Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 16 Heinä 2018 08:29

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Etuoven yläikkuna huurussa
ViestiLähetetty: 23 Kesä 2008 18:37 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Huhti 2007 22:37
Viestit: 335
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093
Jos on tuo etuoven yläikkuna huurussa, eli on päässyt sinne tuota kosteutta niin mitä katsastusmies siitä sanoo. Käskeekö vaihtamaan että näkee paremmin oikealle.

_________________
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Kesä 2008 22:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Kyllä vähän huurunen menee läpi jos se on vielä siinä "vesitippavaiheessa" mutta kun se muuttuu harmaaksi josta ei läpi nää niin on syytä vaihtaa/putsata, katsastusmiespä sen arvioi. Äkkiä menee huuruun kun se alkaa, tälle kesälle meni meilläkin tuo oven ylälasi :( lasin sisälistassa on joku merkintä 98, oisko valmistusvuosi tms?

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Kesä 2008 09:56 
Rattimajuri

Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Viestit: 168
Paikkakunta: Haapajarvi
Oma kokemus noin kolme viikkoa sitten,,,"Kylla se on hyva kuljettajankin risteyksessa oikealle nahda. Koeta nyt siivota tuo oven lasi." Etta nain siina kay katsastuksen kanssa,,,

_________________
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Kesä 2008 22:38 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Huhti 2007 22:37
Viestit: 335
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093
Kyllä minä putsaan tuon ikkunan tai vaihdan uuteen. Niin ei tarvitse katsastusmies siitä huomauttaa, niin on paras.

_________________
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Kesä 2008 23:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Juu, ei se ainakaan haittaa :shock: :lol:
ps. Paimelassa puretaan just Lahti 330:stä :wink: löytysköhän siitä ikkunaa :roll:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2008 23:35 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Huhti 2007 22:37
Viestit: 335
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093
Nyt olen putsannut tuon etuoven ylälasin ja sain ihan kelvollisen kun ei ollut vielä homeessa vaan vesihuurussa ja ohuella veitsellä leikkasin toisen lasin irti ja putsaus ja sitten sikalla kiinni uutelleen. Tuo lasin takaisin paikalleenlaitto ei ollut mikään helppohomma, jos tiivisteen laittaa ensin aukkoon niin lasia ei saa paikalleen millään, mutta tiiviste ensin lasin ympärille ja sitten aukkoon ja niin päin että kiilanauhan kolo ulospäin ja sisältäpäin työntää paikalleen, ei kyllä mene helpolla näinkään ja sitten tuota kiilakumia en saanut takaisin paikalleen millään, lasi kyllä pysyy vaikka kiilakumia ei olekkaan, mutta laitoin varmuuteksi kolon täyteen sika kittiä. Tämän kokemuksen perusteella en lasiloihin kyllä koske jos ei ole ihan pakko.

_________________
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2008 07:19 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Mulla on edelleen lainassa emännän veljeltä sellainen kiilakumin asennustyökalu :shock: jos joku tarttee niin voitas vaikka asennella niitä kiilakumeja tuolla Powerparkissa paikoilleen :shock: :mrgreen:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2008 20:01 
Rattimajuri

Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Viestit: 168
Paikkakunta: Haapajarvi
Nuo isot lasit meni kylla aivan,,,, kohtuudella,,,, paikalleen. Tama oven lasipa olikin sitkea sissi,, Mina sen avasin, putsasin, liimasin sikalla uudelleen ja tungin sen paikoilleen. Siinapa kavi silleen etta olisi pitanyt paremmin tarkastaa se tiivisteen liimaus toiseen lasiin. Sepa irtosi siina aheltaessa ja meni mantysuopat uudelleen lasin valiin,, Taidan pitaa nyt taukoa ja hiukan miettia asiaa,,,

_________________
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2008 21:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Pitäisköhän nuo lasit liimata oikealla lasisilikonilla millä tehdään mm. akvaariot, ei irtoa vahingossakaan :o Nimimerkillä 1000 litrainenkin on yhä kasassa :!: ainakin mun lasihommassa käyttämä wurthin liimatiivistemassa mahtoi pettää kun huurtui uudelleen vuodessa :cry:

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2008 22:52 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Huhti 2007 22:37
Viestit: 335
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093
Tänään 15 päivä kävin Jyväskylässä katsastamassa linjurin ja niin onnellisesti kävi että läpimeni ja maksoi 153 €. Kyllä se on mieli hyvä kun onnistuu saamaan katsaktuksen läpi. Koska jos ei läpi niin se tietää taas kovasti lisäkustannuksia.

_________________
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Heinä 2008 01:00 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Viestit: 1071
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala
vjk55 kirjoitti:
Tänään 15 päivä kävin Jyväskylässä katsastamassa linjurin ja niin onnellisesti kävi että läpimeni ja maksoi 153 €. Kyllä se on mieli hyvä kun onnistuu saamaan katsaktuksen läpi. Koska jos ei läpi niin se tietää taas kovasti lisäkustannuksia.


Onnea, ja mikä lie tuossakin mutta ihan voittajana sieltä lähtee jos läpi menee. Jos ei mene niin harmittaa vaan sen jo tietää ettei tää jää tähän..
:wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Heinä 2008 14:43 
Rattimajuri

Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Viestit: 168
Paikkakunta: Haapajarvi
Soitinpa alla mainittuun firmaan. Lasi 90 x 63cm noin 60EUR vapaasti tehtaalla. Toimitusaika nain kesalla noin kolme (3) viikkoa. Taidanpa lopettaa taman hinkkailun naiden lasien kanssa,,

Jaakko Tuote Oy
Osoite: Jokiahteentie 15 27430 Panelia
Vaihde: 02-864 7228
Fax: 02-864 7565

_________________
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Heinä 2008 15:01 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Viestit: 1071
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala
Neoplanissa on tässä kohtaa erilainen ajatus. Siinä on näet vastuslangat ja ikkuna pysyy sulana. Ehken eristyskyky ei ole tässä ikkunassa samaa luokkaa kuin lämpölaseissa mutta voi sitä riemua mikä tästä lähtee kesäkelissä! Jos ajo on kevät-kesä-syys akselilla niin tämä on mielestäni ehdoton mukava ratkaisu. Kuskilla sama ratkaisu mutta menee sivuun eikä alas kuten vänkärillä. Muualla autossa on lämpölasit.


Liitteet:
sivu.jpg
sivu.jpg [ 161.59 KiB | Katsottu 8959 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 01:42 
Rattimajuri

Liittynyt: 14 Syys 2008 11:50
Viestit: 240
Location: Helsinki
Lainataanpa vanhaa aihetta :D Minulla kuskin liukuikkuna on huurussa niin, ettei tahdo peilistä etenkään pimeällä nähdä ikkunaa avaamatta. Ikkuna on ihan suoraa lasia, löytyykö noihin miten helposti lasiliikkeistä ratkaisua?

Tai onko mitään Niksi-Pirkan konstia huurteen poistoon? Onkohan tuo liukuikkuna miten helppo purkaa ja avata lasi ja liimata uudestaan kasaan, kuten täällä jotkut ovat tehneet ovien laseille? Mitähän kuumailmapuhallin varovasti/sopivasti käytettynä tekisi huuruiselle ikkunalle, räjähtääköhän koko lasi käsiin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 01:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 10 Kesä 2007 01:46
Viestit: 267
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Jos lasi pelkästään kostea sisältä niin joskus on auttanut kun on ollut sisäsäilytyksessä hetken aikaa niin kosteus kuivanut. Monesti tuntuu että auringonpaiste tai siellä säilytys tekee enemmän kosteutta laseihin kun pilviset ja sadekelit. Että pahoin pelkään että kuumailmapuhallin ei auta asiaa. Joskus on yritetty porata sisempään lasiin pientä reikää, mutta lasi ei kestä sitä. Joskus on lasiliikkees korjautettu kyseinen ongelma ja kustansi 400€. Halvin keino jota monet tuntuu käyttävän on rikkoa ulompi lasi.

_________________
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 09:25 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
VANHOOL kirjoitti:
Halvin keino jota monet tuntuu käyttävän on rikkoa ulompi lasi.


Kannattaako särkeä kumminkin sisempi lasi. Jos lasia on sävytetty niin sävy on yleensä ulommassa joten siltä kohdalta puuttuu "rusketus" Ainakin tuollainen vanhempi liukuikkunaelementti on helppo purkaa ja kasata. Elementin karmi katkeaa puolivälistä siten että karmit lähtee erilleen ylä ja alakautta.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 10:24 
Rattimajuri

Liittynyt: 14 Syys 2008 11:50
Viestit: 240
Location: Helsinki
Kiitos tiedoista. Soittelin tuossa erääseen lähiseudun lasiliikkeeseen, jossa olen autolasiasioissa asioinut aiemminkin hyvällä menestyksellä. Sanoivat, että jos tuo sen alumiinikehyksen laseineen heille, ottavat mitat ja panevat lasin karkaisuun. Aikaa menee 1-2 vko ja kun saavat takaisin, tekevät siitä uuden lämpölasin mittojen mukaan. Kustannusarvio oli 200 e. Näin siis jos haluaa alkuperäisen kaltaisen ratkaisun (eikä saa muuten huurretta pois ja katsastusmieskin "kannattaa" lasin uusimista).

Entä vaihtoehdot? Onko paljon kylmempi käytännössä, jos panee vaan normaalin laminoidun 6 mm auton ikkunalasin yksinkertaisena siihen tilalle? Entä miten suhtautunee katsastaja? Vaaditaanko karkaistua lämpölasia?

Ja jatkokysymyksenä - millainen tuo alkuperäisen 80-luvun alun liukulasin rakenne yleensä on? En ole sen paksuutta mitannut, mutta lasiliikkeen henkilö sanoi, että lämpölasissa on 4 mm lasikerros ja 6 mm alumiilista siinä välissä, joten kokonaispaksuus on vähintään 14 mm. En ole ikkunaa aukoessani mieltänyt sitä kyllä noin paksuksi...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 10:39 
Rattimajuri

Liittynyt: 14 Syys 2008 11:50
Viestit: 240
Location: Helsinki
Lahti32 kirjoitti:
vanhempi liukuikkunaelementti on helppo purkaa ja kasata. Elementin karmi katkeaa puolivälistä siten että karmit lähtee erilleen ylä ja alakautta.
Tätä juuri piti kysyä seuraavaksi, että miten työläs se on purkaa/kasata. Jos se käy helposti, voishan sitä tietysti askarrella niin, että yrittää purkaa elementin ja kuivata ja kasta uudestaan, kuten tässä ketjussa alunperin oli tehtykin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 11:51 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Joe Cool kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:
vanhempi liukuikkunaelementti on helppo purkaa ja kasata. Elementin karmi katkeaa puolivälistä siten että karmit lähtee erilleen ylä ja alakautta.
Tätä juuri piti kysyä seuraavaksi, että miten työläs se on purkaa/kasata. Jos se käy helposti, voishan sitä tietysti askarrella niin, että yrittää purkaa elementin ja kuivata ja kasta uudestaan, kuten tässä ketjussa alunperin oli tehtykin...


Tähän pitäis perehtyä itsekkin, alkavaa kalkkiutumista havaittavissa. Alalasi, se poikittainen ei aukeava, on taas puolillaan vettä, hieno akvaario. Tarviikohan siitä edes nähdä läpi?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 12:02 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Ei tarvii, mullakin on Royalissa laitettu musta teippaus siihen ettei näy ollenkaan läpi.

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 12:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Bussiton kirjoitti:
Ei tarvii, mullakin on Royalissa laitettu musta teippaus siihen ettei näy ollenkaan läpi.


Tämä rooger, eli sit kun akvaario ja lilluva vesi kyllästyttää niin teippi päälle. Pitäs varmaan lisätä pakkasnestettä kun pakkanenhan hajottaa sen lasin perskeles.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Marras 2008 18:43 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 10 Kesä 2007 01:46
Viestit: 267
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Jotkut kehui että vesi välissä ei riko lasia jos ei aiva täynnä satu oleen, pääsee laajeneen kuitenkin ylhäälle päin. Lasi liikkeessä vain oli joskus puhetta siitä kuskin pikkulasien rikkomisesta niin heidän suositus, jos siihen hommaan aikoi ryhtyä oli rikkoa ulompi, en tiedä miksi, mutta kai ainakin helpompi siivota sirpaleet, noissa kuskin ja oven laseissahan ei pahemmin sävytyksiä saisi olla että ei varmaankaan silmällä huomaa jos jotain sattuu oleen, paitsi se avattavien lasien ylä- ja alapuolella oleva lasi taitaa olla jonkin verran sävytetty, mutta ei kai niitä kannata muuta kun teipata mustaksi jos häiritsee, mutta jos matkustamon lasin meinaa särkeä niin se sävytys on tosiaan siinä ulommassa lasissa.

_________________
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Marras 2008 09:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
VANHOOL kirjoitti:
Jotkut kehui että vesi välissä ei riko lasia jos ei aiva täynnä satu oleen, pääsee laajeneen kuitenkin ylhäälle päin.


Juu eilen näky olevan jäässä kun kävin kattoo ja lasi oli tallella molemmin puoli =) Onhan tuollanen karkastu lasi todella kestävä verrattuna tavalliseen halkeavaan lasiin.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Marras 2008 17:20 
Kuski

Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Viestit: 27
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna
eikös noiden lasien välissä ole jotain kaasua? vai olenko kuullut satuja


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Marras 2008 22:30 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
scania 110 kirjoitti:
eikös noiden lasien välissä ole jotain kaasua? vai olenko kuullut satuja


Jep, samaa kuin lasin ulkopuolella, eli ilmaa. Siellä reikänauhassa reunoilla on kosteutta poistavaa ryyniä (silicarakeita?) ei muuta ihmeellistä, mitä olen kuullut ja lukenut. Täytyisi itsellä kans purkaa yksi lasi kun on muuttunut akvaarioksi.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com