No niin, tänään sitten on käyty katsastuskonttorilla.
Ensin hyvät uutiset

Setra on nyt muutettu 17-paikkaiseksi, rekisteriotteeseen ei tullut mitään 1+16 merkintää vaan istumapaikkojen määrä on 17.
Katsastusmies oli kyllä ihan asiallinen ja soitteli asiasta johonkin ja kyseli tuosta matkustajapaikkojen ja istumapaikkojen määrästä. Itse yritin väittää, että oppaan istuinta ei lasketa matkustajapaikaksi ja sen saisi jättää paikoilleen, vaikka siinä ei matkustaja saisikaan istua

no siinä tuli sellainen päätös, että voi jättää, mutta sitten se lasketaan istumapaikkojen lukumäärään, eikä sillä silti saisi istua
Tässä vaiheessa annoin periksi ja lupasin irrottaa oppaanistuimen. Ja niin teinkin kotona katsastuksen jälkeen.
No....Setrasta tuli siis 1+16 paikkainen eli neljä riviä penkkejä ja 2 pöytää jäi sisustukseen. Hetekan älysin ottaa pois ennen katsastusta, olisi herättänyt hämmennystä....
Siinä uutta rekisteriotetta sorvatessa näytin konttorin tietokoneella netistä RoadDogin Setran kuvat ja ilmoitin, että jotakin sen suuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Jos ja kun sellainen sisusta saadaan aikaiseksi niin pitäisi kuulemma käydä uudelleen muutoskatsastamassa ne uudet muutokset voimaan. No 65 Euroa on pieni summa koko projektissa
Mutta siis tuo koko katsastustoimitus oli kyllä aivan järkyttävän hintainen

274 Euroa!!!!!! Noin 1600 markkaa!!! Huh huh..... tosin se 65 Euroa tuli muutoksesta mutta silti....
95 Euroa siitä, että katsastusmies toteaa läppärin näytöltä jarruvoimat etu- ja taka-akselilta....

kyllä on ilmaa tuossa hinnassa, kuluttaja-asiamies hoi...!
Hyviin uutisiin voi sitten itse katsastuksesta lukea sen, että jarrut olivat erinomaisessa kunnossa, katsastusmies jopa kehui, että voimaa tuntuu olevan jarruissa ja tasaisesti ottavat kiinni
Savutustesti myös kirkkaasti läpi
No sitten huonoihin uutisiin
Lievä vika joka on jo korjattu; toinen äärivalo edessä ei palanut, polttimo rikki.
Yksi ohjauksen tangon pallonivel väljä, saa vaihdettua pelkän pallonivelen jos niitä on saatavilla....voi olla että tulee koko kanki molempine päineen. Kysyin Vehosta ja onneksi oli Setran varaosakirja repussa mukana, pystyivät heti hakemaan vastaavan osan Mersun katalogista, hinta kuulemma noin 150 egee

ei vielä katastrofi...eiköhän tuon jostain saane.
No sitten alustaa koputtelemaan.....en uskaltanut mennä monttuun mukaan heti alussa

vaan kuuntelin kun hakku rosahteli putkista läpi
No sitten menin katsomaan mitä tuleman pitää....olihan siellä yhdessä kohtaa pohjapelti melkein irti siinä tavaratilan kohdilla, sitten taka-akselin yläpuolella yksi poikittaispalkki toisesta päästä ruostunut irti pitkittäispalkista, muutama muukin palkki heikossa hapessa...
loppujen lopuksi ei kuitenkaan mahdottoman näköinen urakka, mutta pintaruostetta palkistossa sen verran, että ihan koko alustan läpikäynti on varmaan järkevää tulevaisuuden kannalta.
Hylkäys tuli, mutta kuukausi on aikaa korjailla. Oikeastaan olin varautunut jopa pahempaan
Toisaalta oli mukavaa, että pääsi vihdoinkin perheen kanssa ekalle ajelulle omalla bussilla
Harmittava takaisku oli se kun mitattiin naapurin hallin oven korkeus...2,45

ja Setra on ainakin 2,60 korkea....siinä meni hyvä öljynvaihtopaikka, jossa olisi ollut rasvamonttukin. Kuulemma ollut tuo halli 60-luvulla paikallisen liikennöitsijän tallina linjurille

mutta sen aikainen linjuri sinne on kyllä mahtunut helposti.
Että eipä tarvitse miettiä mitä tekisi seuraavan kuukauden aikana vapaapäivinä
