Kislex 2012 Pykeija-Hamningberg

Matkailukokemuksia kulkurilla
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Kislex 2012 Pykeija-Hamningberg

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Terveiset Norjasta

Käytiin maailmanhistorian pohjoisin ja samalla itäisin Kislex-kalareissu.
Torstaina lähdettiin Lumijoelta ja tankattiin evästä ja kalavehkeitä auto täyteen, 12 miestä ja kova innostus jälleen mukana käännettii keula kohti pohjoista. Päätettiin että ajetaan niin pitkästi kuin tietä riittää. Kun oli jo suunnilleen 1000 kilsaa ajettu suoraan pohjoiseen, yön yli yöttömän yön auringon paisteessa, tie päättyi meren rantaan.

Menomatkalla vietiin siskonpoika kavereineen Rovaniemelle josta jatkettiin Tenolle. Melko lyhyillä pysähdyksillä jatkettiin Varanginvuonon pohjoispuolta Vadsöön, sieltä Vardöön merenalaista tunnelia pitkin jossa ihmeteltiin sitten pikku kaupunkia keskellä ei mitään. Vardöstä jatkettiin semmosta pyörätien levyistä pikkutietä 40 kilometriä eteenpäin. Tämä pätkä on aivan ihmeellinen. Paikka on niin karu ettei siellä kasva kuin vettä ja kiviä, ei yhtään minkäänlaista puuta saati pensasta kasva. Lampaat silti siellä laidunsi, muutama poro. Tuli sellainen tunne että ajetaan bussilla kuussa. Kuussakin on mustaa kiveä louhikkoisissa rinteissä, sai oikeasti varoa kylkien raapimista kiviin sillä takapyörät polki molemmat tien reunaviivat alleen ja mutkat oli tiukkia. Tiellä oli yksi heikon näköinen lahonnut lankkusilta mikä piti käydä altapäin tarkistamassa mennäänkö yli mutta yli mentiin ja lopulta tie päättyi meren rantaan Hamningbergin autioon kylään. Kaikki asukkaat olivat muuttaneet vuonna 1964 pois ja loput olivat hautuumaan mullan alla. Karu paikka, karut olosuhteet, jossa on asuttu ennen ilman tietä ja ilman sähköä.

Hamningbergistä palasimme Bygounesiin, suomalaiseen Pykeijan kylään jossa 70% kyläläisistä puhuu suomea. Kylän on rakentanut suomalaiset nälkävuosipakolaiset 1800-luvulla ja on Finnmarkin ainoa kylä jota ei sodassa poltettu. Täältä vuokrasimme kaksi pientä "Elsan mökkiä" ja pienen tuulilasiveneen. Lisäksi tilasimme 3 tunnin rapusafarin norjalaisella kalastusaluksella suomenkielisen kipparin kera. Kippari oli kyntänyt niitä vuonoja 45 vuotta ja oli aivan varmaa että saatiin sitä mitä halusimme, käytiin pyytämässä isoja kuningasrapuja, hyi mitä vönkiäisiä maa päällään kantaa.

Saunaa lämmitettiin ja hulluimmat kävi jäämeressä uimassa. Itse kävin nilkkoja myöten mutta ranta oli matala, loiva hiekkaranta, nilkat jäätyi niin hetkessä tönkiksi että pakko oli keskeyttää urhea jäämeren uintiyritys ja paeta bussisaunan lauteille lämmittelemään. Samasta rannasta nousi sitäpaitsi kuningasrapuja niin siellä ei kannattanut jäädä asumaan siihen jäiseen veteen.

Kalasaalis oli perinteinen sata-parisataa kiloa :D . Turskaa, seitä, koljaa, keilaa, puna-ahventa, 6kg merikissa, ja velipojalle iski kunnon jötkäle 23 kiloinen ruijanpallas :shock: :shock: :shock: pallas oli ongelma :o . Se ei mahtunut millään pakasteeseen jonka otimme mukaan, piti siivuttaa kirveellä 20 sentin kimpaleiksi ja toisinkin päin leikellä, pituutta 124 senttiä ja leveyttä 58 ja painoa 23 kiloa :shock: Lisäksi se hajotti veneessä kaiken mikä eteen sattui, puri vaapun irtipoikki, siinä katkesi nostokoukku, vääntyi seuraavakin nostokoukku, lähti kuskin penkki irti, hajosi isän silmälasit ja aukesi siinä papalta nokkakin. Ei rauhoittunu pallas ennenkuin polvella painoi kiduskannet pohjaa vasten. Vielä yritti rannalta karata mutta taistelu voitettiin tällä kertaa :!:

Pallasta ei varmaan olisi saatu jos merellä ei olisi tullut niin kova tuuli että venekunta jäi mottiin mökkien edustalle suojaiseen pikkulahteen. Ei ollut mitään asiaa mennä edes 500 metrin päässä olevalle satama-altaalle. Vene jätettiin nousuveden aikana hiekkarannalle ja maanantai-aamuna pakattiin kamat kasaan ja lähdettiin kotimatkalle. Hieman jännitystä tuli mukaan sillä Pykeijassa ei ollut polttoaineen jakelua ja bussin tankkimittari oli punaisella jo sinne saavuttaessa. Suunniteltiin tankkausta Näätämössä mutta asema siellä ei ollut aamulla auki eikä visa electron kelvannut joten yksi miehistä muisteli että Sevettijärveltä saa dieseliä, no meni se Sevettijärvi niin ohi ettei kukaan edes huomannut, Kaamaseen 88 kilsaa ja Ivaloon 170 km :? miten käy siinä pohdittiin, varakanisteri kaadettiin jo Norjan puolella. Kaamasen risteyksessä tehtiin päätös kokeilla Inariin asti, siellä olikin sitten nesteellä joku mittarihuolto menossa, odoteltiin että huolto valmistui ja saatiin tankkiin 210 litraa ainetta, siis 90 litraa jäljellä :o vaikka mittari möllötti punaisen pohjassa :lol: Siitä Saariselän huipun kautta kotia kohti.

Bussia piti huoltaa kesken paluumatkan Sodankylän ja Rovaniemen välillä kun kuskin lasinpyyhkimestä irtosi käyttövipu. Paikalleenasennus takaisin kesti noin 20 sekuntia ja matka jatkui. Tämä harmillinen vika tuli viimeksi vuonna 2004 ja taas :wink: , eipä ole matka keskeytynyt koskaan ennen. 2000 kilometriä ja 720 eurolla dieseliä tekee sitten 23,5 litraa sadalle, muutaman desin vähemmän ehkä pienempien vuorien vuoksi, tosin niitäkin ylämäkiä oli mitä ykkösellä ylös, mm Vardön merenalainen tunneli ja pykeijan lähistöllä pari muuta vuorta.

On se melkoinen testi bussille kun 12 miestä asuu siinä 5 päivää ja ajetaan Norjassa. 359 päivän kuluttua sitten uudelleen muttei tiedetä vielä minnepäin :D
Liitteet
Hamningberg-Bygoynes.jpg
Hamningberg-Bygoynes.jpg (82.09 KiB) Katsottu 11791 kertaa
Viimeksi muokannut Lahti32, 27 Heinä 2015 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pykeija-Hamningberg 2012

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Olipa kalareissu!

Saitteko muutakin rapuja?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Pykeija-Hamningberg 2012

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Komeita reissuja kyllä heittelette :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Pykeija-Hamningberg 2012

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

On, on ollu taas kunnon reissu. Melkein bongasimmekin teitit. Oltiin maanantaina Oulussa ja sitten käytiin Zeppeliinillä. Oltiin juur lähdetty Tupoksen ABC:lle syömään, kun takana tulevat oli nähneet teidät tankilla.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Pykeija-Hamningberg 2012

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kuuntelin muutama päivä sitten radiosta juttua tuosta Pykeijasta, tulipahan nyt nähtyä kartalta missä se sijaitsee.
Karua seutua, mutta omalla tavallaan hienoa ja Jäämeren rannalla käynti on varmasti kokemus sinänsä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
urhomaki
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2012 09:39
Truck: ford
Location: Helsinki
Member id: 2016

Re: Pykeija-Hamningberg 2012

Viesti Kirjoittaja urhomaki »

Varmasti ihana reitti maisemineen ja luontoineen! Olen kateellinen :/
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Re: Pykeija-Hamningberg 2012

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Ollaan ajeltu samoilla seuduilla, koukkasimme sieltä Norkappiin, sekin on nähty, pitkiä tunneleita, kapeita teitä, poroja, kaiken kruunasi hienot maisemat.
Takaisinpäin tullessa jouduttiin tekemään hiukan remonttia, se ei meitä lannistanut. Meiltä on pohjoiseen matkaa, ei tule joka kesä käytyä ylhäällä. :)
Vastaa Viestiin