1.8.2013 Teimme retken Laivalla salmen toiselle puolelle Stralsundiin, kaupunki on Unescon suojelukohde. Muutaman tunnin taapersimme Altestadia ilhaillen. Siellä on useita meriaiheisia museoita, kuten myöskin satamassa museolaivoja.
2.8.2013 Rügen kierros lähdimme pikkuautolla saarta kiertämään. Saaren pääväylä oli hyvin ruuhkainen ja jono pysähteli aina välillä. Ajelimme kohti Sassnitzin satamaa ja sieltä rannikkoa seuraten Prora – Binz – Putbus. Prorassa on hitlerin alullepanema jätti hotelli johon piti tilla 20000 vuodepaikkaa ja jotta sellainen määrä ihmisiä voitaisiin kuljettaa sinne sinne vedettiin myös rautatie. Rakennus on valtaosin melko rauniona ilman ikkunoita muutama pätkä siitä on kunnostettu hotellikäyttöön myymällä ne osat yksityisille yrittäjille. Rakennuksesta ei saa kunnon kuvaa koska se on annettu kasvaa umpeen niin että vain pienen pätkän kerrannaan saa kuvaan.
Koko Prora – Binz välillä oli kaikki parkkipaikat täynä kylpjöiden autojaolihan mitä parhain rantakeli + 32 astetta.
Jatkoimme kohti saaren eteläosaa Putbus kohdalle josta etelään sijaitsee ravintola jota meille erityisesti suositeltiin kahdesta syystä, rouka ja seikkailumielinen sisustus. Neuendorfin lähellä meren rannalta löytyy Kapteeni Nemon Nautilus jonne sukelsimme syömään. Tämän sisustus oli aivan kuin olisimme nousseet Nautilus elokuvan sukellusveneeseen. Sieltä löytyi kapt. Nemon salonki urkuineen, sukeltajien sukellusluukut kaikenlaisia mittareita ja sukelluksen hallintalaitteta seinät ja katto oli tehty muistuttamaan nemon laivaa.
Kotimatkalla sitten poikkesimme meiriin kahville ja ostamaan erilaisia rahkoja ja jugurtteja Poseritziin.
3.8.2013 Altefähr ---> Niederfinow jossa sijaitsee laivahissi joka on vuodelta 1936 ja korjasi parantaen vuonna 1928 rakennetun hissin. Tämä paikka on 50 km suuntaan koilinen Berliinin keskustasta. Matkaa kertyi 239 km moottoritietä A20 ja A11 jota ajettiin 3h 20 min ja loppumatka paikallisteitä 40 min. Viimeinen hissiristeily lähti pian sen jälkeen kuin saavuimme perille. Illalla kävimme syömässä ravintolassa jonka parkkipaikalla olemme.
4.8.2013 Niederfinow, Ohjelmassa museokieros ja sen jälkeen laivaristeily ja ajelu laivahissillä ylös ja alas tämä lyst maksoi kokonaista 7€ per nuppi. Ajattele että istus laivan kannella ja nouset korkeuteen joka on puoliväliin Stadionin tornia Helsingissä. Laivahissin parkkipaikassa saa yöpyä niin autossa kuin vaunussakin ja maksu on ulosajettaessa 3€. Täältä lähdimme ajamaan kohti Puolan rajaa jonka ylitimme Kostrzyn nimisen kaupungin kohdalta. Heti rajan jälkeen oli paljon liftareita tien varressa. Kohteemme on Pniewo jonne matkaa ketyy 171 km. Tämä on toisen maailmansodean tukikohtaketjun yksi linnoitettu pesäkerypäs Pz.W 717 joka on toisiinsa yhdistetty tunneliverkostolla jonka yhteispituus on 32 km.
Www.bunkry.pl
5.8.2013 Pniewo Bunkkerit ovat enimmillään 56 m maanpinnan alapuolelle ja sinne laskeuduttiin kapeita portaita myöten. Tuo tunnelverkon pituus 32 km koskee siis vain tätä Pz.W 717 ja Pz.W 718 linnotteiden alla olevia. Paikalla on myöskin nähtävillä maanpinnalla tykkejä, lyhyen matkan ohjus, telaketjuin varustettu vesistön ylitys kuljetusvaunu, venäläinen panssarivaunu ja taksina panssaroitu kuusipyörävetoinen panssaroitu avolava kuorma-auto.
Sukeltakaamme maanalle tässä paikassa maaperä on hienoa hiekkaa joten kaikki on ensin kaivettu auki ja sitten rakennettu normaalilla rakennusmenetelmillä täyttäen hiekka takaisin sitä mukaan kuin rakentaminen edistyi. Tällä aimman tason tunneliverkostossa oli myöskin lentokoneen osia valmistava tehdas jossa työskenteli 1500 vankia. Kävelimme siellä pitkiä matkoja ja kesken kaiken saavuimme maanalaiselle kapearaiteselle rautieasemalle jossa odotti juna vaunuineen, mutta ei meitä, mekun menimme siihen istumaan ootellen sen lähtöä, niin muu porukka jatkoikin valottomassa tunnelissa matkaansa. Oli siinä sitten pientä taaperrusta nähden kaukana edessä pienen valopisteen jota saimme hiljalleen kiinni. Ainoa valolähde oli digikameran näyttö. Eli jos menette sinne ottakaa oma taskulamppu mukaan. Matkalla takaisin samoja valottomia tunneleita pidimme huolen että meillä oli ympärillä taskulamppuja.
Saavuomme Pz.W 717 pääbunkkereille josta eri pesäkkeen kautta kiipesimme 56m ylös maan pinnalle. Vaimolta meinasi kunto loppua kesken nousun vaikka minä työnsin häntä takaapäin, loppunousun sisko veti häntä kädestä niin pääsimme maanpinnalle. Pienen yhteenvedon jälkeen lähdimme takaisin kohti lähtöpaikkaame ensin kävellen puolikilometriä metsässä kunnes tulimma ”taksimme” luokse venäläinen 6 pyöräinen panssaroitu kuorma-auto. Vaimolla oli vaikeata kiivetä kyytiin samoin kuin poistuminen siitä. Kuljettaja karjaisi aina kun ajoi puiden oksaston läpi että lavalla olijat ymmärsivät vetää päänsä alas.
Tilaisuuden päätyttyä ajoimma kohti etelää Slawaa kohti matkaa meillä ei ollut paljoakaan jäljellä mutta yksi yö piti kuluttaa viellä matkaan ennen Slawan portista sisäänajoa. Tie oli ensin 3 ja muuttui sitten S3 jonne Racula nimisen paikkakunnan huoltoasemalla (rast platz) yövyimme ajettuamme 71 km.
6.8.2013 Slawaan, ensin oli suunniteltava reitti uudelleen loska välissämme oli Oder joki ja navigaattori halusi ajattaa meidät lautalla joen yli. Täällä jokilautat ottavat useimiten vain hekilöautoja kyytiin joten kartan kimppuun ja etsimään siltoja. Sellainen löytyi hieman etelään Nowa Sol kohdalta matkaa kertyi 56 km. Sisäänajossa ainoastaan meidän maatunnus aiheutti sekaannusta kun portilla ei maata tunnettu. SF Sovjet Finland oli hänelle tuntematon. Saimme FIN alueelta hyvä paikan puun vierestä joka oantaa meille varjoisan paikan aina jollain puolella. Kelit ovat olleet kovin läpimät tulopäivän korkein lämpötila oli +38 astetta. Tällä leirintäalueella on kymmenen ravitolaa ja juottopisteitä viellä senkin päälle. Illalla söimme pienet Kebab annokset joka oli aivan riittävä minulle – tässä maassa tullaan hyvin nälkäisinä syömään joten annokset ovat jättikokoa.
7.8.2013 Slawa avajaiset
Avajaismarssi alkoi klo 15 nelijonossa jota ei armejassa olisi jonoksi edes tunnistettu, mutta kaikki löysivät perille juhlateltaan jossa avajaispuheet pidettiin Puolankielellä sitten ne tulkattiin ranskaksi, saksaksi ja englanniksi. Onneksi lämpötila oli laskenut edellisestä päivästä pari kolme astetta.
8.8.2013 Slava
wlan verkko on alimitoitettu eli minkäänlainen aineiston lähettäminen ei onnistu klo 7 ja 24 välisenä aikana, no sainhan kaksi kuvaa lähtemään 5:ssä tunnissa. Kävin etsimässä koko Slawan kylän alueelta Prepayd SIM-korttia mutta kylässä ei ole yhtään paikkaa jossa sellaista myydään.