Sivu 1/1
Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 12 Heinä 2009 09:08
Kirjoittaja kariyr
Alkumatka Varkaudesta Rantsilaan koirakisoihin sujui mallikkaasti, vain kaasuvivuston palautinjousen katkeaminen aiheutti pientä extriimiä ja viivettä

Pari päivää on mennyt mukavasti opetellessa asumista tässä 30 neliön kämpässä.. vesisäiliö saattiin hotjattua tyhjäksi ylättävän lyhyessä ajassa vaikka siellä oli tavaraa n 250 litraa... tarttee varmaan hiukan miettiä tarkemmin tuota kulutusta

Tänään jatkamme illalla kohti Ranuaa. Mukava lisä tämä läppäri 450 kera... helpottaa tiedon kaivamista tulevista etapeista

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 12 Heinä 2009 09:34
Kirjoittaja KajNyy1
Ompa komiat teippaukset. Hyvää matkaa vaan toivottaa Kaj Horniosta, Vammala mokkulalla 3G yhteydellä

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 14 Heinä 2009 09:29
Kirjoittaja kariyr
Eilen meidän piti lähteä vietosen rannalle parkkiin yöksi, mutta muutama maailman matkaaja sai houkuteltua meidän kulkurin suunnaksi Tornion no täällä sitten ollaan.. illalliseksi söimme lammasta kaupunginhotellissa punkun kera

Parkkipaikka kulkurille löytyi aivan hotellin edestä

Virrassa oltiin viimeksi eilen klo 16 saakka pumppu puhkuu viilennystä kahvit on keitetty ja virtaa tuntuu piisaavan

Tänään käymme ulkomailla kaupoilla lienee tuolta rajan toiselta puolelta löytyy ainakin ikea, sitten nokka kohti käsivartta

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 15 Heinä 2009 10:12
Kirjoittaja Lahti32
Auton tekninen kestävyys tulee kyllä testattua tuolla käsivarressa

on meinaan tie sielläpäin melkoista routamonttua je heittoa koko ajan, siellähän on niitä "palsoja", siis sellaisia patteja jotka ovat ikiroudassa

Viime reissulla alkukesästä kaveri kokeili miten linja-auto hyppää

ja hyppäähän se

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 15 Heinä 2009 22:36
Kirjoittaja kariyr
Kyllä matka kivasti sujuu jo kahdesti on poikettu ruottiin..övertorneossa oli kiva campingmesta voin suositella nyt olemme muoniossa harrinivan paikassa pihvit ja talon viini maistui

Huomenna kun antaa ajon myöten lähdemme sinne käsivarteen..voi olla että pomput tiessä tuntuu sisälle saakka vaikka on ilmajousitus ja ilmakuskínpilttuu

edelliset reilu 1000 km ajelin aika reilulla kaasujalalla niin menovesi hupeni noin suurinpiirtein 25,98 l / 100 km, vettä taisi mennä enemmän

Mutta on matkaaminen erityisen hulppeaa näin pitkällä pirssillä

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 16 Heinä 2009 19:37
Kirjoittaja kariyr
1130 km takana olemme parkissa saanatunturin kupeessa kilpisjärven retkeilykeskuksessa, joten on hyvin lähellä että pääsemme rajalinjan yli norjan puolelle, sitten jos auto sattuisi sippaamaan on kuitenkin tavoite saavutettu miehekkäästi
Kävimme miltei saanatuntunturin päällä aidoissa turistikamppeissa

Tuntureilla lunta jonkin verran. Tie oli mielestäni loistavassa kunnossa...pitkät pätkät uutta asvalttia..en huomannut niitä ikiroutapatteja tai meillä aivan loistava jousitus toki muutama kohta jossa pahempi routavaurio tiessä mutta nekin oli pääsääntöisesti merkitty

On saunottu ja rentouduttu nyt sitten paikkalliseen soittoruokalaan aterialle

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 17 Heinä 2009 11:56
Kirjoittaja Lahti32
kariyr kirjoitti:Tie oli mielestäni loistavassa kunnossa...pitkät pätkät uutta asvalttia..en huomannut niitä ikiroutapatteja tai meillä aivan loistava jousitus toki muutama kohta jossa pahempi routavaurio tiessä mutta nekin oli pääsääntöisesti merkitty
Hyvä juttu. Kesäkuun alussa nuo remontit oli käynnissä ja aivan kamalassa kunnossa....
Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 24 Heinä 2009 21:36
Kirjoittaja kariyr
Pääsimme Norjaan ja päästivät poiskin sieltä... vasta nyt on avautunut linjat nettisurffailuun

Kilometrejä takana reilut kolmetuhatta ja muutama sata tähteellä paistattelemme päivää nurmeksessa Hyvärilän leirintäalueella...laitan sitten perillepääsyn jälkeen syvällisemmän raportin tästä ekasta seikkailustamme kulkurilla... ehken jopa vaativilla tieosuuksilla

Re: Yritetään päästä Norjaan.
Lähetetty: 02 Elo 2009 10:38
Kirjoittaja kariyr
Kokemuksemme kulkurista matkailukäytössä ei vastannut odotuksiamme, vaan ne ylittyi reilusti ja tietysti positiivisessa mielessä, vaikkakin auto ei vielä ollut aivan täydellisesti valmis

Matkalla ei ollut mitään sellaista teknisesti mikä olisi aiheuttanut erityistä paineita asukkaissa. Kaasuvivuston palautinjousen poikkimeno täydessä vauhdissa oli kylläkin yllättävän reipas sessio vauhtia oli liki satasen kun aloin normaalisti jarruttelemaan kun tiesin kohta edessä olevan 80 ja sitten 60 ja liikenneympyrä. Oli loiva alamäki ja poljin jarrua reilummin, mutta tuntui että vauhti vain kiihtyi ja kohta olimme jo 60 alueella eikä se liikenneympyräkään enään kovin etäällä ollut tajusin että jotain on vialla ja polkaisin kytkimen pohjaan vaihtaakseni vaihteen pienemmälle mutta samassa kierroslukumittari pamahti miltei pohjaan saakka.. koitin polkimella lipsutella mutta kierrokset ei tippunut ei auttanut kuin raakasti painaa jarrulla vauhti sellaiseksi jolla uskalsi kaartaa ympyrän läpi sitten vielä parisataametriä josta löytyi sopiva levike jonne kaarsin ja pysäytin vauhdin ja auton vähän niinkuin väkisin

Muuten oli kevyt ajella niin Suomessa kuin Norjan kapeilla rinteilläkin. Auto kulkee todella hiljaisesti ja näkymät nelipaikkaisesta ohjaamosta on upeat

Matkan varrella yövyimme campingalueilla 7 yönä ja 8 meni missä tuntui kivalta pysähtyä

Kyllä kulkurin parkkeeraus oli vaivaton ja yllättävän pieniin koloihin sen sai puskettua. Norjassa rohkeasti ajoimme meren äärelle eikä auto uponnut nurmialueillakaan. Lakselvin campingmesta oli ainut maksullinen yöpaikka Norjan puolella. Kun ajoimme aluelle ja parkkeerasimme auton saimme paljon silmäilyjä puoleemme. Sitten huomasimme että kaikissa muissa autoissa ja vaunuissa nojaili useita pitkiä perhovapoja, eli olimme tulleet kalamiesten mestaan. Liekö automme suuri koko ja hain kuva auton kyljessä antanut mielikuvan suurista kalastajista no olihan meillä mukana kaksi mato-onkea

Tankkasimme kerran Norjan puolella ja jos en väärin laskenut, niin siellä diesel maksoi n 15 s enemmän kuin Suomen puolella, eli ei se ero nyt niin suuri ollut kuin olin antanut itseni ymmärtää. Eli kokemuksien perusteella uskallan haaveilla siitä pidemmästä euroopan turneesta jahka kulkuri on saatu lopputöiden osalta valmiiksi sitten ei tarvitse taikoa kuin matkarahat ja aika
