Pohjoisnorja

Matkailukokemuksia kulkurilla
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Tämä ei nyt ole matkakertomus ainakaan vielä, vaan suunnitelma. Eli mennään käsivarresta yli ja Altan kautta Nordkappiin, sieltä joko Utsjoen tai Karigasniemen kautta takaisin. Missäs kunnossa mahtaa tiet olla ja varsinkin kiinnostaa tuo Nordkappin hinnoittelu ja onko siellä mahdollista yöpyä muualla kuin leirintäalueilla. Muutkin vinkit otetaan vastaan kiittäen.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tiethän on kapeita ja mäkisiä mutta asfaltti on ainakin Norjan puolella priimaa. Varmasti käymisen arvoinen paikka. Ja vauhtihan se on joka tappaa ja Scaniahan kiipeää ylos vaikka seinää, eikös se niin ollut ;)
Kaukanahan se vain ryökäle on. Itse ostin tuon oman maitovalaan karigasniemeltä ja sieltäkin kesti 8-9 tuntia ajaa ouluun (reilu 600 km). Ja norjan puolella keskinopeus tippuu heti.
Lahti32:n se meidän Norja specialisti kuitenkin taitaa olla...
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Palattiin eilen pohjoisnorjan retkeltä, tiet on osaksi huonompia kun suomessa vaikka luulis että norjalla on varaa asfalttiin kun on öljyä. käytiin berlevågissä ja sieltä tanan kautta hammerfestiin ja altan kautta kotiin . Yövyimme vasta suomessa leirintä alueilla norjassa yövyimme missä milloinkin, hammerfestin sataman vieressä aivan keskustassa on uusi p-alue jossa on erikseen matkailuautoille p paikat. Viimeiset pari yötä oltiin kalajärven leirintä alueella p-seinäjoella jossa oli pari muutakin kylähullua.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Pitelikö hyviä kelejä?
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Siellä oli kylmä, tenolla alakönkäällä oli vielä mennessä +24 mutta norjan puolella oli kova tuuli ja välillä vettä vaakasuoraan, lämpö +10 - +17 täällä oli kai ollut koko ajan +30, aina ei käy tuuri kelienkään suhteen.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä ihan perustietoa alkuun;

http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_li ... a_autoilu/

Tien kapeudesta johtuen on menomatkalla Norjaan aikaa opetella ajamaan oikeanpuoleisella eturenkaalla reunaviivan ja rotkon väliä :arrow: saattaa tulla mutkantakaa rekka, bussi tai karavaanari vastaan ihan yhtäkkiä :shock: jolloin hyvät refleksit on tarpeen eikä vauhtia saa olla yhtään liikaa. Ei kannata lähteä yrittämäänkään Norjalaisten rekkojen kanssa samaa marssivauhtia, siinä hommassa aukeaa kaikki mahdolliset kaapinovet ja pöydät oksentaa tavarat lattialle ja lopussa oksentaa kyytiläiset. Maltti on valttia vaikka olisi kuinka tehokas kulkuriauto.

Suomesta poiketen tuolla kannattaa käyttää varoitusvilkkuja empimättä jos joutuu hankalasti vekslaamaan jossain. Heijastin liivit kannattaa ottaa mukaan myös jos joutuu autosta poistumaan ajoradalle hetkeksikään.

Me ollaan ajeltu jopa sorateitä bussilla mutta siinä kannattaa käyttää tervettä järkeä mihin silmäkkeeseen lähtee onnikkaa sommittelemaan. Tie voi olla alkumatkasta ihan ok näköinen mutta ollaan mekin ihmetelty kevytrakenteisen näköisiä lammasferissejä, peräjälkeen löytyviä tie_kapenee merkkejä ja silloin se ON kapea jos norjalainen laittaa tie_kapenee merkin. Samoin mutkanmerkki tarkoittaa JYRKKÄÄ mutkaa :!: johon ei kannata 80 lasissa luistattaa, ja kaiteitahan löytyy Suomesta niin paljon että norjalaisille ei ihan joka rotkoon niitä ole riittänyt :shock: . Silläkin on merkitystä ajatteko pohjoisesta etelään vai toisinpäin, pohjoisesta alaspäin tullessa saa ajaa sitten siellä "tyhjän puolella" ja ylöspäin mennessä vaarana on raapia kylkiä kallioon mutta yleensä kallion puolella on enemmän turvallista tilaa väistää muita.
Pääpiirteittäin kumminkin E6 ja E10 tiet on erittäin hyviä ajella bussilla, välillä on muutaman kilsan "kapeikkoja".

Kulkurista kannattaa tarkistaa lähtiessä ainakin jäähdytyspuoli, flektit, termostaatit, syyläri pestä ja alustapuoli niin ettei ole mitään väljää kolisijaa siellä, iskarit kunnossa ja muutenkin iskussa. Lasinpyyhkimiä myös tarvitaan yleensä aika paljon. Pohjoissuomen ja ruotsin lapin ryskäradat kyllä hajottaa paikat lopullisesti jos ei ole lähtiessä kunnossa. Siinä on sen verran matkaa kuitenkin ajettavana että ainakin auton omistajaa voi alkaa ärsyttämään tosi paljon joku kolina tai vinkuva lasinpyyhin :wink:

Norjalaiset suhtautuu suomalaisiin turisteihin vaihtelevasti. Luulen että osasyynä on suomalaisten vankka maine kovina ryyppääjinä ja mölyäjinä. Asiallisella käyttäytymisellä "muutetaan maailmaa" ja ainakin me olemme saaneet aina tervetulotoivotuksen uudelleen kun ollaan eletty siivosti, ja kunnioitettu muita kanssaturisteja. Yhden kerran 5 vuotta sitten on norjalaisnuoriso lähettänyt kansainvälisiä sormimerkkejä meille mutta sehän tarkoitta että tilanne on 1-0 meidän hyväksi.

Leiriytymisestä sen verran että pohjois Norjassa on aika paljon hyviä levähdyspaikkoja. Niitä kannattaa etsiä hiljalleen ajelemalla, sittenkun se sopiva paikka tulee niin täytyykin heti päättää mennäänkö siihen vai ei. Auton kääntäminen voi ollakin isompi homma ja pitkän lenkin takana. En tiedä missä meni vikaan kun olimme vuonna 2006 Altassa, 14km Altasta etelään olevassa "puskaparkissa" paikan nimi on Kåfjord, sellaisen jyrkän alamäen jälkeen jokisuussa, oikein kiva paikka. Yöllä yhden jälkeen tuli joku häiskä koputteleen, ensin etuoveen, sitten puoliväliin ja lopuksi taakse. Seurasin sisältä mitähän kaveri meinaa oikein, huomasin sivupeilistä että aukaisi onneton takimman sivuluukun ja oli ryömimässä ruumaan sisään. Otin "raivausvälineen" avuksi kuskinpenkin takaa ja karjuin yhtäkkiä täysillä ovesta suomeksi että alahan jätkä lähtiä siitä tai tulee sorkkaraudasta samantien. Niitä oli sellainen isompi joukko, osa hipsi muiden matkailuautojen seassa. Lähti se sälli siitä melko vikkelään. Vähän harmitti kun "laukaisin ansan" liian aikaisin, olishan sen voinu lukita sinne ruumaan ja antaa vähän kyytiä hänelle. Siinä se olis matka rattoisasti joutunut heiluvien polkupyörien seassa pimeässä ruumassa ovenkahvaa etsien. Lähdettiin me sitten kyllä samantien liikkeelle vielä silloin yöllä, ei uskallettu jäädä siihen enää ja ajettiin 40 kilsaa kaupungista poispäin josta löytyi turvallisempi puskaparkki. Siitä säikähdettiin sen verran että lasten kanssa reissatessa ollaan oltu pääosin camping-alueilla.

Sellainen tärkeä huomautus noista autolautoista. Ne on kaikki enemmän tai vähemmän maksullisia ja busseille melko kalliita. Lautan rahastajalle ei kelpaa kortit, vain Norjan kruunut käteisenä kiitos. Lauttojen hintoja on esimerkiksi tuolla:

http://ruteinfo.ovds.no/no/velgrute.aspx

Nordkapin tunnelimaksua en ihan pikku googlettamisella löytänyt mutta mutu arvio aikoinaan selvitin sen, olisiko jotain 250-300 euroa meno paluu? Nordkapissa en ole itse bussilla käynyt mutta joku voisi kertoa joka tietää tuon maksupuolen.

Norja on hienå maa. Itse olen käynyt Norjassa 18 kertaa, joista bussilla 11 reissua. Parin viikon päästä lähdetään lasten kanssa käymään Å.ssa, Lofoottien kärjessä. Edellinen yritys vuonna 1996 epäonnistui Leknesissä kohdattuun myrskyyn, ei edes henkilöautolla arvannut matkaa jatkaa järjettömän sivutuulen ja tielle nousseen vesimassan takia.

Laitan tähän noita meidän matkakohteita eri vuosilta:

1986: Svolvaer Lofoten
1991: Tukholma-Oslo-Nordkapp
1996: Leknes, Lofoten
2004: Tromssa-Narvik
2004: Narvik, Ofoten
2005: Talvik, Alta
2005: Saltstraumen, Bodö
2006: Lyngen, Troms
2006: Alta-Tromssa-Skibotn
2006: Kautokeino-Karasjoki
2007: Elvegård, Andorja
2008: Gryllefjord, Senja
2008: Talvik, Alta
2009: Lyngen, Troms
2010: Offersöy, Lofoten
2010: Å i Lofoten
2011: Hilstad, Mo i Rana
2012: Hamningberg-Bygounes Varangen

Kummasti on tuo kulkurin ilmestyminen kuvioihin lisännyt matkailua. Seuraavalla retkellä tulee Volvoon hupiajoa ekat 50000km täyteen. Berlevåg ja Kirkkoniemi on vielä koluamatta, Mo i Ranassa käydään kyllä vielä kanssa ja ei se Trondheimikään ole kuin 1000km päässä kotoa. Piankos tuonne hurauttaa :!:

Silti ikimuistoisin reissu tehtiin vuonna 1991 kun kaveri sai ajokortin, ajohaluja oli vaikka muille jakaa ja lomaakin viikko :) Otettiin minun ikivanha 142 Volvo alle, ajettiin Limingasta Äänekoskelle kaverin kotiväen mökille. Äänekoskella linttavolvo huollettiin ja ajettiin Lohjalle, josta loput kamat peräkonttiin ja Turkua kohti. Laivalla yli Tukholmaan, ja sieltä yhtäsoittoa Osloon. Sen verran Ruotsissa pysähdyttiin että kustiin johonkin tosi isoon järveen, olisko ollut joku Vättern vai Vänern ja jatkettiin heti matkaa. Oslossahan me maalaispojat sitten eksyttiin pahemman kerran :o Etsittiin Holmenkollenin hyppyrimäkeä jota ei löydetty, näkyi se mutta eipä sinne päästy. Lopulta jouduttiin Drammeniin, 40km Oslosta etelään jossa oltiin yötä. Siellä oli sellainen spiraalitunneli jota sitten ylösalas huvikseen rällättiin, 12 kierrosta per sivu :!: Sitte juolahti mieleen että kuinkahan vähällä Volvon B20 kulkee, tankattiin piripintaan, laitettiin 5 litraa varabensaa ja menoksi kohti pohjoista. Ajettiin jälleen "yhtä soittoa" ylöspäin kunnes 723km jälkeen bensa loppui, erään vuoren laelle. Vauhti kuitenkin piisasi alamäen puolelle ja rullattiin vielä 30km alas laaksoon ilman bensaa, suoraan huoltoasemalle mittarin viereen. Tulos kirjattiin, 6,7 litraa sadalle, kaikkien aikojen B20 ennätys! Ei edes isäpappa pystynyt samaan! Siitä ajettiin Skibotniin asti jossa rahat loppui, piti koukata Suomeen Sirkan kautta Ivaloon siskon appiukolle saunomaan ja pankissa käymään. Kaverin kanssa tuumittiin että ei vielä riitä reissaaminen, ei muutaku Lakselvin kautta Nordkappiin. Tällä välillä ajettiin lampaan päälle. Nordkapissa kova tuuli paiskaisi keskellä yötä Volvon takaluukun auki ja matkatavaroista menetettiin iso osa Jäämereen. Sitten Suomeen, Sodankylään ja kotiin. Reissussa tuli muistaakseni yli 6000 km eikä wanha uskollinen Volvokaan pettänyt kuin kerran. 3km ennen Sodankylää posahti eturengas,hyvä ettei vetäny suolle koko autoa. Rengas vaihdettiin. 2,5km ennen Sodankylää loppui bensa ja 1,5 km ennen Sodankylää Sodankylän Kesoililla piti murtautua autoon, avaimet jäi sisälle.

:D Retkeily jatkuu, aina on ollut kivaa :D
Viimeksi muokannut Lahti32, 19 Kesä 2012 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Vähän kakkatietoutta... Pohjois norjassa ei näkynyt kuin muutama virallinen ajokaivo, mutta siellä on taajassa normaaleja vessoja p-alueilla, wc:n vieressä on maan alla umpisäiliö valurautakansi vaan pois ja auto päälle, ainakin jos wc on takana bussissa pääsee sonnasta helposti eroon.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä Norjan matkailuoppaasta kopioituja tyhjennyspaikkoja Bodö.sta pohjoiseen. Lisäksi monella camping-alueella on tyhjennysmahdollisuus. Myös monet yöpymispaikoista tarjoavat vierailleen mahdollisuuden käymälöiden ilmaiseen tyhjennykseen ja muille maksua vastaan. Paikat on merkitty symbolilla jossa asuntoauton tankista nuoli alaspäin.



ALTA
Veolia transport, FFR, Bjørn Wirkolasvei 11,
Puh. +47 78 45 77 00
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot

HAMMERFEST
Veolia transport, FFR, Rossmollgt. 86,
Puh. +47 78 41 88 60
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot

KARASJOKI
Karasjoen kunta vastapäätä Shell-asemaa (n.
touko-syys),Puh. +47 78 46 80 00
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot

KVALSUND
• S kaidicenteret, Skaidi, Puh. +47 78 41 62 01
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot

NORDKAPP
Nordkapp Camping NAF, (1. toukokuuta - 30.
syyskuuta) Skipsfjorden, Puh. +47 78 47 33 77.
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot

Midnattsol Camping ja Nordkapp Caravan og
Camping, Skarsvåg, puh. +47 78 47 11 40.
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot.

PORSANGER
Esso - Lakselv Auto, Puh. +47 78 46 13 66
Matkailuvaunut ja matkailuautot

BERLEVÅG
Berlevåg Pensjonat & Camping,
Puh. +47 78 98 16 10
Matkailuvaunut ja matkailuautot,
erityistapauksissa myös bussit, jos niitä on
tarvetta tyhjentää.

VESISAARI
• Konferenssi- ja lomakeskus Varanger Panorama,
Kiby, puh +47 400 01 878

TANA BRU
Tana Bru
Ildtoppen Austertana, N-9845 Tana
Puh. +47 78 92 52 30
Bussit, matkailuvaunut ja matkailuautot

Itsepalvelutyhjennysasema Tana Brun
puhdistusaseman yhteydessä

HELGELAND
Brønnøysund Brønnøy kommune v/Statoil RV 76
Alstahaug Sandnessjøen Bilistsenter RV 17
Nesna Nesna Feriesenter og Motell RV 17
Rana Hellåga RV 17
Vefsn Shell Halsøy, Mosjøen E6

BODÖ / SALTEN
Holand Porten til Svartisen RV 17
Gildeskål Storvik Samvirkelag RV 17
Fauske Sjøgata, Fauske Kommune E6
Bodø Rønvik Veisenter RV 834
Tverlandet Veiservice RV 80
Hamarøy Hilling Shellservice Innhavet E6
Tømmerneset E6

LOFOTEN
Vestvågøy Esso Leknes E10
Moskenes Hamnøy E10
Moskenesvågen E10

VESTERÅLEN
Sortland Havna Service Esso E10
Øksnes Esso Myre RV 821
Narvik/Ofoten
Narvik Statoil Norge Fagernes Autosenter AS E6 (ei tienneet kyllä mitään kaivosta täällä)
Gullesfjordbotn Camping E10 Lofast liikenneympyrästä 2km Sortlandiin päin
Ballangen Camping E6
Viimeksi muokannut Lahti32, 10 Elo 2010 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä vielä raskaankaluston kuskeille Norjan talviajoa koskeva opas, paljon hyödyllistä käytännön tietoa.

http://www.vegvesen.no/_attachment/71422/binary/38455
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ja tässä malliesimerkki mitä tehdään ekaksi jos jotain sattuu, kaveri juoksi tuosta henkilöautosta varoituskolmiota viemään :shock: :

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7220574
Kuva
Tuo bussi tuli eilen Oulussa vastaan hinurin perässä kohti etelää, keula paketoitu muovilla
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Saanneen huomauttaa että kaveri vei kolmion tuon törmäyksen jälkeen varmaankin shokissa tien varteen, siis kuvan henkilöauton kuljettaja. :shock:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Pohjoisnorja

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Pilotti kirjoitti:Tämä ei nyt ole matkakertomus ainakaan vielä, vaan suunnitelma. Eli mennään käsivarresta yli ja Altan kautta Nordkappiin, sieltä joko Utsjoen tai Karigasniemen kautta takaisin. Missäs kunnossa mahtaa tiet olla ja varsinkin kiinnostaa tuo Nordkappin hinnoittelu ja onko siellä mahdollista yöpyä muualla kuin leirintäalueilla. Muutkin vinkit otetaan vastaan kiittäen.
Kävimme katsastamassa Nordkapin moottoripyörillä juuri tuota reittiä; Hetta- kautokeino- Alta- Nordkapp.
Oli siellä pari Norskikulkuria, mutta toinen ehti karata ennen kuvausta, oli siisti Douple Deccer Van Hool. Tuo vanhempi versio tarttui kuviin. 26.7 siellä oltiin ja portinvartija sanoi päivän olevan kauden ensimmäinen aurinkoinen päivä. Mahtavat maisemat! :shock: Majoituimme Nordkapp Tourist Hotellissa, 2hh 140EUR/yö. (1080NOK). Jos kulkurilla menee, on jarrut syytä olla kunnossa :mrgreen:Tiet on kapeita ja mutkaisia. Ja korkeuserojakin löytyy kiitettävästi. Poroja oli myös paljon, ja eivät sitten pätkääkään piittaa liikenteestä :x

Niin, se tunnelimaksu oli moottoripyörältä 70NOK, kyytiläiseltä 47NOK,yhteensä siis 117NOK eli euroissa vajaa 15EUR. Henkilöauto oli 100NOK (?), bussin hintaa en muista, oisko ollu 250NOK seudulla, eli 35EUR luokkaa. Ja tuohan peritään molempiin suuntiin :lol: Onkohan joku jääny rahanpuutteessa palaamatta :roll: :lol: :lol:
Liitteet
Norjan kulkuri
Norjan kulkuri
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin