 250km/h läpi.
Joskus väitin, et kaikkien bussien pitäis maksaa veroa Saksassa, mutta se asia tsekattiin ja havaittiin tulliverottajamikälien virheeksi. Eli jos sulla on yksityiskäyttöinen bussi, ni ei kuulu sun maksaa mitään veroja. Ne saattaa pysäyttää ja alkaa vänkää siitä. Sanot et "privat, wohnbus" ja vähän lyöt, ja sit kumit savuten karkuun. Ja sit ku poliisi ja tulli sut kuitenkin jossain pysäyttää, ni niille kandee tarjota omenoita. Niin mä tein! Ü
Ei muuta ku hyvää reissua! Käykää ohiajaessanne Dresden City Festivaalilla. Se ois nyt täs ihan joskus nyt. Ihan mahtava meininki!
N
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 12 Elo 2014 17:11
Kirjoittaja callex
Kannattaisikohan miettiä esim Balttian maita? Lyhyt reissuni Eestissä;
http://mersuni.blogspot.fi/ edullista ja mukavaa matkustelua. Peipsijärvi Värskasta ylöspäin muuten todella mielenkiintoinen. Latvian Jurmalan hiekkarannat, uskomattoman hienoja. Riiga; mm Riigan tori, lienee koko Euroopan suurin tori.
Me usein unohdamme nämä "lähialueet", se on virhe. Reissailin moottoripyörällä parikymmentä vuotta Euroopassa, tutuksi tulivat Unkarin pustat, Tonavan varsitiet, alpit...jne. Euroopassa ei ole yhtään maata, Albania pl, missä en olisi käynyt moottoripyörällä. Noina vuosina opin sen seikan, että kilometrejä ei kannata ahnehtia, elämykset ovat usein lähempänä kuin aavistatkaan; edellyttäen, että pysyt poissa moottoriteiltä ja straadoilta.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 12 Elo 2014 17:23
Kirjoittaja KajNyy1
"Saksassa ei oo busseille tietulleja! Eikä siellä oo semmosia vihanentätiportteja ollu muillekaan enää vuoskausiin. Kaasua!
Pikkuautojen maksuja valvotaan sit taas semmosilla porteilla, mistä ajetaan siis 250km/h läpi. "
Ei pidä paikkaansa. Ne portit ovat yli 12 tonnia painaville kuorma-autoksi rekisteröityjä varten. Saksa veloittaa tietullin kuorma-autolta per ajettu kilometri moottoriteillä. Muunlaisilla ei ole minkäänlaista tietullia Saksassa eikä myöskään Beneluxmaissa.
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 12 Elo 2014 18:29
Kirjoittaja neppi
Totta! My bad! Pahoittelut, olinpa kampela.
Mut beneluxissa kyllä pitää ostaa linja-autolle motarilappu! Oisko ollu 12€/pvä. Sen saa tietyiltä bensiksiltä, joita tuntu olevan juurikin yks koko maassa ja seki väärällä puolella tietä! Tää on vuoden vanhaa kantapäätietoa ja saatan siinäki olla tullu kusetetuksi.
N
Re: matkavaihtoehtoja
Lähetetty: 12 Elo 2014 19:01
Kirjoittaja pelti
okei hanaa vaan ja puomeista läpi

ja jos joku koppalakki jotain kysyy, sanon vaan: Greetings from Neppi.
On noi lähialueetkin taatuski kivoja. Nyt noi kisat sattuu oleen Saksassa ja Italiassa, joten sinne on tällä kertaa suunta.
Re: matkavaihtoehtoja / Keikka tehty
Lähetetty: 03 Syys 2014 20:59
Kirjoittaja pelti
Do dii, nyt on ajeltu. Homma lähti Vantaalta Naantaliin, josta aamu Finnlinesilla ruåttiin. Ruättin läpi ajoa, ja yöpyminen jossain keskiruotsin paikkeilla huoltsikan pihassa (oli rekkojakin). Sit päivä fillarointia Malmössä ja iltapäivän lähdöllä Finnlinesilla Saksaan. Yöllä ajoa Kaltenkirchenin kylään, jossa oli eka kisa. Jeps, siis kaksi lennokkikisaa tavoitteena.
Perjantain ja viikonloppu meni kisoissa. Maanantaina kohti Volkkarien kotikylää ja autostadiin kierteleen. Yö parkissa Volkswagen arenan edessä. Sit suihkastiin keski-saksaan yhdelle kentälle harjoitteleen ja oltiin parkissa pari päivää ko. kentällä. Keski-Saksan mäet oli myös aika kivoja ajaa. Ikävä oli, jos joku rekka hyytyi siihen eteen ja kiekat putos tonniin, sit tuli kiire vaihdella ilotikulla, robotti oli vähän hidas niissä kohdin. Muuten sai painella ohituskaistaa rekoista ohi mäissä.
On muuten lennokkikulttuuri vähän eri tasolla tuolla Saksassa. Kerhoilla hienot kerhotilat (hienompi kun moni kesämökki Suomessa), kentät hoidettu viimeisen päälle. Ystävällinen kulttuuri - heti vanhat kerholaiset tuuppas kaljat eteen, vaikkei äijillä ollut mitään hajua keitä me ollaan. No ehkä toi tiimin logo Neoplanin kyljessä vähän auttoi.
Sit itävallan kautta Italiaan. 100 egee muuten maksoi Go-laitteella Itävallan läpiajo mennen tullen (taidettiin saada pari egee takas satkusta). Italissa Brixenin kylään, ja motaripätkä Italiassa maksoi 2,90 euroo. Se oli kohtuullista.
Ajelu siellä serpentiineillä oli kyllä kokemus. Scania motti kehräs nätisti ja kiipes kun hirvi puuhun, jos kiekat oli 1400 tai enempi. Alamäki laskettiin vitosella tai kutosella (8-vaihteinen laatikko) ja kyllä jarruillakin piti himmailla.
Oli vanteetkin aika kuumat kun taukoa pidettiin.
Sit toiset kisat Brixenissä. Hieno paikka vuorten välissä. Yövyttiin kisapaikalla. Ai niin suihku hoideltiin ottamalla 6 litraa vettä ämpäriin vesisäiliöstä (140 + 100l säiliöt) + lisättiin 3 litraa induktiolla keitettyä vettä. Sit vaan bussin viereen aatamin asussa ja naposta (joillekin kousu) vettä niskaan ja shampoota. Taidan ensi talvena viritellä 30 litran boilerin tuonne suihkua varten.
Sit takas kappa laulaa hoosiannaa samaa reittiä ja Hamburissa sitten 5-8 vaihteet lakkas toimimasta. Kotimaassa selvis, että vaan yhden magneettiventtiilin johto oli hiertynyt ja maadoitti väärästä paikasta. Nyt taas toimii vaihteet, mutta motarilla Saksassa köröteltiin kolmeakymppiä sellaiset 70 km.
Ikävä pätkä tuolla oli 6km työmaan kohta, kun oli vaan 1,5 kaistaa käytössä. Siinä vedettiin letkaa perässä. Sit vihdoin jossain kolmen kilsan kohdalla pieni levitys ja päästettiin jono ohi. Sit takaisin tielle ja kun joku puolikilsaa ehdittiin ajaa, niin sata keltasista vilkku näky peilistä ja ei paikkaa mihin väistää. Sit kun lopulta päästiin sivuun (jonkun 2 km ajon jälkeen) niin sellaisia 50 metrisiä tuuligeneraattorin lapoja siinä vietiin ja todella monen auton voimalla, ja jonoa oli aika paljon....
Satamasta uudet liput suoraan Hesaan, (vajaa 600 egee, kun hyvittivät käyttämättömät liput). Bussi laivaan, ja pari kylmää bissee. Aamu oli aloitettu klo 05 ja ajettu koko päivä, laivalla oltiin siiten joskus yöllö yhden huitteissa, eli pitkä päivä siitä tuli.
Mutta nyt sit ollaan kotona ja Scanian huollossakin käyty. Kilsoja tuli sellaiset 3400.
Kaikkiaan kesässä tuli sellaiset 7000 km.
Hieno reissu vaikka, jossain kohdin vähän kylmäsikin. Joku uusi reikäkin löytyi, mistä vettä vuotaa (tuulilasin lista), mutta nekin saa täällä kotona fixattua.
Seuraavan kerran luulen, että laivaan suoraan Saksaan. Ei jäänyt viimeiseksi reissuksi
