Aamulla 27.4 klo 7.00 nousi bussiin koko joukko innostuneita kalamiehiä Limingasta ja startattiin reissuun, ns. Kislex matkalle. Tupoksessa tankattiin, Oulusta ja Simosta otettiin matkalaisia lisää kyytiin. Kemisä vielä kauppareissu ja sitten ajettiin suoraan Kilpisjärven kautta Skibotniin ja sieltä pikkuteitä ja tunneleita pitkin Lyngseidetiin, josta vielä pienempää tietä Tromssan lauttarannalta yhä kapenevaa tietä Russelviin jossa oli merikalastuskeskus Lyngen Havfiske Center joka oli meidän määränpäämme. Matka kesti mennessä 14 tuntia mukaanluettuna Kemin ja Kilpisjärven tauot. Sää oli hyvä mutta tie roudan runtelema.
Lähtiessä asentelin vielä tankkijuttuja jota ei ehditty enää testaamaan. Siinä ne testattiin matkan edetessä. Ison säiliön kiinnitykset kokeiltiin tuhat kertaa kun routamontut hyppyyttivät bussia. Loikat olivat välillä sitä luokkaa että heikompi kapistus olisi hajonnut käsiin. Menomatkalla ihmeteltiin suomen lapin tyhjyyttä, siellä ei ole paljon mitään eikä ketään missään. Paitsi 50 kilsaa ennen Kilpisjärveä edellämme ajoi ruotsalaismies suomen tielaitoksen entisellä Nuffield-traktorillaan kohti rajaa, minne lie menossa
Perillä vuonon rannalla laitoimme bussin sähköpaikalle, vuokrasimme hyvän kuusimetrisen alumiiniveneen joka olikin ahkerassa käytössä. Kahdessa vuorossa kalastimme, vene olin vesillä yötä päivää koko viikonlopun. Hienoja hetkiä koimme kun auringonlaskun aikaan Hurtigruten risteilyalukset kohtasivat toisensa ja peräaalloissa ajelimme veneellä delfiinien pyöriessä veneen vierellä ja jopa alta sukeltelivat. Merikotkat lentelivät ja kissakalaa nostettiin veneeseen. Norjan kruununprinssi Haakon asusteli naapurimökissä, oli siellä laskettelureissulla. Haakon ajoi meidän veneellä. Reilu jätkä kun kilometrin keikasta tankkas 10 litraa bensaa. Aivan loistava reissu.
Kala söi silti kohtuullisen huonosti. Vaikka kalastuskeskuksessa oli 28 suomalaiskalastelijaa, mitään järkyttävän suurta saalista ei saatu. Suurin taisi olla 11 kilon turska ja 8 kilon kissakala. Pilkkiä pomputettiin pohjassa, vaappua vedettiin, pitkääsiimaa kokeiltiin ja perhoa heitettiin. Yritystä löytyi, sillä yhdelläkin porukalla oli vilkkuvalouistimia joita pudotettiin 400 metrin syvänteisiin toiveena jotain tekohampaan näköisiä olioita Bussin perään nostettiin yhteensä noin sata kiloa seitiä, turskaa, kissakalaa, ruijanpallasta ja kampelaa. tiedossa on kalakeittoa vissiin ens kesään saakka
Kalastettiin niin paljon että kun lähtö koitti vappuaamuna taas kello 7 ei kellään haluttanut enää merelle, vaikkakin viimeinen kalastajavuoro olikin tullut bussille vasta tuntia ennen.
Aamuhämärissä siis lähdettiin kohti suomea. Yhdessä mutkassa todettiin porukalla että löytyy ne jarrut norjalaisesta maitoautostakin kun bussi tulee vastaan kaiteiden välissä... Ajeltiin samoja teitä takaisinpäin ja jännättiin Skibotnin ja Suomen rajan välistä vuoristoajoa, tiedossa oli pitkiä yhtämittaisia nousuja ja jyrkkiä rotkoja. Pelko osoittautui ihan turhaksi, Volvo jaksoi kiipeillä vielä eläkepäiviläkin reippaasti mäet ylös eikä minkäänlaisia ongelmia ollut. Tie oli kapeaa mutta kun jokainen pysyi omalla puolella niin peilit ei kolissut
Sitä jätevesitankkia pelkäsin että pysyykö se kyydissä. 9 miestä käytti 5vrk vesivessaa ja muita vesijuttuja ja se oli aivan täynnä. Sitte siellä hypyytettiin niissä routamontuissa niin että tahtoi pöydät tyhjentyä ja kaapin ovet aukeilla. Mutta hyvin pysyi, ja kotona vasta tyhjennettiin se.
Paluumatkalla kirittiin 12 tuntiin Jäämereltä kotiin. Ei pidetty taukoja muuten kuin mitä kuskia vaihdettiin. Tällainen kunnon iso matkailuauto on loistava reissupeli kun porukka voi käveleskellä matkan aikana ja välillä mönkiä nukkumaan peräkamariin. Ruokaa laitettiin vauhdissa mikrossa ja onnistuipa se bussin siivoaminen ja imurointikin keskusimurilla Karesuvannon maisemien vilahdellessa ohi. Tuli se todistettua että mikroaaltouuni toimii kanttiaaltoinvertterillä.
Pellossa joimme porukalla munkkikahvit onnistuneen reissun päätteeksi. Simosta alkaen porukkaa pudoteltiin pysäkeille ja kotiin tultua olin reissuun ja etenkin bussiin erittäin tyytyväinen. Bussi pelasi täysin. Kilometrejä kertyi 1800 ja polttoainetta kului 370 litraa eli 20,5 litraa sadalle. Venekin vei 100 litraa
Nyt tuntuu että meillä on uusi auto sillä matkamittari pyörähti ympäri, en nyt osaa sanoa lähdetänkö toiselle, kolmannelle vai neljännelle miljoonalle kilometrille yrittämään. Veikkaus olisi että kaksi miljoonaa tuli täyteen.
Kaikenkaikkiaan loistoreissu, muut miehet olivat sitä mieltä etten saanut osallistua edes kuluihin, laitoin likoon reissubudjettiin 15 euroa
Kislex 2006 Lyngen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kislex 2006 Lyngen
Viimeksi muokannut Lahti32, 27 Heinä 2015 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Kalareissu Lyngeniin
Näkyikö Tromssassa oheisessa listassa mainittuja autoja?Lahti32 kirjoitti:Aamulla 27.4 klo 7.00 nousi bussiin koko joukko innostuneita kalamiehiä Limingasta ja startattiin reissuun, ns. Kislex matkalle. Tupoksessa tankattiin, Oulusta ja Simosta otettiin matkalaisia lisää kyytiin. Kemisä vielä kauppareissu ja sitten ajettiin suoraan Kilpisjärven kautta Skibotniin ja sieltä pikkuteitä ja tunneleita pitkin Lyngseidetiin, josta vielä pienempää tietä Tromssan lauttarannalta yhä kapenevaa tietä Russelviin jossa oli merikalastuskeskus Lyngen Havfiske Center joka oli meidän määränpäämme. Matka kesti mennessä 14 tuntia mukaanluettuna Kemin ja Kilpisjärven tauot. Sää oli hyvä mutta tie roudan runtelema.
Koodi: Valitse kaikki
7622 Tromsbuss 70 ZE 56524 Scania N113 CLB K204 City L NO
7623 Tromsbuss 71 ZE 56529 Scania N113 CLB K204 City L NO
7624 Tromsbuss 72 ZE 56349 Scania N113 CLB K204 City L NO
7625 Tromsbuss 80 ZE 56399 Scania N113 CLB K204 City L NO
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Eipä näkynyt ja jos olisi vastaan tullut ei olisi ehtinyt vastaantulijaa tarkemmin tutkia, mieluummin tutki käytettävää tietä riittääkö kaikille kulkijoille...
Itse asiassa sivuutimme Tromssaan menevän lautan, emme käyttäneet sitä vaan jatkoimme matkaa ulkomeren laitaan.
Muuten paikalliset bussit olivat lähinnä koululaiskuljetusautoja, selvästi lyhempiä kuin suomalaiset, olipa Lyngseidetissä vanha 60-luvun alun norjalainen kulkurikin kilvet keulassa ja komeassa kuosissa!
Itse asiassa sivuutimme Tromssaan menevän lautan, emme käyttäneet sitä vaan jatkoimme matkaa ulkomeren laitaan.
Muuten paikalliset bussit olivat lähinnä koululaiskuljetusautoja, selvästi lyhempiä kuin suomalaiset, olipa Lyngseidetissä vanha 60-luvun alun norjalainen kulkurikin kilvet keulassa ja komeassa kuosissa!
Tulevaisuus on sähköinen