Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 21 Marras 2017 19:42

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 06:06 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Linjurista kisakaluston kuljetusauto. Lastaus- ja matkustajatilan väliin meinasin läpikuljettavan vessan. Yrittänyt löytää mainintaa lastaustilan erottavan seinän vaatimuksista... Pitänee olla tukeva, mutta kuinka tukeva. Pitäiskö seinän runko olla metallia vai käykö ihan puusta?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 07:37 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4206
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
Linjuri on aika laaja käsite, ei koskaan kannata kertoa mihin ja mitä on tarkelleen tekemässä...

6 §
Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus

Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:

1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;

2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja

3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.

ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940 Voi olla että uudempikin löytyy, mutta tuon mukaan olen itse mennyt.

Toki voit sen seinän rungon tehdä rhs:palkista ja fanerit pintaan. Joku veronkiertosprinttereitä tekevä firma kirjottaa sulle maksua vastaa "todistuksen" seinän kestävyydestä (15% kantavuudesta), bussissa yli 5kN, mutta max tuon 30kN eli seinän pitää kestää tasainen max.3059kg:n voima eteenpäin. Kaipa se puisilla väliseinätolpillakin sen kestää, ku laittaa ruuveja tarpeeksi =D

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 08:02 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Tais jäädä minulta oleellinen mainitsematta, tarkoitus muutoskatsastaa kuorma-autoksi. Suunnilleen puoliväliin kaksi ovellista väliseinää johon jää vessa väliin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 11:00 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Muistaakseni tuon kuormatilan väliseinän tulee olla yhtenäinen....pahat pojat saattavat laitttaa siihen "salaoven" muutosleiman jälkeen.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 16:00 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Viestit: 99
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi
Jos rekisteröit autosi ajoneuvon kuljetusta varten, väliseinä vaatimusta tai tarkemmin väliseinän lujuus vaatimusta ei ole.
Näin ainakin menetelty täällä meilläpäin. Katsoneet kuljetustilasta vain kiinnityspisteet. Niitä oli oltava tietty määrä
tietylle alalle. En muista tarkemmin, meillä 10 kpl kiinnityspisteitä.

Silloin kun lujuusvaatimusta ei ole voit tehdä kulkuoven. (Kannattaa toki tarkistaa katsurilta hänen kantansa)

Toki varmaan laitonta siinä tapauksessa kuskata muuta rompetta, kun rekisteröity vain ajoneuvon kuljetusta varten...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 18:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Hevosautoissa on myös näkynyt noita sisäväliovia ihan luvan kanssa.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 11 Loka 2017 20:13 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jutellessani katsastusmiehen kanssa aiemmin, asiani oli juuri saako väliseinässä olla ovi, eikä hän nähnyt asialle estettä. Silloin ei ollut tosin puhetta kuinka "vahva" seinän tulee olla. Kiinnityspisteistä muistaakseni mainitsi vaatimusten edellyttävän 6 kpl.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 18 Loka 2017 15:20 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2001
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Rosvolinna kirjoitti:
Hevosautoissa on myös näkynyt noita sisäväliovia ihan luvan kanssa.

Eläin kuljetuksessa tuo ovi on miltei pakollinen. Ex hevoskuljetus auto.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 18 Loka 2017 21:03 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 771
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Kai se väliovikielto koskeelähinna tilanteita jossa siellä oven takana on tila joka voisi olla myös helposti asuinkelpoinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 00:18 
Kippari

Liittynyt: 26 Syys 2017 10:49
Viestit: 67
Paikkakunta: Vantaa
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Jule kirjoitti:
Kai se väliovikielto koskeelähinna tilanteita jossa siellä oven takana on tila joka voisi olla myös helposti asuinkelpoinen.

No perskule. Tarkoitus oli että sinne "kuormatilan yhteyteen tulee myös pukeutumistila / varavuode. Nämä siis varikolla oleskelun aikana käytössä. Tässä kuva alustavasta luonnoksesta.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 08:26 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4206
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
No ei kai kuorma-auton "säännöissä" lue missään että kuormatila ei saa olla helposti asumiskelpoinen? Sehän on kuormatila! Kuormatilassa varmaan saa olla hyllyjä ja kaappeeja ym, kiinteästi asennettavaa mitä nyt tarvitsee kuljetuksessa. Kannattaa tuo piirustus viedä katsastusukolle ja kysyä mitä hän on mieltä. Vaikka eihän itse sitä uskallakkaan päättää. Tuohan menisi "huoltoautona", mut onko sitä enää edes olemassa? Itse rekkaisin asuntoautoksi, koska eniten kai tuo sitä on.

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 08:47 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
huoltoautossa taitaa vaan jäädä istuimet 1 plus 1


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 09:31 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4206
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
wiima63 kirjoitti:
huoltoautossa taitaa vaan jäädä istuimet 1 plus 1


Totta:
Huoltoauto

Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 10:03 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
hmn..pitääkin selvittää verotus mulle riittäis 1+2


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 11:19 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4206
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
wiima63 kirjoitti:
hmn..pitääkin selvittää verotus mulle riittäis 1+2

lainattu trafin sivulta:
Pakettiauto (N1)

Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia. Tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuuden (henkilö 68 kg).
Kuorma-auto (N2 ja N3)

Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia. Kuorma-autossa tulee olla kuormakoripäätöksen mukainen kuormakori. Kuorma-autossa on tilaa kuljettajan lisäksi enintään 8 matkustajalle.
Autojen tarkempi luokittelu ja verovapaus

Autojen tarkemmasta luokittelusta (esim. maastoautot ja linja- sekä pakettiautojen alaluokat) säädetään autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteesta annetun LVM:n asetuksen (2002/1248) 2 luvussa.

M- ja N-luokan ajoneuvoja luokiteltaessa rinnastetaan tavaraan erikoistarkoituksiin valmistettujen ajoneuvojen varusteet, kuten nosturi, betonipumppu ja huoltovälineet.

Autoverolaissa (1994/1482) säädetään tarvittaessa sellaisen auton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta, mitoituksesta ja muista verovapauden tai alennetun veron edellytyksistä.

Onko huoltoauton sitten oltava N1, ei, kun ohan unimoggeja huoltoautona, ja on kai niissä enempi ku 1+2 paikat... Vai onko se nyt vaan huoltoauto alaluokkaa koskeva rajotus?
Ja kaikki tämä säätö vain verojen tähren!

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 19 Loka 2017 15:58 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Minun edesmennyt huoltoautoni oli 1+5. Tänään kävin konttorilla juttelemassa inssin kanssa väliseinästä 2001 Chevy Vaniin. Auto on nyt 2+3 ja haluaisin sen rekattua 1-6. Mikäli väliseinää muuttaa pitää olla todistus sen kestävyydestä. Kysyin minkälainen; Lujuuslaskelmat ja pajan allekirjoitus. Melko vapaamuotoiselta vaikuttaa.

Itse en veisi kovin tarkkoja piirustuksia konttorille. Tekisin auton minimivarusteilla valmiiksi ja hakisin leiman. Tämän jälkeen somistaisin sitä mielen mukaan. Vuosileimalla ja pilliratsiassa ei ole kiinnostusta auton varusteista, kunhan sisällä ovat.

Esim: Takatavaratilassa kuljetustila ajoneuvoille ja varikkovarusteille - tuontapaisen olen jossain ruutukylkisessä nähnyt.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 20 Loka 2017 00:46 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Rosvolinna kirjoitti:
Itse en veisi kovin tarkkoja piirustuksia konttorille. Tekisin auton minimivarusteilla valmiiksi ja hakisin leiman. Tämän jälkeen somistaisin sitä mielen mukaan. Vuosileimalla ja pilliratsiassa ei ole kiinnostusta auton varusteista, kunhan sisällä ovat.

Vuosileimalla ja ratsiassakin viranomainen voi kiinnostua tutkimaan autoa enemmän, jos rekisteriotteessa on enemmän mainintoja varustuksesta ja rakenteesta. Voi joutua vaikka muutoskatsastamaan jonkun varusteen pois otteelta, jos sitä ei enää ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuorma-auton väliseinä
ViestiLähetetty: 20 Loka 2017 07:38 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Juuri tämän takia olisi tärkeää saada autoon mahdollisimman puhtaat paparit ilman erityisehtoja.

Tuossa MB-vainaassa oli ehtoina. Tavatatilan peltipohja, kaapelikelateline, kattoteline, - ei muita rajoituksia. Se oli Telen entinen huoltoauto.

Kattotelinettä siinä ei ikinä ollut kiinni. Eikä sitä koskaan tivattu. Tinarullalle oli ruuvi seinällä.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com