Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyksiä

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 16 Syys 2017 16:18

Juu

Määräyksiä ja lakeja on tullut selattua, mutta tyhmä ku oon niin en saa tolkkua....

Kotipihaan saattaa ajautua Chevy Starcraft vm. 2001. Tuo kuorma-auto on rekisteröity viidelle. Takapenkkinä on pateettinen vanerilaatikko ja vyöt ovat kiinni auton rungossa. Voiko tuon penkin heivata viidakkoon ja laittaa tilalle vaikka bussinpenkkejä tai vaikka kustomoidun kulmasohvan.

Äkkiseltään en löytänyt mitään kieltävää lakia. Ainoastaan penkin kiinnityspisteistä ja vöistä oli jotain säädöksiä.

...vai kannattaako suosiolla etsiä auto, jossa on pehmytjakkarat "by default"?
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 18 Syys 2017 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
20% of human waste is total crap

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auton penkeistä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 16 Syys 2017 16:26

Voit heivata. Säädökset ja lujuuslaskennat koskee vöitten kiinnitystä. VTT:n vetotestissä ollaan kiinnostuneita vöitten kiinnityksen kestävyydestä, penkkinä saa olla "mikävain" vaneriloota.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 18 Syys 2017 16:11

Kysymys nopeudenrajoittimesta 2001 vuosimallin kevytkuorkissa.

Eli onko tuon ikäisissä rajoitinta?
20% of human waste is total crap

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 18 Syys 2017 17:40

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... kastus.pdf

Joutuu tarkastelemaan tapauskohtaisesti. Lokakuu 2001 ?


Toinen asia ajopiirturi joskus selvittelin, oikein asiantuntija tuntija , hän myös yllättyi
asian suhteen, ensimmäinen vastaus oli että on pakollinen,auto voi olla ilman
piirturiakin mutta rajoittaa käyttöä. ( vuosi 2012 kun selvittelin uuden sprintterin
ostoa on mahdollista ostaa piirturiton, jäi hankkimatta " muistaakseni " lompakko
häiriö havattiin onneksi.)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 18 Syys 2017 18:55

OK - pitää käydä katsomassa tuo ehdokas ja tutkia papereita. Söpöltä näyttää kuvissa, mutta niinhän me kaikki 16-vuotiaina :)
20% of human waste is total crap

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 20 Syys 2017 20:15

Kävin tutkimassa tuota Chevy-kuorkkia. Ei siinä mitään rajoitinta ole. Kulkee sen minkä kuski lusikalla kysyy. Tuo 6.5 dieselpata on minulle ihan uusi tuttavuus, kai tuon sielunmaiseman oppii vaikka kantapään kautta.

Karun asiallinen työkone - kivasti rispaantuneet verhoilut. Pellit nätissä kunnossa ja alusta iskussa. Eihän se uusi ole, mutta mahtuuhan tuohon pihalle. Plussana tuossa on kunnon vetokoukku ja asiallinen vetokyky.
20% of human waste is total crap

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 20 Syys 2017 20:37

Ja olihan tiedossa todellinen polttoaineen kulutus. Meillä oli vuoden tuollainen, hyvä vehje, ei tarvinnut remonttiakaan (16€ siirtopumppu meni) mutta kova oli syömään; 16-19 l/100 ihan aina ja kerran Sodankylään mennessä 70kmh köröttelyllä meni vain 14 litraa /100
Vaihdettiin pois kun katottiin rekisteriotteesta kokonaispaino, olikin 3900kg eikä 3500kg joten vaimolla ei kortti riittänyt, otteessa täyden veron henkilöauto. Muutin kylläkin matkailuautoksi.

Autokauppias tarjosi siitä silloin 6000€. Sain yksityiselle myydessäni 18000€. Liikkeet pyysivät 26000€! Kaikista hulluinta oli että sama auto oli myynnissä rinta-joupin autoliikkeessä 8 vuoden päästä hintaan 26900€ ja satatuhatta enemmän ajettuna.

Pari kuukautta sitten ajeli vielä Oulussa vastaan :)
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 20 Syys 2017 21:08

Tiedossa on - syöväthän nuo, mutta hyvää ne tarkoittavat :)
20% of human waste is total crap

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Loka 2017 19:47

Kauppahinta asettui molempien hintahaitariin, joten nyt on leimattu Chevy pihassa.

Pitää varmaan avata tuosta oma miniprojekti ja heittää sinne muutama keskusteluavaus.
20% of human waste is total crap

leemu
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja leemu » 03 Loka 2017 07:35

Rosvolinna kirjoitti:Kävin tutkimassa tuota Chevy-kuorkkia. Ei siinä mitään rajoitinta ole. Kulkee sen minkä kuski lusikalla kysyy. Tuo 6.5 dieselpata on minulle ihan uusi tuttavuus, kai tuon sielunmaiseman oppii vaikka kantapään kautta.

Karun asiallinen työkone - kivasti rispaantuneet verhoilut. Pellit nätissä kunnossa ja alusta iskussa. Eihän se uusi ole, mutta mahtuuhan tuohon pihalle. Plussana tuossa on kunnon vetokoukku ja asiallinen vetokyky.
Runko vissin korjattu jo, jos kerran on ehjä. Nämä on kovia mätänemään rungon takapäästä.
Moottori on vissiin aika läheistä sukua vanhalle 6.2D:lle. Pumpun ohjainlaitteita menee lämmön takia, lie valtaosassa siirretty jo viileämpään paikkaan. Aiheuttaa kummallisia sammumisia kesken ajon.
Yksi sukuun tullut chevy-mies jutteli, jota jakopää on syytä uusia max.300tkm. välein. On tullut siihen tulemaan, että näitä vaivaavat runkolaakeripukin repeämiset johtuvat kuluneen jakopään myötä pieleen menevän ajoituksen aiheuttamista värinöistä.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Loka 2017 10:05

Mun käsittääkseni sillä 6,2l ja 6,5l koneella ei ole mitään yhteistä. Tosin eipä tuo olisi eka kerta kun olen väärässä, mutta noin ainakin yksi vaniukko joskus selvitti mulle noita koneita.

leemu
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja leemu » 03 Loka 2017 21:21

Jule kirjoitti:Mun käsittääkseni sillä 6,2l ja 6,5l koneella ei ole mitään yhteistä. Tosin eipä tuo olisi eka kerta kun olen väärässä, mutta noin ainakin yksi vaniukko joskus selvitti mulle noita koneita.
En mäkään valalle mene, että paljonko niissä samaa on. Mutta samasta paikasta ne porsii ainakin :lol:
On nimittäin mainitsemallani kaverilla omakohtaista kokemusta vanhan 6.2:sen kanssa ja kaverinsa uuskoppaiseen vaniin tyrkkäsivät vaihtomoottorin kun rikkoi vähän muutakin samalla kun laakeripukki antautui.
6.2 ei siis hajonnut vaan vaurio löytyi purkaessa moottoria remontinteossa. Ainoa ulospäin havaittava oire oli hiukan pudonnut öljynpaine, olisi siis voinut pelata pitkäänkin :shock:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Loka 2017 16:08

Se ero niissä ainakin on.. se 6,2l yleensä toimii, 6,5l yleensä hajoaa.. :D

Tuolta wikipediasta asiaa tutkittuani ne kyllä vaikuttavat melko läheisiltä moottoreilta. 6,5l kehitysverso tuosta 6,2l koneesta.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Loka 2017 20:06

..kaikki mitä tuohon pihaan omilla renkailla kärrätään hajoaa... olen varautunut :)
20% of human waste is total crap

Vastaa Viestiin