Niin se koitti päivä jolloin oli tarkoitus lähteä kokemaan suurta ja mahtavaa itänaapuria, Venäjää. Ryhmämme koostui kokeneista venäjän käviöistä, olin ainoa joka oli ennen käynyt ja minullakin niin tuoreessa muistissa kuin -85 ja -96. Mutta sehän ei meitä estä ja ei muuta kuin matkaan, ensimmäinen siirtymätaival oli Oulu-Rajajooseppi josta kertyy matkaa n. 550 km. Matkaan lähdettiin torstaina klo 18 ja tarkoitus oli ajaa puomille odottamaan rajan auvautumista. Perillä oltiin n. klo 02 ja jäätiin puomille nukkumaan. Raja-avautui klo 7 ja suomen tulli oli selvitetty koko 9 hengen porukalta tullauksineen n. 30 minuutissa. Siitä sitten Venäjän tulliin kokeilemaan onnea... Ja sitähän tarvittiin, ensin pitää täyttää maahantulokortit. Tullissa ei tietenkään ole yhtään lomaketta pöydällä valmiina vaa ne pitää virkailijalta erikseen pyytää. Siellä ei myöskään ole yhtään kynää talon puolesta Noh, pienen säätämisen jälkeen laput on valmiina ja passintarkastukseen. Kuski menee edellä ja muut perässä. Ja auto pitää muistaa merkitä tullilappuun ja se pitää erikseen tullata.
Meillä oli mukana myös soittokamat joista oli erikseen ATA Carnet. Venäjä ei vain hoida sitä leimaamalla vaan se hoitaa sen "hieman" vaikeamman kautta.
Auton osalta ensimmäisenä halusivat nähdä piirturin leiman, no sehän oli kolme vuotta vanha kun Suomessa M1:sen piirturia ei tavi leimata. Myös kiekot olisi pitänyt olla näyttää 30 päivän ajalta - olin laittanut kiekon suomen tullissa mutta sitä edellisiä ei ollut. Tullimies tyytyi kuitenkin selitykseen jossa kerroin lähteneeni ajamaan suomen tullista ja sitä ennen en ole ajanut "since long time a go"
Mutta mutta, tullimehen mielestä autossa oli myös liikaa penkkejä koska rekisteriotteessa luki vain 9 henkilöä. Sohvat sain selitettyä että ne ovat asumista varten (niissä kun ei ollut vöitäkään) mutta oppaan penkki, joka oli 10. istuin, oli herralle liikaa. Piirturin pelästyttämänä aloin hieromaan sovintoa että joskos piirturin leima unohtuis kun ruuvaan yhden penkin irti. Sehän koppalakille sopi ja penkki lähti. Auto oli niiltä osin sitten ok. Autoja on kuitenkin käännytetty mm. siitä syystä että akselilla on erikuvioiset renkaat joten olkaa tarkkoja.
Kaikkiaan meillä meni menomatkalla 9 tuntia venäjän tullissa
Matkaa rajalta Murmanskiin on 230 km joka jakaantuu seuraavasti, ensimmäinen 20 km on aivan hirveää karkeaa soraa, max nopeus 40. Tätä osuutta kuitenkin tehdään koko ajan ja ensi kesään mennessä se pitäisi olla päällystetty. Seuraavat n. 70 km on hyvää asfalttia mutta kun kuopan merkki tulee, sitä kannatta uskoa. Tiellä on nimittäin sellaisia routaheittoja ettei suomessa ole missään. Muuten voi ajaa 70, mutta kuoppaisen tien merkin kohdalla max. 40. Tästä seuravat 70 km on kuoppaista asfalttia, nopeus n. 50 ja silmät tiessä koko ajan. Kuoppia on tsiljoonia ja osa on erittäin syviä ja teräviä. Loppumatka onkin sitten ihan siedettävää tietä jota voi ajella hyvissa paikoissa jopa 80:ä mutta kun kuopan merkki tulee, heti vauhti pois ja vain 40. Ohessa vähän kuvia tiestöstä.
Murmanskissa meillä oli hyvät isännät jotka huolehti auton turvallisuudesta ja hotelleissa on vartioidut parkkipaikat (ei nukuttu perillä autossa vaan saimme hotellin).
Paluumatka tapahtui käänteisessä järjestyksessä eli ajoimme yön yli rajalla odottamaan sen aukeamista. Tämä oli yksi hirveimmistä väleistä koska satoi vettä, oli pimeää ja tie oli mitä oli. Eipähän meinannut nukahtaa Paluumatkalla venäjän raja toimi jo paremmin ja läpi oltiin 3 tunnissa. Johtui todennäköisesti hyvästä käytöksestämme menomatkalla (oikeasti!). Paluumatkalla autoon ei enään kiinnitetty mitään huomiota, ainoastaan sisältä kävivät katselemassa tuiman näköisenä
Loppumatka takaisin ouluun olikin kuin silkkilakanoilla olisi nukkunut, kyllä suomessa on vain loistavat tiet. Varsinkin Lapissa!
Murmansk, Venäjä Elokuussa 2010
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Murmansk, Venäjä Elokuussa 2010
- Liitteet
-
- Huoltoasema on heti venäjän rajavyöhykkeen jälkeen. Täältä voi olla kuitenkin polttoaine joskus loppu joten aja vedä ihan kuivaksi! Seuraavaan tankkauspaikkaan on 160km.
- IMG_0804_.JPG (83.01 KiB) Katsottu 5719 kertaa
-
- Tämä kuva myös alkupäästä
- IMG_0803_.JPG (83.09 KiB) Katsottu 5719 kertaa
-
- Ensimmäiset 20 km oli tällaista
- IMG_0802_.JPG (124.96 KiB) Katsottu 5719 kertaa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Murmansk, Venäjä Elokuussa 2010
Ei jeesus, ja minä haukun Porin teitä! En muuten sitten ole menossa neuvostoliiton puolelle omalla kyydillä. Kiitos tästä vinkistä!
Pukkaahan lisää kuvia reissusta, näitä on meinaa kiva lukea!
Btw. Ootko muuten mitannu, tai tiedossa, paljonko on tuon superstarin korkeus ulkoa, sisältä edestä/takaa, ja ikkunat edestä?
Pukkaahan lisää kuvia reissusta, näitä on meinaa kiva lukea!
Btw. Ootko muuten mitannu, tai tiedossa, paljonko on tuon superstarin korkeus ulkoa, sisältä edestä/takaa, ja ikkunat edestä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Murmansk, Venäjä Elokuussa 2010
Tuohan tie on kuin suoraan pohjoisruotsista. Vuonna 2006 ajettiin pohjoisruotsalaista tietyötä 17 km jonka seurauksena täysi jätevesitankki repesi saumastaan. Olihan se armotonta pottupeltoa se tie.
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Murmansk, Venäjä Elokuussa 2010
Tässä vielä muutama kuva lisää...
- Liitteet
-
- Ja tätä oli sen n. 60-70 km...
- IMG_0810_.JPG (89.77 KiB) Katsottu 5632 kertaa
-
- Ja sitten vähän kuoppia ja näitä riitti...
- IMG_0809_.JPG (115.65 KiB) Katsottu 5632 kertaa
-
- Välissä ihan hyvääkin baanaa
- IMG_0806_.JPG (80.73 KiB) Katsottu 5632 kertaa