Sivu 1/1

Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 12:05
Kirjoittaja sonic10
Olen hankkimassa linja-autoa ja tarkoitukseni muuttaa se matkailuautoksi.
Hankinta vaihtoehtoni ovat:
Volvo B10M Kutter Clipper 54istuinpaikkaa
Volvo B10M Wiima M353 54istuinpaikkaa Tässä olis wc valmiina
Scania F112 Wiima 59istuinpaikkaa
Kaikkien vuosimalli on 1984
Mitä positiivisuuksia ja negatiisuuksia näissä on.
Saanko tehtyä muutoksen kuorma-autoksi ja millä istuinmäärällä ja vaatimuksilla?
Vai miksi se kannattaisi rekisteröidä?
Ei ole autoon tarkoitus tehdä mitään autonkuljetus tiloja vaan puhdas matkailuauto riittävällä penkki määrällä.Mutta linja-autoksi en voi sitä jättää koska ei kortissa riitä kirjaimet.
Hankintavaihtoehtoni löytyvät pohjolanmatkojen sivuilta ja niiltä aion kohteen hankkia.
Niin ja onko näissä autoissa pituus yli 12metriä?Ku eikös se ole raja sille c-kortille,vai olenko ymmärtänyt asioita väärin?

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 13:15
Kirjoittaja Teiden Ritari
Ottamatta kantaa siihen että toiset tykkää Scaniasta ja toiset Volvosta, F112 on etumoottorinen eli kone mylvii ihan kuljettajan vieressä. Vessavarustus voisi ratkaista valinnan siihen suuntaan jos se toimii. Paljon suurempi vaiva ja taloudellinenkin taakka voi syntyä siitä autosta joka on mätä. Tutki tarkkaan ja ota asiantuntija mukaan katsomaan.

Jos sitä ei rekisteröidä D tai D1 kortilla ajettavaksi bussiksi (jälkimmäinen on muuten aika helppo hankkia, tosin se pitäisi olla sitten kavereilla ja karttureillakin jos ne joskus haluaisivat ajaa), se rekisteröidään max. 1+8 paikkaisena M1-luokkaan eli käytännössä C-kortilla ajettava julmetun suuri henkilöauto. Toisaalta bussiksi rekisteröimällä välttyy diesel-verolta. 12 metriä on pituusraja jos se ei ole bussi. Suomalaisvalmisteisia bussikoreja on saanut aina ihan minkä mittaisena tahansa eikä sitä voi mallimerkinnästä tietää, joten varmista mitta rekisteriotteesta tai mittanauhalla.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 13:28
Kirjoittaja VANHOOL
sonic10 kirjoitti:Olen hankkimassa linja-autoa ja tarkoitukseni muuttaa se matkailuautoksi.
Hankinta vaihtoehtoni ovat:
Volvo B10M Kutter Clipper 54istuinpaikkaa
Volvo B10M Wiima M353 54istuinpaikkaa Tässä olis wc valmiina
Scania F112 Wiima 59istuinpaikkaa
Kaikkien vuosimalli on 1984
Mitä positiivisuuksia ja negatiisuuksia näissä on.
Saanko tehtyä muutoksen kuorma-autoksi ja millä istuinmäärällä ja vaatimuksilla?
Vai miksi se kannattaisi rekisteröidä?
Ei ole autoon tarkoitus tehdä mitään autonkuljetus tiloja vaan puhdas matkailuauto riittävällä penkki määrällä.Mutta linja-autoksi en voi sitä jättää koska ei kortissa riitä kirjaimet.
Hankintavaihtoehtoni löytyvät pohjolanmatkojen sivuilta ja niiltä aion kohteen hankkia.
Niin ja onko näissä autoissa pituus yli 12metriä?Ku eikös se ole raja sille c-kortille,vai olenko ymmärtänyt asioita väärin?


Jos oikeen muistan niin kaikki näistä vaihtoehdoista oli löytänyt jo uuden omistajan, ja pituuskin näissä kaikissa taisi olla se 13m. Jos et välttämättä tosiaan tarvi isoa takatavaratilaa niin mielestäni scanian 112 takamoottorilla paras vaihtoehto, näissä vain alustan kunto kannattaa selvittää ennen ostamista.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 14:25
Kirjoittaja sonic10
Itseasiassa kaikki ei ole myyty.myymättömiä autoja on jäljellä noin 6kpl.
Tänään olin puhelinyhteydessä toiseen myyjistä ja käymme keskusteluja yhdestä volvosta jossa on moottori sökö.Toimiva moottori tulisi mukaan.
Miksi volvoa ei sitten kannattaisi ostaa?
Ja mitkä ne pykälät on kuorma-autoksi?Tai joksikin muuksi mihin ei tarvita linja-auto korttia.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 14:29
Kirjoittaja sonic10
Ja jos sen muuttaa matkailu-autoksi niin eikös sitten pamahda autovero?

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 15:38
Kirjoittaja VANHOOL
sonic10 kirjoitti:Itseasiassa kaikki ei ole myyty.myymättömiä autoja on jäljellä noin 6kpl.
Tänään olin puhelinyhteydessä toiseen myyjistä ja käymme keskusteluja yhdestä volvosta jossa on moottori sökö.Toimiva moottori tulisi mukaan.
Miksi volvoa ei sitten kannattaisi ostaa?
Ja mitkä ne pykälät on kuorma-autoksi?Tai joksikin muuksi mihin ei tarvita linja-auto korttia.

Ei volvo varmaan sen huonompi ole kuin scaniakaan. Helppo huoltoisempi ja äänettömämpi takamoottori kuin mahuri. Varaosien ja tarvikkeiden saanti näihin kumpaankin merkkiin on varsin hyvä ja edullinen ettei sen puoleen väliä kumman merkin valitsee ja kummassakin merkissä varmasti omat hyvät ja huonot puolensa. Tärkein pykälä varmaan tohon kuorma-autokortilla ajettavaksi autoksi on toi max. pituus 12m. Toki pidempiinkin voi saada poikkeuslupia, mutta maksaa ja kestää jonkin verran. Tarkempia säädöksiä on näilläkin sivuilla tuolla katsastusmääräykset ja pykälät ja sieltä linja-autosta matkailuauto.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 18:05
Kirjoittaja sonic10
Siinä viestisarjassa ei paljoa paneuduttu siihen matkailuauto kategoriaan.jos nuo pykälät täyttyvät ja se rekisteröidään matkailuautoksi:
Mitkä ovat maksut vuodessa?
Silloinhan ei tule autoveroa maksettavaksi?
Millä kortilla sitä silloin voi ajaa jos matkustajapaikkoja (istuimet) tulee 6kpl?
Luetaanko sohvat jne istumapaikoiksi matkailuautossa?
Mitä huonoa/hyvää on matkailuautoksi rekisteröinnissä?

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 18:53
Kirjoittaja VANHOOL
sonic10 kirjoitti:Siinä viestisarjassa ei paljoa paneuduttu siihen matkailuauto kategoriaan.jos nuo pykälät täyttyvät ja se rekisteröidään matkailuautoksi:
Mitkä ovat maksut vuodessa?
Silloinhan ei tule autoveroa maksettavaksi?
Millä kortilla sitä silloin voi ajaa jos matkustajapaikkoja (istuimet) tulee 6kpl?
Luetaanko sohvat jne istumapaikoiksi matkailuautossa?
Mitä huonoa/hyvää on matkailuautoksi rekisteröinnissä?

Diesel vero mikä taitaa olla jotain 600€ luokkaa, ja vakuutusmaksut, ja autoveroa ei tule jos määrätty paino ylittyy ja normaali kokoisesssa linja-autossa hyvinkin. C-kortilla saa ajaa. Sohvaa ei lueta istumapaikoiksi, mutta halutessa ainakin linja-autossa niitäkin paikkoja on voinut laittaa, sekin varmaan pitkälti riippuu kats. miehestä. Hyviä puolia matkailuautossa on se C-kortilla ajettavuus ja halvemmat vakuutusmaksut, huonoa taas se dieselvero ja 100km/h linja-auto tippuu 80km/h autoksi kun rekisteröidään matkailuautoksi. Ja jos linja-autoksi jättää niin linja-auton rakentaminen vapaampaa kuin matkailuauton. (Jos jollain tarkempia tietoja esim. dieselverosta niin korjailkaa.)

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 20:07
Kirjoittaja sonic10
Mitä erikoista on sitten matkailuauton rakentamisessa?
Mitä säädöksiä siitä,siis millä tavalla ei ole vapaampaa?
Sitten kuinka todennäköistä on saada poikkeuslupa esim. jos auto on 12,5metriä pitkä kuorma-autoksi rekisteröintiä varten?

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 28 Loka 2007 23:33
Kirjoittaja VANHOOL
Esim. noi kaikki kriteerit mitä on matkailuautoissa esim. sisäkorkeudet, keittomahdollisuudet, sähköt täytyy olla hyväksytyt ja yleensä ottaen linja-autoon voi tehdä mitä huvittaa vaikka pituus olisi 15m kunhan paikkoja on vähintään se 1+9 ja korttina pikkuD. Tohon poikkeuslupaan en tiedä sanoo hinnan enkä siitä kuinka helppo saada kun ei omakohtaista kokemusta.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 00:10
Kirjoittaja motoku
12m autoon ei mahdu yli 54 istumapaikkaa. osta mahdollisimman lyhyt, on vaan paljon ketterämpi (mihin silti mahtuu kaikki unelmat mukaan.) vaikka suomessa saisit poikkeusluvan yli 12m matkailuautolle,esim norjaan sillä ei mennä.
rungon kunto tärkein. mieti, mitä autoon pitää saada, ja lähde piirustuksien kanssa kaupantekoon, selviää, saatko unelmasi sullottua sisään :lol: :lol:
alusta makuasia, itse olen pärjännyt f112;lla... (iso kone vaan vie 22-25litraa/100km, tosin kulkee kevyesti)
kutter on ehkä lämpimin talvella. volvo antaa enemmän matkustamoon lämmintä. tosin kesällä kuumenee herkemmin. kirjastoautoissa myös hyviä aihioita, myymäläautot useimmiten alitehoisia ikivanhoja mersuja, joista ainakaan itse en jaksa innostua. budjetti ja suunnitelma kannattaa tehdä vanhaa hyödyntäen ja pienin askelin, "kaikki roskiin ja uutta tilalle"- tyylillä normaali-ihmisen takatasku kuivahtaa jo lähtöviivalle ja pihalle jää ruostumaan 11 tonnia ongelmajätettä :roll: :roll:
siihen tuskin tähtäät :?: :?:

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 08:36
Kirjoittaja pompo
VANHOOL kirjoitti:Esim. noi kaikki kriteerit mitä on matkailuautoissa esim. sisäkorkeudet...
Eikö tätä ole jo käyty tarpeeksi :)

M1-luokan ajoneuvo on autoverosta vapaa, kunhan joko
* matkailuauton vaatimukset täyttyvät tai
* omamassa on vähintään 6000 kg.

Vuotuinen ajoneuvovero on toki eri asia. Käytännössä kaikissa täällä käsitellyissä kulkupeleissä on ne vaaditut keittomahdollisuus, makuupaikat etc., jolloin maksetaan ajoneuvoveroa matkailuauton mukaan.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 09:01
Kirjoittaja Lahti32
motoku kirjoitti:12m autoon ei mahdu yli 54 istumapaikkaa. osta mahdollisimman lyhyt, on vaan paljon ketterämpi (mihin silti mahtuu kaikki unelmat mukaan.) vaikka suomessa saisit poikkeusluvan yli 12m matkailuautolle,esim norjaan sillä ei mennä.
Norjaan menemisestä:

Norjassa on joitain tieosuuksia joissa matkailuauton huom matkailuauton max pituus on rajattu 12 metriin. Linja-auton max pituus on rajan yli mentäessä 15m. Tällaisia rajoitettuja tieosuuksia saattaa olla lähinnä etelänorjassa ja sellaiset tiet ovat jo muutenkin niitä johon itsesuojeluvaisto estää ajamasta ilman rajoituksiakin.

Sitkeästi elää luulo linja-auton 12 metrin säännöstä, soitin varmuuden vuoksi Kilpisjärven tulliin ja kysyin niin sieltä annettiin 15m raja ja sit naurettiin perään ettei kukaan tuommoisia mittaile.... No minä oon teheny 13m Volvolla useita reissuja Norjaan eikä pituudesta ole ollut yhtään haittaa, hyötyä kylläkin kun on kaikki unelmat matkassa.

Rekisteröinnistä:

Matkailuautoksi tekeminen on myöskin helppoa. Ihan minimit:

Sänky 140 x 180 (jolloin on vuodepaikkoJA) min 70x180 yhdelle
Sähköhella yksilevyinen (keittomahdollisuuus leirintäalueella)
Säilytystiloja (hanskakoteloki kelvannut joskus, epäilen ettei enää)
Istuimia ja pöytä (yleensä on jo)
Sammutin jos sähkö tai kaasulaitteita
Sähkötarkastustodistus (jos kiinteitä asennuksia)
Kaasulaitteiden tarkastustodistus ( jos kaasuja)
Jos omapaino yli 6000 ei sisäkorkeusvaatimusta
pituus max 12m

C-kortti aina kun kokonaispaino yli 3500kg ja max 1+8
D1 kortti 1+16 asti
D kortti mikäli enemmän paikkoja
B kortilliset autot voi ostaa kaupasta, kutsumme niitä tupperwareiksi.....

Linja-auton ollessa kyseessä sitä autoa ei tarvitse muuttaa pienoislinja-autoksi. Pienoislinja-autoon on omat säännökset mutta sepä muutos on turhaa koska D1 kortti oikeuttaa ajamaan 1+16 LINJA-AUTOA...

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 09:25
Kirjoittaja Jone
Lahti32 kirjoitti: Sitkeästi elää luulo linja-auton 12 metrin säännöstä, soitin varmuuden vuoksi Kilpisjärven tulliin ja kysyin niin sieltä annettiin 15m raja ja sit naurettiin perään ettei kukaan tuommoisia mittaile.... No minä oon teheny 13m Volvolla useita reissuja Norjaan eikä pituudesta ole ollut yhtään haittaa, hyötyä kylläkin kun on kaikki unelmat matkassa.
Kyllä siinä silti joku osa on tottakin. Mutta liekö sitten kyseessä matkailuautoa koskeva säädös. Tuo 12m raja nimittäin tulee usein esille kun puhutaan poikkeusluvasta ja maiden välisestä liikenteestä. Muistan että kun itse hain Lahti/Scanialle(12,75m) lupaa niin puhelimessa ministeriön pää painotti seikkaa ettei sillä sitten sovi matkailla ihan missä vaan. Kerroin että ihan korimaassa olisi tarkoitus matkata niin sieltä kuului tympeästi: niinhän ne kaikki sanoo.. Kuten todistettu niin ei näitä varmaan paljoa syynätä mutta itse en lähtisi euroopan matkalle tämän tietäen.

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 09:27
Kirjoittaja only4pro
Lahti32 kirjoitti:Linja-auton ollessa kyseessä sitä autoa ei tarvitse muuttaa pienoislinja-autoksi. Pienoislinja-autoon on omat säännökset mutta sepä muutos on turhaa koska D1 kortti oikeuttaa ajamaan 1+16 LINJA-AUTOA...
Juu, mutta silloin tarttee käyttää sitä piirturia... ellei auto ole niin kun minun eli vanhempi kun vm.78

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 13:26
Kirjoittaja Lahti32
jone-51k kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti: Sitkeästi elää luulo linja-auton 12 metrin säännöstä, soitin varmuuden vuoksi Kilpisjärven tulliin ja kysyin niin sieltä annettiin 15m raja ja sit naurettiin perään ettei kukaan tuommoisia mittaile.... No minä oon teheny 13m Volvolla useita reissuja Norjaan eikä pituudesta ole ollut yhtään haittaa, hyötyä kylläkin kun on kaikki unelmat matkassa.
Kyllä siinä silti joku osa on tottakin. Mutta liekö sitten kyseessä matkailuautoa koskeva säädös. Tuo 12m raja nimittäin tulee usein esille kun puhutaan poikkeusluvasta ja maiden välisestä liikenteestä. Muistan että kun itse hain Lahti/Scanialle(12,75m) lupaa niin puhelimessa ministeriön pää painotti seikkaa ettei sillä sitten sovi matkailla ihan missä vaan. Kerroin että ihan korimaassa olisi tarkoitus matkata niin sieltä kuului tympeästi: niinhän ne kaikki sanoo.. Kuten todistettu niin ei näitä varmaan paljoa syynätä mutta itse en lähtisi euroopan matkalle tämän tietäen.
Ainoa mikä harmittaa 13 metrisessä on tie-, lautta-, ja tunnelimaksujen reipas nousu kun mennään yli 12 metrin. Ja jos eurooppaan lähetään sinne mennään Ryanairilla niillä sentin lennoilla. Norja on minun ykösmatkakohde ja sinne saa mennä ja se riittää... varmaan ootta huomannu ja Ryanair suosikkilentoyhtiö, vuosi sitten viikko Calahondassa ja lennot 90e oli jopa kalis...

Re: Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi

Lähetetty: 29 Loka 2007 14:54
Kirjoittaja Teiden Ritari
jone-51k kirjoitti:Muistan että kun itse hain Lahti/Scanialle(12,75m) lupaa niin puhelimessa ministeriön pää painotti seikkaa ettei sillä sitten sovi matkailla ihan missä vaan. Kerroin että ihan korimaassa olisi tarkoitus matkata niin sieltä kuului tympeästi: niinhän ne kaikki sanoo..
Tuntuu että liikenneministeriössä yleinen ilmapiiri on autoiluvastainen (myös ammattiliikennevastainen). Tehdään ihan periaatteesta kaikki ettei ihmiset saa ajaa semmoisilla vehkeillä kuin haluaisivat ja semmoista liikennettä kuin olisi tarvis. Oudointa että ihan samalla tavalla vastustavat ammattimaista bussiliikennettäkin. Eivätkä edes yritä puollustaa suomalaisia kuljetusliikkeitä itäliikenteessä. Tekisi mieli räjäyttää ilmaan koko putiikki.