Sivu 1/1

Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 24 Syys 2007 23:16
Kirjoittaja Matkamese
Olis tuo leimaaminen ajankohtainen, huomasin että syyskuussa on alkanut meikäläisen Setran katsastusaika. Kannattaa varmaan laittaa samaan konkurssiin se paikkaluvun pienentäminen? En vaan ole saanut selvää että kannattaako jättää se maksimi eli 1+16 paikkaa? Kun tarkoitus olisi että voisi myöhemmin muuttaa osa niitä bussipenkin paikkoja esim sohvapaikoiksi. Vai vaatiiko tämä sitten uuden muutoskatsastuksen? Onko kukaan tehnyt tällätavalla?

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 25 Syys 2007 12:55
Kirjoittaja otto
minä jätin kylmästi yhden katsastuksen väliin.katsastin sitten kun sain jotain valmista niin leimattiin vuosi ja muutos yhtä aikaa 8)

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 25 Syys 2007 19:34
Kirjoittaja Lahti32
Matkamese kirjoitti:Olis tuo leimaaminen ajankohtainen, huomasin että syyskuussa on alkanut meikäläisen Setran katsastusaika. Kannattaa varmaan laittaa samaan konkurssiin se paikkaluvun pienentäminen? En vaan ole saanut selvää että kannattaako jättää se maksimi eli 1+16 paikkaa? Kun tarkoitus olisi että voisi myöhemmin muuttaa osa niitä bussipenkin paikkoja esim sohvapaikoiksi. Vai vaatiiko tämä sitten uuden muutoskatsastuksen? Onko kukaan tehnyt tällätavalla?
Kyllä mulla on kaksi paikkaa tavallisessa nahkasohvassa selkä seinään päin. Ei ole mitään estettä. Linja-autona säilyy kunhan on kuskin lisäksi 9 paikkaa eli 1+9. Jos on 100kmh auto, voivat vaatia turvavöitä. Kysy katsastusmieheltäsi.

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 25 Syys 2007 22:09
Kirjoittaja Matkamese
Lahti32 kirjoitti: Kyllä mulla on kaksi paikkaa tavallisessa nahkasohvassa selkä seinään päin. Ei ole mitään estettä. Linja-autona säilyy kunhan on kuskin lisäksi 9 paikkaa eli 1+9. Jos on 100kmh auto, voivat vaatia turvavöitä. Kysy katsastusmieheltäsi.
Tänään kävin konttorilla ja sain ohjeistusta. Teen silleen että vuosikatsastuksen yhteydessä muutos 1+16. Mitään en ole ehtinyt rakennella, joten bussin peräosa vaan tyhjäksi ja sillä hyvä. Kyselin siitä miten jatkossa voisi bussia rakennella, katsastusmies suositteli asuntoautoksi muuttamista. Minä sanoin, että ei käy, kun on tullut tuo kallis D1:kin hommattua 8)
Oli pientä nihkeyttä havaittavissa kun sanoin, että sellainen retkeilybussin tyyppinen olisi mielessä.
Paras varmaan ottaa esim. netistä ihan esimerkki ja kuvien kanssa, jotta saa asiansa ymmärretyksi oikein.
Hänen mielipide oli, että jos on sellaisia (poikittaisia) sohvapaikkoja niin niillä ei saa olla istumassa ajon aikana... :roll:

Mutta huomenna se sitten ratkeaa millaisia hommia voi joutua tekemaan jos tulee hylsy :shock:

Takasumari on jo korjattu, yksi parkkipoltin vaihdettu ja vielä 8 penkkiä ulos niin alkaa olla valmista leimalle.
Sammutin meni vielä pajalle, oli puolitoista vuotta vanha tarkastustarra :lol:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 00:17
Kirjoittaja Teiden Ritari
Mitenkäs ammattimaisessa ihmistenkuljetusliikenteessä sitten saa olla poikittaisia istumapaikkoja? Tai siis niillä saa istua. Vai onko tämä joku uudehko pykälä joka sallii vanhan lain aikana asennetuilla selkä seinää vasten -paikoilla istumisen mutta uuden lain aikana muutetuilla saa istua vain käsijarrun ollessa päällä?

Tää olis kyllä niin loogista että sopis lvm:n tekemäksi...

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 13:28
Kirjoittaja VANHOOL
Omassa Vanhoolissa oli U-sohva valmiina perässä jo silloin kun se oli linjaliikenteessä, ja kaikki sohvapaikat oli käytössä ajon aikana. Tuntuu että kaikki katsastusmiehet ei aina ajantasalla. Samoin kun eräällä kats. toimipaikalla väitettiin että jos jättää linja-autoksi niin puolet auton pituudesta täytyy jättää linja-auto käyttöön, toinen taas sanoi ettei tälläistä lakia ole enää ollut vuosikausiin.

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 15:20
Kirjoittaja Lahti32
VANHOOL kirjoitti:Omassa Vanhoolissa oli U-sohva valmiina perässä jo silloin kun se oli linjaliikenteessä, ja kaikki sohvapaikat oli käytössä ajon aikana. Tuntuu että kaikki katsastusmiehet ei aina ajantasalla. Samoin kun eräällä kats. toimipaikalla väitettiin että jos jättää linja-autoksi niin puolet auton pituudesta täytyy jättää linja-auto käyttöön, toinen taas sanoi ettei tälläistä lakia ole enää ollut vuosikausiin.
Tämmöstä se on. Eipä näitä kulkureita ihan joka asemalla käy koskaan. Ite pitää tietää, mullekin on ehdoteltu puolet pituudesta sääntöä mutta toppuutelin ettei semmosta enää :lol:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 21:35
Kirjoittaja Matkamese
Teiden Ritari kirjoitti:Mitenkäs ammattimaisessa ihmistenkuljetusliikenteessä sitten saa olla poikittaisia istumapaikkoja? Tai siis niillä saa istua. Vai onko tämä joku uudehko pykälä joka sallii vanhan lain aikana asennetuilla selkä seinää vasten -paikoilla istumisen mutta uuden lain aikana muutetuilla saa istua vain käsijarrun ollessa päällä?

Tää olis kyllä niin loogista että sopis lvm:n tekemäksi...
Noi lähiliikennebussit on ihan eri asia, eikä niillä satasta kai siksi saa ajaakaan.

Olis edes lakien ja asetusten tulkinta sama joka pitäjässä niin olis sitä logiikkaakin hitusen :?

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 22:12
Kirjoittaja Matkamese
No niin, tänään sitten on käyty katsastuskonttorilla.

Ensin hyvät uutiset :wink: Setra on nyt muutettu 17-paikkaiseksi, rekisteriotteeseen ei tullut mitään 1+16 merkintää vaan istumapaikkojen määrä on 17.

Katsastusmies oli kyllä ihan asiallinen ja soitteli asiasta johonkin ja kyseli tuosta matkustajapaikkojen ja istumapaikkojen määrästä. Itse yritin väittää, että oppaan istuinta ei lasketa matkustajapaikaksi ja sen saisi jättää paikoilleen, vaikka siinä ei matkustaja saisikaan istua :roll: no siinä tuli sellainen päätös, että voi jättää, mutta sitten se lasketaan istumapaikkojen lukumäärään, eikä sillä silti saisi istua :lol:
Tässä vaiheessa annoin periksi ja lupasin irrottaa oppaanistuimen. Ja niin teinkin kotona katsastuksen jälkeen.
No....Setrasta tuli siis 1+16 paikkainen eli neljä riviä penkkejä ja 2 pöytää jäi sisustukseen. Hetekan älysin ottaa pois ennen katsastusta, olisi herättänyt hämmennystä.... :lol:

Siinä uutta rekisteriotetta sorvatessa näytin konttorin tietokoneella netistä RoadDogin Setran kuvat ja ilmoitin, että jotakin sen suuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Jos ja kun sellainen sisusta saadaan aikaiseksi niin pitäisi kuulemma käydä uudelleen muutoskatsastamassa ne uudet muutokset voimaan. No 65 Euroa on pieni summa koko projektissa :wink:

Mutta siis tuo koko katsastustoimitus oli kyllä aivan järkyttävän hintainen :shock: :shock: :shock: 274 Euroa!!!!!! Noin 1600 markkaa!!! Huh huh..... tosin se 65 Euroa tuli muutoksesta mutta silti....95 Euroa siitä, että katsastusmies toteaa läppärin näytöltä jarruvoimat etu- ja taka-akselilta.... :evil: :evil: :evil: kyllä on ilmaa tuossa hinnassa, kuluttaja-asiamies hoi...!

Hyviin uutisiin voi sitten itse katsastuksesta lukea sen, että jarrut olivat erinomaisessa kunnossa, katsastusmies jopa kehui, että voimaa tuntuu olevan jarruissa ja tasaisesti ottavat kiinni :D

Savutustesti myös kirkkaasti läpi :)

No sitten huonoihin uutisiin :shock: :cry:

Lievä vika joka on jo korjattu; toinen äärivalo edessä ei palanut, polttimo rikki.

Yksi ohjauksen tangon pallonivel väljä, saa vaihdettua pelkän pallonivelen jos niitä on saatavilla....voi olla että tulee koko kanki molempine päineen. Kysyin Vehosta ja onneksi oli Setran varaosakirja repussa mukana, pystyivät heti hakemaan vastaavan osan Mersun katalogista, hinta kuulemma noin 150 egee :| ei vielä katastrofi...eiköhän tuon jostain saane.

No sitten alustaa koputtelemaan.....en uskaltanut mennä monttuun mukaan heti alussa :lol: vaan kuuntelin kun hakku rosahteli putkista läpi :shock:
No sitten menin katsomaan mitä tuleman pitää....olihan siellä yhdessä kohtaa pohjapelti melkein irti siinä tavaratilan kohdilla, sitten taka-akselin yläpuolella yksi poikittaispalkki toisesta päästä ruostunut irti pitkittäispalkista, muutama muukin palkki heikossa hapessa...
loppujen lopuksi ei kuitenkaan mahdottoman näköinen urakka, mutta pintaruostetta palkistossa sen verran, että ihan koko alustan läpikäynti on varmaan järkevää tulevaisuuden kannalta.

Hylkäys tuli, mutta kuukausi on aikaa korjailla. Oikeastaan olin varautunut jopa pahempaan :wink:

Toisaalta oli mukavaa, että pääsi vihdoinkin perheen kanssa ekalle ajelulle omalla bussilla :D :wink:
Harmittava takaisku oli se kun mitattiin naapurin hallin oven korkeus...2,45 :evil: ja Setra on ainakin 2,60 korkea....siinä meni hyvä öljynvaihtopaikka, jossa olisi ollut rasvamonttukin. Kuulemma ollut tuo halli 60-luvulla paikallisen liikennöitsijän tallina linjurille :) mutta sen aikainen linjuri sinne on kyllä mahtunut helposti.

Että eipä tarvitse miettiä mitä tekisi seuraavan kuukauden aikana vapaapäivinä :lol:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 22:22
Kirjoittaja motoku
100km/h autossa ei käytännössä voi olla poikittaispaikkoja, siis joka paikan välissä pitäis olla varmaan pehmustettu seinä tms. enpä ole nähnyt poikittaispenkin turvavöitäkään vielä..
80km/h autossa sai muistaakseni olla max 3paikkaa vierekkäin jonka jälkeen seinä tai joku muu kiinteä rakenne, mihin on mukava törmätä.
muutenkin sataa saa porskuttaa aika harvakseltaan, koska esim autoemäntä käytävällä, turvavyötön matkustaja, koira irrallaan tms niin suurin sallittu nopeus on 80km/h :!: :!: :!:
ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla :lol: :lol: :lol:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 22:30
Kirjoittaja Matkamese
motoku kirjoitti: ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla :lol: :lol: :lol:
Tätä yritti ameriikkalainen karavaanari kun lähti kesken ajon kaffeen keittoon, no senhän tietää mitä siinä kävi :lol:
Ei se perhanan cruise osannut pitää matkailulaitetta tiellä eikä siitä ollut käyttöohjekirjassa erikseen varoitettu :lol:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 22:31
Kirjoittaja Lahti32
Mites se menikään se bussikuskin vala :?: pitikö sitä kuskin käydä koskee 80kmh vauhdista käytävän takaseinää :shock:
Joku oli kai kokeillu :?:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 22:49
Kirjoittaja Lahti32
Matkamese kirjoitti: No....Setrasta tuli siis 1+16 paikkainen eli neljä riviä penkkejä ja 2 pöytää jäi sisustukseen. Hetekan älysin ottaa pois ennen katsastusta, olisi herättänyt hämmennystä.... :lol:

Siinä uutta rekisteriotetta sorvatessa näytin konttorin tietokoneella netistä RoadDogin Setran kuvat ja ilmoitin, että jotakin sen suuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Jos ja kun sellainen sisusta saadaan aikaiseksi niin pitäisi kuulemma käydä uudelleen muutoskatsastamassa ne uudet muutokset voimaan. No 65 Euroa on pieni summa koko projektissa

No sitten alustaa koputtelemaan.....en uskaltanut mennä monttuun mukaan heti alussa :lol: vaan kuuntelin kun hakku rosahteli putkista läpi :shock:
Ei kai olisi haitannut hetekka mitään... saa se olla siellä. Tulevaisuuden kannalta taita olla parempi ettei suuremmin mainosta tämän jälkeen tehtyjä muutoksia. Muutoskatsastuksessa on se huono puoli että sitten pitää aina katsastuksessa löytyä ne varusteet mitä otteelle on merkitty. Parasta olisi jos otteessa on pelkät istumapaikat ja mitäpä ne muut katsastusmiehille kuuluu. Kaverilla lukee hyvin Deltassa että "takaosassa sänkyjä" mutta mulla on "vuodepaikkoja 6kpl" ja sepä pitää aina olla se 6kpl sitten. Jos olis mun auto, enempää en muutoskatsastuksia harrastas.

Joo aina se hakku jännittää, mutta pienet hitsisulkeiset kuuluu asiaan :lol: kyllä se naapurissakin puikko palaa Setran syövereissä joka kesä

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 26 Syys 2007 23:44
Kirjoittaja only4pro
Niin, oliko se mitattu 2,60 senjälkeen kun olit laskenut sen alas? En muista niitä korkeuksia, mutta täällä paikallisella autoilijalla oli just se katto silleen että kun laski alas niin mahtu sisään, ja kun etupuskurin laitto ihan seinään kiinni niin auton taakse jäi n. 15cm tilaa, ja ovi siihen talliin oli just keskellä, eli auton takaa piti ulos tallista...

E: mistäs muuten ostit auton? Vaan ajattelin että toi vuosimalli voisi sopia sen paikallisen liikennöitsijän vanhaan setraan... tosin se oli hopeanvärinen, ellei toi sinun ole äskettäin maalattu valkoiseksi...

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 27 Syys 2007 00:03
Kirjoittaja Matkamese
Lahti32 kirjoitti:Mites se menikään se bussikuskin vala :?: pitikö sitä kuskin käydä koskee 80kmh vauhdista käytävän takaseinää :shock:
Joku oli kai kokeillu :?:
Ja bussi täys porukkaa, ihmettelevät, että mihin se kuski nyt....??? :lol:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 27 Syys 2007 00:10
Kirjoittaja Matkamese
only4pro kirjoitti:Niin, oliko se mitattu 2,60 senjälkeen kun olit laskenut sen alas? En muista niitä korkeuksia, mutta täällä paikallisella autoilijalla oli just se katto silleen että kun laski alas niin mahtu sisään, ja kun etupuskurin laitto ihan seinään kiinni niin auton taakse jäi n. 15cm tilaa, ja ovi siihen talliin oli just keskellä, eli auton takaa piti ulos tallista...

E: mistäs muuten ostit auton? Vaan ajattelin että toi vuosimalli voisi sopia sen paikallisen liikennöitsijän vanhaan setraan... tosin se oli hopeanvärinen, ellei toi sinun ole äskettäin maalattu valkoiseksi...
Hups....tuli pieni virhe tuohon korkeuteen...3,60m on Setran oikea "säkäkorkeus" :wink:

Alunperin meidän Setra on ollut Länsilinjoilla ja sen jälkeen muutamalla muullakin, on kyllä maalattu valkoiseksi joskus parin-kolmen vuoden sisällä.

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 27 Syys 2007 01:05
Kirjoittaja VANHOOL
motoku kirjoitti:100km/h autossa ei käytännössä voi olla poikittaispaikkoja, siis joka paikan välissä pitäis olla varmaan pehmustettu seinä tms. enpä ole nähnyt poikittaispenkin turvavöitäkään vielä..
80km/h autossa sai muistaakseni olla max 3paikkaa vierekkäin jonka jälkeen seinä tai joku muu kiinteä rakenne, mihin on mukava törmätä.
muutenkin sataa saa porskuttaa aika harvakseltaan, koska esim autoemäntä käytävällä, turvavyötön matkustaja, koira irrallaan tms niin suurin sallittu nopeus on 80km/h :!: :!: :!:
ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla :lol: :lol: :lol:

Vanhoolissa takana U-ryhmä jossa 7-paikkaa, 3 keskimmäisessä turvavyöt ja kummallakin puolella 2 reunapaikkaa ilman vöitä ja kyseessä 100km/h auto.

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 27 Syys 2007 09:58
Kirjoittaja jupe
Moro,

Kun itse koin yllätyksen turvavöiden kanssa (pöytäryhmän takainen penkkirivi varustettava turvavöin) niin muistan kysyneeni sekä lukeneeni ettei laissa ole mainintaa turvavyöpakosta kylki menosuuntaan vaihtoehdolle. Kyse siis 100 km/h auto. Kuulemma 80 km/h autoissa ei ole väliä senkään vertaa miten/mistä penkit ovat..... Sama kun ennen 7/97 katsastetuille pikku busseille/ poliisi autoille. Elokuusta 97 täytyy niin turvavyön kiinnityspiste kuin myös penkin kiinnityspiste olla testattu tyyppihyväksyntää vastaavalla tavalla. Tyyppihyväksyntään itseensä kuuluu tuotannon valvonta jota ei vaadita mutta nämähän oli sitten henkilöauton istuimien speksejä :oops:

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 09 Loka 2007 22:17
Kirjoittaja Matkamese
Löytyyhän tämä jostakin, mutta jos joku muistaa lonkalta: mites jos menee bussin korjausaika 1kk pitkäksi, pääseekö katsastuksen uusimaan pelkällä peruskatsastusmaksulla eli 80 Euroa?

Eikös noi jarrutestit ja savut ole voimassa muutaman kuukauden?
Ettei tulis niin julman kalliiksi tuo vuosileima... :P

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 10 Loka 2007 01:04
Kirjoittaja H.Tawast
Jos sinulla on tehty se jarrupainemittaus, niin se todistus on voimassa 3 kk, kuten, (muistaakseni) päästömittauskin.

Re: Linja-auton vuosikatsastus

Lähetetty: 28 Loka 2007 22:25
Kirjoittaja Matkamese
Nyt on vahvasti talli hakusessa...loppu piharemontti ainakin tältä vuodelta :evil:
Ainakin rempan ajaksi on bussi saatava katon alle.

Muutama "täky" tiedossa, joten toivoa on :wink:

Jos kellään on tietoa Kouvolan ympäristön halleista/talleista joihin sopii 3,6m korkea ja 9,3m pitkä bussi niin saa kertoa minulle :D