Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 20 Maalis 2017 10:27

Ensi tietojen mukaan ex bussien nopeus ei muutosta?? Iso! Kh kulkurit M1 ja N ?
Iltasanomien texti tientukot tarkoitti matkailuautoja nopeus muuttuu? käytännössä taitaa
suurin osa matkailuautoista on ns 100 km/ h rekisteröityjä jos tuo rajoitus poistuu, ei suurtamuutosta.
Kevytperävaunun veto laillistuisi 100 km/ h
Matkailuvaunut ja jarrulliset peräv kai jatkossakin 80?

Läheltä aihetta::::::
Oma havainto:
Suomen nopeudet käytännössä 80 alueella nopeus 90-95 ( tientukkona olet jos ajat todellista 80-85)
ja 100 alueella 100-110,,moottoritiellä 120 alueella suurinosa ajaa 120 .

Taajama,alue 40, 60 , toiset kunnoittaa, toiset ei, ( alue ja paikkakunta eroja ) jotenkin ymmärtänyt
että jalankulkijan siis mahdollisen vastapuolen turvallisuus rajoitusten perusteena.

Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva » 20 Maalis 2017 12:32

Omalla kohalla ei mitkään muutokset paljoo vaikuta, ku ei toi kapine kulje alamäkeenkään 80km/h :D .tientukkona siis muutoksista huolimatta
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Jule » 20 Maalis 2017 13:44

http://www.is.fi/autot/art-2000005134041.html

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ei-enaa ... -24351806/:
Tieliikennelakiesityksen mukaan myös yli 3 500 kiloa painaviin matkailuautoihin sovellettaisiin linja-autoille säädettyjä 80 tai 100 kilometrin rajoituksia. Monet tällaisista matkailuautoista on valmistettu juuri käytetyistä linja-autoista.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 20 Maalis 2017 19:03

Jule kirjoitti:http://www.is.fi/autot/art-2000005134041.html

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ei-enaa ... -24351806/:
Tieliikennelakiesityksen mukaan myös yli 3 500 kiloa painaviin matkailuautoihin sovellettaisiin linja-autoille säädettyjä 80 tai 100 kilometrin rajoituksia. Monet tällaisista matkailuautoista on valmistettu juuri käytetyistä linja-autoista.
Voisko tarkoittaa ex bussit jotka ollut 100 auto oli jatkossakin matka autona?tuo olis hyvä
......tai jokin painoraja esim 7,5 ton kokop alle.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 893
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 21 Maalis 2017 01:03

Loogista (se ei välttämättä liity lainsäädäntöön) olisi että matkailuauto voisi olla satasen auto samoilla ehdoilla kuin linja-autokin.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 21 Maalis 2017 20:06

Siinä nyt ei olekaan mitään järkeä että samalla autolla on erilaisia nopeusrajoituksia riippuen mitä rekisteriotteessa lukee.

Hyvään suuntaan ollaan menossa uudessa tieliikennelaissa. Tietysti on vaarana että eduskunta pilaa kaiken.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 22 Maalis 2017 08:36

Niimpä, rahallakin on selvinnyt, maksaa isomman veron niin voi ajaa kovempaa (pakettiauto-henkilöauto)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 22 Maalis 2017 19:02

Wonderi kirjoitti:Loogista (se ei välttämättä liity lainsäädäntöön) olisi että matkailuauto voisi olla satasen auto samoilla ehdoilla kuin linja-autokin.
Kivahan se olisi ajella laillisesti kovempaa, mutta miten ja kuka vastaa noiden ehtojen täyttymisestä kun on sisustaa muokattu varsin rajustikin. Kaappien, kerrossänkyjen jne. kiinnitykset. Alunperinhän nuo on tehtaalla hyväksyttyjen vaatimusten mukaan tehtyjä, siis 100 linja-autot ja tupperwaret.. Saan varmaan uusia ystäviä, kun mielestäni nuo satasen linja-autoina pidetyt, mutta täysin sisältä muunnetut pitäisi tiputtaa 80km/h, tai sitten oikeasti katsastuksessa tarkistaa kiinnitykset. Miten sekin tehtäisiin on oma kysymyksensä. Olen vaan ollut autossa (ei omassani), jossa mikro oli kaapiston päällä karhutarralla kiinni... No se tosin lähtee jo äkkipysähdyksessä vaikka 80 nopeudessa. :oops:

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 22 Maalis 2017 20:15

Pilotti kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Loogista (se ei välttämättä liity lainsäädäntöön) olisi että matkailuauto voisi olla satasen auto samoilla ehdoilla kuin linja-autokin.
Kivahan se olisi ajella laillisesti kovempaa, mutta miten ja kuka vastaa noiden ehtojen täyttymisestä kun on sisustaa muokattu varsin rajustikin. Kaappien, kerrossänkyjen jne. kiinnitykset. Alunperinhän nuo on tehtaalla hyväksyttyjen vaatimusten mukaan tehtyjä, siis 100 linja-autot ja tupperwaret.. Saan varmaan uusia ystäviä, kun mielestäni nuo satasen linja-autoina pidetyt, mutta täysin sisältä muunnetut pitäisi tiputtaa 80km/h, tai sitten oikeasti katsastuksessa tarkistaa kiinnitykset. Miten sekin tehtäisiin on oma kysymyksensä. Olen vaan ollut autossa (ei omassani), jossa mikro oli kaapiston päällä karhutarralla kiinni... No se tosin lähtee jo äkkipysähdyksessä vaikka 80 nopeudessa. :oops:

Kyllä tuo asiallinen huomio, turvallisuus autossakin tärkeä, on mahdollista todistaa kalusteiden kiinnitys tarvittaessa ,, löytyy kavereita jotka laskee kappaleen massan/ g voimien mukaan kiinnityksen, jos
autossa istuinkiinnityskiskot niihin kiinnittämällä, ei sekään tuota ongelmas,esim bussista kuorma auto, siinä väliseinän lujuus ja kiinnitys onnitunut vielä ilman eu direktiiviä..
Ongelma käytännössä myös irtotavaroiden kanssa, ei vaan aina tuu huomoitua edes jarrutus
tilannetta saati mahdollista äkkipysäystä.


Penkkien / turvavyö kiinnitys varmaan alkup hyväksyttäviä, muutokset ehkä ? tuottaa ongelmia.

Samaa asiaa sivuten::
Yllätys muutettaessa henkilöauto,pakettiautoksi, riittää kun takapenkin taittaa alas ja lukitsee
hihnalla joka esim popnitillä klommattu ( nimittäisin pienemmän käyttövoima" verolukitukseksi")
näin ainakin riitti 2012 vuonna, ei vaadittu matalaa seinää tai verkkoa.
Omaan autoon laitoin kalteri verkon (" vanhanlain mukaan", tais olla ylikin) n60 cm korkean ( paras olis kattoon asti) väliseinäksi,jonkinlainen turvallisuustunne kun kuljettaa pikkuesineitä joita harvemmin tulee kiinnitettyä, ja nuo vakio kiinnityspisteet melko kevyttä tekoa,,,,niin istuu koirakin toisinaan verkontakana, eikä yllä nuolemaan kuskin korvaa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Maalis 2017 21:59

Älä pilotti huolestu. Laki vaatii 100kmh nopeudelle sisätiloihin vain seinän kuljettajan taakse, etumatkustajien turvavyöt ja tavarahyllyihin luukut.

Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Maco81
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 22 Maalis 2017 22:16

Lahti32 kirjoitti:Älä pilotti huolestu. Laki vaatii 100kmh nopeudelle sisätiloihin vain seinän kuljettajan taakse, etumatkustajien turvavyöt ja tavarahyllyihin luukut.

Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
Eikös se matkailuautona tarvitse myöskin ABS-jarrut ja kuljettajalle turvatyynyn?

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 23 Maalis 2017 00:05

Lahti32 kirjoitti:Älä pilotti huolestu. Laki vaatii 100kmh nopeudelle sisätiloihin vain seinän kuljettajan taakse, etumatkustajien turvavyöt ja tavarahyllyihin luukut.

Ja jokainen rakentelija kyllä tekee rakenteet siten että ne pysyy paikallaan. Jos ei tee niin parin äkkijarrutuksen jälkeen sitten viimeistään on tehtävä ja ajateltava enemmän.
Laki vaatii kovin vähän tosiaankin ja uudemmissa autoissa ei tarvita noita tavarahyllyjen luukkujakaan. Noita "jokainen rakentelija tekee rakenteet että pysyy" versioita on kyllä aika erilaisia. Ja se eka äkkijarrutuskin voi tehdä tuhoa jonka jälkeen ei enää ole korjailtavaa. Myöskin vakuutusyhtiöillä voipi tulla tarve korvaustilanteessa selvitellä kiinnitysten lujuutta. Varsinkin, jos sitä ei ole esim. katsastuksessa tarkastettu. Sama juttuhan se on pienemmilläkin nopeuksilla, mutta kun tuo energia kasvaa exponentiaalisesti nopeuden suhteen niin samoin kasvavat tuhotkin. :|

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 893
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 23 Maalis 2017 01:35

Jos kallioleikkaukseen tai siltarumpuun törmää, ei ole suuremmin merkitystä meneekö sataa vai kahdeksaakymppiä (tai periaatteessa on, mutta kuolet kuitenkin).

Äkkijarrutus heittää paikaltaan vain irtotavarat, kunnon törmäyksellä lähtee huonosti kiinnitetytkin irti. Tällä foorumillakin joskus nähtiin kuvia muistaakseni siltarumpuun törmänneestä kulkurista, josta lähti väliseiniä ja mööpeleitä pahasti irti. Paras olisi kun kaikki väliseinät ja mööpelit olisi tuettu järeillä hitsatuilla teräspalkeilla, tulee vaan hankalia kylmäsiltoja.

Turvatyynyä ei vaadita missään bussissa, se on kevyemmän kaluston juttu.

Maco81
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 23 Maalis 2017 09:27

Wonderi kirjoitti: Turvatyynyä ei vaadita missään bussissa, se on kevyemmän kaluston juttu.
Juu ei vaadita bussissa, mutta jos sen bussin katsastat esim. matkailuautoksi, joka on kevyempää kalustoa ja haluat edelleen ajaa, sitä 100km/h tarvitset kuskille sen turvatyynyn. Mä tätä kysyin katsastusmieheltä, että miten pystyy pitämään tuon bussin 100km/h nopeuden kuorma-autoksi, jos katsastaa ei tietenkään onnistu, mutta kuorma-autokortilla ajettavaan matkailuautoon vaaditaan ABS:t ja kuljettajalle turvatyyny sen takia noita ei kovin montaa ole sekin sanoi, että kyllä sulle se 80km/h riittää.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituket

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 23 Maalis 2017 22:33

Eipä lasketa pöllöjä ennenkuin ne on laskeutuneet.

Koko lakikaan ole vielä voimassa.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Vastaa Viestiin