Stressin poistolääke

Matkailukokemuksia kulkurilla
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Työntäyttämän ja stressin vallassa vietetyn työviikon lääke: Otetaan lähes viikon 30 asteen pakkasessa seisonut kulkuriauto irti maasähköstä, käytetään paineilmasäiliöt täyteen, löysätään käsijarru, painetaan käsijarrun turvaventtiili alas. Säädetään lämmitysasteet sisälle mukavaksi, ajellaa ilmatyynyjen varassa 20km pohjoista kohti aluksi hissukseen että laakerit ja öljyt lämpenee... sit 100 lasissa että pakkaslumet lähtee katolta. Sen jälkeen suosikkihuoltoasemalle St1 (Esso):lle kuten Uuno Turhapuro, tankataan talvilaatua lisää, kupponen kahvia, tupakit, parin hyvän kaverin kanssa uudelleen tutustuminen auton hienouksiin ja uusiin sisustusratkaisuihin, joita edullisesti? itse toteuttanut...? niin... ja otetaan vastaan sanoja: nuo syö älyttömästi, ovat työläitä pitää "elossa", tulee kalliiksi jne. jne. Mutta stressi helpottaa...!!! Mennään Bussilla...!!!
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Totta joka sana...
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla tuo vessa nyt liikenteestä pois. Mutta oli ihan miehekästä laittaa se paikallisen s-marketin parkkiin syksyllä, kun maitoa kävin hakemassa. Kukaan ei kyllä kyselly, mutta katsojia oli senkin edestä =) Veihän se kaks peräkkäistä paikkaa ja vähän päälle...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Aah... olipa mukava taas käyä niiiiin keväisen auringon paisteessa Niki-bussilla hurruuttelemassa, lähti samalla lumet katolta.... Ei ollu nyt lämmössä yötäpäivää, webastolla 0.5h ja lämmintä sisällä ja koneessa vaikka muille jakaa... On tuo lumi myös pieni riesa lämpimänä pitäissä, kun tahtoo valuu vetenä ja jääpuikkoina katolta. Ei nuo lämpöeristeet paljon pitele energiahukkaa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Haave
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010 03:13
Location: Pohjois-Savo

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja Haave »

niki-racing kirjoitti:On tuo lumi myös pieni riesa lämpimänä pitäissä, kun tahtoo valuu vetenä ja jääpuikkoina katolta. Ei nuo lämpöeristeet paljon pitele energiahukkaa....
Paljonko pitäisi olla alustassa, seinissä ja katossa eristettä, että piisaisi "talviasuttavaksi"? Ei taida monella olla niin säännölliseen talvikäyttöön tarkoitettua kulkuria, että maksaisi vaivaa eristää, mutta kai sekin onnistuisi jos alusta asti siihen tähtäisi - vai kuinka?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Haave kirjoitti:
niki-racing kirjoitti:On tuo lumi myös pieni riesa lämpimänä pitäissä, kun tahtoo valuu vetenä ja jääpuikkoina katolta. Ei nuo lämpöeristeet paljon pitele energiahukkaa....
Paljonko pitäisi olla alustassa, seinissä ja katossa eristettä, että piisaisi "talviasuttavaksi"? Ei taida monella olla niin säännölliseen talvikäyttöön tarkoitettua kulkuria, että maksaisi vaivaa eristää, mutta kai sekin onnistuisi jos alusta asti siihen tähtäisi - vai kuinka?
Alustalla kai ei niin väliä jos ei varpaat palele, eli sinne pieni lämmitys, eristeillä ei väliä kuhan on siitä ylöspäin kunnossa. Kattoon 200mm seiniin 100mm niin alkaa olla jo melko kopsakka peli. Toki lasiakin saa olla mutta vain pari neliöö. Normi bussi hukkaa varmaan 65% laseista 35% katosta, jos ajattelee että katossa on eristettä nimeksi, sen 30-40mm... seinissä sama + kylmäsiltaa 40mm palkkia karkeesti 240 metriä! Ja katon kylmäsillat päälle... Helpoin kai olisi routamatolla katkaista kylmäsillat ja silloinhan tippuisi lämmitystarve varmaan 2-6kW. Ei ole kokemusta kuin teoriassa ja, mutta kun 23,3kw webastolla lämmittelee ja jäähdyttelee niin voi vaan ihmetellä sitä lämmön hukkaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Haave
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010 03:13
Location: Pohjois-Savo

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja Haave »

Ohuen ohuet kattoluukutkin varmaan olisi hyvä jotenkin eristää, vaan täyttäisikö moinen sitten enää määräyksiä? Pitikös niitä ainakin yksi olla linja-autossa? Tukkoon ei voisi silloin rakentaa - mutta voiko luukku olla millainen hyvänsä, kunhan sen saa tarvittaessa auki?
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Kattoluukut olis varmaan paras eristää sillä joustavalla "solukumimatolla", mitähän se nyt oli nimeltään, käytetään mm. säiliöautojen pytyissä eristeenä, ohut, tehokas ja kallis eriste, tosin "pimenee" tietysti luukut valaistustarkoituksena....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

niki-racing kirjoitti:Kattoluukut olis varmaan paras eristää sillä joustavalla "solukumimatolla", mitähän se nyt oli nimeltään, käytetään mm. säiliöautojen pytyissä eristeenä, ohut, tehokas ja kallis eriste, tosin "pimenee" tietysti luukut valaistustarkoituksena....
No minun piti irroittaa 28 vuotta palvellut kato luukku. Ei siittä tullut mitään ilman kolmen viikon äheltämista ja liottamista.

Rautainen sokka alumiinisessa rungossa hitsautuu tehokkaasti :!:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Morjens KajNyy.. eipä tarvii täälläkään lunta lapioida katolta....lämpöeristys huolehtii sulattamisesta...ja hyvin starttasi illallakin, kun 75-80 astetta oli koneenkin lämmöt, kun 32KW "lohkolämmittimessä"..... :D
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Stressin poistolääke

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Tuossa eristys vaiheessa ei kannata säästellä!
Meinasin ensin kuutiolla eristää, toisin kävi. Sen taitaa säästää vuodessa jo takaisin mitä tuonne väliin joutuu laittelemaan!

On se sitten mukava, kun ilpo kerran tunnissa pöräytttää vilposta, eikä polta itseään takuisiin yötäpäivää täysillä pyörien..

FinnFoamia tai sitten tuota kilpailevaa tuotetta vain joka paikkaan! Ei paina, tai kostu ja taitaa jopa eristää ihan kivasti.
Ainut miinus tulee vaikka levyt ilman saisi on tuo uretaani vaahdon määrä mikä kuluu saumatessa ja liimatessa.. vajaa 30 pulloa mennyt perässä (noin 4m) eikä kattoon vielä koskettu
Lämpösessä bussissa ei kyllä ole enää 2350 sisäleveys.. Tänään mittailin vajaa 210 perästä :D

Kattoon ei voi laittaa itsellä 100mm enempää (perässä korkeus jää silloin 1.8m) lattiaan olen laittanut altapäin yhden ja päältä kaksi levyä n. 150mm, seinissä 100mm

Kattoikkunoihin teen sellaiset irroitettavat 200mm vahvat palat mitkä saa äärikeleillä painettua noihin reikiin..Laseihin tulee painettavat 100mm eristeet.. On se reissussa kiva katsella maisemia vaikka huussissa istuen :lol: :lol:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Vastaa Viestiin