Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
palapoweri
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
Location: Salo
Member id: 25250

Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja palapoweri »

Eli siis suoraan asiaan,

Suoritin C-kortin armeijassa 2016 + ammattipätevyyden myös. Kysymys kuulukin,että joudunko tosiaan suorittamaan Linja-auto kortin jos haluasin ajaa Double-decker bussia. Mitat olisivat Pituus 14.1, Korkeus 4m Leveys 2.5m. Korin nimi olisi TDX27 ( Onnibussi malliksi )

Kaikenlaisia neuvoa arvostetaan.

Tuleekohan laki vastaan jos haluasin tehdä dd-bussiin Saunan yläkertaan ja paljun alapuolelle?

Mitenköhän tuo menee, jos esimerkiksi haluasin sitten tulevaisuudessa matkustaa erilaisiin euroopaan maihin jossa olisi eri korkeus/pituus rajat linja-autoille -> Todennäköisesti X-maa vain jäisi pois suunnitelmista.

Mitenköhän parhaiten saisin Bussiin ladattua sähköä matkalla? -> Olen itse ajetellut sijoittaa ikkunoihin aurinkopaneeleja.


Kiitos jo etukäteen, näin 21v-vuotiaalle koko bussiin "Muuttaminen" on hämärän peitossa. Onneksi törmäsin erittäin mielenkiintoiseen foorumiin!
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Yksityiskäytössä ei tarvita ammattipätevyyttä, jos linja-autossa on vain oman ruokakunnan jäseniä, ja enintään muutama (laki muuttui hiljattain, en muista montako tarkalleen on muutama) muu. Eli käytännössä ammattipätevyys tarvitaan kaupallisessa liikenteessä ja urheiluseuran joukkueita ilmaiseksikin kuljetettaessa.

Mutta jos dd-bussista haluat matkailuauton tehdä, on niitä 13-metrisiä ja allekin, saa C-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityä.

Laissa ei sattumalta ole mitään mainintaa autossa olevasta saunasta tai kylpyammeesta, joten saa rakentaa vapaasti, kunhan on tukevasti kiinni ettei ole vaarallinen.

Useimmissa Euroopan maissa saa nykyään ajaa 15-metriselläkin bussilla, mutta ongelmaksi tulee mahtuminen käytännön elämässä. Suomen katuverkosto, leirintäalueet ja parkkipaikat on paljon väljempiä kuin etelämpänä. 12-metrinen bussi helpottaa olemista huomattavasti.

Aurinkopaneelit ikkunoiden sisäpuolella ei toimi, ikkunoiden ulkopuolella sattuu silmään. Eli katolle syytä laittaa, mutta dd-bussi on jo valmiiksi neljä metriä korkea, millimetripeliä jos sinne jotain ohuita aurinkopaneeleita saa laitettua. Yli 4m korkeilla ei ole asiaa Ruotsin eteläpuolelle.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tervetuloa mukaan tähän mukavaan joukkoon mukavaan. Bussimatka tuolla saa ajaa koko EU-ALUEELLA mutta ei kuorma tai matkailuautona.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Wonderi kirjoitti: 04 Maalis 2019 15:07 Aurinkopaneelit ikkunoiden sisäpuolella ei toimi, ikkunoiden ulkopuolella sattuu silmään
Ei sillä että itse olisin noin pitkälle matkimassa, mutta kyllähän mm. tuolla laitettiin 105W paneeleja myös ikkunoihin: viewtopic.php?f=2&t=5483
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
palapoweri
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
Location: Salo
Member id: 25250

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja palapoweri »

KajNyy1 kirjoitti: 04 Maalis 2019 15:19 Tervetuloa mukaan tähän mukavaan joukkoon mukavaan. Bussimatka tuolla saa ajaa koko EU-ALUEELLA mutta ei kuorma tai matkailuautona.
Eli siis saisin ajaa Suomen sisällä ihan C-kortilla, mutta pelimiehenliike olisi kuitenkin ajaa tuo D-kortti jossain vaiheessa jos ulkomaanmatkoja haaveeksii.

Jos olen oikein ymmärtänyt kuin olen tätä foorumia selannut niin eikös D-ajoneuvot jotenkin saanut verohelpotuksia?
palapoweri
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
Location: Salo
Member id: 25250

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja palapoweri »

KajNyy1 kirjoitti: 04 Maalis 2019 15:19 Tervetuloa mukaan tähän mukavaan joukkoon mukavaan. Bussimatka tuolla saa ajaa koko EU-ALUEELLA mutta ei kuorma tai matkailuautona.
Kiitos lämpimästä vastaanotosta, miettisin jo että olikohan virhe ilmoitta tuo oma ikä O.o
Kuitenkin suhteellisen nuorena olen tälläistä projektia aloittamassa.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

palapoweri kirjoitti: 04 Maalis 2019 16:31 Eli siis saisin ajaa Suomen sisällä ihan C-kortilla, mutta pelimiehenliike olisi kuitenkin ajaa tuo D-kortti jossain vaiheessa jos ulkomaanmatkoja haaveeksii.

Jos olen oikein ymmärtänyt kuin olen tätä foorumia selannut niin eikös D-ajoneuvot jotenkin saanut verohelpotuksia?
Siis saat ajaa C-kortilla koko EU:n alueella samalla tavalla, eli ei linja-autona, vaan matkailuautoksi tai kuorma-autoksi muutoskatsastamalla. Ja sitä taas ei voi kovinkaan hyvin tehdä yli 13-metriselle autolle.

M2 ja M3 -luokan ajoneuvoista (eli pienemmistä ja isommista busseista) ei joudu ajoneuvoverolain mukaan maksamaan ajoneuvoveroa lainkaan, eli sinällään ovat saaneet "helpotuksia".

P.S. Ihan selkeyden vuoksi vinkkinä: kannattaa opetella erottamaan ajokorttiluokat ajoneuvoluokista koska ne eivät mene aina ihan käsi kädessä – esimerkiksi näissä hommissa matkailuautoksi muutoskatsastetut bussit ovat ajoneuvoluokaltaan M1, eli henkilöautoja, mutta niiden ajamiseen vaaditaan silti C-luokan ajo-oikeus koska B-luokan ajo-oikeudella ei saa ajaa yli 3,5-tonnista ajoneuvoa. ;)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Wonderi kirjoitti: 04 Maalis 2019 15:07 Yksityiskäytössä ei tarvita ammattipätevyyttä, jos linja-autossa on vain oman ruokakunnan jäseniä, ja enintään muutama (laki muuttui hiljattain, en muista montako tarkalleen on muutama) muu.
Se pykälä on kirjoitettu jotenkin niin että D1 luokan ajo-oikeudella ajattevan linja-auton kyydissä saa olla 4 kaveria tjsp.. Siellä on siis tuo D1, en tiedä onko se kirjoitettu noin siksi että halutaan antaa mahdollisuus niille "vanhoille" D1 korttilaisille ottaa kaverit kyytiin, vai mikä siinä on takana ettei ole kirjoitettu suoraan sitä ajoneuvoa johon rajaus tapahtuu. Sinänsä tuolla ei ole mitään väliä jos ammattipätevyys on olemassa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jos sulla on mahdollista, ni hoida työkkärin kautta se linja-autokortti.

Linja-autoihin ei oo tullu mitään verohelpotuksia, ku ne on kokonaan verottomia! Maksat vakuutukset ja polttoaineet, ulkomailla monessa maassa tulee tiemaksut, mut ne tulee kaikille muillekki raskaille.

Selaa rauhassa foorumia ja lueskele rakennus- ja matkakertomuksia. Kaikki määräyksiinki liittyvät kysymykset on läpikotaisin selvitetty täällä moneen kertaan.

Suosittelen kuitenki vaikka pesäpalloa ja murtomaahiihtoa harrastukseksi mielummin! Niissä on sentään joku järki...
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

neppi kirjoitti: 04 Maalis 2019 23:50 Kaikki määräyksiinki liittyvät kysymykset on läpikotaisin selvitetty täällä moneen kertaan.
Tavallaan tuo on totta, mutta paljon täällä on vanhentunuttakin tietoa - esim. projektiketjuissa on asioita yli kymmenenkin vuoden takaa ja paljon on niistä ajoista ehtinyt muuttua (esim. matkailu- ja kuorma-autojen maksimipituuden muutos 12->13 metriä on alle kaksi kuukautta vanha juttu, ja vaikka siitä on ajantasaistakin tietoa, enemmän törmää siihen vanhentuneeseen joka pomppii esiin esim. hakuja tehdessä).
neppi kirjoitti: 04 Maalis 2019 23:50 Suosittelen kuitenki vaikka pesäpalloa ja murtomaahiihtoa harrastukseksi mielummin! Niissä on sentään joku järki...
Nii, mut koska on viimeksi lyöty näpyjä vesisateessa itä-eurooppalaisen autokorjaamon takapihalla, tai löytyykö vaikka just Nepin kaltaisia oman elämänsä runebergejä murtomaahiihtofoorumeilta, kysyn vaan.

Ei kun niin, noissa hommissa siis tosiaan olikin joku järki, ei mitään sittenkään..
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mutta onhan se ihanaa, kun saa kulukurin käyntiin, kädet pyyhittyä trasselituppoon ja matka voi alkaa!
Vaikkakin päivän, pari suunniteltua myöhemmin!
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tätä luen nyt olutlasi kädessä pienessä kuppilassa Atlantin rannalla Portugalissa bussi M1 parkissa jalkapallokentällä paikassa Armacao de Pera Portugal
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Mitä lyhyempään bussiin saat kaiken tarvitsemasi pakattua sitä harvemman leirintäalueen portilta joudut kääntymään takaisin sillä jo 12m on monessa täkäläisessä (espanja) paikassa liikaa

ps . Kylla 4m korkean bussin katolle voit laittaa aurinkopaneleita mukavasti sillä kattoluukut n. 5-10 cm katon yläpuolella
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Aiheeton poistettu
Viimeksi muokannut Wonderi, 06 Maalis 2019 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Onpa hienoa että täällä näitä fiksuja jotka tietävät kaiken. Minun turhaa enää kommentoida
palapoweri
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
Location: Salo
Member id: 25250

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja palapoweri »

KajNyy1 kirjoitti: 05 Maalis 2019 18:10 Tätä luen nyt olutlasi kädessä pienessä kuppilassa Atlantin rannalla Portugalissa bussi M1 parkissa jalkapallokentällä paikassa Armacao de Pera Portugal
Saisinkohan kysyä,että teetkös jonkun sortin etätöitä vai onkos kyseessä vain " pidempi loma "
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Asun talvet Portugalissa ja kesät Suomessa bussiin soveltuu vain Suomalaiseen kesään joten sitä ei voi käyttää kesällä Portugalissa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei tällä foorumilla juurikaan oo tarvinu kommentteja poistella, mikä on yks iso syy sille miks vieläki täällä jaksan notkua.

Pidetääks siistinä ja asiallisena edelleenki, häh?

Lopetan Off Topic:ini tähän.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Luulin että työelämässä kertyneestä kokemuksesta kaksikerrosbussien kattoluukuista olisi ollut alkuperäiselle kysyjälle hyötyä, joten kirjoitin asiallisen viestin siihen liittyen. Mutta koska en ole vielä 80-vuotias enkä kahta omaa bussia rakentanut, minun on ilmeisesti syytä pitää turpani kiinni eikä koskaan enää kirjoittaa tälle foorumille yhtään mitään.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo; kajaakkeja busiin katolla kuljettaneena kokemus on valmentanut tiettyyn varovaisuuteen. Kaikki yli 4m on monelle sillalle / oksalle liikaa. Paatit siirtyvät ruumaan kesänä jonain.

1. ääni lisää asiallisuudelle ja 2. toinen kokemukselle. Kanssaeläjän kantapään kautta voi olla välillä hankala oppia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Palapoveri kirjoitti
””Kiitos jo etukäteen, näin 21v-vuotiaalle koko bussiin "Muuttaminen" on hämärän peitossa. Onneksi törmäsin erittäin mielenkiintoiseen foorumiin!””
[/quote]

Kannattaa lähteä arvioi omat tila tarpeet nyt ja jatkossa, melko haastavia monet alustat on jo tekn kunnostuksen suhteen,
alustan kunto hyvä tarkistaa (tietää vaadittavat työt), tekniikka onko etu,taka,keskimoottori vertailemalla valinta.
Täällä foorumilla hyviä rakennuprojekteja kannattaa lukea, työmäärä erot melkosuuria...

Täytyy kertoa omat virheet / innostuksen taso, ostelin aikoinaan ex busseja yhden sain maalattua ja tekn puolen kuntoon
ajelut linja autona ja myynti auton seuraava rakensi sitä, toinen oli suht siisti mietinnän jälkeen aika ei riittänyt muutos
töihin seuraavat omistajat nuoret ”20 -pojat ”osti, parin viikonkuluttua näin liikenteessä oli kerrossängyt matkailu/ keikka
autona liikenteessä, kun into korkeimmillaan (+ tarve) tulee valmista!
Jos kotimaan matkailuun suunnitelee niin max 13 m tarjontaa on (alle 12 m suomessa vähemmän) sen voi jatkossa muuttaa matkailu tai kuorma autoksi tarpeen mukaan ,” turistimallit ” 1 1/2 kerroksiset hyvin tilaa matkustamo ( on täyskorkeaa) / tavatila iso ( auton korkeus 3,6-4,0m) ja kuljettaja on samassa tilassakuin matkustajat.. Oma jokin kiinnostusinto on Neoplan autoihin tarkemmin kun sisältä tiloja katsellut cityliner ehkä paras ( carrus 600/500 sarjan kokoinen) jossa tavaratilaa alakerta.
Viimeksi muokannut BussMAN, 07 Maalis 2019 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja leemu »

Wonderi kirjoitti: 07 Maalis 2019 09:58 Luulin että työelämässä kertyneestä kokemuksesta kaksikerrosbussien kattoluukuista olisi ollut alkuperäiselle kysyjälle hyötyä, joten kirjoitin asiallisen viestin siihen liittyen. Mutta koska en ole vielä 80-vuotias enkä kahta omaa bussia rakentanut, minun on ilmeisesti syytä pitää turpani kiinni eikä koskaan enää kirjoittaa tälle foorumille yhtään mitään.
Ei, vaan sinun viestisi oli täysin asiallinen ja mielestäni hyödyllinen.
Nähdäkseni ainakin suomessa koritetuissa busseissa on aika paljon eroavaisuuksia ihan ensimmäisen omistajan tarpeiden ja halujen mukaan.
Ei siis parane luottaa siihen, että jollain oli "samanlainen" auto ja siinä oli näin, vaan tarkastaa kyseinen yksilö aina huolellisesti mm. juuri tällaisten kriittisten mittojen osalta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

En pysty kirjoittamaan
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin