Sivu 1/1

Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 09 Maalis 2018 18:21
Kirjoittaja BussMAN
Aihetta on useissa jutuissa jo selvitelty, nyt kun omalle kohdalle tarve tuli, ei viimeisimmät tiedot
löytynyt
Auton kanssa kävi mahuria oli tarkoitus hankkia volvo, nyt kutenkin on pihassa takatuuppari scania,
tarve satunnainen vetää jarrullista perävaunua, trailerin kokop max 3,5 ton kuulavetokytkin,
vois tarvittaessa ottaa vara auton tai muun kulkuneuvon !

Varmuudella oon ymmärtänyt että D arvot pitää täyttyä ( kovi sivuilla ”automlaskuri ” D arvolle)

Ex bussi n10,x m rek henkilöauto/ matkailuauto, ei koukkua, ymmärtänyt että runkokiinnitysosat
voi tehdä jos ei valmiita ole, kuula kytkin tarvitaan D arvo 30 tai yli sähköt 12v pistoke? vaikka
nykytraileri toimii12-34v ledeillä. Jostain luin jos pv 13 napaisella ( peruutusvalot ja sumuvalo)
pitää vetoautossa olla vastaava? Toisinpäin 6 napainen riittää.

Traileri on olemassa kokop3,5 ton ( aisa tehdastekoinen )ja vetolaite D30,vetopituus lähes. 7 m , yhd pituus ok.


Jos viimmeisintä tietoa tai kokemuksia kats konttorilta kiinnostais, voishan tässä käsitellä myös
muut ex bussi muunnokset jos vetoautona linja (d tai D) - tai kuorma -auto sekä ajokortti vastimus
tuossa omassa kai riittäis C ns pikku e, meillä vanhankortin kuskeilla yleensä CE kunnes ikä muuttaa
E>>>e.

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 09 Maalis 2018 21:17
Kirjoittaja aufundavon
Hei, nykyisen (Euroopan) direktiivin 2006/126 / EY mukaan ajokorteista tarvitset lisenssin (E), jos perävaunu on yli 750 kg raskasta. Ei ole väliä mitä ajoneuvoa.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 98&from=DE :idea:

Mielenkiintoinen, byrokraattinen teksti ...... :roll: :?

Jos perävaunussa on 13-napainen pistoke ja hinausajoneuvo ei ole, onko sovitinkaapeli?
Teoriassa nämä perävaunut on suunniteltu 3.5to 12V: lla.

Jos sinun on asennettava vetokoukku uudelleen, valmistaja tai jälleenmyyjä voi auttaa vetoauton kanssa.

:wink:

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 10 Maalis 2018 09:07
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuupparisi kokonaismassaltaan ilmeisesti enemmän kuin 7,5t. Tarvitset CE:n C1E ei riitä.

Vetokoukun voi vanhaan rakentaa kyläseppämitoituksella. Laittaa pulttikiinnityksellä auton takarunkoon kiinni ja sähköt 12v pistokkeella. Adaptereita on olemassa molempin suuntiin. Itse käyttäisin 7-piikkistä = vähemmän napoja hapettumaan suolakylvyssä :)

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 10 Maalis 2018 10:20
Kirjoittaja BussMAN
Viimeisin tieto tuosta pistoke asiasta on, kun traileri/ pv : ssa on jo tuo moninapa /uusimalli, ts peruutusvalot ja takasumuvalo kärryssä , pitää vetäjässä olla vastaava = kaikki peräv valot pitää toimia kytkettäessä? Noita adapereita joutuu pitämään mukana molemmat mallit.
Toisinpäin jos vanha pv 6 napaisella, sitä voi vetää molemmilla =6 ( pv ei sumu/ peruutusvaloa)tai 13 tapisella sähköliitin autolla
Oli tuollainen lehtijuttu, en löytänyt mutta on mahdollista että uusissa autoissa ( uudet koukkuasennukset?) ei enää hyväksytä tuota 6 tappista.
Kuorma autoissa käytössä oleva ns ” nato” on vain raskaaseen kalustoon, nykykuorma autoissa
joutuu 3 johdolla kytkemään tuolla pistokkeella ( nato= valot, lisäpistoke= muut peruutus/ työ ym,
ABS= jarru) , moninapaisella selviää 2 johdolla
Sekavaa textiä ,,,noin oon ymmärtänyt, asetuksista ei selvitetty tämänpäivän tietoa.

Kesän aikana selviää, helppo tuonne on tehdä kiinnitys palkki, rungossa reikiä riittävästi ja noita
pulttikiinnitteisiä kuulavetokoukkuja löytyy,tilasmalla,, ensimmäinen ostos oli D arvo liianpieni

Noihan se meni tarvitaan E ajokortti, vetoauto kokop 18ton+ pv3,5 ton

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 10 Maalis 2018 12:35
Kirjoittaja Jule
Joskus joutilaana hetkenä pohdiskellut tuota peräkärryä.. Linja-autolla ei saa vetää varsinaista peräkärryä, mutta jos 12m bussin rekisteröi kuorma-autoksi, niin sittenhän siihen voi laittaa 13,25m pitkän täysperävaunun perään... :D Käytännössä pykälissä määritelläään kai yhdistelmille jotain kääntyvyyssääntöjäkin, mutta tuollaiseen täysperävaunuun voisi rakentaa vaikka saunaosaston uima-altaineen tms, ja kiskoa sitä matkassa. :)

Tai trailerin sijaan hommaa jonkun vanhan autonkuljetusauton peräkärryn, saa useamman raaserin mukaan.

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 11 Maalis 2018 09:19
Kirjoittaja KajNyy1
mitemkästuo hekilöauto trailer yhdistelmän kokonaispituus oli.

muistaakseni 16,x m

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 11 Maalis 2018 10:38
Kirjoittaja BussMAN
KajNyy1 kirjoitti:mitemkästuo hekilöauto trailer yhdistelmän kokonaispituus oli.

muistaakseni 16,x m
Tuollaisen tiedon olen löytynyt, ellei vanhentunut

Henkilöauto ja kuorma auto max 12m ( bussit 2 aks 13,5 ja 3 aks 15m), nyt uudet keksinnöt muuttaa
ehkä pykäliä täysperäv tyyppinen , irrotettava vaunu paikallisbussinperää t',”uo muuttaa peräv henkilö
matkustus, ko yhd, voi olla että sallitaan vain alue luvilla/ max nopeudella, eikä tilausajobussi jossa
150 matkustajaa, muistuu mieleen -70 luvulla saksalaisten linja autoissa täyperäv nukkuma kennosto,
joita loppuaikana veti suomalaiset k-autot)

Henkilö -ja linja-auto perävaunu yhd 18,75 m ( sama kuin kuorma a ja keskiakselipv)
Kuorma-auto ja puoli peräv 16,5m ja täys peräv yhd 25,25m

Oma mitattu siis yhd=10,97m*+0,15+6,45m=17,60m,(normaali traileri kun tarve kuljettaa moottoripyörää, henkilö,paketti tai kuorma autoa, ehkä pikkutyökonettakin ), jos Oikein tulkinnut kuorman ylitystä saa olla. max mittaan saakka, tässä 1,15m
* rek ote mitta 10,97, mitattu 11,00m ja koukun ulospäin n0,15m, pv kuula-takapää

Korjattu virheitä, kiitos jule!

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 11 Maalis 2018 12:20
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:mitemkästuo hekilöauto trailer yhdistelmän kokonaispituus oli.

muistaakseni 16,x m
Tuollaisen tiedon olen löytynyt, ellei vanhentunut

Henkilöauto ja linja auto 2 aks max 12m ( nivel ja 3 aks pitempiä,
Linja-auto kaksi akselisena taisi olla max 13,5m. Kuorma- ja henkilöauto max 12m.

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 11 Maalis 2018 18:07
Kirjoittaja aufundavon
Hei, ehkä voin auttaa jotain. Koska en tiedä tarkkaan, miten parlamentti on pannut täytäntöön direktiivin 2007/46 / EY, voin vain mainita eurooppalaisesta direktiivistä.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 46&from=DE

Mielestäni tämä direktiivi on virstanpylväs. Siinä moottorihuone on selkeästi määritelty ensimmäistä kertaa!
Katso PDF sivulla 62, Liite II, 1 kohta, Määritelmät - Ajoneuvoluokat,
ja PDF sivulla 64/65, liite, 5.1 jakso, "Matkailuvaunu".

Jo jonkin aikaa "saksalainen" matkailuautojen foorumeilla "haunt" nämä "12m" tarinat luokan M1 ....
Totta, tavalla, mutta vain vastavalmistuneille leiriläisille.
Asetus (EU) N: o 1230/2012 lisäsi jotain vuoden 2007 direktiiviä.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 30&from=de

Tämä 12 metrin pituus luokan M1 osalta ei ole merkityksellinen harrastuksemme kannalta. Ajoneuvot, joita käytämme harrastuksemme hyväksi, on jo hyväksytty? Tässä on "vain" matkustajaliikenteen muutos kamariin, eikö?
Näin ollen on olemassa ero ajoneuvon käytön muutoksen ja uuden ajoneuvon rekisteröinnin välillä.

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Lähetetty: 11 Maalis 2018 21:00
Kirjoittaja Jule
aufundavon kirjoitti: Tämä 12 metrin pituus luokan M1 osalta ei ole merkityksellinen harrastuksemme kannalta. Ajoneuvot, joita käytämme harrastuksemme hyväksi, on jo hyväksytty? Tässä on "vain" matkustajaliikenteen muutos kamariin, eikö?
Näin ollen on olemassa ero ajoneuvon käytön muutoksen ja uuden ajoneuvon rekisteröinnin välillä.
Kyllä se on ongelma kun suomen viranomaiset ei hyväksy yli 12m pitkiä autoja M1 luokkaan, ja M3 luokkaan vaaditaan D-luokan ajokortti ja jos haluaa ottaa mukaan jonkun muun kuin samassa osoitteesa asuvan, niin lisäksi vaaditaan ammattipätevyys, jonka saa näppärästi käymällä vuoden ajan aikuiskoulutuksessa.

Suomalainen virkamies on perinteisesti pyyhkinyt eu direktiiveillä perseensä aina kun se on sattunut sopimaan, sitten niitä on eu-tuomioistuimessa taisteltu vuosikaudet, vaikka asiassa ei mtään epäselvää olisikaan.