Sivu 1/1

Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 01 Maalis 2021 17:07
Kirjoittaja kaukamieli
Hei. En tiedä autoista suunnilleen mitään, niin joudun kyselemään tyhmiä kysymyksiä.

Tarkoitus on lähiaikoina ostaa halpa isohko paku, ja asua siinä ainakin nyt syksyyn. Jos tykkään, niin ehkä ostaa sitten vähän parempi, ellen päätä että tuossa on hyvä jatkaa.

Eli ylipäätään on vähän hämäräksi jäänyt, että milloin paku pitää muutoskatsastaa henkilöautoksi?
Onko jotain rajoja mitä sinne voi rakentaa, vai katsovatko "käytön mukaan" että jos huomaavat että siinä asutaan nii ei mee pakuna kun on henkilöiden "matkavaroiden" kuljetusta tai jotain? Haluaisin ettei siellä asumista tarvitsisi salailla. :)
Vai onko tietty määrä lattiapinta-alasta mihin pitää voida lastata tavaraa?
Vai kyse vain siitä että halutaan lisää ajettavia penkkejä taakse? Näitä en tarvitsisi.

Jos sinne laittaa sängyn (ehkä jopa vain riippumaton), vähän kaappeja, lämppärin ja aurinkopaneelit nii meniskö pakuna?

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 01 Maalis 2021 21:27
Kirjoittaja Jokelan linja
En välttämättä kokeilisi reissata pakulla. Valtio kun on tarkka veroistaan.
Pakettiautolla voi toki kuljettaa sänkyä, mutta vähänkin asumiseen vihjaileva toiminta voi saada aikaan veroseuraamukset.
Kaappeja voi olla, lämmitinkin on ihan ok. aurinkopaneelista tuskin kukaan kiinnostuu.
Jos matkailuautoksi meinaat, niin verovapauden ehdot:

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

Lisäksi tulee matkailuajoneuvon vaatimukset, eli pitää olla vielä pöytä, sänky, säilytystilaa, Kiinteä eväiden lämmitin ja mitä näitä nyt on vielä.
Joku voi tarkentaa.

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 02 Maalis 2021 01:10
Kirjoittaja kaukamieli
Kiitän.

Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa. Toki jos päädyn ostamaan kalliimman, se on jo vähän suolaisempaa.

Tää auto mitä katselen tarvitsisi monta sataa kiloa lisää painoa, mikä tällä hetkellä tuntuu aika hankalalta tavoitteelta. Löpöäkin painon kantaminen taitaa syödä aika paljon. Muut vaatimukset täyttyisi kai helposti.

Mitähä tuo tukeva kiinnitys käytännössä sitten merkitsee.

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 03 Maalis 2021 20:25
Kirjoittaja jooke180
Jokelan linja kirjoitti: 01 Maalis 2021 21:27 En välttämättä kokeilisi reissata pakulla. Valtio kun on tarkka veroistaan.
Pakettiautolla voi toki kuljettaa sänkyä, mutta vähänkin asumiseen vihjaileva toiminta voi saada aikaan veroseuraamukset.
Ite matkustelin aikanaan paljonkin ihan tavallisella transulla.
Ilmapatja ja hyva "talvi makuupusssi" trangia, kaasukeitin ja hyvin mentiin. Kukaan udellut mitaan

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 04 Maalis 2021 20:25
Kirjoittaja Hobo
Katsasta ihan minimi varusteilla matkailuautoksi ... sitten saat sen jälkeen rauhassa rakennella mieleiseksi.

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 28 Maalis 2021 15:50
Kirjoittaja mikko
kaukamieli kirjoitti: 02 Maalis 2021 01:10 Kiitän.

Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa. Toki jos päädyn ostamaan kalliimman, se on jo vähän suolaisempaa.

Tää auto mitä katselen tarvitsisi monta sataa kiloa lisää painoa, mikä tällä hetkellä tuntuu aika hankalalta tavoitteelta. Löpöäkin painon kantaminen taitaa syödä aika paljon. Muut vaatimukset täyttyisi kai helposti.

Mitähä tuo tukeva kiinnitys käytännössä sitten merkitsee.
V̶e̶r̶o̶a̶h̶a̶n̶ ̶e̶i̶ ̶t̶o̶s̶i̶a̶a̶n̶ ̶m̶a̶k̶s̶e̶t̶a̶ ̶h̶a̶n̶k̶i̶n̶t̶a̶h̶i̶n̶n̶a̶s̶t̶a̶,̶ ̶v̶o̶i̶ ̶t̶u̶l̶l̶a̶ ̶k̶a̶l̶l̶i̶s̶ ̶y̶l̶l̶ä̶t̶y̶s̶ ̶j̶o̶s̶ ̶j̶o̶s̶s̶a̶i̶n̶ ̶k̶o̶h̶t̶a̶a̶ ̶k̶a̶t̶s̶o̶t̶a̶a̶n̶ ̶e̶t̶t̶ä̶ ̶v̶e̶r̶o̶ ̶l̶a̶i̶t̶e̶t̶a̶a̶n̶ ̶m̶a̶k̶s̶u̶u̶n̶.̶

Toki painavamman auton liikuttaminen vie enemmän polttoainetta, mut ei se ero ole oikeasti kovinkaan merkittävä jos painoero on vain joitain satoja kiloja. Painoa suurempi merkitys (maantieajossa) on ilmanvastuksella.

Pulttikiinnitys on tukeva kiinnitys, teippi tuskin on. Yksityiskohdista kannattaa keskustella etukäteen katsastusmiehen kanssa, ni on sit selvät sävelet mikä on hyvä.

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 28 Maalis 2021 15:59
Kirjoittaja Jule
kaukamieli kirjoitti: 02 Maalis 2021 01:10 Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa.
Jos vero menee maksuun, sitä ei lasketa siitä sen sun ostamasi auton hinnasta, vaan tullin tietokannan yleisen hintatason mukaan.

Ja se vero on se henkilöauton autovero jos se paukahtaa maksuun, sitähän ei tiedä pirukaan etukäteen miten se muodostuu. Asuntoautohan on lakiteknisesti henkilöauto.

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 28 Maalis 2021 16:02
Kirjoittaja mikko
Jule kirjoitti: 28 Maalis 2021 15:59
kaukamieli kirjoitti: 02 Maalis 2021 01:10 Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa.
Jos vero menee maksuun, sitä ei lasketa siitä sen sun ostamasi auton hinnasta, vaan tullin tietokannan yleisen hintatason mukaan.

Ja se vero on se henkilöauton autovero jos se paukahtaa maksuun, sitähän ei tiedä pirukaan etukäteen miten se muodostuu. Asuntoautohan on lakiteknisesti henkilöauto.
Just olin tulossa korjaamaan virhettäni. Aiemmin saattoi saada tuhansien eurojen verot niskaansa, mut sehän on onneks muutama vuosi sitten muuttunut.

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Lähetetty: 28 Maalis 2021 17:01
Kirjoittaja Jule
mikko kirjoitti: 28 Maalis 2021 16:02
Just olin tulossa korjaamaan virhettäni. Aiemmin saattoi saada tuhansien eurojen verot niskaansa, mut sehän on onneks muutama vuosi sitten muuttunut.
Joo, nykyään se verton perusta on se yleinen suomalainen markkinahinta, kuten ulkomailta käytettynä tuoduissa autoissa, eli kuitenkin jossainmäärin kohtuullinen, vaikkei juusi ren autoyksilön hinta siihen vaikutakaan. Aiemminhan se vanha, mutta suomessa uutena rekisteröity auto verotettiin sen uuden auton hinnan mukaan, jonka takia johonkin tonnin pommiin saattoi tulla 15000€ verot.