Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Matkailukokemuksia kulkurilla
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jason »

Moi!
Meidän perhe on viimeset n~10v kiertänyt parin-kolmenviikon lenki eteläisessä läntisessä euroopassa. Välillä eri asuntoautoilla, välillä
maastureilla, yleensä 5000-8000km. mielessä mm. viimekesän Alppien seikkailu, jossa käytiin autolla usean kerran yli 2500m!
Aina kuitenkin ollut jotain vikaa kulkuneuvoissa. Liian vähän tilaa tehoa tai korkeutta tjms.

Viimeksi omistamamme asunto-Hymer joutui mm. yö- rosvoilun kohteeksi! Mä onneksi heräsin kattoluukusta pilkottavaan taskulamppuun
ja "hyökkäsin", lähin leipäveitsi kourassa ja munasiltani, ulos huutaen ku hyeena! :mrgreen: Mahtoi pikkuroistoilla olla myöhemmin hauskaa
ku juoksultaan kerkisivät hengähtää. Tosin ei ois ollu hauskaa jos oisin nilkin saanu kiinni! :lol:

Tänä kesänä meidän perhe kuitenki päätti, että hommataan lisää tilaa ja korkeuden toumaa turvallisuutta, koska ikkunoista ei pääse "kurkkimaan"
sisälle ja katolle hankalampi kiivetä joitaki mainitakseni. Alko suuri etsintä, mikä vehe kelpaisi meidän "vaativille" tuomari-naisillemme(minä
olen sillon viisaasti hiljaa, vaan tekniset rajaviivat vedän mä). :arrow:

Yhtenä keskiviikkoaamuna "silmille hyppäs" hyvin vähän ajettu, auto-laatikko kirjastoauto, joka vielä kaikenlisäks oli siisti kun kävimme sitä
kurkkaamassa. Meni hankintaan, pikku tinkauksen jälkeen.
Kiitos vielä Heikille hyvästä kulkurista!

Ostohetkellä jo tiesin, että jousipussit on kaikki sököjä, eli joutuisi vaihtamaan heti, eikä vasta Italian alpeilla tjms. "hauskassa" paikassa.
Auto huollettiin myös öljyjen vaihdolla ja nesteitten tarkastuksella jne.

Päätimme että vaimon Heinäkuussa alkavan loman alusta lähdetään ajelulle etelään!
Muokattuamme hiukan sisuksia heinäkuun ekan viikon tilasimme lauttamatkan viime perjantai-illalle ja lähdimme matkaan!
Hiukan ennen mootoritien loppua alkoi auto nykimään ja hyytyi. Luulin, että nafta loppui, koska mittari ei toimi. Kiireessä hommasin lisää
polttoainetta, mutta edelleen auto käyttäytyi samoin :evil: Ei auttanut ku todeta, että kotiin on nilkutettava, reissu jää kesken jo lähes
ennen alkuaan...

Kotona selvittelin ajatuksiani ja selvis, että koska tankissa on tavaraa yli 120L ja ei löydy vuotoja sekä ilmaakin auto saa, niin jää jäljelle
(helposti tarkastettavista) polttoainesuodatin. Suodatin irti, ja sisällä löytyi sammakonkutua!! Eli kiirus vaihtaa ois ollu jo "vuosia" :?

La-puolenpäivän jälkeen kiiruusti kauppaan, vain yks auki Karkkilassa, ja suodatinta kysymään. Sain Mann Filtterin, joka heti kun sitä tiskillä
vilkasin, oli liian korkea. Myyjä lähes hermostu ja huus että; "se sopii sinne ku kirja niin sanoo!" Nooh, suodatin matkaa ja kotiin ajamaa.

Tänään aamulla vasta pääsin sitä paikoilleen laittamaan, EI SOVI EI!! Aivan liian pitkä ton auton "väleihi"! Ja tänään taida mistään enää filtterii
saada, vai??

(jatkuu...)
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö siellä huollossa vaihettu sitten pa-suodattimia, pelkät öljyt?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Millainen se on se polttoainesuodatin? Onko joku erikoismalli jos kirjan mukaan sopii, vai onko kirja väärässä (vai myyjä).
Tosin täälla oikeen saa mitään järkevää palvelua, samanlaisia kokemuksia jokapaikasta. Sinänsä ihme että edes joku paikka on ollut auki. Tosin kesäisin ei taida juuri missään mikään paikka olla auki.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Vesku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2011 12:06
Truck: Volvo B12 Eagle
Location: Keskellä Suomea

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Menee asian vierestä, mutta kesäloma reissulla osuin tankkaamaan Karkkilassa Nesteen kylmäasemalla. Olin juuri tankkausta lopettelemassa, kun toiselle puolelle ajoi pikkuautolla mieshenkilö ja alkoi välittömästi minua tietämätöntä ojentaa osoitellen viereisen tontin d-pistettä, että tuolla ne kuuluu noin isot autot tankata, ei mitään asiaa näille tavan kylmäasemille. Minä siihen, että kyllähän se muuten, mutta kun ei sieltä tavallisella pankkikortilla taida saada dieseliä... No ukko jatkoi, että kyllä tähän nyt pitäisi saada valvoja paikalle, niin saisit sakot! Minä, että ja mistähän hyvästä? Ei vastannu muuta ku että ottaa rekisterinumeron ylös ja laittaa asiaa eteenpäin, ei jää muuten tähän jne. Lupasin antaa myös henkilötunnuksen, jos se jotenki asiaa jouduttas... Ihmeellinen mussuttaja.(toim. huom.)
No, vastapainoksi osui siihen myös pariskunta, joka oli kauempaa nähnyt meidän kulkurin ja tuli katsomaan lähempää.(Terveisiä vain, jos satutte lukemaan) Kehuivat vielä komiaksi. Varmaan tarkottivat autoa... :lol:
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

Vesku kirjoitti: No ukko jatkoi, että kyllä tähän nyt pitäisi saada valvoja paikalle, niin saisit sakot! Minä, että ja mistähän hyvästä? Ei vastannu muuta ku että ottaa rekisterinumeron ylös ja laittaa asiaa eteenpäin, ei jää muuten tähän jne. Lupasin antaa myös henkilötunnuksen, jos se jotenki asiaa jouduttas... Ihmeellinen mussuttaja.(toim. huom.)
Tietääkseni mikään laki ei kiellä tankkaamasta normi kylmä-asemalla, itse olen tankannut myös aakkos-asemalla vaikka vieressä olisi ollutkin D-Piste :roll:
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

juu paikalla ollaan ja toi kori on vieläkin komein vanha kori bussissa :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja B9M »

Vesku kirjoitti:Menee asian vierestä, mutta kesäloma reissulla osuin tankkaamaan Karkkilassa Nesteen kylmäasemalla. Olin juuri tankkausta lopettelemassa, kun toiselle puolelle ajoi pikkuautolla mieshenkilö ja alkoi välittömästi minua tietämätöntä ojentaa osoitellen viereisen tontin d-pistettä, että tuolla ne kuuluu noin isot autot tankata, ei mitään asiaa näille tavan kylmäasemille. Minä siihen, että kyllähän se muuten, mutta kun ei sieltä tavallisella pankkikortilla taida saada dieseliä... No ukko jatkoi, että kyllä tähän nyt pitäisi saada valvoja paikalle, niin saisit sakot! Minä, että ja mistähän hyvästä? Ei vastannu muuta ku että ottaa rekisterinumeron ylös ja laittaa asiaa eteenpäin, ei jää muuten tähän jne. Lupasin antaa myös henkilötunnuksen, jos se jotenki asiaa jouduttas... Ihmeellinen mussuttaja.(toim. huom.)
No, vastapainoksi osui siihen myös pariskunta, joka oli kauempaa nähnyt meidän kulkurin ja tuli katsomaan lähempää.(Terveisiä vain, jos satutte lukemaan) Kehuivat vielä komiaksi. Varmaan tarkottivat autoa... :lol:
Harmi, ettei omalle kohdalle ole sattunut tämmöistä neuvojaa. :D :D . Olis muuten äijä lähtenyt korvat punoittaen paikalta :D :D . Oikein hekumoituttaa tommonen tilanne :D :D :) :) :. T. Ari
#048
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jason »

Reddewil kirjoitti:Eikö siellä huollossa vaihettu sitten pa-suodattimia, pelkät öljyt?
:wink: Tää oliki semmonen "PIKA"-huolto :mrgreen: Kesti vaan kolmatta viikkoo, ei kait siinä mitää muuta kerkii tekemää...
Kyl on hiukan vihaks toiki paikka pistäny :evil: Nooh, huomenna(tänää, ma) haen kaikki suodattimet ja vaihan, sit menee
taas jonkun aikaa. Tuntuu vaan tän Sisun huoltovaraosat olevan kiven alla.

Suodattimesta: Katoin päivällä ite netistä suodatinvalmistajan sivuilta ton suodattimen tiedot; AINOO yhtymäkohta tohon
mun autoon on, et se sopii JOHONKI Cumminssin moottoriin, tosin ihan eri sellaseen! :evil: Soitto huomenna...

Kyseisellä a-24 tankilla saanu monet riidat aikaan :mrgreen: Osaan sanoo kans, joskus :roll: , aika kirpeesti takasin. Käyn
lähes aina siinä tankilla ku siihen lyhin matka (n.7km) oli sit mönkijä, maastoauto traktori tai bussi. Harrikkaan pistän kal-
lista tiikerii tankkiin... Vanha tapa

Edit: Suodatin minkä sain sielt liikkeestä, se väärä siis: MANN FILTER WP 962/3x, olis pitäny vaan uskoo ittee ja jättää
ottamatta, mut kiire ja perheen paine pistää uskomaan ihmeisiin :D
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jason »

... ja tähän autoon osat on kyl "kiven alla", taitaa olla ihan sanan varsinaisessa merkityksessäki :x
Esim. ilmanputsaria ei taida suoraan löytyä, enää. Pitänee vaihtaa jostain toisesta autosta koko suodatinkotelo.
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jason »

Vihdoin näyttäs auto olevan valmis lähtöön :shock:

Tänään laitettu uudet suodattimet ja niitä testätessa webaston alta joku "reikäpultti" rupes työntämään
jäähdytysnestettä. Siinä sit huulipyöreenä yritin pulttia kiristää, mut ei se toiminu pulppus vaa lisää, kun
vihdoin tajusin missä alemman kiertovesiputken sulku oli, sain pultin pois. Täysin sileet "jengat"! Ja kello
taas kerran yli kuus :evil: onneks muistin vaihtaneeni Harrikkaan just uudet jarruletkut ja siinä sarjas
tuli pultit banjoliittimien mukana joten ne vanhat reikäpultit oli tallessa. Semmosen sinne väkisin kiersin
ja kiersin taas liikaa :oops: siellä siis webastonpäästä myös jengat sökönä, nooh, toinen pultti sit "jäi pysymään"
ja kesti ainakin 30km lenkin täysin vuotamatta...

Ai niin, lähtö ois aamuviideltä kohti satamaa. Toivoo parasta/pelkää pahinta :mrgreen:
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Hyvää matkaa teille koko porukalle. Kyllä Sisu vaatii sisua.

Mutta sitä näkyy löytyvän :D
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jason »

KajNyy1 kirjoitti:Hyvää matkaa teille koko porukalle. Kyllä Sisu vaatii sisua.

Mutta sitä näkyy löytyvän :D
Kiitos kiitos!
Joo vaatii, mut ollaan sisukasta sakkia Sisun sisuksissa! Tätä muuten kirjotetaan tropical island:n disainer suite:ssa 8)

Tää on hyvä levähdyspiste rankan Puolan jälkee, joka taasen on -AINA -HIRVEE- maa :oops:
Mut kyl se tässä pian unohtuu, tasasessa 28c* lämmössä 65% ilmankosteudessa(ulkona sataa ja 14ast.) Viel tonne saunaosastolle lähen iltalöylyihin, siellä monenlaisia saunoja kaikki yhteisiä mieh. ja nais. ja nakuna PITÄÄ olla koko alueella, on se hirveetä :oops:
Noooh, iteppä oon leiviskäni valinnu :wink: Ei vaineskaa, koko perheellä me sinnekki, niinku koko reissussa, mennää ja sisukkaasti!

Huomenna viel täällä, sit seuraava yö Berliinissä(ehkä), sit?? ei viel tiedetäkkään :lol:

Sisu on pistelly menemää komiasti, ei oo syöny öljyä tän 1300km:n aikana ja muutenki toimii! Kulutus ollu n~27l/100km
Kiihtyymisestä: Tännehän tultu, niinku tiedätte, Via Balticaa ja siellähän kulkee JOKUNEN rekka, on niitä vaan kiva tonkans kiusata, ku toi kiihtyy tyhjän rekan(ku rekan) ohi viel kokonaan niiden takaa lähtiessä, siis pysähdyksistä. Ja ollaanhan me monet "viiva-kisat" rekka-Penojen kans otettukki! Pikkupoika on aina pikkupoika :lol:

Hyvää lomaa toisillekki toivottaa mein perhe!
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Vihti-Eurooppa-Vihti kesä 2012

Viesti Kirjoittaja jason »

Moikka taas!

Vihdoin tänään kotiuduttu Vihtiin... Ei mennyt reissu ihan putkeen :cry: Kuskin selkä ei kestäny ton
raskaan auton(siis omamassa) ajamista, vaikka onki jousi-tuoli, ilmajousituksen "ansiosta" poukkii huonoilla
teillä todella kovasti, eikä edes hyvät iskarit auta. Siis Puolan sairaan huonoilla osuuksilla ja Saksan tietöillä,
ei pääteillä!

Näistä syistä johtuen jäi reissu "lyhyehköksi", noin niinku mein standardeilla. Päästiin siis vain Sveitsin
suunnalle asti, ei Italiaan tai Ranskan välimerelle :evil: Noooh, onhan näitä(toivottavasti!!) vuosia viel
edessä :D
Päivitän viel OIKEAT matkan tiedot, siis kulutuksen ja matkan, kunhan saan purettuu tiedot, matkamittari
nimittäin valehteli, joten kulutus on oikeemmin liki ~22-23l/100km...

P.S. Sähköjärjestelmä(invertteri/akut) toimi niin hyvin, yli odotusten, että ei kertaakaan tarvittu ees agrekaattii
sähköntuottoon! Aina riitti iltolle ja jääkaapille, pitkälti yli yön ja seuraavaan päivään!! Hyvä systeemi 8)

Myöskään mitään mainittavaa vahinkoo ei saatu aikaseksi, peilin yks ruuvi irtos Europa-parkin leirintäalueelle
mentäessä kapeesta portista joka viel käänty 90* samaan aikaan, mut akkukoneella uutta ruuvii kylkeen...

P.S.S. Rupee ton Tallinkin palvelun taso olemaan huolestuttavan huonoa. Asiakas, vaikka paljon maksavakin,
on vaan välttämätön paha ja lähinnä työtä haittaava este :evil: Ja muuten ei niin haittaiskaan mua, mut
vaihtoehdot on "huonohkoja" joten se on varmaan syynä tähän hälläväliä- asenteeseen. Yritän TÄLLÄKERTAA
muistaa pistää niille ees kiukkusta postii huonosta kohtelusta ja suoranaisista epäkohdista, ei hyvä ei...
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Vastaa Viestiin