C-kortillinen matkailuauto.

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: C-kortillinen matkailuauto.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Minullekkin ajankohtainen asia ja löysin toisesta osiosta tällaisen maininnan:
"tärkeätä muistaa että M1 poikkeuslupa on voimassa ain Suomessa , kun kuorma-auton lupa on voimassa koko EU- ja ETA-alueella."

Pitäneekö paikkansa ja tarkoittaako että ylipitkäksi kuorma-autoksi poikkeusluvalla rekisteröidyllä saisi ajaa pohjoismaissa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: C-kortillinen matkailuauto.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä olen ollut siinä käsityksessä että nuo yli 12m poikkeusluvat ovat kaikki vain suomessa voimassa... Vai olikohan se yli 12m+2,6m leveä..

Jokatapauksessa, jos se poikkeuslupa ei ole voimassa kuin vuoteen 2020, niin en mä enää viitsisi paljoa miettiä sitä miten poikkeusluvat toimii, vaan lähteä siitä että laite ei tarvitse mitään erityislupia.
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: C-kortillinen matkailuauto.

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Mikä tämä erikoiskuljetussääntö on?
Salliiko se yli 2,6m leveyden ja yli 12m pituuden ?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: C-kortillinen matkailuauto.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Erikoiskuljetussääntöjen ensimmäinen lähtökohta on, että erikoiskuljetus on sallittua vain jos kuljetettavana olevaa tavaraa ei ole mahdollista kuljettaa normaaleihin mittoihin sopivalla ajoneuvolla. Ylileveäksi tai ylipitkäksi katsastetulla ajoneuvolla ei saa kuljettaa pienempiä tavaroita ollenkaan, erikseen poikkeuksena on mainittu että erikoiskuljetustyöhön liittyviä saattoautoja saa kuljettaa paluumatkalla.

Uudistuva erikoiskuljetuslaki ei enää vaadi lupaa joka kuljetukselle erikseen jos mitat on yli normaalin mutta tietyissä rajoissa. Eli voisi kulkurikäytössä onnistua kuorma-auton lavalle sidottu (ei asennettu!) autoa leveämpi ja pidempi parakki. En minä kyllä ainakaan huvikseni haluaisi ylileveällä ajaa jatkuvasti, onhan se hankalaa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: C-kortillinen matkailuauto.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Joo ei sillä erikoiskuljetussäännöllä ole kulkureiden kanssa mitään tekemistä vaikka pelit hieman erikoisia ovatkin. Se huhu kannattaa kuopata sen nojalla ei ajeta yli suurella autolla. Paitsi jos se ylisuuri auto on erikoiskuljetuksen kyydissä vaikka lavetilla.
Vastaa Viestiin