Sivu 1/1

Turvavyömääräykset

Lähetetty: 01 Marras 2017 22:04
Kirjoittaja VeihtiPekka
Kävin katsastusasemalla kysymässä neuvoja muutos katsastukseen. Eipä ollut paljo apua. Inssi ei millään uskonut että haluan linja-autosta M1/matkailuauton. Se auttoi kun toinen inssi selän takaa sano että tuo on painonsa puolesta verovapaa. No sitte se alkoi lukea pykäliä ja tuli semmoseen kohtaan että -93 jälkeen M1:ssä pitäs olla kolmipistevyöt kaikissa penkeissä paitsi takana keskellä sekä käytävän viereisillä paikoilla. Minun auto on -95. Siinä vaiheessa päätin että muutos katsastus tehdään jossain toisella konttorilla ja toivotin päivän jatkoja inssille.
Kotona sitte aloin tutkia ite tuota katsastajan käsikirjaa ja kyllä siinä niin sanotaan että -93 M1 kaikille paikoille kolmipistevyöt paitsi taka keskelle. Tuossa ei mitenkään eroteltu matkailuautoja. No luin eteenpäin niin 2003 tuli semmonen että matkailuautossa etupenkeille kolmipistevyöt ja takana vähintään lannevyö naama ajosuuntaan matkustajilla. Muut paikat ei vöitä tarvi.
Eli minkä pykälän mukaan mennään. Onko joku joutunut -93 uudempaan kolmipistevöitä laittaan vai onko mennyt lannevöillä naama eteenpäin matkustaville niinkuin 2003 pykälässä sanotaan?

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 01 Marras 2017 22:16
Kirjoittaja wiima63
kuskin ja oppaanpaikalle 3 pistevyö. matkustustilassa riittää lannevyö noin vanhassa matkailuautossa.

kaikki konttorit ei välitä koko 3 pistevyöstä osaavat käyttää järkeä eikä tuijottaa idioottina pykäliä. kumma juttu kun bussina voi ajaa 100km/h lannevyöllä ja 80km/h muutoskatsastukseen tarvitaan paremmat vyöt kun alkuperäiset

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 02 Marras 2017 13:25
Kirjoittaja VeihtiPekka
No nyt kun tarkemmin muistelen niin eipähän semmosissa 2000 luvun vaihteen tuppereissakaan ole muuta kuin nuo lannevyöt. Onneksi bussista löytyy valmiiksi riittävä määrä vyöllisiä penkkejä.
Onko tämän seudun kylähulluilla vinkkiä missä olette muutoskatsastuksessa käyttäneet. Meinaan se vois vähä auttaa jos olis inssi joka on ennenkin tehnyt kyseisen muutoskatsastuksen, ettei heti mene hämmästyksen sormi ihmetyksen suuhun.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 02 Marras 2017 16:07
Kirjoittaja wiima63
laita se matkailuvarustus eli säilytystilaa, pöytäryhmä ja kaksi sänkyä ja keittomahdollisuus kiinteänä ja ei muuta kun muutoskatsastamaan niin ei ehkä sitten tajua alkaa vöistä itkemään.

rattilukkokin pitäs löytyä ei ole kaikissa busseissa sitäkään..

sit kun muutoskatsastettu tekee semmoseksi kun haluaa niin ei joka juttua katota lakikirja kädessä.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 02 Marras 2017 22:07
Kirjoittaja Wonderi
Istumapaikkojenkin määrä olla syytä kohdallaan muutoskatsastuksessa. Normi bussipenkkejä kun jättää alkuperäiselle paikalleen, niin ei tarvitse keskustella niiden kiinnityksistäkään.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 25 Marras 2017 17:45
Kirjoittaja Mata76
Olen ostamassa -81 vuosimallin bussia joka tarkoitus muuttaa matkailuautoksi, pitääkö siihen laittaa vyölliset penkit?
Sängyt ym varustukset on jo valmiina!

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 25 Marras 2017 21:11
Kirjoittaja wiima63
noin vanhassa ei taida tarvita. mutta sitten jos se on ylipitkä (yli 12m) ja haet poikkeusluvan niin ne todennäköisesti vaaditaan.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 25 Marras 2017 22:27
Kirjoittaja Wonderi
Jollekin oli bussista matkailuautoksi muutoskatsastuksen yhteydessä kai vaadittu vanhaankin. Parempi jos ei katsarilta kysy niin se ei saa turhia ajatuksia.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 25 Marras 2017 23:16
Kirjoittaja Mata76
Ei ole onneks ylipitkä, 11m pituutta aika tarkasti kun tänään mitattiin. Huomenna pitäs auton tulla pihalle.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 14:51
Kirjoittaja leemu
Mitenkäs jos haluaa -78 malliseen laittaa kolmipistevöitä?
Kiinnostaako inssiä kiinnitysten lujuudet yms.?
Muistelisin vaan lukeneeni joskus, että olisi oltu vaille lujuuslaskelmia vöiden kiinnityspisteistä vaikka autossa ei iän mukaan olisi vöitä vaadittu lainkaan.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 18:04
Kirjoittaja BussMAN
leemu kirjoitti: 29 Joulu 2018 14:51 Mitenkäs jos haluaa -78 malliseen laittaa kolmipistevöitä?
Kiinnostaako inssiä kiinnitysten lujuudet yms.?
Muistelisin vaan lukeneeni joskus, että olisi oltu vaille lujuuslaskelmia vöiden kiinnityspisteistä vaikka autossa ei iän mukaan olisi vöitä vaadittu lainkaan.
Tuon mahdolisesti noin, kaikki varusteet pitää olla hyväksyttyjä.
Ex Linja autossa etupenkki on kuskin ja sen vieressä oleva esim oppaanistuin, 3 pistevyövaatimus .

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 18:25
Kirjoittaja leemu
BussMAN kirjoitti: 29 Joulu 2018 18:04
Tuon mahdolisesti noin, kaikki varusteet pitää olla hyväksyttyjä.
Ex Linja autossa etupenkki on kuskin ja sen vieressä oleva esim oppaanistuin, 3 pistevyövaatimus .
Nythän tuossa ei ole vöitä millään paikalla, vaikka kyllähän -78 henkilöautossa pitäisi jo etupenkin vyöt olla. Vai saiko painon mukaan jotain helpotusta.
Kysehän on siitä, että täytyy saada turvaistuin kiinni johonkin.
Heräsi sellainen ajatus, että minulla on M-B Vianon yksi penkkirivi joutilaana jossa on 3-pistevyöt
Se on sellainen 2+1 malli ja ajattelin jos hankkisin kiinnityskiskot joilla laittaisin sen bussin lattiaan kiinni.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 20:33
Kirjoittaja KajNyy1
Perus juttu kun kysyy katsastajalta neuvoa et missään tapauksessa saa antaa toista katsastajaa katsastaa autoasi. Kuulema ei löydy kahta katsastajaa jotka olisivat samaa moeltä samasta asiasta edes samalla asemalla.
Minulla 1980 mallinen bussi muutoskatsastettiin M1 autoksi Katsuri sanoi että jos laitat vyöt pitää olla joka vyöstä VTT:n todistus, silloin se oli 1000€ per vyö. Minulla ei ole vöitä mutta jos nyt asennan ei kukaan ole niistä kiinnostunut.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 21:20
Kirjoittaja Jokelan linja
Noista vöistä en niin tiedä, mutta onko autosi rekisteröity erikoisautoksi vai onko se M1/matkailuauto?
Jos erikoisauto, niin älä ainakaan muutoskatsasta mitään.
Silloin siitä tulee henkilöauto ja verot nelinkertaistuu. :idea:

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 21:25
Kirjoittaja salminen
Kiinnitin isofix kiinnityksellä olevan turvaistuimen edelliseen autoon peräkärryyn tarkoitetuilla kuorman sidontalenkeillä.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Joulu 2018 21:30
Kirjoittaja leemu
M1 tämä on, joten sikäli ei ole hävittävää.
Eikä muutoinkaan olisi hätää, mutta erikoisehdoissa on maininta "sohvatyyppisistä istuinpaikoista kahdeksalle matkustajalle".
Ei oikein onnistu mikään liinoilla tms. tehtävä vippaskonstikaan, kun kaikki paikat on poikittain..

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 30 Joulu 2018 15:51
Kirjoittaja Rosvolinna
Lyö siipiputtereilla kiinni se Vianon penkki ja jätät sen vuosileimalla postilaatikon viereen odottamaan...Mulla oli saman tapainen probleema MB609 EA-autossa; ei vöitä. Ostin tarvikevöitä ja laitoin M12 mitoituksella kiinni koriin. Leimalla laitoin haalarit selkänojalle ja kätkin vyöt pehmusteisiin. No problem. Auto oli muistaakseni 1+4 tai 1+5 ja hytissä oli 2+2 ruokailuryhmä joka toimi matkustuspaikkoina. Se oli TÛV-"hyväksytty" ainoastaan pihaparlamentin toimesta.

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Maalis 2019 13:45
Kirjoittaja Leketeam
Pitääkö bussissa joka on rekattu N3 kuorma-autoksi olla turvavyöt selkä menosuuntaan päin? Vuosimalli on - 88

Re: Turvavyömääräykset

Lähetetty: 29 Maalis 2019 20:57
Kirjoittaja BussMAN
Leketeam kirjoitti: 29 Maalis 2019 13:45 Pitääkö bussissa joka on rekattu N3 kuorma-autoksi olla turvavyöt selkä menosuuntaan päin? Vuosimalli on - 88
Ei 88 vm tarvii olla ollenkaan t vöitä, muttajis kiinnityspisteet on hyvät ne on laittaa,, uudemmissa 90 luvulla?,
ja matkailuauton / henkilöauto poikittais penkeissä matkuskielto 90 puolivälin jälkeen olisko ollut 97 ?