Kislex 2011 Polarcamp, Hilstad
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kislex 2011 Polarcamp, Hilstad
Perinteinen Kislex-matka starttaa 8.7.2011 Limingasta kohti Mo i Ranaa. Reitti kulkee Luulajan kautta Arvidsjauriin, Sorseleen, Mo i Ranaan, ja sieltä Hilstadiin. Mukaan lähtee 13-14 miestä ja ohjelma on se perinteinen sama: ajetaan bussilla läpi yön, leiriydytään ja aletaan kalastelemaan, ajetaan veneellä, soitetaan ja lauletaan, saunotaan ja syödään ja nukutaan.
Matkaa tulee sellainen 900km sivu ja nyt mennään osan matkaa samaa reittiä kuin Saltstraumenille vuonna 2005. Matkaa varten käytin bussia huollossa ja tilasin siihen uuden navigaattorin, garmin nuvi 1490tv mallin johon voi liittää peruutuskameran joka on ollut pidempään mykkänä monitorin takia.
onko kukaan ajellut tuolla suunnalla? Reitti näyttää helpolta lukuunottamatta viimeistä tunnelia joka on kapea, huonosti valaistu, pitkä ja reunaviivat puuttuvat. Sellaista tunnelia josta reunaviivat puuttuu, katto on matala ja kaareva. on ikävä ajaa jos tulee rekka vastaan. Saattaa luppakorvat lähteä.
Matkaa tulee sellainen 900km sivu ja nyt mennään osan matkaa samaa reittiä kuin Saltstraumenille vuonna 2005. Matkaa varten käytin bussia huollossa ja tilasin siihen uuden navigaattorin, garmin nuvi 1490tv mallin johon voi liittää peruutuskameran joka on ollut pidempään mykkänä monitorin takia.
onko kukaan ajellut tuolla suunnalla? Reitti näyttää helpolta lukuunottamatta viimeistä tunnelia joka on kapea, huonosti valaistu, pitkä ja reunaviivat puuttuvat. Sellaista tunnelia josta reunaviivat puuttuu, katto on matala ja kaareva. on ikävä ajaa jos tulee rekka vastaan. Saattaa luppakorvat lähteä.
Viimeksi muokannut Lahti32, 27 Heinä 2015 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Terveisiä Norjasta. Retki on mennyt hyvin, aurinko on paistanut ja pari kunnon kalaa saatu. On saatu levätä kunnolla ja nauttia hyvästä seurasta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Hyviä reissuja tuntuu olevan ! Onko paljonkin kotia tuomisia ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Reissu tehty.
Suunnilleen 1800 kilsaa. Reitti kulki Haaparanta-Luulaja-Arvidsjaur-Sorsele-Mo i Rana-Hilstad ja takaisin tultiin Mo i Ranasta tietä E6 Bodöön päin josta vähän ennen Fauskea käännyttiin tielle 77 Arjeplogia kohti. Tuo tienpätkä tämän 77-tien alussa oli paha, Jungerdalin vuoriston yli mentiin, sama tie mitä ajettiin aikanaan Saltsraumenin reissulla. 10% nousua yhtäkyytiä 5 km ja heti perään 7% 10 kilsaa. Kyllä noustiin hitaasti, Allison päätti tiputtaa ykköselle ja kaasupedaali tosi pohjassa puoli tuntia yhtä kyytiä. Asuntoautoja puski vastaan pyörätien levyistä ränniä pitkin. Oli kyllä tosistaan melkoinen nousu jossa tuli mieleen hajoaako turbo vai katkiaako kardaani vai posahtaako joku letku, sen verran kova koeponnistus se oli. Eli tultiin porukalla siihen tulokseen että kyllä vanha Volvo on luja. Loppusuoralla ohitettiin jopa yksi rekka joka mateli kävelyvauhtia ylös
Lähtijöistä yksi jäi viime hetkellä pois joten 13 ukon voimin reissattiin. Matka kesti 14 tuntia sivu. Perillä Polarcampissa odotti mökki 7 hengelle ja kaksi Robust alumiinivenettä 30 heppasilla Mercuryillä. Heti kärkeen ensimmäisellä meriretkellä jysähti kiinni 7,7 kilon sei ja 8,7 kilon ruijanpallas Mitään varsinaista suurta ei saatu, vaikkakin viime maanantaina joku ruotsalainen oli saanu siitä läheltä 55kg pallaksen.
Sen sijaan todella suuri oli valas joka kiinnostui meidän veneestä
Yksi kuvasi videolle kun valas suihkautteli vettä siitä selässä olevasta reiästä ja hetkessä valas olikin veneen vieressä ja alla ja kierteli neljästi veneen alta, nosti ja heilutteli pyrstöä, joka näytti lentokoneen takasiiveltä. Tilannetta mutkisti vielä se kun veneestä oli juuri minuutti sitten loppunut bensa ja yksi tankkas hädissään kanisterista samalla kun valas pyöri veneen ympärillä. Pakoonkaan ei päässyt. Saatiin hienoa videota tästä tilanteesta. Sitten mökillä tutkittiin netistä onko se mikä valas, kaksi vahvinta ehdokasta on joko lahtivalas tai killer whale elikkä pikkumiekkavalas. Valaan pituus oli noin 6-8 metriä ja sillä oli sellainen kyhmy otsa ja väritus harmaa, vähän niiinku grafiitin harmaa, miekkavalaat on selkeästi mustavalkoisia eikä niillä ole sitä kyhmyotsaa.
Maanantaina käytiin viereisen vuoren huipulla kalassa Kiivettiin 700m vuoren huipulle ja heitettiin lipalla pikku tammukoita sellaisesta pienestä lammesta. 23 tammukkaa saatiin.
Kaikenkaikkiaan loisto reissu ja maisemiltaan aivan huippu. Kukaan ei hukkunut vaikka yhtenä iltana piti soittaa paikalliseen merivartiostoon. kaksi miestä oli jääny merelle yli 10 tunniksi eivätkä vastanneet puhelimeen. Merivartiosto neuvoi lähtemään paikallisella pikaliipparilla etsimään heitä. Puettiin jo pelastusliivejä päälle laiturilla kun herrat löysivät kotisataman, oli vissiin menny vähän suuntavaisto hukkaan kun saaristo näytti vähän joka vuonossa samanlaiselta eikä kavereilla juolahtanut edes mieleen että puhelin kannattas ottaa merelle mukaan.
Suunnilleen 1800 kilsaa. Reitti kulki Haaparanta-Luulaja-Arvidsjaur-Sorsele-Mo i Rana-Hilstad ja takaisin tultiin Mo i Ranasta tietä E6 Bodöön päin josta vähän ennen Fauskea käännyttiin tielle 77 Arjeplogia kohti. Tuo tienpätkä tämän 77-tien alussa oli paha, Jungerdalin vuoriston yli mentiin, sama tie mitä ajettiin aikanaan Saltsraumenin reissulla. 10% nousua yhtäkyytiä 5 km ja heti perään 7% 10 kilsaa. Kyllä noustiin hitaasti, Allison päätti tiputtaa ykköselle ja kaasupedaali tosi pohjassa puoli tuntia yhtä kyytiä. Asuntoautoja puski vastaan pyörätien levyistä ränniä pitkin. Oli kyllä tosistaan melkoinen nousu jossa tuli mieleen hajoaako turbo vai katkiaako kardaani vai posahtaako joku letku, sen verran kova koeponnistus se oli. Eli tultiin porukalla siihen tulokseen että kyllä vanha Volvo on luja. Loppusuoralla ohitettiin jopa yksi rekka joka mateli kävelyvauhtia ylös
Lähtijöistä yksi jäi viime hetkellä pois joten 13 ukon voimin reissattiin. Matka kesti 14 tuntia sivu. Perillä Polarcampissa odotti mökki 7 hengelle ja kaksi Robust alumiinivenettä 30 heppasilla Mercuryillä. Heti kärkeen ensimmäisellä meriretkellä jysähti kiinni 7,7 kilon sei ja 8,7 kilon ruijanpallas Mitään varsinaista suurta ei saatu, vaikkakin viime maanantaina joku ruotsalainen oli saanu siitä läheltä 55kg pallaksen.
Sen sijaan todella suuri oli valas joka kiinnostui meidän veneestä
Yksi kuvasi videolle kun valas suihkautteli vettä siitä selässä olevasta reiästä ja hetkessä valas olikin veneen vieressä ja alla ja kierteli neljästi veneen alta, nosti ja heilutteli pyrstöä, joka näytti lentokoneen takasiiveltä. Tilannetta mutkisti vielä se kun veneestä oli juuri minuutti sitten loppunut bensa ja yksi tankkas hädissään kanisterista samalla kun valas pyöri veneen ympärillä. Pakoonkaan ei päässyt. Saatiin hienoa videota tästä tilanteesta. Sitten mökillä tutkittiin netistä onko se mikä valas, kaksi vahvinta ehdokasta on joko lahtivalas tai killer whale elikkä pikkumiekkavalas. Valaan pituus oli noin 6-8 metriä ja sillä oli sellainen kyhmy otsa ja väritus harmaa, vähän niiinku grafiitin harmaa, miekkavalaat on selkeästi mustavalkoisia eikä niillä ole sitä kyhmyotsaa.
Maanantaina käytiin viereisen vuoren huipulla kalassa Kiivettiin 700m vuoren huipulle ja heitettiin lipalla pikku tammukoita sellaisesta pienestä lammesta. 23 tammukkaa saatiin.
Kaikenkaikkiaan loisto reissu ja maisemiltaan aivan huippu. Kukaan ei hukkunut vaikka yhtenä iltana piti soittaa paikalliseen merivartiostoon. kaksi miestä oli jääny merelle yli 10 tunniksi eivätkä vastanneet puhelimeen. Merivartiosto neuvoi lähtemään paikallisella pikaliipparilla etsimään heitä. Puettiin jo pelastusliivejä päälle laiturilla kun herrat löysivät kotisataman, oli vissiin menny vähän suuntavaisto hukkaan kun saaristo näytti vähän joka vuonossa samanlaiselta eikä kavereilla juolahtanut edes mieleen että puhelin kannattas ottaa merelle mukaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Polttoainetta paloi 434 litraa ja se maksoi Norjassa 1,75e litra. Teknisessä mielessä vastoinkäymiset rajoittuivat irronneeseen pissapojan letkuun
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
...Mtien nuo moottorin lämmöt tuollaisessa 10% nousussa. Röllin kanssa olin hieman huolissani, kohdatessamme ruuhkan, jossa joudumme ajelemaan lähes tunnin ykkösellä metri kerrallaan. Hellettä oli 30 ja moottorin lämmöt nousivat.
Kotipihaan palattuamme korjasin sähköflektin moottorin, joten ei tarvitse jäähdytellä patterikierron avulla
Kotipihaan palattuamme korjasin sähköflektin moottorin, joten ei tarvitse jäähdytellä patterikierron avulla
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Laitahan kuvia matkasta, täällä mietitään mihinpäin viikon päästä startataan.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
käy kokeilee sitä 77 tien nousua Junkerdalissa. Maisemat on mahtavat. Laittelen kuvia kunhan saan niitä pienennettyä vähän
Tulevaisuus on sähköinen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Ei paljon pysty kokeileen sellaisia nousuja kun on nytkin kolapullot takapellinvälissä että ilma kulkee, on vielä käymättä siellä mesirannalla hoidossa.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Uusia kuvia galleriassa Norjan matkasta.
- Liitteet
-
- kilboghamn.JPG (72.32 KiB) Katsottu 14625 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Mahtavavia maisemia on kyllä siellä täytyypä laittaa matkasuunnitteluosastolle vinkki josko tonnepäin joku päivä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Leikkaamaton videon pätkä valaasta:
http://www.youtube.com/watch?v=uqiYD_br3lg
ja kuvasarja paluumatkasta 26 sekunnissa. Pitäs jotenkin hidastaa tuota vilinää niin sais yksityiskohtaisia kuvia. Laitettiin kamera kojelaudalle ottaan kuvia minuutin välein
http://www.youtube.com/watch?v=VNC12FhG ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=uqiYD_br3lg
ja kuvasarja paluumatkasta 26 sekunnissa. Pitäs jotenkin hidastaa tuota vilinää niin sais yksityiskohtaisia kuvia. Laitettiin kamera kojelaudalle ottaan kuvia minuutin välein
http://www.youtube.com/watch?v=VNC12FhG ... re=related
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Melkoista vilinää on saatu taltioitua, melko nopeasti norjasta näemmä suomeen pääsee.Lahti32 kirjoitti: ja kuvasarja paluumatkasta 26 sekunnissa. Pitäs jotenkin hidastaa tuota vilinää niin sais yksityiskohtaisia kuvia.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Ajelimme viimeviikolla moottoripyörillä Norjaan juuri tuon pätkä, mutta siis Norjaan päin, melko kihara ja kapea alamäki oli ja tulipa heti mieleen, että kulkurilla saa olla tarkkana, tila ei tosiaankaan liikaa ole.Lahti32 kirjoitti:käy kokeilee sitä 77 tien nousua Junkerdalissa. Maisemat on mahtavat. Laittelen kuvia kunhan saan niitä pienennettyä vähän
Olimme Bodåssa yötä ja jatkoimme lautalla Lofooteille ja siittä Andeneesiin, josta pohjoiskärjestä lautalla mantereelle. Gryllefjordista pikkuteitä pitkin Finnsnäsiin, ja sieltä kilpisjärven kautta kotiin päin! Loistavat maisemat!!
Ensi kesälle suunitteilla Geirangerin vuono ja Peikon polku!! Ja kulkurilla aina välillä jottain muuta...
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polarcamp, Hilstad 2011
Komeet on maisemat, Kemin ja Oulun välillä ei vain maisema juuri näytä vaihtuvan. Taidetaan asua ihan väärässä paikassa