Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Maalis 2018 18:21

Aihetta on useissa jutuissa jo selvitelty, nyt kun omalle kohdalle tarve tuli, ei viimeisimmät tiedot
löytynyt
Auton kanssa kävi mahuria oli tarkoitus hankkia volvo, nyt kutenkin on pihassa takatuuppari scania,
tarve satunnainen vetää jarrullista perävaunua, trailerin kokop max 3,5 ton kuulavetokytkin,
vois tarvittaessa ottaa vara auton tai muun kulkuneuvon !

Varmuudella oon ymmärtänyt että D arvot pitää täyttyä ( kovi sivuilla ”automlaskuri ” D arvolle)

Ex bussi n10,x m rek henkilöauto/ matkailuauto, ei koukkua, ymmärtänyt että runkokiinnitysosat
voi tehdä jos ei valmiita ole, kuula kytkin tarvitaan D arvo 30 tai yli sähköt 12v pistoke? vaikka
nykytraileri toimii12-34v ledeillä. Jostain luin jos pv 13 napaisella ( peruutusvalot ja sumuvalo)
pitää vetoautossa olla vastaava? Toisinpäin 6 napainen riittää.

Traileri on olemassa kokop3,5 ton ( aisa tehdastekoinen )ja vetolaite D30,vetopituus lähes. 7 m , yhd pituus ok.


Jos viimmeisintä tietoa tai kokemuksia kats konttorilta kiinnostais, voishan tässä käsitellä myös
muut ex bussi muunnokset jos vetoautona linja (d tai D) - tai kuorma -auto sekä ajokortti vastimus
tuossa omassa kai riittäis C ns pikku e, meillä vanhankortin kuskeilla yleensä CE kunnes ikä muuttaa
E>>>e.

aufundavon
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Helmi 2018 17:29
Location: Hallwilersee, Kanton Aargau (AG)
Paikkakunta: Switzerland (CH)

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja aufundavon » 09 Maalis 2018 21:17

Hei, nykyisen (Euroopan) direktiivin 2006/126 / EY mukaan ajokorteista tarvitset lisenssin (E), jos perävaunu on yli 750 kg raskasta. Ei ole väliä mitä ajoneuvoa.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 98&from=DE :idea:

Mielenkiintoinen, byrokraattinen teksti ...... :roll: :?

Jos perävaunussa on 13-napainen pistoke ja hinausajoneuvo ei ole, onko sovitinkaapeli?
Teoriassa nämä perävaunut on suunniteltu 3.5to 12V: lla.

Jos sinun on asennettava vetokoukku uudelleen, valmistaja tai jälleenmyyjä voi auttaa vetoauton kanssa.

:wink:
Anteeksi, että en ole kovin hyvä kieli.
Jos löydät virheitä, voit pitää ne tai valittaa kääntäjälle.
nauraa ....

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2652
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Maalis 2018 09:07

Tuupparisi kokonaismassaltaan ilmeisesti enemmän kuin 7,5t. Tarvitset CE:n C1E ei riitä.

Vetokoukun voi vanhaan rakentaa kyläseppämitoituksella. Laittaa pulttikiinnityksellä auton takarunkoon kiinni ja sähköt 12v pistokkeella. Adaptereita on olemassa molempin suuntiin. Itse käyttäisin 7-piikkistä = vähemmän napoja hapettumaan suolakylvyssä :)
20% of human waste is total crap

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 10 Maalis 2018 10:20

Viimeisin tieto tuosta pistoke asiasta on, kun traileri/ pv : ssa on jo tuo moninapa /uusimalli, ts peruutusvalot ja takasumuvalo kärryssä , pitää vetäjässä olla vastaava = kaikki peräv valot pitää toimia kytkettäessä? Noita adapereita joutuu pitämään mukana molemmat mallit.
Toisinpäin jos vanha pv 6 napaisella, sitä voi vetää molemmilla =6 ( pv ei sumu/ peruutusvaloa)tai 13 tapisella sähköliitin autolla
Oli tuollainen lehtijuttu, en löytänyt mutta on mahdollista että uusissa autoissa ( uudet koukkuasennukset?) ei enää hyväksytä tuota 6 tappista.
Kuorma autoissa käytössä oleva ns ” nato” on vain raskaaseen kalustoon, nykykuorma autoissa
joutuu 3 johdolla kytkemään tuolla pistokkeella ( nato= valot, lisäpistoke= muut peruutus/ työ ym,
ABS= jarru) , moninapaisella selviää 2 johdolla
Sekavaa textiä ,,,noin oon ymmärtänyt, asetuksista ei selvitetty tämänpäivän tietoa.

Kesän aikana selviää, helppo tuonne on tehdä kiinnitys palkki, rungossa reikiä riittävästi ja noita
pulttikiinnitteisiä kuulavetokoukkuja löytyy,tilasmalla,, ensimmäinen ostos oli D arvo liianpieni

Noihan se meni tarvitaan E ajokortti, vetoauto kokop 18ton+ pv3,5 ton

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Maalis 2018 12:35

Joskus joutilaana hetkenä pohdiskellut tuota peräkärryä.. Linja-autolla ei saa vetää varsinaista peräkärryä, mutta jos 12m bussin rekisteröi kuorma-autoksi, niin sittenhän siihen voi laittaa 13,25m pitkän täysperävaunun perään... :D Käytännössä pykälissä määritelläään kai yhdistelmille jotain kääntyvyyssääntöjäkin, mutta tuollaiseen täysperävaunuun voisi rakentaa vaikka saunaosaston uima-altaineen tms, ja kiskoa sitä matkassa. :)

Tai trailerin sijaan hommaa jonkun vanhan autonkuljetusauton peräkärryn, saa useamman raaserin mukaan.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2169
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 11 Maalis 2018 09:19

mitemkästuo hekilöauto trailer yhdistelmän kokonaispituus oli.

muistaakseni 16,x m
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 11 Maalis 2018 10:38

KajNyy1 kirjoitti:mitemkästuo hekilöauto trailer yhdistelmän kokonaispituus oli.

muistaakseni 16,x m
Tuollaisen tiedon olen löytynyt, ellei vanhentunut

Henkilöauto ja kuorma auto max 12m ( bussit 2 aks 13,5 ja 3 aks 15m), nyt uudet keksinnöt muuttaa
ehkä pykäliä täysperäv tyyppinen , irrotettava vaunu paikallisbussinperää t',”uo muuttaa peräv henkilö
matkustus, ko yhd, voi olla että sallitaan vain alue luvilla/ max nopeudella, eikä tilausajobussi jossa
150 matkustajaa, muistuu mieleen -70 luvulla saksalaisten linja autoissa täyperäv nukkuma kennosto,
joita loppuaikana veti suomalaiset k-autot)

Henkilö -ja linja-auto perävaunu yhd 18,75 m ( sama kuin kuorma a ja keskiakselipv)
Kuorma-auto ja puoli peräv 16,5m ja täys peräv yhd 25,25m

Oma mitattu siis yhd=10,97m*+0,15+6,45m=17,60m,(normaali traileri kun tarve kuljettaa moottoripyörää, henkilö,paketti tai kuorma autoa, ehkä pikkutyökonettakin ), jos Oikein tulkinnut kuorman ylitystä saa olla. max mittaan saakka, tässä 1,15m
* rek ote mitta 10,97, mitattu 11,00m ja koukun ulospäin n0,15m, pv kuula-takapää

Korjattu virheitä, kiitos jule!
Viimeksi muokannut BussMAN, 11 Maalis 2018 15:52. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Maalis 2018 12:20

BussMAN kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:mitemkästuo hekilöauto trailer yhdistelmän kokonaispituus oli.

muistaakseni 16,x m
Tuollaisen tiedon olen löytynyt, ellei vanhentunut

Henkilöauto ja linja auto 2 aks max 12m ( nivel ja 3 aks pitempiä,
Linja-auto kaksi akselisena taisi olla max 13,5m. Kuorma- ja henkilöauto max 12m.

aufundavon
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Helmi 2018 17:29
Location: Hallwilersee, Kanton Aargau (AG)
Paikkakunta: Switzerland (CH)

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja aufundavon » 11 Maalis 2018 18:07

Hei, ehkä voin auttaa jotain. Koska en tiedä tarkkaan, miten parlamentti on pannut täytäntöön direktiivin 2007/46 / EY, voin vain mainita eurooppalaisesta direktiivistä.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 46&from=DE

Mielestäni tämä direktiivi on virstanpylväs. Siinä moottorihuone on selkeästi määritelty ensimmäistä kertaa!
Katso PDF sivulla 62, Liite II, 1 kohta, Määritelmät - Ajoneuvoluokat,
ja PDF sivulla 64/65, liite, 5.1 jakso, "Matkailuvaunu".

Jo jonkin aikaa "saksalainen" matkailuautojen foorumeilla "haunt" nämä "12m" tarinat luokan M1 ....
Totta, tavalla, mutta vain vastavalmistuneille leiriläisille.
Asetus (EU) N: o 1230/2012 lisäsi jotain vuoden 2007 direktiiviä.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 30&from=de

Tämä 12 metrin pituus luokan M1 osalta ei ole merkityksellinen harrastuksemme kannalta. Ajoneuvot, joita käytämme harrastuksemme hyväksi, on jo hyväksytty? Tässä on "vain" matkustajaliikenteen muutos kamariin, eikö?
Näin ollen on olemassa ero ajoneuvon käytön muutoksen ja uuden ajoneuvon rekisteröinnin välillä.
Anteeksi, että en ole kovin hyvä kieli.
Jos löydät virheitä, voit pitää ne tai valittaa kääntäjälle.
nauraa ....

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ex linja - auto ja jarrullinen perävaunu

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Maalis 2018 21:00

aufundavon kirjoitti: Tämä 12 metrin pituus luokan M1 osalta ei ole merkityksellinen harrastuksemme kannalta. Ajoneuvot, joita käytämme harrastuksemme hyväksi, on jo hyväksytty? Tässä on "vain" matkustajaliikenteen muutos kamariin, eikö?
Näin ollen on olemassa ero ajoneuvon käytön muutoksen ja uuden ajoneuvon rekisteröinnin välillä.
Kyllä se on ongelma kun suomen viranomaiset ei hyväksy yli 12m pitkiä autoja M1 luokkaan, ja M3 luokkaan vaaditaan D-luokan ajokortti ja jos haluaa ottaa mukaan jonkun muun kuin samassa osoitteesa asuvan, niin lisäksi vaaditaan ammattipätevyys, jonka saa näppärästi käymällä vuoden ajan aikuiskoulutuksessa.

Suomalainen virkamies on perinteisesti pyyhkinyt eu direktiiveillä perseensä aina kun se on sattunut sopimaan, sitten niitä on eu-tuomioistuimessa taisteltu vuosikaudet, vaikka asiassa ei mtään epäselvää olisikaan.

Vastaa Viestiin