Volkkarilla Eurooppaan
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Volkkarilla Eurooppaan
Tulipa hankittua laivaliput tallinnaan, siitä olis tarkoitus tehdä eurooppaan 10 päivän reissu. lähtö onkin jo vajaan kolmen viikon päästä.
Reissun kauimmaisena pisteenä on Itävallan Alpit, todennäköisesti Schladming jossa käydään laskettelemassa.
Reitti alustavasti: Helsinki - Tallinna - Riika - Kaunas - Gdansk - Berliini - Praha - Munchen - Schladming - Bratislava - Krakova - Varsova - Vilna - Tallinna - Helsinki.
Ajamista riittää, mutta mennään sillä asenteella että reissussa ollaan aina perillä
Todennäköisesti tuo reitti muuttuu vielä moneen kertaan, mutta alustava kunnianhimoinen suunnitelma olis tuossa.
Neljä jätkää kun ahtautuu tuohon autoon niin voi olla välillä hiukan ahdasta sekä henkisesti että fyysisesti. Alunperin ajatuksena oli suosia puskaparkkeja,
mutta varmaan kannattaa ainakin Baltian maissa yöpyä leirintäalueilla puskaparkin sijasta. Pysyy ehkä varkaat loitommalla.
Tästä reissusta tulee kokemus ja koettelemus, siitä voitte olla varmoja
Ps. Kävin katsastuksessa, oli aika ikävä inssi; Ei löytäny runkonumeroa, niin tuumi vaan että nostetaampa ylös ja katotaan että mitä muuta sanottavaa tästä löytyy. Kyllä varmasti harmitti ku auto olikin aikalailla kunnossa, pari pientä reikää vaan löyty
Auto on tällä hetkellä paikkauksessa Hämeenlinnassa kaverin hallilla. Samalla yritetään huoltaa ja tarkistella se täyteen tikkiin ennen reissua.
Reissun kauimmaisena pisteenä on Itävallan Alpit, todennäköisesti Schladming jossa käydään laskettelemassa.
Reitti alustavasti: Helsinki - Tallinna - Riika - Kaunas - Gdansk - Berliini - Praha - Munchen - Schladming - Bratislava - Krakova - Varsova - Vilna - Tallinna - Helsinki.
Ajamista riittää, mutta mennään sillä asenteella että reissussa ollaan aina perillä
Todennäköisesti tuo reitti muuttuu vielä moneen kertaan, mutta alustava kunnianhimoinen suunnitelma olis tuossa.
Neljä jätkää kun ahtautuu tuohon autoon niin voi olla välillä hiukan ahdasta sekä henkisesti että fyysisesti. Alunperin ajatuksena oli suosia puskaparkkeja,
mutta varmaan kannattaa ainakin Baltian maissa yöpyä leirintäalueilla puskaparkin sijasta. Pysyy ehkä varkaat loitommalla.
Tästä reissusta tulee kokemus ja koettelemus, siitä voitte olla varmoja
Ps. Kävin katsastuksessa, oli aika ikävä inssi; Ei löytäny runkonumeroa, niin tuumi vaan että nostetaampa ylös ja katotaan että mitä muuta sanottavaa tästä löytyy. Kyllä varmasti harmitti ku auto olikin aikalailla kunnossa, pari pientä reikää vaan löyty
Auto on tällä hetkellä paikkauksessa Hämeenlinnassa kaverin hallilla. Samalla yritetään huoltaa ja tarkistella se täyteen tikkiin ennen reissua.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Hyvää matkaa mutkamäkeen. Via Baltikan varrelta löytyy myös rekkaparkkeja jotka saattavat olla jopa aidatut ja vartioidut ovat yleensä ihan tien vieressä huoltamo/ravintolan yhteydessä. Niissä on myöskin WC ja suihkut usein niin että kun syöt niin sisältyy hintaan. Panttina suihkun aikana usein on auton avaimet.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Niinkuin arvelinkin, reitti elää koko ajan. Munchen pudotettiin pois ja tilalle otettiin Wien. Kilometrejä kertyy googlen mukaan noin 4700. Autoliiton suosittamat jutut, eli vakuutukset yms. löytyy, Fin-tarra ja ensiapulaukku pitää vielä ainakin hankkia, onkohan muita pakollisia tai hyödyllisiä hankintoja?
Miten tuon reittikartan pystyy liittämään tähän? Muistaakseni Kaj on ainakin sitä käyttänyt.
Miten tuon reittikartan pystyy liittämään tähän? Muistaakseni Kaj on ainakin sitä käyttänyt.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Varoituskolmio pitää olla.
Reittikartan liittäminen tehdään siten että
1. kopioit sen ensin tai jos se ei käy niin paina nappia [prt sc] printtaa näyttö
2. paint ohjelmaan (on windowsin "apuohjelmat" kansiossa piirustusohj.) sitten "paste"
3. lopuksi talletat sen valokuvana .jpg
kuvan osaat sitten tänne liittää
Reittikartan liittäminen tehdään siten että
1. kopioit sen ensin tai jos se ei käy niin paina nappia [prt sc] printtaa näyttö
2. paint ohjelmaan (on windowsin "apuohjelmat" kansiossa piirustusohj.) sitten "paste"
3. lopuksi talletat sen valokuvana .jpg
kuvan osaat sitten tänne liittää
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Kuulostaa hyvältä, mutta ottakaa korvatulppia mukaan kun LT:n huuto tulee varmasti tutuksi =) Millä varustuksella tuo LT on, ihan matkailuauto?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Tuo on kyllä oikeesti hyvä vinkki! Mutta jos on tulpat korvissa niin ei pysty oikeen juttelemaan edes huutamalla
Tuo on joskus 90-luvun puolivälissä Reimon tehtaalla korotettu ja sisustettu. Täysi matkailuautovarustus sieltä löytyy kaasulaitteita myöten. On tätä kyllä muokattu ja muokataankin vähän jälkeenpäin, mutta keittiö ja kaapistot on sieltä.
Tuo on joskus 90-luvun puolivälissä Reimon tehtaalla korotettu ja sisustettu. Täysi matkailuautovarustus sieltä löytyy kaasulaitteita myöten. On tätä kyllä muokattu ja muokataankin vähän jälkeenpäin, mutta keittiö ja kaapistot on sieltä.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Tarkista vararengas ja työkalut, akkukaapelit ym.
Turvallista matkaa.
Turvallista matkaa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Melko vaivattomia pelejä nuo LT:t, kunhan muistaa nokkaremmin silloin tällöin vaihtaa. Minulla oli doppeli seitsemän vuotta - rivikutosen suloiseen ääneen kyllä tottuu. Muistelen autoa kaiholla...
Hauskaa ja antoisaa reissua teille
Hauskaa ja antoisaa reissua teille
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Hei juu toi turvaliivi on pakollinen varuste joissain noissa maissa, samoin ku sammutin.
N
N
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
- Truck: MB-609 Kasten
- Location: Tammela
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Tervehdys vaan kaikille kulkureille "keltanokalta". Niin, ainakin Eestin puolella kaikissa autoissa tulee olla keltainen liivi jokaiselle, ensiapupakkaus, sammutin, min 2kg ja leimattu. Olen vuosia reissaillut siellä eri autoillani, nyt tuolla "Mursulla, 609". Eivät muuten ymmärrä tien päällä yhtään huumoria varustepuutteissa eivätkä prom illien suhteen. Rangaistusraja 0,2 ja jos viisari vähänkin värähtää, matka katkeaa kahdeksi tunniksi, saattavat jopa ottaa avaimet pois, sii9s tiukka laki.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volkkarilla Eurooppaan
... juu ja rattijuopumusrangaistukset on vähän toista ku täällä. En tiedä onks ne muuttanut niitä mut takavuosina ku ite siellä asuin, ni puhuvat et eka käry kaks vuotta kortti pois, toisesta pari vuotta linnaa.
N
N
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Ihanko tosi että jokaiselle pitää liivi olla?callex kirjoitti: Eestin puolella kaikissa autoissa tulee olla keltainen liivi jokaiselle,
Ei taida tuota konetta kovin hiljaiseksi saada, mutta kokeillaan ainakin jotain eristemattoa sinne konehuoneeseen laittaa
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
- Truck: MB-609 Kasten
- Location: Tammela
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Kyllä se niin vain on; politsei minulle mainitsi kun pysäytti ja oli vain yhdet liivit, tosin vain yksi henkilökin. Toisaalta sanoi, ettei näitä nyt erityisesti tarkkailla, pistokokein vain. Puutteesta kuitenkin voi tulla sakot.
Rattijuopumuksesta Neppari hieman liioitteli. 0,2-0,5 tulee suoraan poliisiautosta sakot ja poliisi määrää paikallapysymisvelvollisuuden tapauksesta riippuen. Sakosta muuten ei tule rekisterimerkintää. Tämäkin tieto politseilta; käytin tilaisuutta hyväkseni kun oli suomenkielentaitoinen poliisi. Selvyyden vuoksi, jatkoin matkaani välittömästi ratsian jälkeen ja tapahtumapaikka oli lähellä Haapsalua Ristin kylän vaiheilla.
Rattijuopumuksesta Neppari hieman liioitteli. 0,2-0,5 tulee suoraan poliisiautosta sakot ja poliisi määrää paikallapysymisvelvollisuuden tapauksesta riippuen. Sakosta muuten ei tule rekisterimerkintää. Tämäkin tieto politseilta; käytin tilaisuutta hyväkseni kun oli suomenkielentaitoinen poliisi. Selvyyden vuoksi, jatkoin matkaani välittömästi ratsian jälkeen ja tapahtumapaikka oli lähellä Haapsalua Ristin kylän vaiheilla.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volkkarilla Eurooppaan
No siitä onki koht kakstuhatta vuotta aikaa ku oon siinä maassa viimeks asunu...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Illalla lähtee laiva Tallinnaan. Viimehetken järjestelyitä on tehty ja vielä tekemättä. Eilen eristettiin keulaa, äänet pieneni todella paljon. Kone huutaa tietenkin, mutta nyt on kaikki ylimääräinen suhina paljon pienempää. Kaasupullo pitää vielä käydä täyttämässä. Riittääkö 5kg pullo kaasujääkaapille ja liedelle 10 päiväksi? Tietenkin käytetään sähköllä molempia jos ollaan leirintäalueella, mutta puskaparkkejakin varmasti tulee harrastettua.
Ostin biltemasta erotusreleen ja kaveri värkkäs sen tuonne, nyt auton laturi lataa ajon aikana myös hupiakkuja.
Ajateltiin että mentäis sähkölämmityksellä koko reissu, mutta minä en osaa laskea että kuinka paljon tuo 1000w öljypatteri kuluttaa virtaa hupiakusta. Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa? Päivisin ajetaan monta tuntia joten akut ehtii varmasti siinä latautua aina seuraavaa yötä varten.
Ostin biltemasta erotusreleen ja kaveri värkkäs sen tuonne, nyt auton laturi lataa ajon aikana myös hupiakkuja.
Ajateltiin että mentäis sähkölämmityksellä koko reissu, mutta minä en osaa laskea että kuinka paljon tuo 1000w öljypatteri kuluttaa virtaa hupiakusta. Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa? Päivisin ajetaan monta tuntia joten akut ehtii varmasti siinä latautua aina seuraavaa yötä varten.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Eihän se tietenkään riitä ku ehkä pariksi tunniksi, kaasupulloja mukaanJanezki88 kirjoitti:Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volkkarilla Eurooppaan
2160Wh on tuon 180Ah 12V akun energiasisältö josta saa käyttöön 50% eli 1080Wh = invertterin läpi sitä patteria voi pitää päällä 45min. (akku vaatii tämän jälkeen n.10h latauksen tehokkaalla laturilla)
Vertailun vuoksi 1l Dieseliä sisältää energiaa wateiksi muutettuna 10000Wh. Eli miksiköhän sähköautot ei ole yleistyneet =)
ps. riippuen kuinka kuumia äijiä autossa on, voi olla että käy tuo 1kW patteri pieneksi jos ei tiedossa ole +15 kelejä tai untuvamakuupusseja.
pps.kaasua 500gr/päivä, vertailuksi grilli vie 300gr/h googletettu JK 25gr/h * 24 = 600gr/vrk. Eli summasummarum, kaasu riittää pelkälle jääkaapille neljäksi vuorokaudeksi.
Vertailun vuoksi 1l Dieseliä sisältää energiaa wateiksi muutettuna 10000Wh. Eli miksiköhän sähköautot ei ole yleistyneet =)
ps. riippuen kuinka kuumia äijiä autossa on, voi olla että käy tuo 1kW patteri pieneksi jos ei tiedossa ole +15 kelejä tai untuvamakuupusseja.
pps.kaasua 500gr/päivä, vertailuksi grilli vie 300gr/h googletettu JK 25gr/h * 24 = 600gr/vrk. Eli summasummarum, kaasu riittää pelkälle jääkaapille neljäksi vuorokaudeksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lasketaan!Janezki88 kirjoitti:Illalla lähtee laiva Tallinnaan. Viimehetken järjestelyitä on tehty ja vielä tekemättä. Eilen eristettiin keulaa, äänet pieneni todella paljon. Kone huutaa tietenkin, mutta nyt on kaikki ylimääräinen suhina paljon pienempää. Kaasupullo pitää vielä käydä täyttämässä. Riittääkö 5kg pullo kaasujääkaapille ja liedelle 10 päiväksi? Tietenkin käytetään sähköllä molempia jos ollaan leirintäalueella, mutta puskaparkkejakin varmasti tulee harrastettua.
Ostin biltemasta erotusreleen ja kaveri värkkäs sen tuonne, nyt auton laturi lataa ajon aikana myös hupiakkuja.
Ajateltiin että mentäis sähkölämmityksellä koko reissu, mutta minä en osaa laskea että kuinka paljon tuo 1000w öljypatteri kuluttaa virtaa hupiakusta. Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa? Päivisin ajetaan monta tuntia joten akut ehtii varmasti siinä latautua aina seuraavaa yötä varten.
180Ah*12V=2160Wh mutta tämä saadaan ulos 20 tunnin purkausajalla eli 106 W patterilla 20 tuntia. Jos tuon 1000W laittaa niin ei ehkä edes 1½ tuntia akut kestä.
Kun sinulla kuitenkin tulee kaasu laita pieni 2400W antava kaasulämmitin. esim. Trumatic 2400E siinä on kakasi tehoa ½ teho n. 900W jolla se vie vain 0,5 A virrtaa akusta
http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilma ... tAodXE0Amw
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Kunnon makuupussit löytyy kyllä ja neljä ukkoa tuohon koppiin niin kyllä sekin jo lämmittää.Reddewil kirjoitti:ps. riippuen kuinka kuumia äijiä autossa on, voi olla että käy tuo 1kW patteri pieneksi jos ei tiedossa ole +15 kelejä tai untuvamakuupusseja.
Carver P4 oli autossa jo ostaessa. Se lämmittää mukavasti kaasulla.KajNyy1 kirjoitti: Kun sinulla kuitenkin tulee kaasu laita pieni 2400W antava kaasulämmitin. esim. Trumatic 2400E siinä on kakasi tehoa ½ teho n. 900W jolla se vie vain 0,5 A virrtaa akusta
http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilma ... tAodXE0Amw
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Reissusta on nyt kotiuduttu. Oli kyllä huikeat 10 päivää! Schladming vaihtui Ischgliin ja Gdansk, Krakova, Munchen ja Vilna jäi väliin, muuten mentiin aikalailla suunnitelman mukaan. Parhaiten mieleen jäi Ishgl ja Praha. Ishgl oli kaukaisin paikka ja siellä lasketeltiin alpeilla pari päivää. Prahassa hajosi laturi illalla sinne tullessa. Seuraavana iltapäivänä saatiin auto korjaukseen, mutta osaa ei heti löytynyt niin korjaus meni sitten sitä seuraavaan aamuun.
Carver irtisanoutui tehtävästään pari tuntia ennen reissuun lähtöä sähkövikaan vedoten, mutta päätettiin pärjätä ilman eli tarkoituksena oli yöpyä leirintäalueilla. Yhdelläkään leirintäalueella ei käyty, eikä muutenkaan käytetty maasähköä missään. Aina illalla vähän ennen nukkumaan alkamista laitettiin kaasuhella tulille ja lämmitettiin sillä koko auto. Sitte vaan hella yöksi kiinni ja tiukasti makuupussin sisään. Yhtenäkään yönä ei tarvinnut herätä kylmyyteen, eikä aamullakaan juuri vilunväristyksiä ollut havaittavissa.
Öljyä joutui lisäämään noin litran per tankillinen eli noin 500 kilometrin välein. Tulee kalliiksi, mutta mietin tuossa että taitaa olla vielä isompi remontti kyseessä jos haluaa tuon öljykulutuksen pienemmäksi.
Carver irtisanoutui tehtävästään pari tuntia ennen reissuun lähtöä sähkövikaan vedoten, mutta päätettiin pärjätä ilman eli tarkoituksena oli yöpyä leirintäalueilla. Yhdelläkään leirintäalueella ei käyty, eikä muutenkaan käytetty maasähköä missään. Aina illalla vähän ennen nukkumaan alkamista laitettiin kaasuhella tulille ja lämmitettiin sillä koko auto. Sitte vaan hella yöksi kiinni ja tiukasti makuupussin sisään. Yhtenäkään yönä ei tarvinnut herätä kylmyyteen, eikä aamullakaan juuri vilunväristyksiä ollut havaittavissa.
Öljyä joutui lisäämään noin litran per tankillinen eli noin 500 kilometrin välein. Tulee kalliiksi, mutta mietin tuossa että taitaa olla vielä isompi remontti kyseessä jos haluaa tuon öljykulutuksen pienemmäksi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Uutta konetta Se vain kysyy. Velipojalla saattais olla ylimääräinen turbodiesel siihen.
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Onhan sulla öljy oikeella luokituksella ettei sen takia mee läpi että on liian lirua ?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Todellakin, tuollanen pata on 10W40 tai ihan vaan 30W vai miten yksiastelitkut ilmotetaan =D En keksi mihin täytyy 5W tai saati 0W luokan öljyä laittaa? Mainosmiesten puheita! Kovissa moottoreissa on sitten rajummat öljyt, mutta ei ikinä 0W tai 5W!!!wiima63 kirjoitti:Onhan sulla öljy oikeella luokituksella ettei sen takia mee läpi että on liian lirua ?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Reissuun lähtiessä kävin ostamassa Hämeenlinnasta jenkkiautoliikkeestä 15W30 tai 40 öljyä pari pönikkää. Niillä kului noin tratti (ehkä 1,5l) tankillisella. Jostain päin eurooppaa sitte ostettiin jotain kallista Castrolin 10W öljyä jolla pääsi vähän pidemmälle, noin 1,5 tankillista tratilla. Teboilin Diamond Diesel 5W40 ei kulunut yllättäen sen nopeampaa kuin 15W öljy. Tankillisella ajoi noin 500km, eli öljynkulutus n. 3 litraa tonnilla.
Mietin että saisko tuon öljyn kulumisen männänrenkaiden vaihdolla pienemmäksi vai pitäiskö vaihtaa koko kone niinku Lahti32 tuossa jo ehdotti? Vaihtokoneita tuohon kyllä löytyy tutuiltakin, mutta mistä niistä sitte tietää että missä kunnossa ne on. Muuten on kuitenkin todella hyvin palvellut tuo kone, mitä nyt pariin ylämäkeen meinas vähän hyytyä kun karpaatteja ylitettiin paluumatkalla. En muuten suosittele sitä reittiä kenellekään :O
Se oli ylivoimaisesti reissun pelottavin kokemus: Todella synkkä yö, räntäsade, hernerokkasumu ja jäinen, mutkainen ja mäkinen kapea tie. Vähän meinasin säikähtää ku Volkkari lähti poikittain yhdessä tiukassa mutkassa. Kaveri sai onneksi pidettyä auton tiellä, vastassa olis ollut puoli metriä korkea puukaide ja sen jälkeen parinsadan metrin pudotus.
Mietin että saisko tuon öljyn kulumisen männänrenkaiden vaihdolla pienemmäksi vai pitäiskö vaihtaa koko kone niinku Lahti32 tuossa jo ehdotti? Vaihtokoneita tuohon kyllä löytyy tutuiltakin, mutta mistä niistä sitte tietää että missä kunnossa ne on. Muuten on kuitenkin todella hyvin palvellut tuo kone, mitä nyt pariin ylämäkeen meinas vähän hyytyä kun karpaatteja ylitettiin paluumatkalla. En muuten suosittele sitä reittiä kenellekään :O
Se oli ylivoimaisesti reissun pelottavin kokemus: Todella synkkä yö, räntäsade, hernerokkasumu ja jäinen, mutkainen ja mäkinen kapea tie. Vähän meinasin säikähtää ku Volkkari lähti poikittain yhdessä tiukassa mutkassa. Kaveri sai onneksi pidettyä auton tiellä, vastassa olis ollut puoli metriä korkea puukaide ja sen jälkeen parinsadan metrin pudotus.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Tuli mieleen että tuo kulutushan on melkeen Opelin uusien "autojen" normaalin rajoissa, joten onko tuossa mitään vikaa?
Halvimmaksi varmaan tulee vaihtomoottori, mutta tuskin alle touhu tonnin selvii.
Halvimmaksi varmaan tulee vaihtomoottori, mutta tuskin alle touhu tonnin selvii.
-Koska sen voi tehdä myös itse-