Terveisiä kaikille kulkureille jäämereltä!
Ollaan taas kalastamassa suuria merten mörköjä täydellä kislex-miehistöllä. 12 miestä mukana, puolet kalastaa ja toiset lepää, syö ja saunoo. Oma orkesteri huolehtii musiikista ja synnyttää mm. Kislexin oman sävelmän. Varustepuolella on uutta vakuumivehkeet ja matkapakaste jolla kalat kyyditään kotiin.
Tuuli on haitannut niin että ollaan oltu likomärkiä mereltä tullessa, aallokko pari-kolme metristä ja venekin haukkas kunnolla vettä muutaman kerran. Uutena jäsenenä otettiin kalajokinen ammattimies kippariksi ettei vallan hukuta tuonne.
Paikka on sama kuin vuonna 2006 eli Lyngen Havfiskecenter Nord-Lenangenissa.
On se mahtava mennä saunaan kun tuulee suolavettä naamalle koko päivän ja sitten saunan päälle syö kunnon kissakalasapuskan. Kerron lisää kun reissu käyty... Nyt ihmettelemään mikä liero oli se eilinen kala jolle ei löytynyt suomenkielistä nimeä mistään
Kislex 2009 Lyngen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kislex 2009 Lyngen
Viimeksi muokannut Lahti32, 27 Heinä 2015 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lyngen 2009
Saatiin sitten sellaisia kaloja joita pitäis esiintyä vain etelä-amerikassa, Islannissa ja Grönlannissa. Levinneisyyskartassa oli pieni piste myös tanskansalmessa sekä pohjois-Norjassa. Paikalliset ei olleet sellaisia nähneet. Kalan englanninkielinen nimi on white barracudina. Me pistettiin ne lierot laidan yli ettei tuollaisia ruikkuja täällä tarvita ja yksi pätkittiin kirveellä kissakalan syötiksi.Lahti32 kirjoitti:Nyt ihmettelemään mikä liero oli se eilinen kala jolle ei löytynyt suomenkielistä nimeä mistään
Saaliista taisi tulla ennätyssaalis. Mukana olleella vakuumikoneella kalat vedettiin fileistä vakuumiin joten pakastearkku tuli puolilleen kalaa. Saalisvalikoima oli tällä kertaa laaja:
- Turskaa hirveenä
- Seiti yksi
- Molvaa
- Koljaa
- Keilaa
- Kissakalaa 8 kpl
- Puna-ahventa
- Ruijanpallasta 2 kpl
- Kampela
- Simppu
- Merikrotti
- Barracudina
- Meritähtiä
- kissakalan kivespussi ja kaikkia muuta kummallista mölliäistä
Suurimmat oli 8,8 kg kissakala ja 8 kilon ruijanpallas. Nuo kaksi aiheutti veneessä sellaisen mellakan että hyvä kun kyydissä pysyttiin. Kissa on vielä siitä peto että vaikka kallo on hakattu murskaksi, veret laskettu ja kuinka varmistettu että hengiltä on niin silti se puree vielä paljussakin toisilta ja itseltäänkin pyrstöt poikki. Koukkua ei uskalla irroittaa suusta kuin vasta pakastearkussa. Pallas taas lätkii pyrstöllään kaikkea ympärillä olevaa niin lujaa että siinä saa venekin osansa, on kuulemma hajottanut veneitä isot pallakset, en epäile enää yhtään. Rannalle asti kävi ryske kun pallaksen kanssa tappelu oli käynnissä. Tuo merikrotti saatiin irlantilaiselta kalastajalta. Siinä oli kyllä uskomattoman ruma ilmestys, heti niinku merestä nostettu selkäreppu jonka suuaukko on lyöty hampaita täyteen.
Sää oli pääosin kehno koko reissun. Mennessä ja tullessa satoi vettä. Merellä oli sumua ja korkeaa aallokkoa. Välillä kävi aivan järjetöt tuuli, hiekka lensi maalla. Saunassa kuuma. Jutut oli rankat ja valheenpaljastuskoneelle olisi ollut käyttöä (kalamiehiä kaikki)
Bussi toimi kuten ennenkin, ei mitään murhetta keskikulutus laski hieman edellisiin verraten, nyt oli 23,5 litraa sadalle. Norjalaiset tiet olivat melko huonossa kunnossa, jotenkin uraisia ja täynnä routamonttua niin että kyllä se linja-auton kokoinenkin ajoneuvo voi ottaa melkoisia loikkia Vinkkinä norjaan menijöille voisi antaa ajoharjoittelun merkeissä, kannattaa näköjään opetella ajamaan oikealla etupyörällä reunaviivan ja sorakaistan välistä suikaletta pitkin nimittäin se on siellä myöhäistä, jos mutkan takaa pölähtää koko tien levyinen pakasterekka vastaan. Tuli muuten yksikaistaisessa tunnelissakin rekalla joku mutta juuri ja juuri siitä sovittiin luikasemaan vierestä. Toisella kertaa mentiin sekunnissa niin läheltä ettei siinä paljoa kättä ehtinyt nostaa
Ensi vuonna Lofooteille tai Mo i Ranan suuntaan, se selvinnee kesän mittaan. Meillä on omat sivut noille reissuille josta voi käydä aikaisemmatkin matkat lukemassa, osa jutuista on vielä tynkiä mutta lisäillään kun jaksetaan, osoite on
http://www.kislex.net
Mutta Kuusamo kutsuu juhannuksen viettoon.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reino-Ratti
- Kippari
- Viestit: 63
- Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
- Truck: Setra
- Location: Hämeenlinna
- Member id: 054
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lyngen 2009
Tervehdys!
Palailtiin juuri Lofooteilta. Tuo vinkki ajoharjoitelusta on hyvä. Ongelmana vaan on, että sen valkoisen viivan ja sorakaistan väliin ei Lofoottien vanhoilla tieosuuksilla jäänyt mitään tilaa. Lisäksi ulkokurvista oli päällysteen reuna usein pettänyt. Tietenkin se pakasterekka tuli vastaan aina tällaisessa paikassa
T. J.
Palailtiin juuri Lofooteilta. Tuo vinkki ajoharjoitelusta on hyvä. Ongelmana vaan on, että sen valkoisen viivan ja sorakaistan väliin ei Lofoottien vanhoilla tieosuuksilla jäänyt mitään tilaa. Lisäksi ulkokurvista oli päällysteen reuna usein pettänyt. Tietenkin se pakasterekka tuli vastaan aina tällaisessa paikassa
T. J.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lyngen 2009
Saatiin vihdoin päivitettyä matkakertomus tästä reissusta. Havaitsemme ilmassa pientä matkakuumeen nousua jo tässä vaiheessa vaikka seuraavaan reissuun on vielä 8,5 kuukautta No ollaan käyty tällä porukalla tuulastamassa kotimaassa ja bussilla on ajeltu ihan mukavasti, enemmänkin olis kyllä kerennyt.
http://www.kislex.net/2009.html
http://www.kislex.net/2009.html
Tulevaisuus on sähköinen