2.kerroksisen nouto Münchenistä.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
2.kerroksisen nouto Münchenistä.
Laitampa tänne päiväkirjanomaisesti juttua auton noudosta saksasta. Yritän kirjata kaikki sellaiset seikat jotka tulee ottaa huomioon kun tuo auton suomeen kaikkine kuluineen, katsastuksineen ja tulleineen jne.. Matkassa on kannettava jossa GPRS-netti joten laitan kuulumisia tienpäältä.
Auton löysin mobile.de sivuilta ja sähköpostilla englanniksi on tietoja vaihdettu myydän kanssa. Kun auto uhkasi mennä kaupaksi muille ennen kuin ehdin matkaan ja siksi päätin maksaa 1/3 kauppasummasta varausmaksua ja paikallinen konttori siirsi rahan saksaan ongelmitta. Loput maksan jos auto on sopiva. Ostajan ollessa yritykseni, auton kauppasummasta vähennettiin arvonlisävero pois. Yksityinen sen joutuu pulittamaan ja myyntihinnat on tuolla usein ilmoitettu sekä verolla että verotta mutta kannataa tarkastaa.
Olen myös selvittänyt AKE:n taholta ja tullilta että asiassa ei ole suurempia yllätyksiä luvassa. Suomessa on hieman tarkempi laki bussien alleajosuojista ja peräänajosuojista ja siksi kovin eksoottista autoa ei kannata tuoda. Saksan autot ovat valtaosin soveliaita pohjolaan kun niissä on useimmissa tuplalasit ja vesikiertolämmitys.
Eli auto pojottaa paikallisen liikennöitsijän luona Münchenin liepeillä ja kaverin kanssa lennetään sinne Helsingistä Köpiksen kautta 14.10 lauantaina ja auto noudetaan maanantaina liikennöitsijöltä. Takasin olisi tarkoitus tulla Puolan ja baltian kautta koska auto on niin iso ja painava että autolautta on liian kallis saksasta. Siis aikamoinen seikkailu on luvassa...
Auton löysin mobile.de sivuilta ja sähköpostilla englanniksi on tietoja vaihdettu myydän kanssa. Kun auto uhkasi mennä kaupaksi muille ennen kuin ehdin matkaan ja siksi päätin maksaa 1/3 kauppasummasta varausmaksua ja paikallinen konttori siirsi rahan saksaan ongelmitta. Loput maksan jos auto on sopiva. Ostajan ollessa yritykseni, auton kauppasummasta vähennettiin arvonlisävero pois. Yksityinen sen joutuu pulittamaan ja myyntihinnat on tuolla usein ilmoitettu sekä verolla että verotta mutta kannataa tarkastaa.
Olen myös selvittänyt AKE:n taholta ja tullilta että asiassa ei ole suurempia yllätyksiä luvassa. Suomessa on hieman tarkempi laki bussien alleajosuojista ja peräänajosuojista ja siksi kovin eksoottista autoa ei kannata tuoda. Saksan autot ovat valtaosin soveliaita pohjolaan kun niissä on useimmissa tuplalasit ja vesikiertolämmitys.
Eli auto pojottaa paikallisen liikennöitsijän luona Münchenin liepeillä ja kaverin kanssa lennetään sinne Helsingistä Köpiksen kautta 14.10 lauantaina ja auto noudetaan maanantaina liikennöitsijöltä. Takasin olisi tarkoitus tulla Puolan ja baltian kautta koska auto on niin iso ja painava että autolautta on liian kallis saksasta. Siis aikamoinen seikkailu on luvassa...
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Kiitosta vaan, onnea tarvitaan.
13.10.2006 Reissu starttasi Joensuusta siirtymisellä kohti Helsinkiä mutta päätettiin matkalla niin että jäädäänkin yöksi edulliseen hotelliin Lahteen eikä kalliiseen Helsinkiin tai kavereiden luo ja tässä taka-ajatuksena hyvä uni ennen reissua. Aamulla Lahdesta Navicore-päivitys eurooppa versioon ja sitten lentoon. Hlö-autolla tultiin ja kamu ajaa sen sitten Joensuuhun ensi viikolla. Tallinna-Helsinki lautan varasin torstaille 19.10.2006
Lento kahdelle Helsinki-München maksoi 422€. Halvemmalla ois saanut jos olisi aiemmin varannut tai maksanut luottokortilla netissä.
Hotellin maksoin/varasin kotipaikalta matkatoimistosta ja maksoi 181€ kahdelle ja välille La-Ma. Halvempaa ja kalliimpaa on tarjolla, tämä oli meille passeli. Nyt unta kuulaan ja seuraavan kerran sitten merkintää saksasta..
13.10.2006 Reissu starttasi Joensuusta siirtymisellä kohti Helsinkiä mutta päätettiin matkalla niin että jäädäänkin yöksi edulliseen hotelliin Lahteen eikä kalliiseen Helsinkiin tai kavereiden luo ja tässä taka-ajatuksena hyvä uni ennen reissua. Aamulla Lahdesta Navicore-päivitys eurooppa versioon ja sitten lentoon. Hlö-autolla tultiin ja kamu ajaa sen sitten Joensuuhun ensi viikolla. Tallinna-Helsinki lautan varasin torstaille 19.10.2006
Lento kahdelle Helsinki-München maksoi 422€. Halvemmalla ois saanut jos olisi aiemmin varannut tai maksanut luottokortilla netissä.
Hotellin maksoin/varasin kotipaikalta matkatoimistosta ja maksoi 181€ kahdelle ja välille La-Ma. Halvempaa ja kalliimpaa on tarjolla, tämä oli meille passeli. Nyt unta kuulaan ja seuraavan kerran sitten merkintää saksasta..
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
14.10.2006 Lauantai Hki-Vantaa lentokenttä 12:09.
Lento oli määrä lähteä 12:50, mutta onkin kovasti myöhässä ja vaihto on Köpiksessä. Ilmeisesti emme ehdi jatkolennolle joka lähtee samalla kun me laskeudumme. Tästä syystä SAS kustantaa hotellin Köpiksessä ja seuraavana aamuna vasta päästään taas matkaan. Onneksi auton nouto on sovittu maanantaille. Ennalta maksettu hotelliyö tosin hävitään, mutta kaipas se SAS sen korvaa. Yritämme ehtiä silti Münchenin lennolle. Seikkailumieltä on vahvasti matkassa joten moinen episodi ei haittaa. Katotaan miten äijien käy..
Lento oli määrä lähteä 12:50, mutta onkin kovasti myöhässä ja vaihto on Köpiksessä. Ilmeisesti emme ehdi jatkolennolle joka lähtee samalla kun me laskeudumme. Tästä syystä SAS kustantaa hotellin Köpiksessä ja seuraavana aamuna vasta päästään taas matkaan. Onneksi auton nouto on sovittu maanantaille. Ennalta maksettu hotelliyö tosin hävitään, mutta kaipas se SAS sen korvaa. Yritämme ehtiä silti Münchenin lennolle. Seikkailumieltä on vahvasti matkassa joten moinen episodi ei haittaa. Katotaan miten äijien käy..
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Maanantai aamua eletään 100km reissu junalla kohti pikkupaikkaa jossa auto odottaa. Viikonloppu Münchenissä oli mukava. Kavereita tavattiin ja olutta naposteltiin. Sattui hyvä hotelli ja sapuskatkin oli mieluisia. Sunnuntai tepasteltiin kaupungissa ja pällisteltiin kylän nähtävyyksiä ym. Helppoa on matkanteko kun liput saa automaatista euroilla ja englanniksi selvitettynä. Eli kohta siis autoa katsastamaan ja kaupantekoon.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
16.10.2006 16:35 Pfarrkirchen
Auto löytyi 2h matkustamisen jälkeen liikennöistujän pihasta sovitusti. Ensin 100km junalla ja loput taksilla 76€ yhteishintaan. Vastassa oli kaveri jonka kanssa oltiin yhteyksissä sähköpostitse. Auto oli kuvien mukainen ja teknisesti parempi kuin mitä odotin. Alustaa ei kokonaan nähnyt mutta pinnan ja palkkien ruosteet on aikas miminaaliset kun auto on kuitenkin 20v vanha. Sisältä auto on suht ok, kun miettii että sillä on kuskattu aamuin ja illoin koululaisia. Ajotuntuma autossa oli tolkuttoman hyvä. Ilmajouset ja voimakas kone tarjoaa mukavaa kyytiä.
Vaikka oltiin jo klo:7:00 liikenteessä oli se liian myöhä saada enää autoa siihen kuntoon että olisi ollut lupa ajaa saksassa. Paikallinen katsastuskonttori sulkeutui 11:30 joten aamulla 7:30 ajetaan selvittelemään asiaa. Nyt kun on autonpaperit ja kauppakirja niin konttorilta pitää saada väliaikaiskilvet ja sitten vasta saa ajaa. Noillla sitten takas konttorille joissa varmistaavat auton runkonumeron ja tarran kilpiin ja matka kotiin voi alkaa.
Auton koko oli "järkytys"
Reissukaveri Pate koeajolla.
Auto löytyi 2h matkustamisen jälkeen liikennöistujän pihasta sovitusti. Ensin 100km junalla ja loput taksilla 76€ yhteishintaan. Vastassa oli kaveri jonka kanssa oltiin yhteyksissä sähköpostitse. Auto oli kuvien mukainen ja teknisesti parempi kuin mitä odotin. Alustaa ei kokonaan nähnyt mutta pinnan ja palkkien ruosteet on aikas miminaaliset kun auto on kuitenkin 20v vanha. Sisältä auto on suht ok, kun miettii että sillä on kuskattu aamuin ja illoin koululaisia. Ajotuntuma autossa oli tolkuttoman hyvä. Ilmajouset ja voimakas kone tarjoaa mukavaa kyytiä.
Vaikka oltiin jo klo:7:00 liikenteessä oli se liian myöhä saada enää autoa siihen kuntoon että olisi ollut lupa ajaa saksassa. Paikallinen katsastuskonttori sulkeutui 11:30 joten aamulla 7:30 ajetaan selvittelemään asiaa. Nyt kun on autonpaperit ja kauppakirja niin konttorilta pitää saada väliaikaiskilvet ja sitten vasta saa ajaa. Noillla sitten takas konttorille joissa varmistaavat auton runkonumeron ja tarran kilpiin ja matka kotiin voi alkaa.
Auton koko oli "järkytys"
Reissukaveri Pate koeajolla.
Millaiset väliaikaiskilvet autoon on tarkoitus hankkia? Onko niissä keltainen vai punainen oikeanpuoleinen reuna?jone-51k kirjoitti:Vaikka oltiin jo klo:7:00 liikenteessä oli se liian myöhä saada enää autoa siihen kuntoon että olisi ollut lupa ajaa saksassa. Paikallinen katsastuskonttori sulkeutui 11:30 joten aamulla 7:30 ajetaan selvittelemään asiaa. Nyt kun on autonpaperit ja kauppakirja niin konttorilta pitää saada väliaikaiskilvet ja sitten vasta saa ajaa. Noillla sitten takas konttorille joissa varmistaavat auton runkonumeron ja tarran kilpiin ja matka kotiin voi alkaa.
Re: 2.kerroksisen nouto Münchenistä.
Ja toisessa viestissä puhuttiin, että lautta Tallinna-Helsinki on varattu.jone-51k kirjoitti:Takasin olisi tarkoitus tulla Puolan ja baltian kautta koska auto on niin iso ja painava että autolautta on liian kallis saksasta.
Näistä voinee päätellä, että punapäiset kilvet.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
18.10.2006 klo 02:20 Dresden
Nopsa päivitys tilanteeseen ennenkuin taju katoaa.. Aamu 17.10 alkoi taas 7:00 jolloin alkoi auton paperihommat josta tarkemmin myöhempänä. Sen verran kuitenkin että omat tiedot auton exporttaamisesta suomeen on paremmat kuin täkäläisten vaikka ihan vaan netistä olen kaiken lukenut. Nyt kuitenkin jo auto alla ja yöpyminen satoja kilometrejä pohjoisempana Saksassa Puolan rajan tuntumassa. Väsy on kova joten nyt vaakapolarisaarioon ruumista ojentamaan ja aamulla stten Puolaan. Auto tuntuu kokonaisuutena ihan mahtavalta.
Nopsa päivitys tilanteeseen ennenkuin taju katoaa.. Aamu 17.10 alkoi taas 7:00 jolloin alkoi auton paperihommat josta tarkemmin myöhempänä. Sen verran kuitenkin että omat tiedot auton exporttaamisesta suomeen on paremmat kuin täkäläisten vaikka ihan vaan netistä olen kaiken lukenut. Nyt kuitenkin jo auto alla ja yöpyminen satoja kilometrejä pohjoisempana Saksassa Puolan rajan tuntumassa. Väsy on kova joten nyt vaakapolarisaarioon ruumista ojentamaan ja aamulla stten Puolaan. Auto tuntuu kokonaisuutena ihan mahtavalta.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Jämäkkä on ajaa, huteruutta ei havaittavissa. Ainostaan raju tempaisu ohjauksesta saa auton "huojumaan". Kulutus ei ole vielä selvillä kun juuri alkoi toinen tankillinen (about 600l).
Yö oltiin saksan ja puolan rajamailla ja päivällä ylitettiin raha. Moottoritie ohjautui moniväyläiseksi jossa omakaista busseille ja aivan tyhjänä. Vieressä n.2km rekkajono. Puomilla passit kouraan ja ukko kysy minne matka? Sanottiin että bussi viedään Suomeen ja tässä paperit. Ei edes halunnut papereita vaan antoi passit ja sanoi että hyvää matkaa. Aikaa meni minuutti.
Nyt kohti Warsovaa ja siellä sitten päätös jäädäänkö yöksi vai ajetaanko vielä lisää. Vajaa 200km tultu Puolan puolella ja hyvin menee. Ihmiset ajaa vähän villisti mutta järjen kanssa pärjää, ja isommalla autolla.
Navicore 2006/1 Europe on ihan p*aska saksan moottoriteillä mutta loistava kaupungeissa. 2 tyyppiä, joku GPS ja kartta on hyvä resepti tähän puuhaan näköjään. Nyt kaffelle..
Yö oltiin saksan ja puolan rajamailla ja päivällä ylitettiin raha. Moottoritie ohjautui moniväyläiseksi jossa omakaista busseille ja aivan tyhjänä. Vieressä n.2km rekkajono. Puomilla passit kouraan ja ukko kysy minne matka? Sanottiin että bussi viedään Suomeen ja tässä paperit. Ei edes halunnut papereita vaan antoi passit ja sanoi että hyvää matkaa. Aikaa meni minuutti.
Nyt kohti Warsovaa ja siellä sitten päätös jäädäänkö yöksi vai ajetaanko vielä lisää. Vajaa 200km tultu Puolan puolella ja hyvin menee. Ihmiset ajaa vähän villisti mutta järjen kanssa pärjää, ja isommalla autolla.
Navicore 2006/1 Europe on ihan p*aska saksan moottoriteillä mutta loistava kaupungeissa. 2 tyyppiä, joku GPS ja kartta on hyvä resepti tähän puuhaan näköjään. Nyt kaffelle..
Isomman oikeudella vaan. Missäs kunnossa on puolan tiet nykyään? Ite olin siel pari vuotta sitte ja oli sairaan huonossa kunnossa. Ollaan menossa tuolla meidän kulkurilla ens vuonna ehkä jopa unkariin astijone-51k kirjoitti:Nyt kohti Warsovaa ja siellä sitten päätös jäädäänkö yöksi vai ajetaanko vielä lisää. Vajaa 200km tultu Puolan puolella ja hyvin menee. Ihmiset ajaa vähän villisti mutta järjen kanssa pärjää, ja isommalla autolla.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
18.10.2006
Saksan ja Puolan raja ylitettiin moottoritieltä ja ylityspaikalla bussille oli oma tyhjä kaista mielettömän rekkajonon vieressä. Auto seis ja passit ja auton "luovari" ikkunasta virkailijalle kouraan joka katsoi kaverinsa kanssa niitä. Olan kohautus ja paperit takas ja toivottivat hyvää matkaa. Aikaa meni 30sek.
Puolassa vaihdettiin rahaa 100€ kuluihin. Tietulleja oli 3 kpl matkalla ja kukin reilun 10€. Tiet oli kyllä alkumatkassa parasta mitä ikinä on ajettu. Tämä ihanuus loppui kyllä aikanaan kun "arki" koitti. Välillä siedettävää ja välillä aivan kamalaa peltoa. Tienvarsilla ilotyttöjä, kuolleita kotieläimiä ja paljon muistomerkkejä liikenteessä menehtyneille. Meno välillä aika sekopäistä ja rekkoja aivan tajuttomasti. Rekkoja seuraten soljuttiin eteenpäin ja paskahalvaus tuli kun alitettiin 4m autolla silta jonka korkeusraja oli 3,7m. Siitä meni rekat niin siispä mekin..
Päivän 830km ajon jälkeen päätettiin kokeilla tievarren motelliyöpymistä. n.20€ 2hengen huone ja karu oli meininki, mutta se oli tiedossa. Väsy oli jo puserossa joten ei paljoa haitannut moinen alkeellisuus majoituksessa.
19.10.2006
Hyvät unet alla ja matkaan. Ajettiin aikaslailla railakkaasti kokopäivä, about 950km. 4 maata, 2 kaffepaussia ja 1 kusitauko ja satamassa ollaan..lisää tuonnempana.
20.10.2006
Viking Line Rosella, hytti 6622/yläpeti
Hurjimmat nyt siis takana. Paljon on kertomista matkasta, niin hyvää kuin vähän huonoakin. Mahtava reissu ei muuta voi sanoa. Satamssa paperihommaa ja sitten Jyväskylän kautta kotiin Joensuuhun. Nut vähän unta ja sitten suomen tulliin.
Saksan ja Puolan raja ylitettiin moottoritieltä ja ylityspaikalla bussille oli oma tyhjä kaista mielettömän rekkajonon vieressä. Auto seis ja passit ja auton "luovari" ikkunasta virkailijalle kouraan joka katsoi kaverinsa kanssa niitä. Olan kohautus ja paperit takas ja toivottivat hyvää matkaa. Aikaa meni 30sek.
Puolassa vaihdettiin rahaa 100€ kuluihin. Tietulleja oli 3 kpl matkalla ja kukin reilun 10€. Tiet oli kyllä alkumatkassa parasta mitä ikinä on ajettu. Tämä ihanuus loppui kyllä aikanaan kun "arki" koitti. Välillä siedettävää ja välillä aivan kamalaa peltoa. Tienvarsilla ilotyttöjä, kuolleita kotieläimiä ja paljon muistomerkkejä liikenteessä menehtyneille. Meno välillä aika sekopäistä ja rekkoja aivan tajuttomasti. Rekkoja seuraten soljuttiin eteenpäin ja paskahalvaus tuli kun alitettiin 4m autolla silta jonka korkeusraja oli 3,7m. Siitä meni rekat niin siispä mekin..
Päivän 830km ajon jälkeen päätettiin kokeilla tievarren motelliyöpymistä. n.20€ 2hengen huone ja karu oli meininki, mutta se oli tiedossa. Väsy oli jo puserossa joten ei paljoa haitannut moinen alkeellisuus majoituksessa.
19.10.2006
Hyvät unet alla ja matkaan. Ajettiin aikaslailla railakkaasti kokopäivä, about 950km. 4 maata, 2 kaffepaussia ja 1 kusitauko ja satamassa ollaan..lisää tuonnempana.
20.10.2006
Viking Line Rosella, hytti 6622/yläpeti
Hurjimmat nyt siis takana. Paljon on kertomista matkasta, niin hyvää kuin vähän huonoakin. Mahtava reissu ei muuta voi sanoa. Satamssa paperihommaa ja sitten Jyväskylän kautta kotiin Joensuuhun. Nut vähän unta ja sitten suomen tulliin.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tässä muutama sekalainen otos matkalta. Enskerralla ei puhelinkameran varassa vaan kyllä digikamera pitää olla erillinen. Nyt puhelin, gps, kamera ja gprs-netti oli kiinni kaikki samasta laitteesta ja kaikkia tarvitsi välillä yhtäaikaa.
Reissukuvia:
edit: kuvat matkalla..
EDIT: Kuvissa hinnat euroina. Mulla ainkin näkyy ihan kummia koukeroita hintojen perässä.
Reissukuvia:
edit: kuvat matkalla..
EDIT: Kuvissa hinnat euroina. Mulla ainkin näkyy ihan kummia koukeroita hintojen perässä.
Viimeksi muokannut Jone, 23 Loka 2006 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Se on vanha mustavalkoinen tv jossa myös radio. Siinä on myös kameralle sisääntulo ja yläkerrassa onkin kamera jolla kuski on tarkkaillut koululaisia etteivät tuhoile ihan mahottomia matkan aikana. Ihan oli iskussa vielä tuo tv ja toimii jopa pattereilla. Tuon radio oli ainoa viihdyke koko matkalla..